Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Reputatie 7

Ik heb er inmiddels bewust voor gekozen mijn dalvrij 65 + 1e klas klassiek te behouden totdat het is overgegaan in flex 65 + en de nieuwe regels en prijzen volledig bekend zijn ook wat betreft een eventueel nieuw abonnement en indien nodig en mogelijk dan te pauzeren. Mijn abonnementsgeld voor dit jaar heb ik al afgeschreven wat betreft reizen.

Vanwege de stilte bij NS over voortgang en het verstoppen van voorwaarden is mijn vertrouwen op dit moment niet erg groot om er op te vertrouwen dat een nieuw flex dalvrij 65 + dezelfde prijzen en voorwaarden krijgt als een voortgezet 65 + nieuwe stijl en ook in dit topic is er weinig duidelijk wat de NS betreft.

En speelt ook mee dat deze hele corona crisis ook nog grote consequenties krijgt wat OV betreft op de toekomstige reis patronen.

 

Daarom hou ik liever wat ik al heb.

Wat is het verschil in 2021 tussen het Voordeelurenabonnement en het Dalurenabonnement (behalve de prijs dan)? Of verdwijnt het Voordeelurenabonnement en gaat het Daluren abonnement per 2021 in prijs omhoog (gezien de actie nu met het Voordeelurenabonnement lijkt me dat voor de hand liggen).

 

Wanneer de NS het 'gratis magazine’ laat vervallen, levert me dat ook iets op?

De aankondiging van het vervallen van het Voordeelabonnement valt wel erg rauw op mijn - en gezien alle andere reacties ons - dak. Een snelle berekening leert mij dat dit mij tussen de € 800 - € 1.000,- per jaar gaat kosten. En wat krijgen we ervoor terug. Loze taal. Oke. Dan nog wel € 7,- korting op het nieuwe abonnement😭

Ik vraag me af of hier wel goed over is nagedacht. Zo jaag je juist mensen de trein uit in plaats van in. En dit terwijl ik juist meer en meer tevreden ben over de NS. Onbegrijpelijk dat deze beslissing wordt genomen. 

NS, denk hier nog eens goed over na. Koester dan vooral de mensen die al jarenlang jullie klant zijn. 😡

Op onze kosten rijden tegenwoordig studenten, HBO’ers, MBO’ers en LBO’ers gratis met de NS en dit zonder restrictie. Blijkbaar wil de NS af van zijn echte klanten. Op deze manier gaat dat zeker lukken want ik heb gelukkig nog een auto en die mag ik gewoon gebruiken tussen 16.00-18.30 uur.

Reputatie 7
Badge +3

Zijn er extra mensen aangenomen om die stroom aan klachten aan te kunnen?  Of mag iedereen nu overuren maken?  De telefoon zal wel roodgloeiend zijn.

Reputatie 3

Er is nooit beloofd dat het VDU tot in lengte van jaren zou blijven bestaan met dezelfde voorwaarden.


 Zeker niet, maar niet alleen de voorwaarden zijn veranderd. De hele aard van het abonnement is veranderd. De voorwaarden, geleverde diensten en kosten vormen samen het gehele abonnement en elk van deze aspecten is veranderd. Omdat het een abonnement betreft, kan de NS er waarschijnlijk mee weg komen, maar voor fysieke produkten gelden er voor een klant reeële verwachtingen op het moment dat de klant het produkt aan schaft. (zoals dat je televisie kan kijken met een TV) Als deze verwachtingen niet nageleefd worden door de producent dan mag deze daarop aangesproken worden, ook al zeggen de voorwaarden duizend keer dat ze de zaken mogen aanpassen.

Het OV is geen abonnementje op Netflix of de zonnebank. Je OV-abonnement kan invloed hebben op je hele leven, van of je bij je vrienden op bezoek kan tot aan of je naar je werk kunt. Dan vind ik dat de NS best wat netter met de berichtgeving om kan gaan..

