Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Natuurlijk wel. Er zijn genoeg abonnementshouders die het volle pond betalen en in de spits moeten staan of zelfs niet eens mee kunnen omdat de trein overvol is. Terwijl VDU abonnementshouders plaatsen bezet houden. Het laten reizen met korting in de spits is gewoonweg niet houdbaar meer.

 

Tuurlijk.. de 700.000 (veelal helemaal niet zo dagelijkse reizigers, want dat zijn er dus maar hooguit 210.000) VDU ‘bevoordeelden’ (wij krijgen lekker nog tot 2020 korting in de middagspits!) houden jouw mogelijke zitplaats bezet!?

De NS willen geen korting in de spits meer (want vinden ze niet meer te verantwoorden), maar met Altijd Voordeel nog steeds 20% mogelijk!

Wat doen we met de mensen met Altijd Voordeel dan? Die mogen ook gewoon met korting (weliswaar maar 20% i.p.v. 40%) diezelfde zitplaatsen inpikken! 

Da’s vreemd inderdaad, maar goed, en betaal je nogal wat voor.

Maar wat is er dan mis met iemand die helemaal zonder korting reist op ‘jouw’ zitplaats gaat zitten?

Een zitplaats op basis van welk abonnement ook is dus de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. Sorry @Martin7182 

Hooguit mag je dan iemand met een 2e klas vervoerbewijs de 1e klas uit jagen. Een zitplaats claimen omdat je toevallig een duurder abonnement hebt (opzouten oude VDU 2011 parasiet!) gaat het natuurlijk niet worden.

Dus.. (even simpel samengevat) het VDU wordt gelijk aan Dal Voordeel en wat iemand voor een zitplaats betaalt doet er helemaal niet toe verder. Nu niet en nooit niet.

Het aantal mensen die nu met korting reizen in de spits (tijd van incheck telt) gaat niet veranderen (1 op de 😎 dus jouw ‘probleem’ (iemand die vrij reist of met korting of voltarief betaalt, maar op ‘jouw stoel zit’) blijft exact hetzelfde!

@Robert B, je trekt onjuiste conclusies, van een zitplaats claimen is geen enkele sprake. Iedereen die moet staan of niet mee kan vanwege drukte heeft in zekere zin “last” van anderen, die al dan niet met korting reizen. Ik denk dat de NS liever VDU reizigers laat afhaken dan vol betalende reizigers.

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Wat is dat weer voor een typisch Nederlands onzin.
De mensen moeten naar werk of school of ergens anders naartoe.

Je kunt de mensen en de opkomst van de verkeer niet kanaliseren (zie de snelwegen!!!)

Als je echter CO2 wilt reduceren dan moet je de prijs voor alleen tickets halveren.

Net zo dan de Deutsche Bahn van plan is.

Verder kijk naar Stuttgart voor de city transport, die is zo goedkoop dat je het auto laat thuis staan.

Gewoon meer treinen inzetten in plaats van prijsverhoging….

 

Mvg

Oliver

 

Reputatie 1

 

Deze voordeelurenkaart is nou juist helemaal niet voor werkenden bedoelt , maar voor pensionados op weg naar hun 100ste museumbezoek .

 

OK, dus die pensionados zijn er nu niet meer?

 

Voor zover ik weet is dat nog steeds het geval. Maar ik heb al twee maanden geen update van Ruben NS gehad (en toen ik vandaag keek, was hij ineens oud-moderator...). Ergens in de diepe krochten van de ICT-afdeling schijnt nog een verzoek rond te dwarrelen over dit onderwerp...

Reputatie 7
Badge

Denk dat iedereen snapt dat in de spits met korting reizen er toch een keer uit moet.

Het is netjes dat NS dit ruim een jaar van te voren kenbaar maakt, wel had er nog een overgangsregeling in mogen zitten. Bijvoorbeeld in 2021 nog 30 pct korting ipv 40 pct en in 2022 20 procent korting in de middagspits. Op die manier kan er geleidelijker gewend worden aan de overgang en kweek je iets meer sympathie.

Qua keuzedag 65 plus zou NS bijvoorbeeld nog 2 jaar een overgangsregeling kunnen doen dan je in juli en augustus wel nog in de middagspits (er is dan immers toch geen spits….) kunt reizen.

