Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1120 reacties

Badge +3

@Momovoor de mogelijkheid om ook tussen 4 en 6.30 uur met VDU met korting te mogen reizen is de grijs van VDU met €3,30 verhoogd.

Was dat werkelijk vanwege de verruiming van de kortingstijden of simpel vanwege de normale jaarlijkse verhoging vanwege inflatie, en niet te vergeten de BTW verhoging?  Zonder die BTW verhoging die iedereen voor hun kiezen kreeg zou het lang geen €3,30 geweest zijn.

Als de prijs eerst €63,70 was zou je alleen door de BTW verhoging al aan de €65 komen. Het abonnement zelf is dus (grofweg) €2 duurder geworden, net als Dal Voordeel trouwens (maar dat was incl. de BTW verhoging). Altijd Vrij ging van €333 naar €346 dus dat is ook al €3,50 meer dan aleen de BTW verhoging.

Die verhoging heeft dus eerder te maken met indexatie dan met het toevoegen van kunnen reizen met korting vóór de ochtendspits. Ik meen dat het om 2,6% ging, wat best veel lijkt maar de abonnementen waren de voorgaande jaren ook al niet in prijs verhoogd. Daar is (samen met de BTW-verhoging) dus een inhaalslag gemaakt per 2019.

Reputatie 1

Nou ja zeg. Een compensatie van EUR 7,– staat in geen enkele verhouding met de inperking van de voordelen! Dat is de genoten korting op één of twee enkele reizen.

Reputatie 7

Nou ja zeg. Voor een habbekrats heeft men als geprivilegieerde groep gedurende 10 jaren kunnen profiteren van exorbitante voordelen en dan nu jammeren om een te geringe compensatie. Bedenkelijk. Me dunkt dat enige erkentelijkheid toch echt meer op zijn plaats zou zijn.

Ook ik baal er van dat het voordeelurenabonnement nu echt gaat verdwijnen. Ik reis zo vaak in de avondspits voor concerten en etentjes buiten mijn thuisstad, dat die 7 euro compensatie echt nergens op slaat.  Ik rijd   bewust geen auto, maar of ik nu nog een blijde treinreiziger blijf vraag ik me af.

Moet ook zeggen dat ik behoorlijk verbaasd ben dat ROVER  vindt dat dit een goede aanpassing van de abonnementen is.

Nou ja zeg. Voor een habbekrats heeft men als geprivilegieerde groep gedurende 10 jaren kunnen profiteren van exorbitante voordelen en dan nu jammeren om een te geringe compensatie. Schaamteloos. Me dunkt dat enige erkentelijkheid toch echt meer op zijn plaats zou zijn.

Ik begrijp uw redenatie niet zo. Kaarthouders hebben toch altijd voor de kaart betaald en de prijs is altijd met de rest meegestegen. De VDU is €15 duurder dan de Dal Voordeel kaart. Vind u de prijs van de Dal Voordeelkaart dan ook een “habbekrats” en de houders van die kaart ook "geprivilegieerden"? Het enige verschil in "privileges” is volgens mij de korting tussen 16.00 en 18.30. NS maakt nu de kaart gelijk aan Dal Voordeel en compenseert dat met €7.00 terwijl het prijsverschil nu gewoon €15,- is. Legt u mij nou eens uit wat die “exorbitante voordelen” waar ik 10 jaar van geprofiteerd zou hebben zijn. Bedoelt u daar de korting in de middagspits mee, waar ik heel zeldzaam gebruik van maak? En als er hier al sprake is van een “geprivilegieerde groep” , zoals u dat noemt, dan is dat zo omdat de NS die groep gecreëerd heeft. Je kunt het de huidige VDU kaarthouders toch niet kwalijk nemen dat de NS de kaart niet meer aanbiedt aan nieuwe klanten. Ik lees hier nou een paar dagen mee en concludeer dat er hier aardig wat mensen zijn die een probleem hebben met het feit dat anderen iets hebben wat zij niet kunnen krijgen/kopen en het daarom die anderen misgunnen. Doordat het die anderen wordt ontnomen, krijgen ze daar kennelijk een goed gevoel bij zonder dat ze er zelf beter van worden. Een redenatie die ik niet helemaal kan volgen, maar dat komt vast doordat ik geprivilegieerd ben (“was” moet ik eigenlijk zeggen, want mijn VDU heb ik gisteren in een moment van boosheid in tweeën geknipt en in de kliko gedeponeerd). Erkentelijkheid gaat mij echt te ver. Ik heb altijd netjes betaald voor een product waar ik tot nu toe heel tevreden over was. Dit product wil men niet meer leveren en het nieuwe product wat men mij (n.m.m. onder valse voorwendselen) wil aansmeren vind ik drie keer niks en wil ik niet. Moet ik ze daarvoor bedanken of zo? Het is toch gewoon het verbreken van een zakelijke relatie. Maar als treinfan en tot vorige week ook NS supporter doet het wel pijn.

