beantwoord

spitstoeslag NS



Toon eerste bericht

128 reacties

Badge +3

En op die manier moeten we dan het klimaat gaan redden?

Tja… Bron en meer info op https://www.rover.nl/nieuws/41-tarieven/2307-rover-kraakt-onderzoek-naar-spitsheffing-ns

Reputatie 7
Badge +3

En je werd nog wel eens door mij naar je werk gebracht 's morgens 😁 en ik heb je altijd op tijd op je station afgezet.

Ja, jij wel die paar keer. Maar daar had ik niets aan als ik 's middags naar huis ging en er weer eens een tunnelstoring of brandmelding was in Delft. Of wanneer er tussen Den Haag en Leiden een aanrijding was en we buiten in de brandende zon ruim anderhalf uur moesten wachten op een bus, wat dan ook nog een snelbus naar Leiden scheen te zijn en er geen stopbus naar De Vink reed. Of bij de zoveelste defecte trein bij Delft en ik op de heenweg bij HS de trein werd uitgooid om daar te wachten tot er weer trein ging of die defecte trein weer aan de praat was gekregen. Of wanneer er door wat voor oorzaak dan ook meerdere treinen uitvielen en degenen die wel reden te vol waren om in te stappen. En dan was er nog een frustratie waar geen enkele machinist iets aan kon of wat niet samenhing met een storing, namelijk de overvolle fietsenstalling in Delft waar het vaak lang zoeken was naar een schaars vrij plekje en ik daardoor ook nog wel eens trein gemist heb. 

Natuurlijk was het ook vaak zo dat er niets aan de hand was maar alles bij elkaar genomen ben ik blij dat ik nu niet meer hoef te forenzen, zeker als ik nu de ervaringen van anderen lees. En dan mogelijk ook nog meer betalen in de spits.

Reputatie 7
Badge +3

En je werd nog wel eens door mij naar je werk gebracht 's morgens 😁 en ik heb je altijd op tijd op je station afgezet.

En dan heb je min of meer dat ritje in een Tesla gemaakt… rijdt op stroom, deuren sluiten automatisch en is min of meer 'zelfrijdend’ dus je hoeft niet te sturen (of bij gevaar te remmen want ATB) 🤣

Doe mij maar een ritje met een (oude) Mustang dan.

Dan moeten we even bij Jeroen langs gaan in Lelystad. Wanneer kunnen we komen @Jeroen ? 😋

Reputatie 7

Maar wie gaat dat allemaal betalen 🤔

Tja. Klimaatdoelen, we staan vooraan om ze te ondertekenen, maar dan de centen hè.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich natuurlijk goed dat er meer stallingsruimte komt voor fietsen want mijn ervaring met de stalling in Delft is dat het zeer frustrerend is als er te weinig plekken zijn en je lang moet zoeken naar plekje. Ik ben in extreme gevallen daar zelfs zo ver gegaan dat ik mensen die met de trein aankwamen en de fietsenstalling in kwamen volgde om zo dat plekje in te nemen.Fietsen naar het station wordt gestimuleerd, maar dan moet je wel je fiets makkelijk kwijt kunnen, en niet vergeten veilig En OV-fietsen op stations waar ze nog niet staan en misschien ook meer OV-fietsen op andere station juich ik ook alleen maar toe. Maar bij de kop van het bericht had ik wel een iets ander idee. 

Hier bij mij is het nog wel goed geregeld, er komen 4 stadbuslijnen bij het kleine sprinterstationnetje De Vink en een 5e iets verderop in Voorschoten. En Leiden Centraal is een knooppunt van met bussen verder de stad in en naar omliggende gemeentes. Maar in verschillende delen van het land is dat wel anders. 

Kwam deze nog tegen over de prijs van reizen in de spits: 

Pff… mijn verstand staat erbij stil

 

@Robert B 

Enige tijd geleden stond er in een artikel van de NOS.