Zo te zien wel ja. Schokkend he? 😉 Ik zat de afgelopen twee maanden maar te wachten op een teken van een oplossing… 

Denk dat iedereen snapt dat in de spits met korting reizen er toch een keer uit moet.

 

 

Ik begrijp het goed dat de houders van VDU, die incidenteel in de middagspits met 40 % korting reizen, plaats moeten maken voor studenten die in spits gratis kunnen reizen, de Altijd Voordeel abonnementhouder die met 20 % korting reist en Business kaart houders die helemaal voor een habbekrats  mogen instappen?

 

Wat is er goedkoper aan een business card? Het kan aan mij liggen maar dat verschil zie ik niet.

Bertus heeft het waarschijnlijk over de contracten die (groot)zakelijk worden aangeboden. Met de contractmanagers van NS valt behoorlijk te onderhandelen.

Reputatie 7
Badge

Korting op een grote bestelling (business cards door een bedrijf of studentenreisproducten door de overheid) is in mijn ogen toch wel echt iets anders, maar wie weet wil NS daar ooit ook van af. Ik schat van niet, deze grote groepen lijken me zeer aantrekkelijke klanten.

Voor Traject Vrij geldt denk ik ongeveer hetzelfde als voor Altijd Voordeel: de korting is een stuk lager en het abonnement ruim duurder. Om mezelf als voorbeeld te nemen:

Er zitten 365 dagen in een jaar, wat neerkomt op zo'n 365/7*5 werkdagen, min een stuk of 30 dagen vakantie en feestdagen. Uiteraard reis ik heen en terug, en maak ik dus twee reizen op elk van die dagen, wat zo'n 461 reizen per jaar oplevert. Per maand zijn dat er gemiddeld ruim 38. Vol tarief, 2e klasse zijn de kosten €6,50/reis, dus zo'n €250/maand. Mijn abonnement kost €213/maand en levert dus een kleine 15% korting op. Toch wel heel wat anders dan 40% korting (oke, iets minder daar zou je de prijs van het abonnement nog in mee moeten nemen in deze vergelijking) en alleen voordelig voor veel vaker reizende klanten. Vaste klanten zo gezegd, maar dan niet bepaald door je reisgedrag 10 jaar geleden, maar door je reisgedrag de betreffende maand.

Reputatie 7
Badge

Denk dat iedereen snapt dat in de spits met korting reizen er toch een keer uit moet.

 

 

Ik begrijp het goed dat de houders van VDU, die incidenteel in de middagspits met 40 % korting reizen, plaats moeten maken voor studenten die in spits gratis kunnen reizen, de Altijd Voordeel abonnementhouder die met 20 % korting reist en Business kaart houders die helemaal voor een habbekrats  mogen instappen?


Ik bepaal het beleid bij NS niet, zoals je waarschijnlijk al weet….

Eigenlijk wat Olav93 al aangeeft: er is verschil tussen kortingen an sich en de bijbehorende (relatief forse) vaste inkomsten.

Ik snap dat de ‘trouwe klanten’, zoals dat in dit draad veelvuldig voorbij komt (=voordeelurenkaart) het niet tof vinden dat hun korting verdwijnt evenals de keuzedagklanten die voor 3,50 per dag door het hele land kunnen reizen. Als NS dus meent dat er te weinig plek is in de spits dan snap ik wel dat deze twee groepen getroffen worden, juist omdat zij relatief voor weinig inkomsten zorgen bij NS. Zo werden een jaar of twee geleden al de groepsretour-gebruikers gekort op hun mogelijkheden en de actie-kaart-gebruikers.

Er zijn overigens sinds 20?? ook vele nieuwe abonnementssoorten bijgekomen waardoor voordelig reizen zeker mogelijk is, maar dan buiten de spitsuren. Als 60+er kun je de hele maand voor ruim 40 euro tweede klas reizen in de daluren door het hele land of voor ruim 20 euro het hele weekend. En met dat flex-gebeuren waar NS zo prat op gaat is er voor bijna iedereen wel een goedkope mogelijkheid, omdat je niet meer vastzit aan een jaarcontract.

Het probleem op het spoor en op de weg is dat er piektijden zijn, omdat het werkbare leven zich vrijwel uitsluitend tussen 9-17 afspeelt. Al zouden bedrijven en (overheids)instellingen die tijden verruimen, zou een gedeelte van het probleem zich vanzelf oplossen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van college-tijden, zoals een proef in Nijmegen heeft uitgewezen.

