Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1115 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Stilletjes is op het hoofdkantoor van NS berekend wat het aan extra opbrengsten zal opleveren. Dat gaat in de miljoenen lopen, want harde werkers als ik gaan niet voor 16 uur naar huis, en als het even kan toch liever ook niet na 18:30 uur. Het doorsnee reisgedrag van de mensen zal er nauwelijks door veranderen, dus de draaglijkheid van het reizen aan het eind van de middag ook minimaal.

Ik denk dat het minder met extra opbrengsten te maken maar eerder met het minder hoeven investeren in meer treinen en meer personeel. De verslechteringen van de VDU maken de kaart dermate onaantrekkelijk voor veel mensen die de kaart niet voor woon-werkverkeer gebruiken dat die uit de spits wegblijven.

Voor de mensen die de VDU wel gebruiken voor woon-werkverkeer komt het neer op een ordinaire prijsverhoging.

Reputatie 7
Badge +3

Flex Weekend Vrij is tijdelijk voordeliger. Als je vóór 1 oktober 2020 bestelt, betaal je een jaar lang slechts € 25 / mnd (i.p.v. € 31)

Ik heb een VDU en koop keuzedagen. Gisteren ontving ik een e-mail van de NS. Het begon veelbelovend genoeg:

Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken.

Nou, uitstekend, daar ben ik helemaal voor. Maar dan gaat het verder:

Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. 

Eh? Waar ging dat over "minder gecompliceerd en flexibeler"? De introductie van een periode waarin de 40% korting niet van toepassing is, maakt de zaken toch gecompliceerder en minder flexibel?

Niet alleen dat, maar het keuzedag reizen zal tijdens de middagspits op magische wijze ongeldig worden. Wat als ik midden in mijn reis zit als de klok vier uur slaat? Duikt de ticketinspecteur op me af en geeft hij een boete?

De uiteindelijke bloei in de e-mail is de aankondiging dat keuzedagen niet langer beschikbaar zal zijn voor mensen die 60 worden na 2021. Ik kan ze blijven ontvangen als onderdeel van mijn jaarabonnement, maar ik zal deel uitmaken van een slinkende groep zoals wij allemaal afsterven - tot grote opluchting van de NS, verwacht ik.

Ik kan alleen nadenken over de uitvlucht van de NS (en Tjalling Smit, directeur handel en ontwikkeling, die deze e-mail heeft verzonden) en het als een goed voorbeeld van Newspeak beschouwen.

Reputatie 7
Badge +1

Hé, dat wordt dus aan het einde van de maand voor mij een gratis extra (3e) kaart en ook nog eens 12 maanden lang een 'gratis' 1e klas upgrade. Goeie tip! 

Eerlijk gezegd is het verdwijnen van het ‘middagspitsvoordeel’ iets wat ik ooit wel verwachtte. Het was natuurlijk al 'raar’ dat wij met het VDU-abo iets hebben wat je al jááren niet meer kunt kopen. Voor mijn wandelingen op LAW-paden is het absoluut nodig dat ik ook in de avondspits reis, dat wordt dus een flinke verslechtering (lees: het wordt flink duurder). Ergens heb ik er wel begrip voor, in deze tijd van alsmaar drukker wordende treinen en steeds meer reizigers. Belangrijkste klacht (zoals velen): die € 7 prijsverlaging is wel een lachertje natuurlijk (ca. 10%). Dat had minimaal een prijverlaging van 30% à 40% moeten zijn (zo tussen € 40 en € 50 i.p.v. € 67). Slechte service, NS !

Hmmmm, dus ik krijg nu een compensatie van 7 euro waardoor mijn abonnement maar €60 per jaar gaat kosten. Daarentegen worden de regels nu hetzelfde als een Dal Voordeel abonnement die €52 per jaar kost.
Heb ik dit nu goed dat ik dus nu meer ga betalen voor een dienst die goedkoper wordt aangeboden?
 

Beetje bagger. 

 

Daarnaast kan ik elke dag niet zitten en heb ik meerdere keren per week vertraging omdat sprinters/intercities uitvallen op het traject Amsterdam/Utrecht voor de afgelopen 2 jaar. Dit wordt natuurlijk verholpen door die middagspits aan te pakken, toch?  Eh---

 

 
Reputatie 1

Andere vraag:

Zolang u bij NS blijft reizen checkt u niet tussendoor uit en weer in, tenzij u overstapt op een station waarbij u gedwongen door poortjes moet om het andere perron te bereiken. U blijft dan reizen volgens hetzelfde tarief.