'Asociale maatregel'

Op dit moment werkt de NS al met dal- en spitstarieven, maar de verschillen moeten groter worden. Want de ergernis over bomvolle treinen groeit. Toch is niet iedereen blij met de plannen. Walter Etty van reizigersvereniging Rover: "Het is een hele asociale maatregel die niets doet".

Volgens Etty zitten reizigers "niet voor de lol in de spits". Ze hebben simpelweg geen keuze, dus ook als de tickets duurder worden blijven mensen in de piekuren reizen, vreest hij.

Maar daar denkt Bert van Wee anders over. Hij is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, en verwacht dat critici snel van gedachten veranderen als het plan is ingevoerd. "Ze zullen merken dat het rustiger wordt in de coupés." De vrees dat meer reizigers de auto pakken deelt hij niet. "Mensen die nu in drukke treinen zitten gaan niet snel voor de auto als alternatief. Dan sta je in de file, en dat wil je ook niet."

Vakantiehuisjes

Van Wee maakt de vergelijking met vakantiehuisjes. Die zijn in het hoogseizoen een stuk duurder dan in de wintermaanden. "Dat vindt niemand gek. Hetzelfde geldt voor vliegtickets. Ik verwacht dat mensen zulke prijsverschillen op den duur ook in de trein accepteren."

Linkse partijen in de Tweede Kamer vrezen dat treinkaartjes onbetaalbaar worden voor mensen met lage inkomens. Maar volgens hoogleraar Van Wee maken vooral mensen met hoge inkomens langeafstandsreizen in de trein. "Neem bijvoorbeeld iemand uit Gouda die werkt als kassière. Die zal niet snel een baan aannemen in Den Haag. Mensen met zulke banen stappen niet snel de trein in voor woon-werkverkeer."

bron: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2481341-treinkaartjes-duurder-maken-in-de-spits-asociaal-of-prima-plan

Dus @Robert B volgens Prof.dr. G.P. van Wee moet je het gewoon vergelijken met vakantiehuisjes of vliegtickets. Op sommige punten zal hij best gelijk hebben, maar de meeste reizigers zien de trein niet als vakantiehuis en de reis als vlucht.

Wel leuk dat we nu er nog een puzzelcomponent bijkrijgen. “En dan nu de vraag voor 1.000.000! U reist op en neer tussen Utrecht en Amsterdam Sloterdijk. U vertrekt in de spits et cetera. en reist terug om et cetera … Uw collega vertrekt vertrekt 15 minuten eerder dan de spits aanvangt. et cetera…. een derde collega maakt gebruik van OVpay…..

Nou @Loes veel plezier met het controleren en aan de klanten uitleggen hoe, wat en waarom ze een bepaald bedrag betalen. Ik zou persoonlijk de vergelijkingen van Van Wee achterwegen laten ;)   

Reputatie 7
Badge +3

De hele constructie met de Nederlandse staat in rol van opdrachtgever en enige aandeelhouder van NS is onhoudbaar. Dat blijkt maar weer eens uit de voorstellen.

 

@Trein-Dario 

Het is geen kwestie van meer willen verdienen. Het is een kwestie van de uit hand lopende kosten enigszins in toom te houden. 

Het is toch bizar: in deze tijd zou je treingebruik moeten stimuleren (en ov in het algemeen) in dit drukke volle land. Door de financiële positie van NS krijg je nu juist de omgekeerde richting.

Het ministerie van I&M wil het treingebruik helemaal niet stimuleren maar wil dat het kostendekkend is. Hun denktank KiM en de TU Delft raadden vorig jaar juist aan om de OV-tarieven (selectief) verder te verhogen aangezien lagere tarieven het autogebruik niet verminderen. 

 

Wie wil nu extra betalen voor reizen in de spits in volle en smerige treinen waar alleen even het afval is weggehaald ? Je plakt nog altijd aan de vloer, overal zit stof, vuil en vlekken.