 

De enige reden om mijn voordeeluren abonnement te behouden hebben jullie zojuist weggenomen, dit wordt dus het laatste jaar.

Reputatie 2

Hoe creatief moet ik  dan zijn om EN de daluren in de gaten te houden EN een omweg te maken ?

Goedenavond,

 

Jammer genoeg kondigt u aan het Voordeelurenabonnement af te schaffen. Aan het aantal reacties hier ziet u hoeveel mensen dit jammer vinden. Veel bedrijven doen aan klantenbinding en moeten daar vaak hele ingewikkelde capriolen voor uithalen, bedacht door dure adviseurs. U hebt dit middel gewoon in huis en schaft het eenvoudig af.

 

In de brief van 10 december, waarin het afschaffen van het Voordeelurenabonnement wordt aangekondigd, staan 2 merkwaardige redenen waarom dit gebeurt: 1. “we willen ons abonnementenaanbod minder ingewikkeld maken” en 2. “we willen het flexibeler voor alle reizigers maken”. Daar heb ik een paar vragen bij:

ad1

  • wie heeft ooit geklaagd, dat het bestaan van het Voordeelurenabonnement ingewikkeld is?
  • wat is er precies ingewikkeld aan voor de reiziger?
  • is het misschien ingewikkeld voor de NS en hoe dan precies? 

ad2

  • op welke manier wordt het afschaffen van een abonnement flexibeler voor de reiziger?

Ik zie uit naar uw antwoord.

 

Reputatie 7
Badge +1

Goedenavond,

 

Jammer genoeg kondigt u aan het Voordeelurenabonnement af te schaffen. Aan het aantal reacties hier ziet u hoeveel mensen dit jammer vinden. Veel bedrijven doen aan klantenbinding en moeten daar vaak hele ingewikkelde capriolen voor uithalen, bedacht door dure adviseurs. U hebt dit middel gewoon in huis en schaft het eenvoudig af.

 

In de brief van 10 december, waarin het afschaffen van het Voordeelurenabonnement wordt aangekondigd, staan 2 merkwaardige redenen waarom dit gebeurt: 1. “we willen ons abonnementenaanbod minder ingewikkeld maken” en 2. “we willen het flexibeler voor alle reizigers maken”. Daar heb ik een paar vragen bij:

ad1

  • wie heeft ooit geklaagd, dat het bestaan van het Voordeelurenabonnement ingewikkeld is?
  • wat is er precies ingewikkeld aan voor de reiziger?
  • is het misschien ingewikkeld voor de NS en hoe dan precies? 

ad2

  • op welke manier wordt het afschaffen van een abonnement flexibeler voor de reiziger?

Ik zie uit naar uw antwoord.

 

Vraag 1:

Het Voordeelurenabonnement (VDU) is op zichzelf niet zo heel erg ingewikkeld. Het enige verschil met dit abonnement ten opzichte van de huidige abonnementen is dat er ook in de middagspits met korting gereisd mag worden.

Voor de reiziger was het ingewikkelder omdat er een steeds groter aanbod aan abonnementen kwam en er voor de reiziger steeds minder duidelijkheid was welk abonnement de beste keuze is. Met de komst van het Dal Voordeel abonnement is er meer eenheid tussen geldigheid in de spits/daluren en is eigenlijk de vervanger geworden van het VDU. De twee abonnementen hebben bijna dezelfde voorwaarden.

Voor de NS was er ook een belang in de beslissing. Doordat het steeds drukker wordt in de spits probeert de NS om mensen zo veel mogelijk buiten de spits te laten reizen. Door het afschaffen van het VDU reizen er minder reizigers in de middagspits waardoor er meer ruimte ontstaat.

Vraag 2: 

Het abonnement wordt flexibeler omdat alle abonnementen naar verwachting aan het einde van 2020 overgaan op NS Flex (m.u.v. VDU). De reiziger kan dan per maand aanpassen welk abonnement voor hem/haar het beste is zodat ze nog goedkoper uit zijn. Bovendien reist men op rekening waardoor je in principe nooit meer langs de kaartautomaat meer hoeft om bijvoorbeeld saldo op te laden. Het VDU zelf wordt dus niet flexibeler, maar de directe opvolger daarvan is dat al wel.