Er is wel verschil bij overstappen naar een andere vervoerder, bv van NS naar Arriva. Bij een klassiek abonnement begint u dan een nieuwe reis en reist u tegen het bij die tijd behorende tarief. Bij Flex behoudt u de korting (of geen korting) van de eerste check-in. 

Ongeacht welk abonnement gaat een nieuwe reis in als er tussen de uitcheck en incheck meer dan 35 minuten zit.

Concreet mbt uw vraag:

  • Stel ik pak de trein om bv 15.00 uur voor een reis die duurt tot in de spitstijd -  u  blijft tegen 40% reizen zolang u bij dezelfde vervoerder blijft reizen of Flex heeft.
  • En ook andersom als ik start in de spitstijd tot daarna - u blijft zonder korting reizen tenzij u met een klassiek abonnement overstap naar een andere vervoerder.


Nog even hierop doorgaan: Geldt dit ook als ik met een keuzedag reis? Dit is geen gefingeerd idee. Ik woon in Eindhoven en als ik een dagje op stap ga (vrijwel altijd richting kust of daar in de omgeving) wil ik meestal eind middag weer thuis zijn. Betekent dus inderdaad vertrekken rond 3 uur daaromtrent, dan ben ik zo rond half 5, 5 uur (afhankelijk van de afstand) terug in Eindhoven.

Ja, de incheck tijd is bepalend. U kunt dan nog tot 16:04:59 (er is een marge van 5 minuten) inchecken en de de reis afmaken. 


Eindelijk een positief berichtje dan. Althans voor mij persoonlijk. Dat betekent dat ik in de meeste gevallen gewoon mijn keuzedagen kan blijven gebruiken zoals ik dat al deed.

Reputatie 1

HIER MOETEN KAMERVRAGEN OP KOMEN , OUDEREN ZIJN NU ECHT OVERAL DE DUPE VAN ,    DAT KAN ECHT NIET , TERWIJL DE JEUGD REIST OP KOSTEN VAN DE WERKGEVER 

Reputatie 1

Inchecken om 15:59 uur, dan reis ik met korting gedurende de spits (met mijn VDU vanaf 1 januari 2021). Dat is duidelijk  

Maar, als ik een Keuzedag gebruik na 1 januari 2021 en ik check om 10:00 uur in, reis een stukje, stap ergens uit, stap weer in om 15:40 uur, moet ik dan om uiterlijk 16:00 uur weer uitstappen en wachten tot 18:30 uur voor ik verder kan?

Reputatie 7

@AldertM

Ieder bedrijf dat een goedkope aanbieding in de markt zet heeft daar een commercieel doel mee, een bedrijf is immers geen sociale instelling. Als het anders uitpakt dan bedoeld schaft men de aanbieding weer af of verandert hem. NS is daarbij niet anders dan een supermarkt.

Bij de nieuwe Flexdagen heeft NS a priori al gezegd dat men het gebruik daarvan wil analyseren en op basis van de uitkomst daarvan wil beslissen of ze gehandhaafd worden, afgeschaft worden of dat de aanbieding veranderd wordt.

Ik ben dan heel benieuwd wat het commerciele doel is van het niet afschaffen van het VDU. Daarnaast vind ik uw vergelijking met de supermarkt wel een beetje mank gaan. Als bij een supermarkt een zakje rijst n.m.m. te duur is, kan ik altijd nog naar een andere gaan en als het daar ook te duur is, kan ik het ook nog bijna voor niks bij Alibaba bestellen. Voor het reizen met de trein kan ik (in mijn regio) alleen bij de NS terecht. NS mag dan een min of meer commercieel bedrijf zijn (zie activiteiten in het buitenland), maar heeft zeker in deze tijd ook een maatschappelijke functie helemaal als je bedenkt dat de Staat der Nederlanden de enige aandeelhouder is.

 

Fijn dat u uw bloeddruk blijkbaar weer onder controle heeft.


Het valt inderdaad voor iedereen (incl. NS) zeer te betreuren dat er overwegend (nog) altijd te weinig concurrentie op het spoor aanwezig is. Gelukkig is het echter zo dat u qua mobiliteit kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden. U kunt u lopend, fietsend, scooterend, autorijdend enz. verplaatsen.


Mede lettend op uw zorgen betreffende het klimaat en milieu acht ik het vreemd dat u niet onmiddellijk uw koekblikken inruilt voor zo’n hip elektrisch karretje. Voor, zo lang het duurt, zou u voor nog geen 3 cent per kilometer over de weg kunnen schuifelen. Dit zonder afhankelijk te zijn van de door u verfoeide commerciële club. Daar kan geen VDU tegenop.

