Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Reputatie 6

Er zal vast wel een enquete geweest zijn onder een representatief deel van de Voordeelurenabonnement houders of zo  Anders misschien een beetje creatief geweest met de resultaten van de test met Altijd Voordeel waarbij extra korting gegeven werd buiten de hyperspits om reizigers te stimuleren op andere tijden te reizen.

Zoiets zal het wel zijn inderdaad. Toegegeven, als er 700.000 VDU houders zijn dan jagen ze er inderdaad maximaal een kleine 90.000 de spits uit (vooropgesteld dat iedereen met een VDU op werkdagen in de spits reist).

Ik denk uiteraard dat het veel minder is, omdat een (groot) deel van de VDU houders senioren zullen zijn, of andere personen die lang niet altijd elke dag in de spits (moeten) reizen.

Vandaar die €84 die RTL-Z noemt. Voor de één zal het zomaar €1500 gaan schelen, voor (vele) anderen eigenlijk niets. Doorgewinterde forensen zullen in de regel wel een Traject of Altijd Vrij hebben namelijk.

Hoi! Hier een forens met nu bijna 3 jaar forenzen ervaring én bezitter van een VDU. Mijn werkgever wil helaas niet aan de traject of altijd vrij én ik mag absoluut geen privé reizen maken op mijn werk-ovchipkaart. Omdat ik al die tijd eigenlijk op twee adressen woon, gebruikte ik VDU best vaak in de spits om naar mijn vriend te reizen. Heel erg handig en fijn. S middags kreeg ik er dan de korting bij. Deze kosten krijg ik niet vergoed van de werkgever. Ik kan eigenlijk naar op één adres wonen.... Gelukkig gaan we vanaf vrijdag in één huis wonen dus dat scheelt weer een frequente treinreis op een VDU kaart in de spits, maar ik reis dan lekker op mijn werk-kaart alsnog in de spits. Dus waarschijnlijk denkt de NS dat ze deze forens er uit hebben gejaagd....

 

Reputatie 7
Badge

Nog even uit de voorwaarden (ter aanvulling, ik was al aan het zoeken, niet omdat ik opeens aan @Loes zou twijfelen).

Artikel 9.2 van de voorwaarden voor consumenten abonnementen begint met:

"U  krijgt  alleen  korting  als  u  incheckt  tijdens  de  uren  waarop  u korting  geniet  en  u  binnen  30  minuten  nadat  u  heeft  ingecheckt de  reis  waarvoor  u  heeft  ingecheckt  start,  tenzij  dit  door  een vertraging  van  het  betreffende  vervoermiddel  niet  mogelijk  is."

Dus samenvattend: met een dal voordeel abonnement o.i.d. op een ov chipkaart reis je met korting en mag je met korting reizen als je incheckt tussen 8:55 en 16:00 en tussen 18:25 en 6:30 en je mag je reis dan beginnen tussen 8:55 en 16:30 of tussen 18:25 en 7:00 (of later als er vertraging is).

Badge +3

De tweeter(?) twitteraar(?) heeft vooralsnog geen DM gestuurd helaas.

Dat heet een tweep (persoon op Twitter) geloof ik, maar twitteraar ook prima :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Gaan de problemen rond Flex opgelost worden vóór jullie miljoenen mensen overzetten?

Badge +3

Heel erg handig en fijn. S middags kreeg ik er dan de korting bij. Deze kosten krijg ik niet vergoed van de werkgever. Ik kan eigenlijk naar op één adres wonen.... Gelukkig gaan we vanaf vrijdag in één huis wonen dus dat scheelt weer een frequente treinreis op een VDU kaart in de spits, maar ik reis dan lekker op mijn werk-kaart alsnog in de spits. Dus waarschijnlijk denkt de NS dat ze deze forens er uit hebben gejaagd.…

Voordeeltje voor jou dan (€7 plus de reiskosten naar je vriend) als je niet meer in de spits privé hoeft te reizen… En natuurlijk veel plezier/succes met het samenwonen!

 

Reputatie 7
Badge +4

Het kan nog steeds. Zie mijn antwoord op uw vraag.

 

Ik denk niet dat ze me kwijt willen.

Reputatie 7
Badge +3

Alle abonnement zijn intussen verkrijgbaar als Flex abonnement. Alleen Dal Voordeel is nu nog zowel als saldo als Flex abonnement nieuw af te sluiten. Verder kunnen Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij op saldo nog wel verlengd worden als je dit al had. Traject Vrij is al een tijdje geleden allemaal overgegaan naar Flex Traject Vrij. 

