Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Waarom reist iemand (met of zonder VDU) in de spits? Omdat je om weet ik wat voor reden nou eenmaal op die tijd moet reizen. Voor je lol doe je dat in ieder geval niet. Een VDU kaart houder reist dus niet in de spits omdat hij of zij (of het) een VDU kaart heeft, maar omdat hij, zij of het nou eenmaal op die tijd moet reizen. De reisbehoefte op een bepaald tijdstip verandert niet als je de reiziger zijn VDU afneemt. Afgezien van de ex VDUers die voortaan de auto zullen pakken, zullen de anderen gewoon in de spits blijven reizen. Ze moeten er dan alleen bijna twee keer zoveel voor betalen. Dit is ook wat de NS eigenlijk gewoon wil, zoveel mogelijk de hoofdprijs betalende reizigers in de spits in de trein. Commercieel gezien best logisch, op momenten dat de vraag het grootst is vraag je de hoofdprijs. Het zou de NS sieren als ze dat ook gewoon zouden toegeven. Nu wordt deze maatregel gepresenteerd als een maatregel om reizen in de spits te ontmoedigen en op deze wijze zitplaatsen vrij te maken voor niet VDU kaart houders. Denkt men nou echt dat de NS er iets aan gelegen is om mensen een zitplaats te geven? Natuurlijk niet, het boeit de NS geen meter of je wel of niet een zitplaats hebt. Het gaat hun er alleen om zoveel moelijk vol betalende reizigers te vervoeren en vooral niet over de wijze waarop. Ik kan u nu al voorspellen dat de avondspits in 2021 echt niet minder druk gaat worden dan nu het geval is. Tenzij er weer een economische crisis uitbreekt, maar dan is dat de oorzaak. Ik ben zelf 60+er met VDU en keuzedagen. Als je die keuzedagen nu al hebt dan schijn je die te mogen houden, maar als je ze niet hebt kun je ze niet meer bestellen (voor allen hier die zich benadeeld voelen door het voordeel van anderen: dat blijft hierdoor dus deels bestaan). Maar wat heb je aan een keuzedag als je je terugreis moet onderbreken en ergens op een onguur station tweeënhalf uur op een smerig bankje moet zitten omdat je keuzedag ff niet geldig is. Dat ga ik dus niet doen. Ook heb ik nog niks gelezen over de prijs van de keuzedagen. Ik ben bang dat ter ontmoediging die ook flink duurder gaan worden. Dan presteert onze NS het ook nog eens om in een mail aan de VDUkaarthouders heel positief te berichten dat de prijs van het VDU abonnement wel €7.00 goedkoper wordt. Doe dit soort dingen nou niet. Geef een echte prijsverlaging of laat de prijs zoals hij is. Nu lijkt men met €7.00 ongeveer 650 uur per jaar minder kortingsperiode te willen afkopen, dat gaat echt nergens over en is beledigend voor hen die al jarenlang vaste klant zijn. Verder ga ik hier maar niets meer over zeggen, ik ben helemaal klaar met de VDU en al die andere ingewikkelde al dan niet flex abonnementen. Ik haak af en stap maar weer in de auto

Reputatie 7
Badge +3

 

NS gaat alle Voordeelurenabonnementen (VDU) opzeggen. Voor 1 oktober 2020, opzegtermijn is 3 maanden, krijgen de abonnementhouders bericht

Als men nu (juni 2020) zegt dat men per 1 oktober stopt met het VDU dan is dat geheel volgens de 3 maanden regel, met daarbij ook nog de vooraankondiging van rond oktober vorig jaar. Het zal ergens eindigen.. ooit.

JimiHx bedoelt (denk ik) dat de abonnementhouders voor 1 oktober bericht moeten krijgen als de wijzigingen per 1 januari ingaan. Nou ja, dat is vrij simpel, iedereen heeft al lang bericht gehad. Meer dan een jaar van tevoren.

Reputatie 7
Badge +3

Schandalig toch. 

Het is maar hoe je het bekijkt. U heeft dan wel 10 jaar lang kunnen genieten van een extra korting die anderen niet kregen. 

Badge +3

 Zeker niet, maar niet alleen de voorwaarden zijn veranderd. De hele aard van het abonnement is veranderd. De voorwaarden, geleverde diensten en kosten vormen samen het gehele abonnement en elk van deze aspecten is veranderd. Omdat het een abonnement betreft, kan de NS er waarschijnlijk mee weg komen

Klopt, daar komen ze mee weg. De voorwaarden worden weliswaar versoberd maar je houdt hetzelfde abonnement.