Reputatie 7

Xx

Dat men iets aan de drukte in de spits wil doen, snap ik wel, maar reizen in de spits duurder maken (of dat nou voor het OV of de auto is) lost niets op. Niemand reist voor zíjn/haar lol in de spits, of dat nou met de auto is of met de trein.

 @AldertM 

Alvorens verder op de materie in te gaan zou ik graag vernemen waar je

bovenstaande veronderstellingen op baseert en welke oplossing jij dan wel voor ogen hebt.

De pijn kan ik overigens wel invoelen.

Reputatie 7
Badge +3

mijn VDU heb ik gisteren in een moment van boosheid in tweeën geknipt en in de kliko gedeponeerd

Heeft u hem wel via de klantenservice opgezegd en deze opzegging bij de automaat opgehaald? Want indien u dit niet heeft gedaan wordt deze gewoon weer aan het eind van uw abonnementsjaar verlengd en het bedrag per automatische incasso afgeschreven. Dat gun ik u echt niet. Misschien toch maar even uit die kliko vissen anders.

Ik heb er zelf geen enkel probleem mee wanneer anderen iets hebben wat ik niet kan krijgen/kopen en misgun u en de andere VDU houders ook niets. Maar ik heb er wel alle begrip voor dat een bedrijf een product of dienst wat al jaren niet meer te koop is voor anderen een keer stopt, of in dit geval zo aanpast dat het feitelijk gelijk aan een product wat wel voor iedereen te koop is. Dingen veranderen nu eenmaal, niets blijft eeuwig hetzelfde.

De NS volgt hiermee o.a. de overheid die de AOW leeftijd aanpast en belastingmaatregelen nog wel eens verandert. De plannen voor de nieuwe vermogensrendementheffing vanaf 2022 gaan mij echt veel meer kosten dan wat de gemiddelde VDU houder extra zal  moeten gaan betalen. Ben ik ook niet blij mee, maar ja zal ook wel gaan gebeuren. 

 

Xx

Dat men iets aan de drukte in de spits wil doen, snap ik wel, maar reizen in de spits duurder maken (of dat nou voor het OV of de auto is) lost niets op. Niemand reist voor zíjn/haar lol in de spits, of dat nou met de auto is of met de trein.

 @AldertM 

Alvorens verder op de materie in te gaan zou ik graag vernemen waar je

bovenstaande veronderstellingen op baseert en welke oplossing jij dan wel voor ogen hebt.

De pijn kan ik overigens wel invoelen.

Volgens mij staat het al in mijn quote. Niemand reist voor zijn/haar lol in de spits. Als haringen in een ton opeengepakt staan tussen naar knoflook, zweet en walgelijke parfums riekende medereizigers is echt geen pretje, dat doe je omdat het niet anders kan. Dat je in de spits reist heeft te maken met je werktijden. Als je het duurder maakt, stappen misschien mensen over op de auto dat maakt de trein iets leger maar over all maakt dat de spits niet minder druk en het milieu is er al helemaal niet bij gebaat. De overheid zal daar niet blij zijn en tot voor kort dacht ik dat de NS daar ook niet blij mee was, maar daar twijfel ik nu aan. Als je wat aan de drukte in de spits wil doen moet je de reden waarom men in de spits moet reizen wegnemen (werktijden en schooltijden aanpassen),. Daar zullen de meeste mensen en werkgevers ook niet blij mee zijn, maar alleen dan kunnen mensen op andere tijden reizen. Nu brengt het NS alleen een beetje extra geld in het laatje en mensen die de mogelijkheid hebben in de auto te stappen zullen wat meer wegverkeer gaan genereren. Zelf heb ik twee van die koekblikken voor de deur staan, dus altijd één beschikbaar. Dan is de keus toch snel gemaakt, ondanks dat ik ook graag mijn steentje had bijgedragen aan een beter milieu, maar als de treinprijs bijna verdubbelt word ik gedwongen om voor mijn dieseltje te kiezen.