Voordeel (voor mij) van Flex is dat het geen jaarabonnement is en je makkelijk na een maand kan switchen van abonnement, ook dat je geen saldo nodig hebt maar op rekening reist. Anderen vinden het op rekening reizen juist een nadeel en reizen liever op saldo. Nadeel bij Flex is wel dat het erg lang kan duren voor je reizen in de reishistorie staan, wat erg onhandig is wanneer je je reizen moet declareren. En bij Flex heb je bij controle makkelijk een correctietarief te pakken wanneer je vergeten bent in te checken of onterecht in de 1e klas zit. 

Reputatie 1

Twee dingen vallen me op hier:

  1. Waarom volgt NS niet het voorbeeld van vele andere vervoersmaatschappijen en voert een tariefdifferentiatie in voor spits vs. dal? 1 tarief voor een reis tijdens de spits dat hoger ligt dan het huidige tarief OF 1 tarief voor reizen tijdens daluren dat lager ligt dan het huidige tarief. Als je claimt dat je reizen tijdens de spits wilt ontmoedigen, is dat een vele logischere maatregel dan trouwe klanten een voordeel afpakken (de discussie over of het terecht was ten spijt, want terecht of niet, je kreeg het en dat wordt je nu afgepakt). Dit had met de oude papieren kaartjes al gekund en is nu met de chipkaart helemaal haalbaar. In Oostenrijk, bijvoorbeeld, koop je uit de automaat kaartjes tegen standaardtarief, maar kun je online tijdsgebonden kaartjes aanschaffen, dus voor een specifieke trein en tegen een veel lager tarief, bijv. 19 euro ipv 33. Als je dan de vrijheid hebt om willekeurig wanneer op de dag te reizen, kun je zo online het goedkoopste tijdstip uitzoeken.
  2. Een heleboel mensen klagen op dit forum. Mogelijk gaat een deel daarvan ook een klacht indienen via formele weg. Maar wat ik mis is: wat gaan wij voordeelurenklanten nu samen hier tegen doen? Leuk, al die individuele klachten, maar NS kan ze individueel afhandelen en zal alleen turven. Ze gaan pas echt luisteren als ze het voelen. Leg een keer op ludieke wijze Utrecht Centraal plat in de avondspits en ze piepen wel anders.
Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp ook heus wel wat het voor veel mensen betekent, maar ben wel van mening dat een commercieel bedrijf dit soort dingen gewoon kan en mag doen. Supermarkten kunnen ook stoppen met aanbiedingen en energiebedrijven met welkomsbonussen. Dit doen zij niet omdat het niet in hun belang is, maar zou dit wel in belang zijn dan hadden ze dat eerder gister dan vandaag gedaan. In een ideale wereld reisde iedereen lekker goedkoop met de trein en had iedereen een ruime zit plaats, helaas is het geen ideale wereld.

Reputatie 6

Heel erg handig en fijn. S middags kreeg ik er dan de korting bij. Deze kosten krijg ik niet vergoed van de werkgever. Ik kan eigenlijk naar op één adres wonen.... Gelukkig gaan we vanaf vrijdag in één huis wonen dus dat scheelt weer een frequente treinreis op een VDU kaart in de spits, maar ik reis dan lekker op mijn werk-kaart alsnog in de spits. Dus waarschijnlijk denkt de NS dat ze deze forens er uit hebben gejaagd.…

Voordeeltje voor jou dan (€7 plus de reiskosten naar je vriend) als je niet meer in de spits privé hoeft te reizen… En natuurlijk veel plezier/succes met het samenwonen!

 

Ik kan komend jaar testen of het voordelig is het abonnement aan te houden met mijn veranderende reisgedrag en het beknibbelen op de voordelen. Want ja ik zou hem aan houden met dezelfde voordelen als nu. In 2021 is het misschien wel voordeliger om af en toe te flexen en actiekaartjes te kopen. Zijn ze bij de NS iig één abonnementhouder kwijt maar de spits is nog net zo vol want daar ga ik niet uit ;)

Gevoel en ratio, dat blijft onderling wrikken. Hoe oud zijn eigenlijk al die VDU-ers en van welke orde is het verwachte gevolg? Zijn daar onderzoeken naar gedaan? Wat ik nou echt een ludieke oplossing had gevonden was om in het kader van de klantenbinding te zeggen : oké we schaffen dat oude abonnement af, maar we bieden alle zeg 75 of 80 plussers wel die optie aan. Overigens ben ik wel benieuwd naar verder wijzigingen, want werktijden zijn steeds flexibeler en  spitstijd breidt zich steeds verder uit…….

 

Ik heb Voordeelurenkaart en wordt 26 december 2020 60, kan ik dan nog keuzedagen aanschaffen?

