Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 

En vanaf 2021 moet sowieso iedereen met een jaarabonnement over naar Flex, 

 

Dal voordeel en VDU blijven als reizen op saldo abonnementen bestaan in 2021

 

Reputatie 7
Badge +3

Niet leuk, natuurlijk. Maar hoe zit het nu met mensen die in een ‘uithoek’ van het land wonen? Stel ik reis nu van 15:00-18:00 van Maastricht naar Amsterdam, stel in 2021 check ik om 15:00 in in Maastricht en ik check om 18:00 uit in Amsterdam. Wat zijn dan de kosten? Gaat dat gat van 16:00-18:30 een enorme deuk slaan in langere reizen?

Het moment van inchecken bepaalt de korting voor de hele reis. Als je om 15.00 uur incheckt, reis je dus nog gewoon met korting naar Amsterdam.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga deze maand €3,30 meer betalen voor mijn VDU dan bij mijn verlenging vorig jaar. En krijg over 13 maanden maar liefst €7 terug voor een grote versobering van de voorwaarden?????

 

Reputatie 7
Badge +3

En juist die €1 moet/gaat ook vervallen (want Flex is bijna geen keuze meer), dus is het gewoon allemaal een verkapte prijsverhoging, terwijl je nu nog de keuze hebt om €8 minder te betalen (geen Flex), of €15 meer voor de Voordeeluren.

Het is niet eens een verkapte prijsverhoging. Het is een echte prijsverhoging.:sweat:

Reputatie 7
Badge +3

De vraag ging over wat het voordeel van Traject Vrij aan NS Flex is, dus daar is mijn antwoord op gebaseerd. Dat blijkt dacht ik ook uit de rest van wat ik schrijf. 

Reputatie 5

Die VDU’ers gaan er inderdaad op achteruit. Maar voor hun is er al een tijdlang een Altijd Voordeel-abonnement, waarmee ze ook in de ochtendspits 20% korting krijgen. Dat levert per werkdag dus evenveel korting op als met het VDU-abonnement (2x20% korting, i.p.v. 0% ‘s ochtends en 40% ‘s avonds). Het abonnement is een stuk duurder, maar ook een stuk rechtvaardiger.

Maar dan blijven ze alsnog in de spits reizen. Het is rechtvaardiger en NS verdient er dan meer aan, maar een belangrijk aspect van het afschaffen van die korting is juist dat deze groep minder in de spits gaat reizen.

Maar die groep kán dus niet anders! Die mensen kiezen er bewust voor om een duurder abonnement te nemen (Altijd Voordeel / Traject Vrij / Altijd Vrij) zodat ze voor minder maandelijkse lasten in de spits kunnen reizen. Het gelijktrekken van VDU met Dal Voordeel heeft tot doel de groep VDU’ers die met weinig moeite de spits kan mijden te verleiden dat ook te doen. VDU’ers die per se in de spits moeten reizen zijn waarschijnlijk het beste af met Altijd Voordeel (zoals eerder al gezegd).

Reputatie 7
Badge +3

Mijn VDU ligt inmiddels in twee stukken ergens op de vuilstort, dit scheelt wel zes ritten per jaar in de avondspits. Wees er blij mee, zou ik zeggen.

Ik raad iedereen met een Voordeelurenabonnement aan om dit voorbeeld niet te volgen en zo lang en zo vaak mogelijk (dus tot en met 31 december 2020) gebruik te blijven maken van de huidige kortingsvoorwaarden. Je bent een dief van je eigen portemonnee wanneer je nu al je kaart in stukken knipt.

En daarnaast raad ik iedereen aan om dan wel eerst het VDU op te zeggen via de klantenservice zodat je nog een deel van het abonnementsgeld terug krijgt en het niet daarna weer automatisch wordt verlengd en ingeincasseerd. 