Dat is een prijs-kwaliteits probleem dat NS zelf moet oplossen. Het wemelt van het personeel bij NS maar kennelijk wordt dat niet efficiënt ingezet.

 

De spitstoeslag betekent vast ook dat sommige abonnementen weer duurder worden. En moeten studenten met hun doordeweekse kaart ook . 

Studenten worden een aparte discussie. De prijs die studenten betalen is voor het OV niet meer vol te houden maar anderzijds zal het ministerie van onderwijs weigeren substantieel meer te gaan betalen aangezien het niet hun taak is het OV in stand te houden. Afschaffing van de SOV zou het gevolg kunnen zijn.

De spitsproblematiek was al erg maar is nog een graadje erger geworden nu ook aan mbo’ers het studentenreisproduct wordt aangeboden. Tegelijkertijd zou het regionale busvervoer zo ongeveer instorten zonder deze reizigers.

In Brabant zijn buslijnen waar 80-90% van de reizigers studenten zijn, gemiddeld is het 65%. Ik vrees dat het elders buiten de Randstad niet veel anders is. Bij NS is het inmiddels ook opgelopen tot tussen 35-40%. Het hoge percentage studenten is er natuurlijk ook mede de oorzaak van dat er weinig geld binnenkomt.

Reputatie 6

@Tonny.s daar ben ik ook benieuwd naar!

Kwaliteitstoeslag; Is die hoger als je ineens een omgeleide IC van Alkmaar naar Haarlem hebt dan als je de veel tragere sprinter hebt?! 

 

Nee hoor, ook van de route. Amersfoort - Leiden kan bijvoorbeeld 2x/uur via Schiphol met 1 overstap en in de spits 4x/uur via Utrecht met 1 overstap. Maar op die laatste zit je wel een stuk in een Sprinter. Dat wordt nog wat met die kwaliteitstoeslag, vooral omdat je de routes in de spits niet op in- en uitchecktijden kunt baseren.

Ik denk dat er gekeken wordt naar de "beste" verbinding en dat je daar altijd voor betaalt ook als je een minder goede verbinding gebruikt.

Overigens acht ik de kans dat dit doorgaat vrijwel nihil. Veel te ingewikkeld. Als er een spitsheffing komt zal het uiteindelijk veel simpeler worden. Je moet dan denken aan maatregelen als:

- Afschaffing van trajectabonnementen, AltijdVrij en AltijdVoordeel. Dus in de spits iedereen altijd de volle enkele reis prijs betalen.

- Een hogere prijstabel in de spits en een lagere prijstabel in de daluren

- Een vaste spitsheffing van een paar euro op de stations in de grote steden, 's morgens bij uitchecken in de spits en 's middags bij inchecken in de spits.

Heeft iemand enig idee hoe ik van de NS los kom? Per wanneer moet ik overstappen op een elektrische auto? Of zit ik straks in een overvolle trein omdat ik mijn persoonlijke stikstofemissie niet kan betalen?

En hoe zit het nou met dat kaasbroodje. 

  

Reputatie 6

Het ministerie van I&M wil het treingebruik helemaal niet stimuleren maar wil dat het kostendekkend is. Hun denktank KiM en de TU Delft raadden vorig jaar juist aan om de OV-tarieven (selectief) verder te verhogen aangezien lagere tarieven het autogebruik niet verminderen. 

Niet willen stimuleren, dat is toch raar? Het streven zou toch moeten zijn om méér mensen het ov in te krijgen? Op welke manier dan ook. Klimaatdoelen waar iedereen het over heeft, minder uitstoot, minder drukte op de weg? De media staat er vol mee.

Lagere tarieven verminderen het autogebruik niet, zeggen KiM en de TU Delft. Dat kan zo zijn, maar de vraag is dan weer hoe dat komt: blijkbaar is het product "trein" dan totaal niet aantrekkelijk voor een enorme groep mensen.