VDU wordt qua voorwaarden dus exact gelijk aan Dal Voordeel (dat ook gewoon nog op saldo kan), maar de naam van het abonnement moeten ze laten bestaan.

Iemand zomaar gedwongen overzetten op een ander abonnement mag niet. Dan moet diegene een keuze krijgen, opzeggen of akkoord gaan met een ander abonnement (eventueel met korting, zoals bij velen al geprobeerd is VDU (€67) → Dal Voordeel (€52) de afgelopen jaren.

Waarom reist iemand (met of zonder VDU) in de spits? Omdat je om weet ik wat voor reden nou eenmaal op die tijd moet reizen. Voor je lol doe je dat in ieder geval niet. Een VDU kaart houder reist dus niet in de spits omdat hij of zij (of het) een VDU kaart heeft, maar omdat hij, zij of het nou eenmaal op die tijd moet reizen. 

Tja, vele anderen moeten ook om die tijd reizen om voor reden dan ook. En die betalen ook de hoofdprijs omdat zij niet de mogelijk hadden om een VDU aan te schaffen.  

Reizigers die gebruik maken van  Samenreiskorting betalen al een tijdje de hoofdprijs in de middagspits, net als van vele actieticket en groepstickets. Nu zijn het houders van een VDU. 

Het is heel jammer voor iedereen die er al die jaren gebruik van heeft gemaakt, maar eens is het voorbij. 

Beste meneer, mevrouw of whatever Momo, begrijp ik nou goed dat u het voordeel van een ander als uw nadeel beschouwt en wat levert het nou per saldo op aan minder reizigers in de spits, als je toch op die tijd moet reizen. Het lijkt erop dat u zegt dat het u een beter gevoel geeft als iedere spitsreiziger de volle mep betaalt. Btw de huidige VDU kaarthouders hebben toch niet bedacht dat de NS de kaart niet meer aanbiedt. Je zou dan ook NS personeelskaarthouders het volle tarief in de spits moeten laten betalen.

Reputatie 2

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.


Beste@Tamzin vootbwat jij bevoordeling noemt betaal ik wel elk jaar €15 meer dan iemand met dal v

En als wij de reactie uit dit topic mogen geloven is die 15 euro een schijntje wat betreft het voordeel om met 40% korting in de middagspits te reizen.

Schandalig toch. 

Het is maar hoe je het bekijkt. U heeft dan wel 10 jaar lang kunnen genieten van een extra korting die anderen niet kregen. 


En daar ook meer voor betaald. Was niet gratis als ik het goed heb. !!

Reputatie 7
Badge +4

Het was zeker niet gratis, maar de meerprijs was wel een hele gunstige investering.

Badge +3

Mwah, die 1 op de 8 (ik ga voortaan wel in de daluren inchecken) had ik ook verkeerd gelezen blijkbaar.

En moest dus zijn dat 1 op de 8 mensen in de midddagspits op een (oud) VDU met korting reizen of zoiets? Nou, hoe dan ook terecht, want daar wilden de NS al vanaf 2011 al vanaf toch?

Ik volg het ook niet meer verder. Ik wil de strippenkaart terug (45 strippen voor een paar gulden/knaken) en dan lekker anoniem kunnen reizen.

Of de NS stamkaart (met foto) waarmee je altijd (geen spits en zo) met korting kaartjes kon kopen voor jezelf en eventuele medereizigers, bij een loket en later bij een automaat.

Die bestaan niet meer.. en het VDU binnenkort ook niet meer dus (alleen nog als naam).

En toen (nog niet eens zo lang geleden) was je al lang blij met een sneltrein/intercity die elk (half) uur reed, in plaats van elk kwartier of elke 10 minuten…

De bus (naar het station) ging om de 2 uur en 5 keer per dag.. Dan ging je dus wandelen of met de fiets. 

De VDU houders zijn altijd heel erg ‘verwend’ geweest, om hun voordeeltjes te kunnen houden voor €67 per jaar. Vele mensen waren jaloers omdat zij die NIET konden krijgen voor die €15 per jaar extra, geloof me...

 

Reputatie 7

Zou het niet veel beter zijn alles uit te stellen tot 1 januari 2022 ? Dan is er nog tijd genoeg om alles goed en duidelijk te organiseren. Men kan zich nu beter met andere zaken en problemen bezig houden dan met kwesties rond abonnementswijzigingen denk ik zo 😉

Reputatie 2

(...); 4) als je een trol als Tamsin tot je beschikking hebt om het vuile werk op te knappen, heb je geen moderatoren meer nodig; (...)

 

Niet iedereen met een andere mening is een trol.