Ik reageer nooit, maar deze keer sluit ik me, als net 66 plusser blij met de optie om tijdig thuis te kunnen zijn, aan bij het koor van onbegrip en teleurstelling.

1 Slechte PR, een slinkende groep met name trouwe en kwetsbare klanten wordt gedupeerd. De door u voorgestelde compensatie stelt natuurlijk echt helemaal niets voor.

2 U begrijpt toch ook wel dat ouderen liever niet meer 's avonds heel laat thuis komen. Overigens gaat het als je niet wilt bijbetalen ook nog eens om een extra etentje elders. En je moet dus echt gaan bekijken hoe lonend zo'n abonnement nog is. Voor ouderen met minder centen dus zeer bezwaarlijk.

3 Dit is een niet adequate en niet effectieve oplossing voor een gesteld probleem. Want de rijkere oudere gaat dus dan toch maar bijbetalen. Net voor 16.00 uur vertrekken levert toch die reizigers op in de spits. O ja en als al die reizigers die u veronderstelt zo de spits uit te krijgen om de spits te ontlasten direct om half zeven de trein in gaan stappen ontstaat een nieuwe spits.

4 U zult als NS best het recht hebben abonnementen tussentijds op te heffen of aan te passen, maar dit lijkt me nou typisch weer een bedenksel van achter het bureau met als gevolg : veel onvrede, klantenverlies ( maar ach dat telt vrees ik niet want dat is te overzien ), en straks ontdekken dat de spits er niet minder druk op wordt. Dus feitelijk is het gewoon een kwestie van centen en winst. Jammer. 

Reputatie 2

Kortom, wat levert het NS op de ‘geprivilegieerde’ groep VDU kaart gebruikers af te serveren en er niet voor te kiezen , door de kaart niet meer aan te bieden,gewoon af te wachten tot al die VDU ers dood zijn.?Deze commotie kost ook de nodige administratie en wat levert het wie nou eigenlijk op is de hamvraag!

Kortom, wat levert het NS op de ‘geprivilegieerde’ groep VDU kaart gebruikers af te serveren en er niet voor te kiezen , door de kaart niet meer aan te bieden,gewoon af te wachten tot al die VDU ers dood zijn.?Deze commotie kost ook de nodige administratie en wat levert het wie nou eigenlijk op is de hamvraag!

Tot de laatste VDU'er dood is kan nog wel 40 jaar duren en je gaat als bedrijf zo'n erfenis niet eindeloos meeslepen. Het in stand houden van een verouderde productformule kost ook geld. In 2021 is er een overgangsperiode van bijna 10 jaar geweest en dan is het wel welletjes.

mijn VDU heb ik gisteren in een moment van boosheid in tweeën geknipt en in de kliko gedeponeerd

Heeft u hem wel via de klantenservice opgezegd en deze opzegging bij de automaat opgehaald? Want indien u dit niet heeft gedaan wordt deze gewoon weer aan het eind van uw abonnementsjaar verlengd en het bedrag per automatische incasso afgeschreven. Dat gun ik u echt niet. Misschien toch maar even uit die kliko vissen anders.

Ik heb er zelf geen enkel probleem mee wanneer anderen iets hebben wat ik niet kan krijgen/kopen en misgun u en de andere VDU houders ook niets. Maar ik heb er wel alle begrip voor dat een bedrijf een product of dienst wat al jaren niet meer te koop is voor anderen een keer stopt, of in dit geval zo aanpast dat het feitelijk gelijk aan een product wat wel voor iedereen te koop is. Dingen veranderen nu eenmaal, niets blijft eeuwig hetzelfde.

De NS volgt hiermee o.a. de overheid die de AOW leeftijd aanpast en belastingmaatregelen nog wel eens verandert. De plannen voor de nieuwe vermogensrendementheffing vanaf 2022 gaan mij echt veel meer kosten dan wat de gemiddelde VDU houder extra zal  moeten gaan betalen. Ben ik ook niet blij mee, maar ja zal ook wel gaan gebeuren. 