Ik hoor van bekenden die ik wel eens de suggestie doe eens per trein te gaan vaak dat ze het o.a te duur vinden voor wat je krijgt. Ze hebben het hierbij over de standaardtarieven zonder abonnement. Ze vinden dat een los kaartje al veel te duur is, vooral op kortere afstand. En dan moet je nog lopen of ander (duur) ov nemen als je niet direct rondom het station moet zijn.

Ik probeer laatste maanden meer met de trein te reizen voor privereizen. Maar ik blijf al vaak steken bij het gegeven dat het OV van en naar het station is afgeschaald. Als ik buiten de spits zou willen reizen, kan ik na de ochtendspits pas een trein pakken want de eerste bus gaat pas rond 6.30. En als ik na de avondspits terug naar huis zou gaan, heb ik soms met 15 min vertraging alweer het geluk dat ik nog 59 minuten mag genieten van het station. Neem je speling dan sta je 45 minuten te wachten. Met een fiets naar het station kost mij al snel 45 tot 50 minuten. En dan fiets ik in het donker ook nog grotendeels over een onverlichte weg door de polder. Als vrouw alleen vind ik dat niet fijn s avonds laat.

Als ik frequenter busvervoer zou hebben, zou het voor mij al makkelijker zijn buiten de spits te reizen met volledig OV. Met de auto van/naar station is het 18 minuten (of sneller als het laat is) en soms is het door alle (te) ruime overstappen handiger de auto te pakken voor de hele route. Grotere steden doe ik graag met OV trouwens.

Op de weg willen ze spitsheffing invoeren dus waarom dan tegelijkertijd niet ook in het OV. De regering wil toch zo graag dat alles straks onbetaalbaar is voor de mensen in Nederland ?

Misschien kan het NS-personeel zijn salariseisen dan ook wat matigen en niet iedere maatregel om de efficiency te verbeteren tegenwerken. Blijft het allemaal vanzelf wat betaalbaarder.

Heeft iemand enig idee hoe ik van de NS los kom? Per wanneer moet ik overstappen op een elektrische auto? Of zit ik straks in een overvolle trein omdat ik mijn persoonlijke stikstofemissie niet kan betalen?

En hoe zit het nou met dat kaasbroodje. 

  

Simpel, je abonnement opzeggen, je account hier ook meteen opzeggen en een ander vervoermiddel regelen. En je kaasbroodje haal je dan maar bij een suopermarkt

🖐🏻

Thanx voor de tips @Jeroen 

Abonnement opzeggen: Voor mijn partner en mij per direct gedaan. Top! Scheelt toch weer zo'n dikke 1000 euro per jaar. Nogmaals Dank! 

Je account hier ook meteen opzeggen: Nee, waarom? 

Ander vervoermiddel regelen: Helaas niet mogelijk. Iets met tekort aan oplaadpunten..

En je kaasbroodje haal je dan maar bij een supermarkt:: Ik heb een prima bakker in de buurt die het ook nog eens voor mij opwarmt.

 

Gelukkig voor de NS zal het aantal reizigers over een aantal jaar weer sterk groeien!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/570798344/klimaatmaatregelen-timmermans-definitief-goedgekeurd

Althans dat is wat ik voorspel als….

 

 

Ik probeer laatste maanden meer met de trein te reizen voor privereizen. Maar ik blijf al vaak steken bij het gegeven dat het OV van en naar het station is afgeschaald. Als ik buiten de spits zou willen reizen, kan ik na de ochtendspits pas een trein pakken want de eerste bus gaat pas rond 6.30. En als ik na de avondspits terug naar huis zou gaan, heb ik soms met 15 min vertraging alweer het geluk dat ik nog 59 minuten mag genieten van het station. Neem je speling dan sta je 45 minuten te wachten. Met een fiets naar het station kost mij al snel 45 tot 50 minuten. En dan fiets ik in het donker ook nog grotendeels over een onverlichte weg door de polder. Als vrouw alleen vind ik dat niet fijn s avonds laat.

