Groepsretour wordt Groepsticket



Toon eerste bericht

270 reacties

Ik reis van Den Helder naar Maastricht, Mijn medereiziger stapt op Amsterdam Centraal in. Hij komt van een ander station en stapt bij ons in Centraal in de trein. Zijn eerste trein heeft vertraging waardoor hij niet net de groep mee kan? GTBV?
Reputatie 7
Badge
. De codes op de E-tickets bij 'GroupID' komen overeen, waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit.
ziet de HC op de handheld hoeveel van de betreffende groep al gescand zijn?
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?
Reputatie 7
Badge
Ik reis van Den Helder naar Maastricht, Mijn medereiziger stapt op Amsterdam Centraal in. Hij komt van een ander station en stapt bij ons in Centraal in de trein. Zijn eerste trein heeft vertraging waardoor hij niet net de groep mee kan? GTBV?
geen GTBV want het is geen totaalreis voor die medereiziger.
Restgroep stapt in Ams CS uit en wacht tot daltijdgrens of restgroep reist door.
Samen uit samen thuis klant-Jac 🙂
Ik reis van Hoogkarspel naar Amsterdam Centraal, Mijn medereiziger stapt op Purmerend in. Moet ik in Hoorn overstappen op de Sprinter naar Hoofddorp en dan in Sloterdijk weer overstappen richting Centraal?
Reputatie 7
Badge
Ik reis van Hoogkarspel naar Amsterdam Centraal, Mijn medereiziger stapt op Purmerend in. Moet ik in Hoorn overstappen op de Sprinter naar Hoofddorp en dan in Sloterdijk weer overstappen richting Centraal?
jij en je medereizigers moeten reisplan zo maken en actueel aanpassen, dat je in dezelfde trein komt te zitten/Staan, je houden aan de daluren, en je tevens houden aan het NS reisplannerreisadvies van Hoogkaspel naar Amsterdam cs
Op drukke trajecten is er technisch veel mogelijk. Zie de ...... ... al. 🙂 Doe je mee H**k? ;-)
Absoluut, er is vast wel een creatief PoC te bedenken 🆒 🆒
Reputatie 7
Badge +3
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?
Wat ben jij ongezellig zeg. Ga jij in het restaurant ook aan tafeltje apart zitten? :P:$
Maar wel benieuwd of dit toegestaan is.
Reputatie 7
Badge
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?Wat ben jij ongezellig zeg. Ga jij in het restaurant ook aan tafeltje apart zitten? :P:$

nooduitgang moet nog naar de inburgeringsles voor groepen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat deze wijziging een groot verschil zal maken. Ik hoop allleen dat er hiermee niet allerlei discussies mbt spitstijden gaat komen. Er is dan wel een wijziging op de poortjes waardoor je die niet meer kunt openen in de spits, maar niet alle stations hebben poortjes. Of reizigers kunnen bv om half 4 beginnen met reizen om dan 5 of 10 over 4 op de bestemming te komen en denken dat dat korte stukje in spits nog wel kan of het risico maar nemen. Met mogelijk gevolg discussie met de HC.
Zeker de gebruikers van de Daluren actiekaartjes zijn gewend dat je kan inchecken in de dal en reizen in de spits. Deze aanpassing qua spits zal wel een hele omslag zijn.
Badge +3
Er waren onlangs (Etos superdal meen ik) kaartjes waar je niet in de spits mee mocht reizen (dus ook niet dal inchecken en spits reizen tenzij je door vertraging toch in de spits beland was) en dat was op de een of andere manier super helder duidelijk blijkbaar...

Althans, ik heb daar niemand over horen klagen...net zo min als mensen die weten dat een fiets in de spits je een UVB kan kosten.
Beetje een sof, ik betwijfel of dit echt een grote impact gaat maken. Nu gaan 4 kaartjes €7.50 kosten in plaats van €11.50, met de enige voorwaarde dat je samen moet gaan reizen. Die Facebookgroepen gaan echt niet verdwijnen.
Op Facebook zijn de reacties in ieder geval dat de NS nu geld misloopt omdat ze nu in ieder geval nog 7 euro per reiziger krijgen en straks waarschijnlijk niets meer als mensen de trein niet meer instappen omdat het te duur is. Benieuwd of ik straks ook echt geen een asielzoeker meer zie in de trein, of gaan die ook zielige zakdoekjes uitdelen in de trein?
Reputatie 7
Badge
Het meest interessante is dat nu het enkelereiskaartje van de groepsleider op de markt meer waard is, dan dat van de meereizigers. Immers, slechts met dat kaartje mag je alleen reizen. Op de houders van het meereiskaartje rust de last om de leider van het groepskaartje te vinden voor er kaartcontrole is, want anders kans op UvB. Vertrouwen in je onbekende medemens wordt op proef gesteld. Zeker als je de leider niet in de trein kunt vinden...
NS catering gaat petjes met een genummerd vlaggetje erop verkopen?