 

Ik wil geen Flex, het hoeft voor mij allemaal niet Flex. Ik vind het prima om een vast abonnement te hebben met een vaste abonnementsprijs. En ik wil graag zelf in de hand houden hoeveel saldo ik laad en wanneer. Dat bevalt me prima en houd ik graag zo. Ik kan nu al kiezen voor automatisch opladen, dat heb ik bewust niet aanstaan. Laat mensen lekker een keuze, duw ze niet iets verplicht door de strot! 
 

P.s.

Mijn eerste reactie (opmerking ) is door jullie beantwoord dat ik jullie site maar moet gaan bezoeken om erachter te komen wat ik het eind vd maand ga betalen aan FLEX reizen.

Dat is het nu juist! Ik zie NU gelijk op mijn weekend vrij abonnement met inchecken wat ik kwijt ben aan geld ivm reizen 40% korting NS. En automatisch wordt mijn saldo opgewaardeerd onder de € 5,- . Dat is pas service!

Overal hebben jullie antwoord op! Zelf weet de NS maar al te goed dat zij met het nieuwe FLEX gebeuren veel geld gaan verdienen en wij trouwe NS klanten het nakijken hebben!.  Waar Van Akte!

 

Fantastische compensatie die 7 euro: voor een kostenstijging die voor mij al snel tussen de 1000 en 1500 euro per jaar zal bedragen. Aparte manier van omgaan met je vaste, trouwe klanten. 

En mocht er een effect op de drukte in spitsuren worden verwacht door deze maatregel, dan ben ik benieuwd welke.

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.

Reputatie 7
Badge

Hebben de consumentenorganisaties zich hier al over uitgesproken? Bij de introductie van de nieuwe abonnementen zijn ze een jaar of acht geleden in staat geweest het VDU te behouden, al was NS daar niet gelukkig mee. 

https://www.rover.nl/nieuws/41-tarieven/1619-rover-drukt-stempel-op-invoering-ns-flex-abonnementen

Reputatie 7
Badge +3

Opmerkelijk genoeg meldt NS zelf dat van alle reizen in de avondspits die gemaakt worden door iemand met een voordeelurenabonnement er door het afschaffen maar één op de acht verschuift naar een ander moment. 

Geen idee hoe ze dat nu al kunnen weten, maar het heeft dus weinig effect, behalve dat 7 op de 8 mensen meer gaan betalen voor reizen in de spits

Er zal vast wel een enquete geweest zijn onder een representatief deel van de Voordeelurenabonnement houders of zo  Anders misschien een beetje creatief geweest met de resultaten van de test met Altijd Voordeel waarbij extra korting gegeven werd buiten de hyperspits om reizigers te stimuleren op andere tijden te reizen.

Ook ik baal er van dat het voordeelurenabonnement nu echt gaat verdwijnen. Ik reis zo vaak in de avondspits voor concerten en etentjes buiten mijn thuisstad, dat die 7 euro compensatie echt nergens op slaat.  Ik rijd   bewust geen auto, maar of ik nu nog een blijde treinreiziger blijf vraag ik me af.

Moet ook zeggen dat ik behoorlijk verbaasd ben dat ROVER  vindt dat dit een goede aanpassing van de abonnementen is.

Honderdduizenden zeer trouwe klanten van NS worden door deze maatregelen op extra kosten gejaagd. De compensatie van €7 is een lachertje.

Maar als de exercitie bedoeld is om trouwe klanten weg te jagen dan zal dat goed lukken. Ik gebruik mijn Voordeelurenabonnement regelmatig in de middagspits. Voor mij zal het een reden zijn om het abonnement helemaal op te zeggen.

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

 

Waarom vind jij dat je tot het einde der tijden zwaar bevoordeeld moet worden boven reizigers met een gewoon dalurenabonnement. Daar is niets redelijks aan.

 

Reputatie 2

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen?.

Natuurlijk mag dit wel, het staat gewoon in de voorwaarden. Je kunt opzeggen als je het niet eens bent met de wijziging.

7.3 NS heeft  de  bevoegdheid  de  voorwaarden  of gebruiksmogelijkheden  van  het Voordeelurenabonnement  (inclusief Keuzedagen en Dag  Voordeelurenkaarten)  te  wijzigen  indien  de wijziging  één  wezenlijke  afwijking  van  de overeengekomen prestatie  betreft.  U  heeft  dan  het opzegrecht  dat  is  vermeld  bij artikel  5.4. 