Als ik frequenter busvervoer zou hebben, zou het voor mij al makkelijker zijn buiten de spits te reizen met volledig OV. Met de auto van/naar station is het 18 minuten (of sneller als het laat is) en soms is het door alle (te) ruime overstappen handiger de auto te pakken voor de hele route. Grotere steden doe ik graag met OV trouwens.

Je gaat hier wel uit van een ideale situatie, waarin je zowel met de auto als met de trein wilt reizen. Die auto kost zo 300 euro per maand extra dan als je alleen met het OV zou reizen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik dan gerust van dat geld in de spits kan reizen als dat voor mij praktisch is. En 95% van de treinen komt met minder dan 15 minuten vertraging aan. Als het een keer niet goed gaat, en ik heb haast, dan bel ik wel een taxi. Dat kan ook van die 300 euro.

Hier in Gelderland is trouwens haltetaxiRRReis, dan komen ze je gerust van het station halen als je 59 minuten moet wachten. Omdat je er met het reguliere OV minstens een half uur langer over doet, mag je de haltetaxi bellen. Die kost wel 2,5x het OV-tarief, maar dat is nog lang geen taxi qua prijs.

Maar natuurlijk maakt iedereen zijn eigen afweging. Ik wil graag sparen om een huis te kopen en daarom neem ik af en toe wat lang wachten voor lief.

Reputatie 7

Omdat dat de rechter naar de wet kijkt en niet naar een persbericht van Mw Heijnen.

De subsidie zou bedoeld zijn om een basisaanbod te garanderen (?) en is getoetst aan de staatssteunregels.

 

Nee, maar wel als de EU-regels voor nieuwe concessies vanaf 2025 veranderen.

Ook vanaf 2025 is onderhandse gunning bij een verlieslatende exploitatie zeker niet onmogelijk. Begrijp zelfs dat I&W met plan B, rekening houdend met de gewijzigde voorwaarden, toewerkt naar een dergelijke gunning.

 

Die prioriteit ligt in Den Haag niet bij het OV.

Of er (meer) geld beschikbaar wordt gesteld is een politieke keuze en wordt, zo te zien, niet wettelijk beperkt. De aangekondigde tariefswijzigingen zouden voor I&W niet mogen leiden tot een verhoging van de subsidie, hetgeen echter niet betekent dat het van tafel vegen van de spitsheffing niet gepaard zal gaan met een subsidieverhoging. Ben benieuwd.

 

 

De subsidie zou bedoeld zijn om een basisaanbod te garanderen (?) en is getoetst aan de staatssteunregels.

Klopt, juist omdat er in wettelijke zin geen sprake is van staatssteun (NS hoeft alleen geen winst meer te maken maar mag quitte spelen).

 

 

 

Ook vanaf 2025 is onderhandse gunning bij een verlieslatende exploitatie zeker niet onmogelijk. Begrijp zelfs dat I&W met plan B, rekening houdend met de gewijzigde voorwaarden, toewerkt naar een dergelijke gunning.

Plan B is noodprocedure voor beperkte tijd (ik geloof maximaal twee of drie jaar) die in gang kan worden gezet als de gunning wordt afgekeurd omdat die niet aan de wettelijke eisen voldoet. De benadeelde partijen zal dan schadevergoeding moeten worden betaald omdat de overheid onrechtmatig heeft gehandeld en die schadevergoeding is dan voor rekening van de belastingbetaler.

 

 

 

Of er (meer) geld beschikbaar wordt gesteld is een politieke keuze en wordt, zo te zien, niet wettelijk beperkt.  

Subsidie waarbij er geld wordt gegeven mag vanaf 2025:niet meer bij nieuwe onderhandse contracten. Dat is wat anders dan zeggen dat NS geen winst hoeft te maken wat zoals gezegd juridisch gezien geen subsidie is. Overigens is er sowieso geen politieke meerderheid die wil gaan subsidiëren.