@broekstukken 

??????

30% van de VDU kilometers in de spits is iets anders dan 30% van alle kilometers in de spits.

Reputatie 1

Ik heb een voordeeluren abonnement. Als ik de terugreis voor 15.59 uur ingecheckt heb is dat voldoende of mag ik tussen 16.00 uur en 18.30 uur niet in de trein zitten.

Graag antwoord

Helaas, je mag dan wel in de trein zitten maar betaalt de volle mep…..

Nee, dat is dus niet zo. Inchecken voor 16:04 uur, is reizen met korting mits de reis binnen een half uur na inchecken wordt begonnen. Staat tig keer op voorgaande pagina’s vermeld.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, dan weet ik het ook niet meer. Zal dan inderdaad zaakje klantenservice worden.

Dat je de melding krijgt dat het Voordeelurenabonnement niet beschikbaar is binnen NS Flex begrijp ik nog wel, maar dan zou je wel een ander abonnement (of zonder abonnement) moeten kunnen kiezen.

Zelf heb ik gewijzigd van Traject Vrij, wat ook niet binnen Flex beschikbaar was toen, en dat werkte als een zonnetje. Ik kreeg meen ik wel een melding dat Traject Vrij niet beschikbaar was binnen Flex maar kon wel doorklikken naar het overzicht van beschikbare abonnementen. 

Badge +3

Als je niet door de kredietcheck komt ligt dat meestal aan wat Focum weet over je adres.

Je kunt dan gewoon NS Flex bestellen op een ander adres, bijv. van familie of van je werk.

Verander dus je adres in Mijn NS https://www.ns.nl/mijnns#/persoonsgegevens en wacht vervolgens een dag met bestellen van Flex. Daarna kan je het weer terug veranderen.

En in het uiterste geval maak je een nieuwe Mijn NS account aan (met ander e-mailadres) en bestel je NS Flex op een nieuwe kaart, die is meestal gratis.

Ingangsdatum is dan minimaal een week na de besteldatum en eventueel Dal Voordeel op saldo kan je dan (binnen 14 dagen herroepingsrecht of na één maand) stoppen.

Het is inderdaad erg suf dat mensen meer kwijt zijn met Dal Voordeel dan met Dal Vrij of ander abonnement, maar daar heeft NS natuurlijk geen boodschap aan.

@aikema

Uit recent onderzoek valt op te maken dat de prijselasticiteit van het treinvervoer in Nederland -0,45 bedraagt.

Dit betekent, even grof uitgerekend, dat het wegvallen van de 40% korting neer zou gaan komen op een reductie van 30% aan VDU kilometers in de spits.

Het werkelijke effect zal echter pas blijken uit de praktijk en niets doen is geen optie.

Die -0.45 is gebaseerd op een gewone tariefsverhogingen.

In dit geval zullen mensen die nu met korting reizen in de spits vooral overstappen op andere kaartsoorten. Mensen die nu op keuzedagen reizen zullen de spits mijden.

Reputatie 1

Klantenservice gechat: probleem bleek uiteindelijk een dubbel Mijn NS account (met hetzelfde kaartnummer) te zijn. Toen we hier uit waren, bleek ik mijn abonnement naar 6 andere abonnementen aan te kunnen passen (zie hieronder), maar niet naar NS Flex. Ze heeft dat toen direct voor mij geregeld, klaar terwijl u wacht. Ben er heel blij mee, bedankt NS! (Ofschoon de foutmeldingen op de site natuurlijk niet echt in de goede richting wijzen, maar ik ben al lang blij dat alles goed geregeld is).

 

Reputatie 1

Toen de nieuwe abonnementen werden ingevoerd, heeft de NS beloofd dat er voor degenen die op dat moment een voordeelurenabonnement hadden, er niets zou veranderen!! Waar blijven die beloftes?

 


zoiets staat mij ook bij. door de hoogconjunctuur zijn de vdu abbo houders de pineut

Reputatie 7
Badge +3

NS beweert dat zo’n 1 op de 14 reizigers met een VDU tegen korting inchecken in de middagspits. Stel dat je door de maatregelen daar de helft van uit de middagspits jaagt dan hebben we het over 1 op de 28 reizigers. Tel daarbij nog een keer op dat juist op de lange afstanden de oude VDU-abonnementhouders voor 16.00 uur zullen inchecken dan zitten ze nog steeds in de spits in de trein om hun reis af te maken. Het effect zal te verwaarlozen zijn.