Er is jaren geleden beloofd dat het Voordeelurenabonnement niet zou veranderen voor bestaande gebruikers. Een loze belofte dus. Het aantal gebruikers van dit abonnement wordt gestaag minder zoals al eerder werd gezegd. Dit is een groep mensen die al vele jaren met de trein reist; het is vreemd dat deze groep nu ‘gestraft’ wordt door deze verandering in voorwaarden. De compensatie van 7 euro op jaarbasis is natuurlijk een lachertje. 

De auto wordt nu helaas weer een serieuze optie. :-(

 

 

 

 

Reputatie 1

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Trouwe klanten belonen?  OF bespeur ik hier een lichte vorm van jaloezie?

@OnishiGT Je kan tegen het besluit een klacht indienen. Op deze manier krijgen we duidelijk tegen welke plannen de meeste weerstand is.


Zojuist een klacht online ingediend via Klantenservice.   Dat op deze wijze de weerstand tegen deze plannen dóór de NS worden getoetst (laat staan of er iets mee wordt gedaan) is mijn inziens een gebrek aan klantenservice!

Reputatie 7
Badge +3

Drie Flexdagen is natuurlijk aan de zeer magere kant. En dat voor een prijs die ongeveer hetzelfde is als de AH/Kruidvatmeuk. Maar op doordeweekse dagen wel met veel betere gebruiksvoorwaarden omdat je door de spits mag reizen. Wat mij betreft wordt die AH/Kruidvatmeuk helemaal opgedoekt. Als je goedko(o)p(er) met de trein wilt reizen dan neem je maar een abonnement.

Wat mij betreft gaat er nog veel meer gedifferentieerd worden om de treinen op heel stille uren beter benut te krijgen. @Momo heeft daar ook al over geschreven. Waarom geen 60% korting op zondagochtend bij inchecken voor 09.00 uur of op doordeweekse dagen na 19.00 uur? Om maar een paar voorbeelden te geven.

 

Andere mensen zijn nooit benadeeld door de VDU abonnementshouders.

Natuurlijk wel. Er zijn genoeg abonnementshouders die het volle pond betalen en in de spits moeten staan of zelfs niet eens mee kunnen omdat de trein overvol is. Terwijl VDU abonnementshouders plaatsen bezet houden. Het laten reizen met korting in de spits is gewoonweg niet houdbaar meer.

 


Ik ben een VDU abonnementhouder en net als veel anderen reis ik nu nog slechts een paar keer per jaar met de trein voor een dagje uit. Ik ben dus niet degene die uw plekje bezet houd, dat is eerder het gevolg van het decenia-lange probleem van gebrekkige en onvoldoende materieel bij de NS t.a.v. het aantal reizigers in de spits (zoals ook het geval was toen ik begin van dit millennium nog wel voor mijn werk in de spits met de trein reisde). Het probleem van overvolle treinen wordt door deze plannen niet opgelost.   In plaats van verdeel en heers reacties tussen de NS reizigers onderling (slim van NS om het zo te spelen) zouden we gezamelijk moeten reageren op dit probleem van een overvolle spits door dit ontbreken van voldoende treinen of treinstellen i.p.v. met de vinger op de bepaalde klanten te wijzen zoals nu de NS doet om zich op deze wijze zich van bepaalde abonnementsvormen en trouwe klanten te ontdoen!

Wat gaat dan nog het verschil worden tussen 

Niet reizen in de avondspits met korting, betekent dat als ik voor 16:00 incheck ik wel mag reizen (met korting)? En als ik voor 16:00 al in de trein zit met een keuzedag, mag dat wel?

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Trouwe klanten belonen?  OF bespeur ik hier een lichte vorm van jaloezie?

Mensen die  al acht jaar een abonnement hebben zijn ook trouwe klanten en die hebben deze voordeeltjes ook niet. Een overgangsregeling OK, maar niet tot Sint Juttemis.

Reputatie 1

Slechte zaak waardeloos we reizen niet graag na half 7 als je ver moet reizen we zijn oudere mensen.

Men denkt weer een niet aan de oudere .Weer een klant kwijt zeg abonnement dan op straks  .