Xx

Dat men iets aan de drukte in de spits wil doen, snap ik wel, maar reizen in de spits duurder maken (of dat nou voor het OV of de auto is) lost niets op. Niemand reist voor zíjn/haar lol in de spits, of dat nou met de auto is of met de trein.

 @AldertM 

Alvorens verder op de materie in te gaan zou ik graag vernemen waar je

bovenstaande veronderstellingen op baseert en welke oplossing jij dan wel voor ogen hebt.

De pijn kan ik overigens wel invoelen.

Volgens mij staat het al in mijn quote. Niemand reist voor zijn/haar lol in de spits. Als haringen in een ton opeengepakt staan tussen naar knoflook, zweet en walgelijke parfums riekende medereizigers is echt geen pretje, dat doe je omdat het niet anders kan. Dat je in de spits reist heeft te maken met je werktijden. Als je het duurder maakt, stappen misschien mensen over op de auto dat maakt de trein iets leger maar over all maakt dat de spits niet minder druk en het milieu is er al helemaal niet bij gebaat. De overheid zal daar niet blij zijn en tot voor kort dacht ik dat de NS daar ook niet blij mee was, maar daar twijfel ik nu aan. Als je wat aan de drukte in de spits wil doen moet je de reden waarom men in de spits moet reizen wegnemen (werktijden en schooltijden aanpassen),. Daar zullen de meeste mensen en werkgevers ook niet blij mee zijn, maar alleen dan kunnen mensen op andere tijden reizen. Nu brengt het NS alleen een beetje extra geld in het laatje en mensen die de mogelijkheid hebben in de auto te stappen zullen wat meer wegverkeer gaan genereren. Zelf heb ik twee van die koekblikken voor de deur staan, dus altijd één beschikbaar. Dan is de keus toch snel gemaakt, ondanks dat ik ook graag mijn steentje had bijgedragen aan een beter milieu, maar als de treinprijs bijna verdubbelt word ik gedwongen om voor mijn dieseltje te kiezen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zal vast wel een enquete geweest zijn onder een representatief deel van de Voordeelurenabonnement houders of zo  Anders misschien een beetje creatief geweest met de resultaten van de test met Altijd Voordeel waarbij extra korting gegeven werd buiten de hyperspits om reizigers te stimuleren op andere tijden te reizen.

Zoiets zal het wel zijn inderdaad. Toegegeven, als er 700.000 VDU houders zijn dan jagen ze er inderdaad maximaal een kleine 90.000 de spits uit (vooropgesteld dat iedereen met een VDU op werkdagen in de spits reist).

Ik denk uiteraard dat het veel minder is, omdat een (groot) deel van de VDU houders senioren zullen zijn, of andere personen die lang niet altijd elke dag in de spits (moeten) reizen.

Vandaar die €84 die RTL-Z noemt. Voor de één zal het zomaar €1500 gaan schelen, voor (vele) anderen eigenlijk niets. Doorgewinterde forensen zullen in de regel wel een Traject of Altijd Vrij hebben namelijk.

Als het een bedrag van €1500 kan gaan schelen voor sommigen dan is een ander abonnement misschien beter waardoor het meer bedrag een stuk minder wordt. Of actiekaartjes. voor de incidentele verre reizen (Spoordeelwinkel tickets voorals gewoon in middagspits geldig). Want zo'n dagretour van €19 is bij een beetje verre reis al goedkoper dan 40% korting.

Iedereen staart zich nu blind op het kwijtraken van de korting in de middagspits en dat de keuzedagen niet meer geldig zijn in de spits. 

Iemand die alleen de keuzedagen gebruikt kan misschien zijn abonnement wel helemaal stopzetten en de nieuwe Flex dagen gebruiken. Want als je nu alleen voor de keuzedagen een VDU hebt, betaal je eigenlijk ruim €13 per keuze dag (€25,50 keuzedagen + €67 VDU). Hangt er wel vanaf hoeveel die Flex dagen gaan kosten, daar zie ik nog niets over.

Mag dit juridisch wel? Een compensatie van 7 euro is natuurlijk geen compensatie. Ik stap weer in de auto en de NS is weer een klant kwijt per 1-1-21

Reageer