Dat kan. Het gaat officieel pas in als 2021 begint, dus op de valreep! :)

 

Ik moet hier nog even op terugkomen. Hier staat namelijk dat het eind 2020 al wijzigt, maar ik heb dus de precieze datum niet Het kan 30 december zijn, maar dat weet ik dus niet en kan ik geen zekerheid over geven.

“Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.”

Ik hoop oprecht dat het nog lukt om te bestellen voor je. :(

Reputatie 4

Ongeveer 1 op de 14 reizigers in de middagspits reist met een Voordeelurenabonnement en NS verwacht dat naar verwachting één op de acht reizigers uit die groep ervoor zal kiezen op een ander moment te reizen. NS verwacht dat dit een substantiële bijdrage levert aan de aanpak van de drukte in de middagspits.


Evengoed, als NS dat echt verwacht, bestaat die “substantiele bijdrage” uit ong. 1 % minder reizigers in de middagspits (1 op de 14 spitsreizigers benut VDU (da’s 7 % )  en dan daarvan 1 op de 8 die buiten de spits zal reizen). Dat is weinig winst voor een fikse aderlating onzerzijds. Het zal dus zeker niet het belangrijkste argument geweest zijn om de “VDU-kaart” af te schaffen.

Het gaat niet om minder reizigers in de middagspits, er is niks substantieels aan 1%, of NS gebruikt andere wiskunde. NS wil iedereen over op reizen op rekening / Flex.

Reputatie 7
Badge +3

Stond er voorheen niet een korte tekst bij dat klanten ouder dan 65 korting kregen die zichtbaar werd bij het doorlopen bij het bestelproces?

 

Edit, dit dus:

 

https://web.archive.org/web/20190503221107/https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html

 

ns.nl/abonnementen-update bestaat niet…

 

Toen ik vorig jaar mijn Weekend Vrij afsloot deed ik dat in eerste instantie via NS Flex. Ik heb nog nooit zo snel iets weer teruggedraaid. Ten eerste werkt het niet samen met regio-abonnementen (ik heb ook een QBuzz dalvoordeel N-NL voor m'n dagelijkse commute) en ten tweede is de verplichting tot rekening rijden geen voordeel. Ik reis op saldo zodat ik van te voren weet hoeveel geld er van m'n rekening gaat. 

 

Nu staat er wel heel leuk dat het straks wél gaat werken met regio-abonnementen. Maar het feit dat jullie dit al over een jaar willen invoeren en dat dit nu nog in orde gemaakt moet worden voorspelt niet veel goeds. Flex bestaat al lang genoeg dat dit al in orde had moeten zijn.

 

Reputatie 1

Heel typerend voor de NS: Ik heb net geprobeerd per geschreven email een klacht over het afschaffen van de VDU in te dienen maar een ‘emailoptie’ bestaat bij de NS niet … klanten kunnen wel bellen, twitteren en weet ik veel wat. Het alternatief is een uitgeprinte brief te sturen naar de afdeling Abonnementen in Utrecht. Dit kan toch niet waar zijn! Elk zichzelf respecterende instantie heeft een mogelijkheid, bijvoorbeeld via een gestandaardiseerd invulveld, een digitale vraag of klacht achter te laten zonder allerlei drempels op te werpen. Het wordt nog interessant hoe we hier weer een klacht over kunnen indienen. Verzoek aan iedereen die zich geroepen voelt: Bombardeer de NS, Ministerie van Verkeer, Rover, OV ombudsman, massaal met klachten over dit besluit van de NS. 

Reputatie 7

Het is eigenlijk heel eenvoudig je hebt voorwaarden en voorwaarden.

De beste zijn doorgaans hier te vinden, het raadplegen van de Community loont.

Reputatie 7
Badge

En voor @Olav93 nog een klein detail, 16:00 mag tot 16:04:59 zijn en 6:30 mag tot 6:34:59 zijn.

De tijd rechtsboven in het schermpje bij een poortje/paaltje telt. Die mag dus nog geen 6:35 of 16:05 aangeven.

Echt waar? Is er die kant op ook speling? Dus mag je later dan het einde van de beoogde daluren nog inchecken met dal voorwaarden? Waar is dat goed voor? Zodat je de laatste trein in de daluren nog met die voorwaarden kunt halen als je je in -5 minuten van het poortje/paaltje naar de trein weet te verplaatsen?

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet om minder reizigers in de middagspits, er is niks substantieels aan 1%, of NS gebruikt andere wiskunde. NS wil iedereen over op reizen op rekening / Flex.

Niet alleen houders van een VDU zijn boos, ook reizigers die gewongen aan een Flex abonnement moeten zijn boos.

https://petities.nl/petitions/reizen-op-saldo-en-klassieke-abonomenten-moeten-blijven-bij-ns?locale=nl

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar dat is dus te laat. De beslissing om het abonnement al dan niet te bestellen neem je veel eerder en op basis van de op dat moment getoonde prijs.