 

Kliko is reeds geleegd en een in tweeën geknipte kaart doet trouwens helemaal niks meer. 

Uw weerzin tegen allerlei vervelende inkomensbeperkende overheidsmaatregelen kan ik begrijpen. Als gedwongen gepensioneerde in het AOW gat verkerende en vrijwilligerswerk (zonder reiskostenvergoeding) doende ex overheidsmedewerker  begrijpt u misschien wat het wegvallen van de VDU voor mij betekent.

Kortom, wat levert het NS op de ‘geprivilegieerde’ groep VDU kaart gebruikers af te serveren en er niet voor te kiezen , door de kaart niet meer aan te bieden,gewoon af te wachten tot al die VDU ers dood zijn.?Deze commotie kost ook de nodige administratie en wat levert het wie nou eigenlijk op is de hamvraag!

Tot de laatste VDU'er dood is kan nog wel 40 jaar duren en je gaat als bedrijf zo'n erfenis niet eindeloos meeslepen. Het in stand houden van een verouderde productformule kost ook geld. In 2021 is er een overgangsperiode van bijna 10 jaar geweest en dan is het wel welletjes.

Dan had men dat 10 jaar geleden gewoon moeten communiceren, dan had iedereen geweten waar hij/zij/het aan toe was. Nu komt het als een onaangename verrassing.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp ook heus wel wat het voor veel mensen betekent, maar ben wel van mening dat een commercieel bedrijf dit soort dingen gewoon kan en mag doen. Supermarkten kunnen ook stoppen met aanbiedingen en energiebedrijven met welkomsbonussen. Dit doen zij niet omdat het niet in hun belang is, maar zou dit wel in belang zijn dan hadden ze dat eerder gister dan vandaag gedaan. In een ideale wereld reisde iedereen lekker goedkoop met de trein en had iedereen een ruime zit plaats, helaas is het geen ideale wereld.

Gevoel en ratio, dat blijft onderling wrikken. Hoe oud zijn eigenlijk al die VDU-ers en van welke orde is het verwachte gevolg? Zijn daar onderzoeken naar gedaan? Wat ik nou echt een ludieke oplossing had gevonden was om in het kader van de klantenbinding te zeggen : oké we schaffen dat oude abonnement af, maar we bieden alle zeg 75 of 80 plussers wel die optie aan. Overigens ben ik wel benieuwd naar verder wijzigingen, want werktijden zijn steeds flexibeler en  spitstijd breidt zich steeds verder uit…….

Reputatie 4

Ongeveer 1 op de 14 reizigers in de middagspits reist met een Voordeelurenabonnement en NS verwacht dat naar verwachting één op de acht reizigers uit die groep ervoor zal kiezen op een ander moment te reizen. NS verwacht dat dit een substantiële bijdrage levert aan de aanpak van de drukte in de middagspits.


Evengoed, als NS dat echt verwacht, bestaat die “substantiele bijdrage” uit ong. 1 % minder reizigers in de middagspits (1 op de 14 spitsreizigers benut VDU (da’s 7 % )  en dan daarvan 1 op de 8 die buiten de spits zal reizen). Dat is weinig winst voor een fikse aderlating onzerzijds. Het zal dus zeker niet het belangrijkste argument geweest zijn om de “VDU-kaart” af te schaffen.

Het gaat niet om minder reizigers in de middagspits, er is niks substantieels aan 1%, of NS gebruikt andere wiskunde. NS wil iedereen over op reizen op rekening / Flex.

Reputatie 1

Heel typerend voor de NS: Ik heb net geprobeerd per geschreven email een klacht over het afschaffen van de VDU in te dienen maar een ‘emailoptie’ bestaat bij de NS niet … klanten kunnen wel bellen, twitteren en weet ik veel wat. Het alternatief is een uitgeprinte brief te sturen naar de afdeling Abonnementen in Utrecht. Dit kan toch niet waar zijn! Elk zichzelf respecterende instantie heeft een mogelijkheid, bijvoorbeeld via een gestandaardiseerd invulveld, een digitale vraag of klacht achter te laten zonder allerlei drempels op te werpen. Het wordt nog interessant hoe we hier weer een klacht over kunnen indienen. Verzoek aan iedereen die zich geroepen voelt: Bombardeer de NS, Ministerie van Verkeer, Rover, OV ombudsman, massaal met klachten over dit besluit van de NS. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan had men dat 10 jaar geleden gewoon moeten communiceren, dan had iedereen geweten waar hij/zij/het aan toe was. Nu komt het als een onaangename verrassing.