 

Honderdduizenden klanten boos en teleurgesteld en het zal tot een hoop opzeggingen leiden. Daardoor zal NS een interessante constante stroom aan inkomsten mislopen. De 700.000 abonnementhouders tegen oude voorwaarden vertegenwoordigen een waarde van zo’n kleine 47 miljoen euro. Wanneer die opzeggen en minder met de trein gaan reizen schiet NS zichzelf financieel in de voet.

Reputatie 1

5 jaar aangehouden voor niks… ik gebruikte hem niet omdat ik het voor mijn werk niet nodig had. betekent dat ik hem nu moet afzeggen.

waarom gebruik je iets niet waar je voor betaald hebt ? Vreemd


wellicht dat ik hem nodig heb voor mij werk in de toekomst, en dan is de middagspits 40% wel interessant als je het allemaal zelf betalen moet.

Ik heb mijn 40% voordeeluren abonnement volgens mij al 10 jaar. Ik heb het al keer willen opzeggen maar een medewerker van de klantenservice van de NS benadrukte dat ik dan niet meer tijdens de middag spits met 40 %korting kan reizen. Hierdoor dacht ik nou dan blijf ik trouw aan mijn abonnement.

Gister een mail van de NS ontvangen. Erg teleurstellend en dan die 7 euro compensatie: BELACHELIJK!! Jammer dat jullie zo omgaan met jullie trouwe loyale reizigers. 

Ik zeg mijn abonnement op. Ik heb een auto maar ik vind het af en toe leuk om met de trein naar mijn vriendin te reizen in Amsterdam. Door deze maatregel word je de trein uitgejaagd. Bedankt NS!  

Reputatie 7
Badge +3

Dat van dat dubbele account is wel vaker langs gekomen als reden waarom mensen een fout melding krijgen in MijnNS. Gelukkig is dat wel op te lossen door de klantenservice.

Fijn dat het nu wel gelukt is.

Ik werk in Helmond en woon in Breda. In de ochtend betaal ik nu ook het volle tarief, maar in de middag kan ik tenminste gebruik maken van de korting. Ik ga niet wachten tot na 19.00 om met de trein te reizen. Eindconclusie: in een tijd waarin er focus op het milieu is, wordt het reizen met de trein alleen maar nog duurder gemaakt. Ik zal dan ook mijn abonnement tegen die tijd op zeggen en gaan file rijden: dit scheelt mij zo’n 32 euro per week. De 7 euro korting die wordt gegeven io het abonnement, is naar mijn mening een lachertje. Hoe jaag je de treinreizigers die voor werk reizen de trein uit? Juist, door deze maatregel. 

Wat een ontzettende verslechtering van het voordeeluren abonnement. 

En in juli en augustus had ik zo'n beetje de trein voor mij alleen,  de drukte is ver te zoeken zowel in als buiten de spits. Jammer NS maar voor ons in het vervolg geen dure trein meer maar terug in de auto. Hebben we tenminste de vrijheid om te kiezen wanneer we vertrekken.

 

Ik ben boos, NS! Ik werk in het onderwijs en kan 's middags niet buiten de spits reizen. Mijn lessen eindigen nooit voor 16.00u. Ik heb mijn Voordeelurenabonnement al 16 jaar en nu opeens veranderen jullie tijdens het spel de regels. Ik werk 4 dagen per week, gedurende 40 weken per jaar. Het verschil tussen 100% en 60% loopt dan flink in de papieren, terwijl de reisvergoeding van de werkgever niet meeverandert.  Die 7€ per jaar compensatie is nog niet eens genoeg om het verschil van één werkweek op te vangen. Ga je schamen, NS!

Beste Stijn, 

ik ben niet zo snel met grof geschut in het verbale, om het zo maar te zeggen. Maar het is werkelijk bullshit dat het ten koste moet gaan van de senioren ivm het eventueel afschaffen (ik schrijf eventueel omdat ik hoop dat de NS tot zinnen komt en die maatregel niet doorvoert) van de 40% in de daluren. Het is te gemakkelijk om te zeggen , het wordt te druk etc etc etc en de NS kan daardoor de 40% niet meer handhaven. Het spijt mij, maar ik denk dat er op andere manieren veel geld gegenereerd kan worden ipv  het bij de senioren neer te leggen. Voor velen wordt het terug achter de geraniums,  zeker als je een trip wilt maken van Noord naar Zuid in Nederland. Beetje lastig tussen 09.00 en 16.00 uur,  als je leuke dingen wilt bezoeken, lunchje doen , het wordt snel achter je kiezen en op een holletje ( of achter een rollator, die gaan niet zo hard nl) weer naar de trein van een zeer klantonvriendelijkheid NS. 

Reageer