Geen goed nieuws dat ik met mijn Voordeeluren abonnement (heb ik al jaren) niet meer tussen 16 en 18.30 uur mag reizen. Ik bezoek meestal de grote steden hiermee en moet daar dan tot 18.30 uur blijven. Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen? Ik wil het ook niet zelf opzeggen. De compensatie van 7 euro (=1 euro per keuzedag) is belachelijk laag. Mijn goede band met de NS lijkt voorbij. Dat gaat voor veel mensen gelden.

NS is vrij om een abonnementsvorm te wijzigen of niet meer aan te bieden mits u dan mag opzeggen. In principe heeft u namelijk geen abonnement voor onbepaalde tijd maar voor steeds één jaar waarbij het automatisch wordt verlengd en u vrij bent om per maand op te zeggen. Het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat NS tot 2050 of 2100 nooit iets zou mogen veranderen.

Badge +3

Echt waar? Is er die kant op ook speling? Dus mag je later dan het einde van de beoogde daluren nog inchecken met dal voorwaarden? Waar is dat goed voor? Zodat je de laatste trein in de daluren nog met die voorwaarden kunt halen als je je in -5 minuten van het poortje/paaltje naar de trein weet te verplaatsen?

Nee, die 5-minutenmarge (die terecht nergens actief gecommuniceerd wordt) is om discussies te voorkomen met mensen die bijv. om 16:01 inchecken en zeggen dat ze er toch echt wel om 16:00 waren (of dat er een klok verkeerd liep of zo), en gemiste korting of vrij reizen willen claimen.

Dat wordt door die marge dus tenietgedaan. Als iemand pas na 16:05 incheckt dan is er (uitzonderingen daargelaten) geen enkele klok die nog een tijdstip van 16:00 aan zal geven, en je telefoon of horloge ook niet. Einde verhaal, je was (veel) te laat.

Zouden ze die marge wél actief communiceren dan verleg je het probleem, en krijg je mensen die om 16:06 inchecken en zeggen dat het nog 16:04 was op hun eigen of een ander klokkie… Vandaar.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat in de voorwaarden dat de voorwaarden gewijzigd mogen worden. Juridisch zal het heus allemaal wel kloppen. Maar het is wel een enorme verslechtering, waarbij die € 7 compensatie natuurlijk een wassen neus is.

Badge +3

Als trouwe ns-reiziger, forens en privé, ben ik absoluut niet blij met deze aangekondigde wijziging. Dit wordt een kostbaar verhaal. Ik heb al veel reiskosten en daar komt gauw 800,-- bij per jaar. Buiten de spits reizen met een 1:45 uur reistijd per rit is helaas geen optie. Ik hoop dat dit plan is tegen te houden. En anders liever een prijsverhoging met dezelfde voorwaarden. 7,-- prijsverlaging, dat gaat echt nergens over.

Als je zo vaak in de (middag)spits reist/forenst, is dan een Traject Vrij niet veel goedkoper? Bij een reistijd van 1:45 kom ik overigens meteen uit bij Altijd Vrij (€347 per maand, wordt €351 in 2020) en dan maakt forens of privé ook niets meer uit, en mag je onbeperkt door heel het land (óók in de ochtendspits).

Dan had men dat 10 jaar geleden gewoon moeten communiceren, dan had iedereen geweten waar hij/zij/het aan toe was. Nu komt het als een onaangename verrassing.

8 jaar geleden wilde NS al het VDU laten verdwijnen, toen werd het nog tegengehouden door de consumentenorganisaties. Maar er is toen nooit gezegd dat het tot in lengte van dagen zou blijven bestaan. In de voorwaarden van alle abonnementen staat NS de abonnementen mag wijzigen of zelfs op zeggen. In principe kan NS dit dus doen met ieder abonnement. 

Men had toch gewoon kunnen communiceren dat het abonnement over een bepaalde periode uitfaseert. Zelfs nu zeggen ze dat niet. Ze zeggen alleen dat de voorwaarden veranderen en melden met grote blijdschap dat de prijs met €7.00 wordt verlaagd. Voor de duidelijkheid die ze zo graag willen, bestaan er nu twee verschillende abonnementen die hetzelfde bieden. Dat doen ze omdat ze bang zijn dat mensen hun abonnement beëindigen als ze daadwerkelijk op een ander abonnement moeten worden overgezet. Dat laatste kan niet zomaar automatisch. Nu verlengen ze gewoon en incasseren weer automatisch. We mogen dan misschien oud en afgeserveerd zijn, maar we zijn toch niet gek.

Reageer