Reputatie 6
Badge +2

‘Kwaliteit verbinding’ wordt bepaald door gemiddelde frequentie en gemiddeld aantal noodzakelijke overstappen. Deze is alleen afhankelijk van begin- en eindstation van de reis.

Nee hoor, ook van de route. Amersfoort - Leiden kan bijvoorbeeld 2x/uur via Schiphol met 1 overstap en in de spits 4x/uur via Utrecht met 1 overstap. Maar op die laatste zit je wel een stuk in een Sprinter. Dat wordt nog wat met die kwaliteitstoeslag, vooral omdat je de routes in de spits niet op in- en uitchecktijden kunt baseren.

Maar met de huidige ICT-kwaliteiten van NS vraag ik me überhaupt af of ze dit ooit ingeprogrammeerd krijgen. Je zal maar van Utrecht naar Heeze reizen, ik zie NS er al toe in staat dan kwaliteitstoeslag te rekenen voor de 6x/uur waarop je naar Eindhoven kunt, terwijl je slechts aan twee van die treinen iets hebt door je overstap.

Afgezien van de HSL-toeslag blijft zonder abonnement de prijs van een reis met NS 2e klas met één incheck en één uitcheck alleen afhankelijk van de twee stations en de in- en uitcheckmomenten. (Over hoe bij tussentijds uit- en inchecken zou worden gerekend ben ik niets tegengekomen. Ook niet over de prijs van een e-ticket. Een en ander gaat ook niet over 1e klas, want concessies schrijven daar niets over voor.)

Reputatie 6
Badge +2

 

Nee hoor, ook van de route. Amersfoort - Leiden kan bijvoorbeeld 2x/uur via Schiphol met 1 overstap en in de spits 4x/uur via Utrecht met 1 overstap. Maar op die laatste zit je wel een stuk in een Sprinter. Dat wordt nog wat met die kwaliteitstoeslag, vooral omdat je de routes in de spits niet op in- en uitchecktijden kunt baseren.

Ik denk dat er gekeken wordt naar de "beste" verbinding en dat je daar altijd voor betaalt ook als je een minder goede verbinding gebruikt.

Dat lijkt me ook.

Reputatie 7

 

De subsidie zou bedoeld zijn om een basisaanbod te garanderen (?) en is getoetst aan de staatssteunregels.

Klopt, juist omdat er in wettelijke zin geen sprake is van staatssteun (NS hoeft alleen geen winst meer te maken maar mag quitte spelen).

 

De vraag was of hier sprake is van een subsidie. Als het geen subsidie zou zijn hoefde het niet getoetst te worden aan staatssteunregels. Subsidie en staatssteun zijn overigens niet hetzelfde.

Omdat het verder geen betaling betreft voor een specifieke prestatie maar een algemene exploitatiesubsidie lijkt het sowieso onwaarschijnlijk dat hier geen sprake zou zijn van een subsidie.

 

 

 

 

Ook vanaf 2025 is onderhandse gunning bij een verlieslatende exploitatie zeker niet onmogelijk. Begrijp zelfs dat I&W met plan B, rekening houdend met de gewijzigde voorwaarden, toewerkt naar een dergelijke gunning.

Plan B is noodprocedure voor beperkte tijd (ik geloof maximaal twee of drie jaar) die in gang kan worden gezet als de gunning wordt afgekeurd omdat die niet aan de wettelijke eisen voldoet. De benadeelde partijen zal dan schadevergoeding moeten worden betaald omdat de overheid onrechtmatig heeft gehandeld en die schadevergoeding is dan voor rekening van de belastingbetaler.

 

Plan B kan gezien worden als een noodprocedure. De bedoeling is om, in geval van nood, de huidige concessie te verlengen en in de tussentijd een nieuwe concessie uit te werken en onderhands te gunnen. Deze nieuwe concessie zou dan wel moeten voldoen aan de gewijzigde voorwaarden. Dit itt het huidige voornemen.

 

 

 

 

Of er (meer) geld beschikbaar wordt gesteld is een politieke keuze en wordt, zo te zien, niet wettelijk beperkt.  