Als wij niet meer tussen 16 en 18.30 mogen reizen noodzaakt u ons het abonnement op te zeggen. Dat zou ons zeer spijten en  er zijn duizenden

die in dezelfde situatie verkeren. Dit is dus een zeer klantonvriendelijke maatregel

 We hopen dat u hier een oplossing voor vindt. Kortom: u dupeert ons hiermee geweldig. :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +4

Dat is bijzonder goed nieuws! Natuurlijk is het nu nog een aankondiging maar dan weet je dat er aan wordt gewerkt en waar het naar toe gaat.

Geen goed nieuws dat ik met mijn Voordeeluren abonnement (heb ik al jaren) niet meer tussen 16 en 18.30 uur mag reizen. Ik bezoek meestal de grote steden hiermee en moet daar dan tot 18.30 uur blijven. Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen? Ik wil het ook niet zelf opzeggen. De compensatie van 7 euro (=1 euro per keuzedag) is belachelijk laag. Mijn goede band met de NS lijkt voorbij. Dat gaat voor veel mensen gelden.

Ik sluit mij hier 100% op aan volgens mij wil de NS er naar toe werken om de mensen uit het Ov ( trein ) te krijgen i.p.v in het ov . 

Hoe heet het ook al weer al deze stakingen voor fijnstof / stikstof en al dat gemekker er om heen . 

De NS is super goed bezig ik kan mijn voordeelurenabonnement wel stop zetten en met mijn Weekendvrij door gaan ……. maar volgens mij moeten we maar met alles stoppen en iedereen terug de auto in stappen . 

Hoezo de wereld ( Nederland ) gaat naar zijn mallemoer toe !!!!!!

Je krijgt een zielig € 7,00 compensatie voor een heel jaar ….. jaar op jaar betalen we al meer ergens in mijn verleden kosten het nog 38,00 gulden !!!!!!!! 

en met leuke Ns aktie's denken ze ook niet aan de Leden die al een abonnement hebben (Y)

Strakke Aktie vooral door gaan . 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een discriminerende maatregel van de NS om de voordeelurenkaart af te schaffen!!

De mensen buiten de randstad worden hierdoor enorm benadeeld.

Een retour van Groningen naar bv. Rotterdam is bijna niet meer de moeite waard.

Wat ik mij afvraag, waarom gaat u met uw VDU van Groningen naar bv Rotterdam? Dat kost met 40% korting €31,80 terwijl een Spoordeelwinkel dagretour maar €19 kost en daarmee kunt u (nu tenminste nog wel) wel in de middagspits reizen. Zelfs een retour naar Zwolle is met 40% korting al duurder dan een ticket uit de Spoordeelwinkel. Wanneer uw reizen vanaf Groningen altijd verder zijn dan Zwolle zou ik gewoon het hele abonnement opzeggen en alleen van actiekaartjes zoals de spoordeelwinkel gebruik maken. Tot die ook niet meer geldig zijn in de middagspits. Maar dan kunt u eventueel een aanvullend ticket kopen tot het eerste station in dalurentijd. Bent u waarschijnlijk alsnog goedkoper uit dan nu met de gehele reis tegen 40% korting.

Reputatie 1

Met deze maatregel dupeert u ons (echtpaar 75 en 78 jaar) zwaar. Wij gebruiken het abonnement voor

familiebezoek in den lande en het bezoeken van musea in grotere steden.

Met deze maatregel zouden wij gedwongen worden om veelal 's avonds en 's nachts te moeten rijden met de auto. Hetgeen voor ons bezwaarlijk wordt. Wij wonen op ruim 25 km.

afstand van het dichtsbijzijnde NS-station. Als wij niet meer tussen 16 en 18.30 mogen reizen noodzaakt u ons het abonnement op te zeggen. Dat zou ons zeer spijten en  er zijn duizenden

die in dezelfde situatie verkeren. Dit is dus een zeer klantonvriendelijke maatregel

 We hopen dat u hier een oplossing voor vindt. Kortom: u dupeert ons hiermee geweldig.

Precies ook in ons geval geen optie om te reizen na 18,30 we zijn oudere mensen worden alweer gedupeerd nu door deze achterbakse maatregel van NS.