8 jaar geleden wilde NS al het VDU laten verdwijnen, toen werd het nog tegengehouden door de consumentenorganisaties. Maar er is toen nooit gezegd dat het tot in lengte van dagen zou blijven bestaan. In de voorwaarden van alle abonnementen staat dat NS de abonnementen mag wijzigen of zelfs op zeggen. In principe kan NS dit dus doen met ieder abonnement. 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet om minder reizigers in de middagspits, er is niks substantieels aan 1%, of NS gebruikt andere wiskunde. NS wil iedereen over op reizen op rekening / Flex.

Niet alleen houders van een VDU zijn boos, ook reizigers die gewongen aan een Flex abonnement moeten zijn boos.

https://petities.nl/petitions/reizen-op-saldo-en-klassieke-abonomenten-moeten-blijven-bij-ns?locale=nl

@AldertM

NS kondigt het nu ook ver van te voren aan zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Mensen hebben ruim de tijd om hun alternatieven te overwegen (in de daluren gaan reizen, een ander abonnement nemen, een auto kopen, etc.).

@paulpeeters

Uiteraard is er gekeken naar de samenstelling en het reisgedrag van de VDU klanten. En er is ongetwijfeld ook een inschatting gemaakt van de effecten.

@Momo

De overgang naar Flex is opgedrongen door de reizigersorganisaties. Het is onzin dit NS te verwijten.

Het probleem met clubjes als Rover, ouderenbonden, etc.is dat ze pretenderen "de reiziger" te vertegenwoordigen terwijl hun leden totaal geen afspiegeling zijn van de hele reizigerspopulatie. Er was een klein groepje mensen bij Rover dat moord en brand schreeuwde over het opstaptarief en via het Locov zijn zin heeft doorgedramd met Flex.

Dan had men dat 10 jaar geleden gewoon moeten communiceren, dan had iedereen geweten waar hij/zij/het aan toe was. Nu komt het als een onaangename verrassing.

8 jaar geleden wilde NS al het VDU laten verdwijnen, toen werd het nog tegengehouden door de consumentenorganisaties. Maar er is toen nooit gezegd dat het tot in lengte van dagen zou blijven bestaan. In de voorwaarden van alle abonnementen staat NS de abonnementen mag wijzigen of zelfs op zeggen. In principe kan NS dit dus doen met ieder abonnement. 

Men had toch gewoon kunnen communiceren dat het abonnement over een bepaalde periode uitfaseert. Zelfs nu zeggen ze dat niet. Ze zeggen alleen dat de voorwaarden veranderen en melden met grote blijdschap dat de prijs met €7.00 wordt verlaagd. Voor de duidelijkheid die ze zo graag willen, bestaan er nu twee verschillende abonnementen die hetzelfde bieden. Dat doen ze omdat ze bang zijn dat mensen hun abonnement beëindigen als ze daadwerkelijk op een ander abonnement moeten worden overgezet. Dat laatste kan niet zomaar automatisch. Nu verlengen ze gewoon en incasseren weer automatisch. We mogen dan misschien oud en afgeserveerd zijn, maar we zijn toch niet gek.

Reputatie 2

Je kunt een reisbedrijf als de NS niet vergelijken met een supermarkt omdat je geen keuze hebt je met een ander bedrijf te laten vervoeren En ja, als de aanbiedingen in de supermarkt je niet bevallen ga je naar een andere. Dat is bij treinreizen niet mogelijk.

Zitten  we hier met al onze weldenkendheid nu het werk van de NS te doen. ……..

@Momo

De overgang naar Flex is opgedrongen door de reizigersorganisaties zoals Rover. Het is onzin dit NS te verwijten.

Dat geloof je toch zelf niet! Ns heeft zich nog nooit iets van reizigersorganisaties aangetrokken.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

De overgang naar Flex is opgedrongen door de reizigersorganisaties zoals Rover. Het is onzin dit NS te verwijten.

Waar verwijt ik het NS? LLN zei dat NS iedereen over op reizen op rekening / Flex wil hebben, niet ik.

Reageer