Reputatie 6

Mijn VDU wordt jaarlijks verlengd per 16/12. Ik begrijp dat ik dan bij verlenging eind dit jaar dus nog het "dure tarief" betaal maar per 1 januari slechtere voorwaarden krijg. Ik wil graag nog tot iig 1 december gebruik maken van mijn VDU. Wanneer kan het beste dan omschakelen naar flex? 

Als je wil kan je op 1 december overstappen naar NS Flex. Aangezien dit een VDU is en je dit abonnement dus al langer hebt, zit je niet meer in je eerste contractjaar en kun je elke dag overstappen naar NS Flex. 🙂 Als je dit 1 december doet, krijg je 1-12 t/m 15-12 restitutie voor je reeds betaalde abonnementsgeld. Let wel dat je contractmaand/factuurdatum dan steeds de 1e van de maand wordt.

Dit is echt belachelijk. Ik vermijd juist het Flex abonnement omdat het op mijn traject dus 28 euro per maand duurder is.

Mijn alternatief is dan de Altijd Voordeel van 24 euro per maand. Daarbij reis ik altijd in de Spits (want ja, werk he...) en is mijn rit enkeltje €2.96. Even uitgaande van 20 werkdagen in de maand (5 dagen per week x 4) betaal ik dus €5.92 per dag in de spits met 20% korting.

(€5.92 x €20) + €24 = €142.40

Mijn traject abo nu kost €114

Ronduit belachelijk NS. Ik wil dat Flex abo helemaal niet. Ik heb maar een traject en de rest boeit me niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ook dat, maar wil je uit boosheid of frustratie nu al opzeggen dan niet zo maar je kaart door knippen en weg gooien. 

Badge +3

Als je wil kan je op 1 december overstappen naar NS Flex. Aangezien dit een VDU is en je dit abonnement dus al langer hebt, zit je niet meer in je eerste contractjaar en kun je elke dag overstappen naar NS Flex. 🙂 

Overstappen naar Flex kan altijd, ook in het eerste jaar. Vandaar dat het sinds Flex ook niet meer nodig is om dure maandabonnementen te nemen (zoals Traject Vrij).

Dan neem je gewoon de goedkopere jaarvariant en zodra je het niet meer nodig hebt switch je naar Flex. Overigens is Traject Vrij inmiddels ook beschikbaar binnen Flex.

 

Geheel eens met de maatregelen inzake voordeelurenabonnementen en keuzedagen. Wij klagen ook niet, wanneer bijvoorbeeld de horeca prijsstijgingen van 20% invoert. De redenen van de beperkingen bij gebruik van voordeelurenabonnementen zijn begrijpelijk en logisch. Blijven voor mij twee vragen:

1: Wanneer ik incheck vóór 16:00 en mijn reis duurt tot bijvoorbeeld 18:00 uur, is de 40 % korting dan van toepassing?

2: Het aantal keuzedagen was 7. Ik neem aan, dat dit aantal onveranderd ook na januari 2021. 

Edit door Moderator: Verplaatst naar hoofdtopic over abonnementen-update

Reputatie 7
Badge +3

Zal vast geanalyseerd zijn, staat wel iets van in de documenten die je bij Locov kan nalezen. Daarin geeft NS aan dat 70% weinig in de middagpspits reist en de overstap naar Dal Voordeel voordelig zal zijn. 70% van 700.000 VDU houders is 490.000, zijn dus maar 210.000 die wel vaker in de middagspits reizen.  En van 1 op de 8 reizen in de VDU middagspits zal de reis naar verwachting verschuiven naar de daluren. Gaan die echt het verschil maken in de drukke treinen? Ik hoop het voor de andere spitsreizigers. Mij maakt het nu niet meer uit, reis toch niet meer dagelijks in de spits. 

Veel plezier in de hopelijk rustige trein.

Badge +3

Behalve die hartstikke leuke versimpeling kost het je (behalve bij op saldo blijven reizen, wat dus alleen met een VDU of Dal Voordeel kan) inderdaad al je privacy.