Bedankt NS, dan heb ik dus helemaal niets meer aan mijn voordeelurenabonnement. Ik héb namelijk niet de keuze om buiten de (middag)spits te reizen! €7 compensatie en de reden voor een minder volle middagspits zijn natuurlijk een lachtertje.

Dit abonnement staat niet eens meer in het huidige aanbod dus hoe kan het schrappen ervan nu het aanbod overzichtelijker maken?!

De enige werkelijke reden hierachter: méér winst voor de NS. 

Trouwens op mijn traject (Amersfoort Vathorst/Ermelo) altijd meer dan genoeg plaats in de spitsuren.

Reputatie 5

Kan ik wel om 15.50 uur inchecken en dan tussen 16.00  en 18.30 uur uitchecken?

Ja, u reist dan de hele reis met 40% korting.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Dat jij vindt dat je om onduidelijke redenen recht hebt om de rest van je leven in de spits met 40% korting te reizen weten zo langzamerhand ook wel.

 

Grappig dat jij dat zegt, ik heb het nooit gehad over dat ik vind dat ik recht heb om de rest van leven in de spits met 40% korting te reizen. Een rest van een leven die dit jou gelimiteerd is.

Het gaat mij om de manier waarop deze wijzigingen worden opgedrongen.

Ik lees en hoor in de media dat NS verwacht dat het reizigersaantal pas in 2024 weer op het oude peil zal zijn. Daarmee lijkt het probleem van de te volle middagspits te vervallen. Is dit geen gelegenheid voor de NS om een gul gebaar te maken en de beperking van de geldigheid van dalurenabonnement en keuzedag 1 of 2 jaar uit te stellen?

Reputatie 7
Badge +3

NS wil de spitsuren ontlasten en reizen in de daluren aanmoedigen. Daarom vervalt de korting in de middagspits bij het Voordeelurenabonnement en is de nieuwe Jongeren Dagkaart alleen in de daluren geldig. Lijkt me inderdaad consistent.


Dat aanmoedigen om te reizen in de daluren lukt aardig. De meeste meldingen op Social media over volle treinen gaan over de dal-uren. Hoewel op een enkele traject het in de spits ook wel drukker kan zijn.

@AldertM

Ieder bedrijf dat een goedkope aanbieding in de markt zet heeft daar een commercieel doel mee, een bedrijf is immers geen sociale instelling. Als het anders uitpakt dan bedoeld schaft men de aanbieding weer af of verandert hem. NS is daarbij niet anders dan een supermarkt.

Bij de nieuwe Flexdagen heeft NS a priori al gezegd dat men het gebruik daarvan wil analyseren en op basis van de uitkomst daarvan wil beslissen of ze gehandhaafd worden, afgeschaft worden of dat de aanbieding veranderd wordt.

Ik ben dan heel benieuwd wat het commerciele doel is van het niet afschaffen van het VDU. Daarnaast vind ik uw vergelijking met de supermarkt wel een beetje mank gaan. Als bij een supermarkt een zakje rijst n.m.m. te duur is, kan ik altijd nog naar een andere gaan en als het daar ook te duur is, kan ik het ook nog bijna voor niks bij Alibaba bestellen. Voor het reizen met de trein kan ik (in mijn regio) alleen bij de NS terecht. NS mag dan een min of meer commercieel bedrijf zijn (zie activiteiten in het buitenland), maar heeft zeker in deze tijd ook een maatschappelijke functie helemaal als je bedenkt dat de Staat der Nederlanden de enige aandeelhouder is.

Reputatie 7
Badge +3

Als u wilt overstappen naar Flex basis is dit iets wat u zelf moet doen. Dit kan via uw MijnNS account. Daar is op de startpagina aan de rechterkant een vlak met beknopte info over Flex en een blauwe knop “Direct bestellen". 

Wijzigen naar Flex kan op elk willekeurig moment, dus u kiest zelf wanneer u dit wilt doen. U moet daarna nog wel even langs een automaat om het te bevestigen en Flex op de kaart te laden (en daarmee is ook gelijk het oude abonnement beeindigd).

Er volgt dan nog een restitutie van teveel betaald abonnementsgeld van het voordeeluren abonnement naar rato vanaf de datum van ingang van NS Flex.

Reageer