Reputatie 7
Badge +3

@RayH

Een bedrijf is niet verplicht om een bepaald product tot in eeuwigheid tegen dezelfde voorwaarden te blijven aanbieden. In de voorwaarden staat ook heel duidelijk vermeld dat NS het recht heeft om wijzigingen aan te brengen mits ze dat minimaal één maand van te voren aankondigen en u de kans krijgt dan eventueel op te zeggen. Een overgangstermijn van 10 jaar die er nu geweest is lijkt me dan ook meer dan redelijk.

Wat betreft de OV-studentenkaart heeft u wel een punt dat NS daar niets aan doet om spreiding te krijgen, alhoewel het probleem daarmee in de ochtendspits speelt want in de middagspits reizen studenten al zeer gespreid. Anderzijds heeft studenten- en forensenvervoer natuurlijk maatschappelijk gezien meer prioriteit dan een dagje uit.

 

 


Het probleem dat juist studenten hun SPR over het algemeen voor een dagje uit wordt gebruikt en voor drukte in de treinen zorgen wordt niet aangepakt.

Sinds de invoering van SRP voor mbo zijn met name de sprinters waarin ik wel eens reis ongeacht dag of tijd vol met jongeren. Die paar VDU'ers zullen echt niet voor grote spitsdrukte zorgen. De meesten gebruiken VDU echt niet voor dagelijks woon-werkverkeer. Ik heb VDU aangehouden omdat ik weleens op andere locaties werk en op onregelmatige tijden werk. Tot 15 km fiets ik, maar met slecht weer wil ik wel de mogelijkheid hebben om niet al te duur met de trein te gaan. Mijn OV vergoeding is beperkt. Nog geen €1 voor een retour dat straks ca €7,50 gaat kosten.

Opmerkelijke actie van NS dit. Als je voor je werk reist, dan kun je niet zomaar even je werktijden aanpassen. NS weet dat, maar wil gewoon af van dit specifieke abonnement. Ik heb niet de illusie dat deze post veel gaat helpen, maar hoop dat de overheid nu toch een keer ingrijpt. Ik wil reizen met het OV, maar de NS blijft reizen met de trein maar duurder maken. Een simpele rekensom leert me dat de kloof tussen wat het kost om met de trein te reizen en de kosten van een bescheiden auto steeds kleiner wordt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. NS, neem ook je maatschappelijke verantwoordelijkheid en hou het OV betaalbaar....

Reputatie 7
Badge +3

Soit...het kan dus wél mogelijk zijn, de korting voor het VDU in de middagspits te beperken tot 20 %. 

Zou misschien best kunnen, maar dan wordt het een half Altijd Voordeel abonnement maar wel een heel groot verschil in abonnementsprijs. Altijd Voordeel met in allebei de spitsen 20% korting voor 12 x €23 = €276 per maar en VDU met alleen in de middagspits 20% korting voor €60 of €67 per jaar. 

Om het dan weer een beetje gelijk te trekken zou je de prijs van het VDU weer flink moeten verhogen, heb je weer dezelfde klachten als nu.

Ik ben gelukkig geen beleidsmaker bij NS. :laughing: 

Die mogen dit soort dingen lekker zelf uitzoeken en bedenken, en ook de stront over zich heen krijgen.

 

 

PS, draaien de deuren nog goed in Delft? En rookt de rook doofpaal nog?

 

Volgens de NS zijn deze maatregelen “gebaseerd op adviezen van consumentenorganisaties en feedback van reizigers.”

Dus wij moeten geloven,   dat “consumentenorganisaties”  tegen de NS hebben gezegd:  “Nou,  jullie moeten die korting maar eens laten vallen”. 

En het tuig komt er nog mee weg ook,  want hun persbericht wordt door de meeste kranten klakkeloos overgenomen.

Schande!! De korting op het voordeel-urenabonnement staat in geen verhouding tot de extra reiskosten waarmee de NS de reizigers confronteert. Bovendien, het is het onvermogen van de NS dat wordt afgewenteld op reizigers die geen keus hebben. Onbehoorlijk, onzakelijk, klant-bijzonder-onvriendelijk.  

Goedemiddag Anneliesvu. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met deze wijziging. Het is echter geen voorstel, maar een vroege aankondiging dat deze wijziging in 2021 van kracht zal gaan.

Maar wat heb je aan een keuzedag als je je terugreis moet onderbreken en ergens op een onguur station tweeënhalf uur op een smerig bankje moet zitten omdat je keuzedag ff niet geldig is.