NS MOET (echt) ALLES van je KUNNEN ZIEN EN WETEN, want Flex en anders werkt het simpelweg niet… 

Leve je privacy! :sweat:  Ja maar, iedereen had toch al een abonnement op saldo? Dat klopt deels, maar mijn ritten met andere treinvervoerders mochten jullie (beste NS) helemaal niet eens inzien! En nu ineens verplicht wel?

Ik zie daar nog wel een aparte discussie over komen. AVG en GDPR en zo. Dit mag dus gewoon niet eigenlijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je 1 december wijzigt naar Flex dan kun je dus niet tussen Kerst en Oud & Nieuw de hele dag met 40% korting reizen, mocht je dat willen. Wijzig je na Oud & Nieuw dan kun je nog optimaal gebruik maken van je VDU tijdesn deze periode. Je betaalt dan wel 16/12 je abonnementsgeld voor je VDU maar als je op 1 januari wijzigt ontvang je restitutie van 1/1/2020 tot 15/12/2020.

Het ligt er dus aan of je verwacht in december nog gebruik te willen maken van de voordelen van je VDU.


Ik ga na de kerst (met pijn in mijn hart, want vanaf 1e uur abonnement) VDU omzetten naar Dal voordeel op saldo. Vanwege die €7 die ik mag gaan betalen voor 1 maand huidige voorwaarden. Tenminste als ik dan nog Keuzedagen kan krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je niet wilt dat NS je bus/tram/metro reizen ziet kun je altijd een 2e kaart nemen. Misschien niet handig, maar je hebt wel een keuze.

Waar ik met het hele gedwongen overgang naar Flex meer mee zit (dus de abonnement die niet meer als klassiek abonnement beschikbaar zullen zijn) zijn dingen die nog niet helemaal lekker lopen, de dingen dus die hier genoemd worden.

En het eerder blokkeren na een mislukte incasso en vervolgens 6 maanden geen Flex abonnement kunnen bestellen. Jaag je mensen lekker op kosten.

Eerst konden jongeren geen Flex bestellen want ze konden wel eens hoge reiskosten maken die zij (of liever pa en ma) niet wilden/konden betalen, nu moeten ze ineens aan de Flex abonnement. Of moeten die dan maar verplicht aan de pre-paid Traject Vrij?

 

De abonnementen-update is volgens de NS 9 dagen geleden geplaatst (zie bovenaan). Maar in werkelijkheid is het bericht op 5 november geplaatst, dat is dus pas 4 dagen geleden. Vandaag is het 9 november.

Zou de NS op deze manier  proberen te verbloemen dat er in slechts vier dagen tijd zóveel mensen (overwegend kritisch) hebben gereageerd op de wijzigingen betreffende met name het Voordeelurenabonnement. Of kan zoiets best toevallig gebeuren?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nergens in het besluit gelezen dat Keuzedagen dan niet meer te bestellen zijn. Er staat dat huidige klanten de Keuzedagen kunnen behouden. Als je na de kerst bestelt ben je op 1 januari een huidige klant. 

Ter vergelijking, van Traject Vrij, Altijd Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel staat wel vermeld dat de verkoop ervan eerder dan eind van het jaar stopt. Van de eerste 2 medio Q2 (wat al geweest is) en van de anderen in de 2e helft van het jaar ( wat nogal ruim is).

Dit is echt belachelijk. Ik vermijd juist het Flex abonnement omdat het op mijn traject dus 28 euro per maand duurder is.

Mijn alternatief is dan de Altijd Voordeel van 24 euro per maand. Daarbij reis ik altijd in de Spits (want ja, werk he...) en is mijn rit enkeltje €2.96. Even uitgaande van 20 werkdagen in de maand (5 dagen per week x 4) betaal ik dus €5.92 per dag in de spits met 20% korting.