Subsidie waarbij er geld wordt gegeven mag vanaf 2025:niet meer bij nieuwe onderhandse contracten. Dat is wat anders dan zeggen dat NS geen winst hoeft te maken wat zoals gezegd juridisch gezien geen subsidie is. Overigens is er sowieso geen politieke meerderheid die wil gaan subsidiëren.

Openbaredienstcontracten kunnen, ook vanaf 2025, onderhands gegund worden. Kenmerk van een dergelijk contract is dat een commerciele exploitatie slechts mogelijk is vanwege de verstrekte exclusiviteit en/of compensatie.

Of de politiek al dan niet wil subsidieren is, mede gezien het bovenstaande, afwachten. Het lijkt kiezen of delen te worden.

 

Reputatie 7

@Tamzin je verhaal dat het gat van wegblijvende forensen moet worden gedicht door nog bestaande reizigers is een logische. typisch genoeg wordt er wel gezegd dat de tariefwijzigingen "budgetneutraal" zal gebeuren, hetgeen impliceert dat dalreizigers nog goedkoper gaan reizen

😅

Reputatie 7

 

Anyway, 40 à 45 minuten wachten buiten de spits is vrij normaal hier voor deze reis. Maar men wil reizigers vooral blijven verleiden op deze tijd te gaan reizen. 

Ik was een paar weken geleden in Alkmaar en moest daar na de treinreis van bijna 2.5 uur nog eens ruim 20 minuten wachten op de bus. Dat was ook in de middaguren (dal) en het viel me op hoe rustig het was - en trouwens ook hoe onaantrekkelijk het busplein is. Wij waren bijna de enigen in de bus. Ik heb het idee dat de bussen in die regio ook vaak behoorlijk leeg rondrijden. Veel kleine busjes ook en vaak ook geen ritten in de avond en zaterdag en zondag bij veel lijnen.

Reputatie 7

Sterker nog: het nieuwe tariefstelsel zou moeten leiden tot gemiddeld lagere tarieven. Het geeft je te denken !

Reputatie 6

 

Anyway, 40 à 45 minuten wachten buiten de spits is vrij normaal hier voor deze reis. Maar men wil reizigers vooral blijven verleiden op deze tijd te gaan reizen. 

Ik was een paar weken geleden in Alkmaar en moest daar na de treinreis van bijna 2.5 uur nog eens ruim 20 minuten wachten op de bus. Dat was ook in de middaguren (dal) en het viel me op hoe rustig het was - en trouwens ook hoe onaantrekkelijk het busplein is. Wij waren bijna de enigen in de bus. Ik heb het idee dat de bussen in die regio ook vaak behoorlijk leeg rondrijden. Veel kleine busjes ook en vaak ook geen ritten in de avond en zaterdag en zondag bij veel lijnen.

20 minuten valt nog mee in die zin dat bij "verkeerd uitkienen" je soms nog 30 minuten extra krijgt. Het busplein verdient geen schoonheidsprijs. Met sneeuw, hagel, regen en zon heb je eigenlijk nooit echt een fijne plek daar.

Mijn buslijn wisselt enorm. Vorige week op een vrijdag rond 11.00 was die haast vol (kleinere bus) maar heb ook regelmatig op zaterdag gehad dat veel mensen moesten staan. Daarnaast zat ik net met "maar" 8 anderen in de bus. Je zit wel pieken in de spits, dan rijden ze sowieso met de grotere bussen. Qua wachten valt me op dat mensen de Hema of Burger King verkiezen boven het busplein en dan 5 min voor tijd zich melden bij de halte.

Ik denk dat veel mensen de hele reis met de auto afleggen. Ik doe er zelf gemiddeld 75 minuten over en nu van deur tot deur 135 minuten...Maar ik probeer ook bewuster met auto om te gaan :)

Overigens, zal met een spitstoeslag er ook meer spitstreinen komen?

Reageer