Het tijdstip van inchecken bepaalt of uw Keuzedag geldig is. Als u vlak voor de middagspits incheckt, mag u zonder problemen in de middagspits reizen. U hoeft dus niet opeens de trein uit om 16.00 uur.

 

Waarmee dus straks nog meer mensen met korting gaan reizen in de spits. Zal mij benieuwen hoe NS dit dan weer gaat oplossen. Ben benieuwd of ze zich gaan overtreffen qua klantonvriendelijkheid in vergelijking met deze maatregel, blijft de NS dus dat gaat vast helemaal goed komen.

Zoals in veel zaken wordt de consument voor een voldongen feit gesteld.

Dat in het verleden door NS is gezegd dat de Voordeelurenkaart niet zou worden

afgeschaft was al een leugen tot het tarief enkele jaren behoorlijk werd opgeschroefd.

Toen wilde men de klanten al kwijt.

Ik begrijp niet dat in tijden dat er echt wat gedaan moet worden aan het klimaat, de NS besluit de prijzen omhoog te gooien. Ik heb een oud abonnement waarmee ik met korting in de spits kan rijden. Om het voor mij ‘flexibeler en minder ingewikkeld’ te maken wordt er besloten dat dat straks niet meer kan (?????). Kan een bestaande overeenkomst zomaar gebroken worden? Ik ben best bereid wat meer te betalen om het abonnement te behouden. Ik heb er straks niets meer aan wat reistijden betreft. Toch maar weer de auto in? En wat betreft oplossingen voor de NS om meer zitplaatsen te creëeren: gewoon wat minder geld willen verdienen, de eerste klas opheffen (is meestal leeg), frequenter treinen laten rijden, meer dubbeldekkers? De spits is er niet voor niks: omdat men dan gewoon moet werken en daar weinig keuze in tijden heeft. Je kunt jullie probleem wel lekker op de reiziger afschuiven en hen laten betalen, maar volgens mij is de NS er vooral om mensen in de spits van A naar B te brengen. Een bakker klaagt toch ook niet dat er te veel brood verkocht wordt aan de klanten en dat daarom de prijs flink omhoog moet omdat iedereen voornamelijk brood wil hebben? 

Ik begrijp niet dat in tijden dat er echt wat gedaan moet worden aan het klimaat, de NS besluit de prijzen omhoog te gooien. Ik heb een oud abonnement waarmee ik met korting in de spits kan rijden. Om het voor mij ‘flexibeler en minder ingewikkeld’ te maken wordt er besloten dat dat straks niet meer kan (?????). Kan een bestaande overeenkomst zomaar gebroken worden? Ik ben best bereid wat meer te betalen om het abonnement te behouden. Ik heb er straks niets meer aan wat reistijden betreft. Toch maar weer de auto in? En wat betreft oplossingen voor de NS om meer zitplaatsen te creëeren: gewoon wat minder geld willen verdienen, de eerste klas opheffen (is meestal leeg), frequenter treinen laten rijden, meer dubbeldekkers? De spits is er niet voor niks: omdat men dan gewoon moet werken en daar weinig keuze in tijden heeft. Je kunt jullie probleem wel lekker op de reiziger afschuiven en hen laten betalen, maar volgens mij is de NS er vooral om mensen in de spits van A naar B te brengen. Een bakker klaagt toch ook niet dat er te veel brood verkocht wordt aan de klanten en dat daarom de prijs flink omhoog moet omdat iedereen voornamelijk brood wil hebben? 

Het is gewoon een ultracommercieel verdienmodel van de NS. Als de vraag het grootst is, is het aanbod het duurst. Dezelfde redenatie waarom een vakantiereis in het hoogseizoen meer kost dan in het laagseizoen. Eigenlijk zou het eerlijker zijn als het reizen in de spits juist goedkoper wordt. Het product wat NS in de spits levert is eigenlijk inferieur. Stampvolle treinen en meestal condities als bij veevervoer. Je moet met extreem veel mensen een trein delen. Dat men iets aan de drukte in de spits wil doen, snap ik wel, maar reizen in de spits duurder maken (of dat nou voor het OV of de auto is) lost niets op. Niemand reist voor zíjn/haar lol in de spits, of dat nou met de auto is of met de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Oh, oh, wat kunnen toch veel mensen niet goed lezen: hoeveel staat er nu al niet precies dezelfde vraag in deze lange lijst. En hoe goed slaagt NS er elke keer weer in zulke stukken essentiele info niet duidelijk te melden.