Mark my words... Hieruit ontstaat een nieuw rating systeem voor de personen die het hoofdkaartje van het betreffende groepsticket hebben, en waarop je als (s)bende(/s)groepslid moet kunnen vertrouwen.
Reputatie 7
Badge
Op Facebook zijn de reacties in ieder geval dat de NS nu geld misloopt omdat ze nu in ieder geval nog 7 euro per reiziger krijgen en straks waarschijnlijk niets meer als mensen de trein niet meer instappen omdat het te duur is. Benieuwd of ik straks ook echt geen een asielzoeker meer zie in de trein, of gaan die ook zielige zakdoekjes uitdelen in de trein?

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen, dat 5 euro voor een enkele reis een te hoog bedrag is. Mocht het wel zo zijn, dan zij het zo, dan zijn er meer zitplaatsen in de trein.
'NS liep jaarlijks €2,4 mln mis door groepsretour'
De Nederlandse Spoorwegen stoppen per 15 januari met de verkoop van het zogeheten 'NS Groepsretour.' Tussenhandelaren zouden massaal fraude plegen met het speciale treinkaartje. De NS is daardoor zo'n €2,4 mln per jaar misgelopen, schat treinexpert Hildebrand van Kuyeren in het AD.

Met het treinkaartje kunnen reizigers sinds 2013 voor €7 per persoon het hele land doorreizen. Hiervoor moeten ze de ticket met een groep van tien mensen tegelijk online aanschaffen, maar hoeven ze niet fysiek bij elkaar in de trein te zitten.

Via Facebook maakten mensen die elkaar niet kenden, daarom afspraken om het ticket gezamenlijk te kopen. Ook zouden er tussenhandelaren actief zijn die de tickets met winst zouden doorverkopen en soms niet zouden leveren, stelt de vervoerder op de website. Het zou gaan om zo'n 20.000 sjoemelende reizigers per maand. De NS spreekt van 'fraude op grote schaal'.

Groepsticket
Per 15 januari zal het groepsretour daarom niet meer te koop zijn op de website van de NS. Bij het nieuwe 'NS Groepsticket' kan een groep van vier tot zeven reizigers met korting samenreizen. Het wordt verplicht om met dit nieuwe ticket fysiek bij elkaar in de trein te zitten, aldus de NS.

Het nieuwe groepsticket zal afhankelijk van de groepsgrootte €30 tot €34,50 kosten en geldig zijn voor een enkele reis.

https://fd.nl/ondernemen/1234464/ns-liep-jaarlijks-2-4-mln-mis-door-groepsretour
Badge
https://fd.nl/ondernemen/1234464/ns-liep-jaarlijks-2-4-mln-mis-door-groepsretour

[slaperighoofd] Paywall, Henk 😞 [/slaperighoofd]
Paywall, Henk :(
Daarom kopieerde ik het artikel 🙂
Badge
@Henk: m'n edit verduidelijkt vast veel ;)

Ik ga wel even met m'n hoofd tegen een in huizen veel voorkomende bakstenen bouwconstructie zitten bonken.
Ik zou eerder een koffieautomaat gaan zoeken 😳 Neem voor mij dan ook ff een bakkie mee svp.
Badge
Nou nee dank je, als er íéts is op deze planeet dat ik niet lust... :8
Maar ik zal wel een bakkie opsturen hoor. [krenterigehollander] Betaal jij de postzegel? 🙂 [/krenterigehollander]
De opmerking van MvanGelder in https://forum.ns.nl/overige-producten-6/groepstickets-2018-41936/index5.html#post290364 over te vroeg vertrokken treinen is ook wel leuk, daar is geen enkele openbare logging van momenteel. Net als vergeten te stoppen.
Reputatie 7
Badge +3
In het nieuwsartikel op de NS site
http://nieuws.ns.nl/treinreizen-blijft-voordelig-voor-groepen/
vind ik de melding “Het NS Groepsticket is geldig op werkdagen tijdens de daluren” nogal sumier. Hierin kun je net zo makkelijk lezen dat je evenals met de Daluren actiekaartjes met een chip in de daluren kan “inchecken” en in de spits je reis afmaken.
Mee eens, ook een Dalurenabonnement heeft dat, daar mag je ook mee reizen tijdens de daluren.

Maar daar mag je wel mee doorreizen in de spits.

Reageer