(€5.92 x €20) + €24 = €142.40

Mijn traject abo nu kost €114

Ronduit belachelijk NS. Ik wil dat Flex abo helemaal niet. Ik heb maar een traject en de rest boeit me niet.

Er komt een NS Flex Traject Vrij. Je hoeft niet over te stappen naar Altijd Voordeel.

Ik weet een nog betere manier om meer dan  € 7,00 korting te krijgen: De kortingskaart inleveren, dat scheelt u € 67,00  

Dit besluit is niet goed voor het milieu. Nu gaan mensen nog eerder met de auto. Ik dacht dat Nederland de klimaatdoelstellingen moet gaan halen. Niet dus, zeker niet de NS. De treinkaartjes zijn al zo duur. De prijs zo minimaal gehalveerd moeten worden. Maar ja, het gaat om geld verdienen, niet om welzijn.  

Zelf ga ik ook met de auto, als ik ver moet reizen waarbij er geen goede aansluitingen zijn.   Het geeft ook vrijheid, maar dat is het ook als je met de trein van stad tot stad tot stad reist. Eis is dan wel dat ik ieder moment van de dag op stap kan gaan, zeker als je bijvoorbeeld afspreekt om iets te gaan eten met een vriend(in), wat meestal rond de spits is. Als zelfs deze vrijheid ontnomen wordt door de NS ( ze kiest voor het woon-werk verkeer, want dat levert meer geld op), kun je je afvragen voor wie de trein is.

In ieder geval is het geen service. Eerst werd de avond retour afgeschaft, dat was al een ramp. Samengevat: het is hopeloos met de NS, geen visie, zeker niet voor het milieu.  

 

Ik weet een nog betere manier om meer dan  € 7,00 korting te krijgen: De kortingskaart inleveren, dat scheelt u € 67,00  

Dit besluit is niet goed voor het milieu. Nu gaan mensen nog eerder met de auto. Ik dacht dat Nederland de klimaatdoelstellingen moet gaan halen. Niet dus, zeker niet de NS. De treinkaartjes zijn al zo duur. De prijs zou minimaal gehalveerd moeten worden. Maar ja, het gaat om geld verdienen, niet om welzijn.  

Zelf ga ik ook met de auto, als ik ver moet reizen waarbij er geen goede aansluitingen zijn.   Het geeft ook vrijheid, maar dat is het ook als je met de trein van stad tot stad tot stad reist. Eis is dan wel dat ik ieder moment van de dag op stap kan gaan, zeker als je bijvoorbeeld afspreekt om iets te gaan eten met een vriend(in), wat meestal rond de spits is. Als zelfs deze vrijheid ontnomen wordt door de NS ( ze kiest voor het woon-werk verkeer, want dat levert meer geld op), kun je je afvragen voor wie de trein is.

In ieder geval is het geen service. Eerst werd de avond retour afgeschaft, dat was al een ramp. Samengevat: het is hopeloos met de NS, geen visie, zeker niet voor het milieu.

Badge +3

Ter vergelijking, van Traject Vrij, Altijd Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel staat wel vermeld dat de verkoop ervan eerder dan eind van het jaar stopt. Van de eerste 2 medio Q2 (wat al geweest is) en van de anderen in de 2e helft van het jaar ( wat nogal ruim is).

Bij de klassieke abonnementen is Altijd Voordeel al niet meer verkrijgbaar, en op https://www.ns.nl/ns-abonnementen/altijd-voordeel is de optie voor op Saldo er dus ook niet meer.

Naast Dal Voordeel blijven nu dus alleen de vier ‘Vrij’ abonnementen verkrijgbaar op saldo.

Reputatie 1

Wat wordt bedoeld met “ 60+ kan eind 2020 geen nieuwe keuzedagen meer bestellen”.

 

Reputatie 5

@Maarten86  schetst het té leuk (half uurtje later naar huis, who cares want met de auto ook in precies dezelfde file, die er na 18:30 niet meer staat inderdaad)!

Volgens mij schets ik dat niet.

Reageer