Beetje vooruitdenkend: als alles FLEX wordt vervalt in feite ook nog de noodzaak van die verd..de chipkaart, elke kaart met chip kan dan gebruikt worden als registratie van de gemaakte reizen, mits apparatuur ook wat wordt aangepast-maar dat zal zonder meer al nodig zijn na dan zo'n 10-12 jaar gebruik.

Nog meer conducteurs zullen bedanken voor die eindeloze lijst hier met gemelde fouten op dat FLEX (trouwe lezers kennen ze allemaal nog beter als ik) en nog minder gaan controleren. Voor vele ouderen onder hun is het plezier ook al verdwenen vergeleken met echte kaartjes om te knippen.

En in de zomermaanden wordt de net na 9.00 spits nog groter en massaler als nu al-reden om destijds ooit VDU-gratis reizen (dat was toen nog, of heette zo onder de gebruikers) dat eerder mogelijk te maken.

Verder voorzie ik eindeloze en vrijwel onoplosbare problems met de diverse Bus+andere treinbedrijvers om dat FLEX goed werkend op de kaart te krijgen-alweer een reden om die chipkaart voor NS af te schaffen. ARV+consorten hebben er geen enkele moeite mee wel korting in de PM-spits te geven  en zomers zelfs gewoon, gratis, aan iedereen de hele dag.

Reputatie 7
Badge +1

Mijn dochter heeft nu even een tijdje geen les op school gehad, maar dit zal binnenkort wel weer beginnen. Wij moeten dan weer een traject abonnement voor haar kopen, meestal een maandkaart. Klopt het dat een trajectkaart er nu ook helemaal verdwijnen ?

Nee, het Traject Vrij abonnement verdwijnt niet, maar wordt naar verwachting rond eind 2020 omgezet naar NS Flex. Theoretisch gezien verdwijnt het Traject Vrij jaarabonnement, maar de prijzen per maand voor de Flex variant zullen hoogstwaarschijnlijk gelijk worden aan de prijs per maand voor het klassieke jaarabonnement.

Voor klanten die geen gebruik willen maken van Flex komt er een prepaid variant van het Traject Vrij maandabonnement welke een stukje duurder is dan de Flex variant.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het je - en meer mensen die hier sinds de aankondiging van deze wijzigingen stellen - wel eens tegen kan vallen wat autorijden kost als je de prijs voor alleen in de auto stappen (brandstofkosten, slijtage aan het voertuig, parkeerkosten) afzet tegen de prijs van een (2e klasse, voltarief) treinreis.

Daarnaast heb ik het idee dat niemand even de moeite neemt om eens uit te rekenen wat het zou kosten met een ander abonnement. Ik zie hier mensen die 4 keer per week reizen en 's morgen gewoon vol tarief in de spits betalen. Als dat op een vast traject is, dan ga je met Traject Vrij echt niet heel veel meer betalen. En met 3 keer per week is Altijd Voordeel een goede optie waarbij je ook niet €200 per maand meer gaat betalen, zoals sommigen hier beweren. Men ziet alleen het verdwijnen van de korting in de middagspits en staat zich daarop blind.  Bekijk je ook de andere opties dan zullen veel reizigers inderdaad de gemiddelde stijging van €7 per maand voor hun kiezen krijgen. Is nog steeds een stijging maar blijft dus wel beperkt. Neem dan ook mee dat ze sinds begin dit jaar al met in checken voor 6:30 al met korting kunnen reizen. Het verschil in de zomermaanden is dan wel wat meer omdat daarin nu nog de hele dag met korting kan worden gereisd.

De emotie overheerst, niet het verstand.

Reputatie 1

Ik ga een heel eind mee in de redenatie van NS maar dat iemand die in 2021 de leeftijd van 60 jaar bereikt geen keuzedagen meer mag aanschaffen vind ik ronduit a sociaal. men beperkt daarmee de mogelijkheid voor de ouderen van na 01/01/2021 om met de kleinkinderen een  dagje uit te gaan. Zeker als die groep de AOW leeftijd bereikt, inkomen daalt dan fors en NS kent voor hen dan uitsluitend nog flex afrekenen, hetgeen niet alleen duur is maar menige oudere (inclusief ondergetekende) heeft auto incasso's geblokkeerd i.v.m. veiligheid en overzicht houden en flex kan alleen met auto incasso. Bovendien is nu reizen en over een maand afrekenen geen goede zaak, kom zelf uit een schuldsaneringstraject (met schone lei) en het nu kopen en straks betalen fenomeen is 1 van de belangrijkste oorzaken dat mensen in de problemen komen.

Krijg een beetje het idee dat de omzetting is bedacht door een groep hoog opgeleide mensen die zelf nooit met het ov reizen….  

Reageer