Vroeger hadden we in Zeeland nog een echte intercity die naar Amsterdam ging. Waarom is dit nu enkel een stoptrein geworden?
Komt hier binnenkort verandering in?
Vroeger hadden we in Zeeland nog een echte intercity die naar Amsterdam ging. Waarom is dit nu enkel een stoptrein geworden?
Komt hier binnenkort verandering in?
Toch was NS oorspronkelijk van plan om de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke te sluiten. NS zet in op reizigers die lange afstanden maken en verdient niets aan korte afstand reizigers. In overleg met de provincie zijn er twee treinen per uur gekomen die stoppen op alle stations, maar na het verdwijnen van de echte intercity in Zeeland is 10% van de reizigers op de stations Goes, Middelburg en Vlissingen afgehaakt.
Als NS geen sprintervervoer wil doen moeten ze de concessie maar teruggeven. Dan wordt de lijn aanbesteed en komt er een maatschappij die niet zijn neus optrekt voor de klanten. O nee, dat wil NS ook niet want concurrentie is een vies woord voor monopolisten.
Nou Tamzin als ik er goed over nadenk is de huidige echte IC de beste oplossing. Dus dat eerst een stoptrein rijdt en dan combineert met de sneltrein.
Ik denk dat dat een te dure oplossing wordt. Sprinterdiensten rijden met IC-materieel is nou niet bepaald efficiënt. Bovendien moet je dan tussen Roosendaal en de Randstad ook buiten de spits minimaal met 8 bakken rijden.
Een bijkomend voordeel met sprintermaterieel op de Zeeuwse Lijn is dat de sprinters wat sneller worden en de aansluitingen in Roosendaal dan ook wat ruimer en robuuster gemaakt kunnen worden zonder dat je aan de Vlissingse kant een extra trein nodig hebt.
Een betere aansluiting naar Brabant, België en de randstad zal al veel helpen.
Vroeger was je binnen 1 uur en 30 in Antwerpen vanuit Vlissingen nu 2 uur en 19 minuten.
Vroeger was je binnen 1 uur en 25 minuten in Rotterdam vanuit Vlissingen nu 1 uur en 48 minuten.
De overstap in Roosendaal is wel kort maar vaak was de trein vanuit Vlissingen te laat om de aansluiting in Roosendaal te halen. Ik weet niet of dat nu nog zo is aangezien ik niet meer zo vaak naar Breda moet.
Een reis naar Amsterdam, Groningen en Maastricht duurt 30 minuten langer dan jaren geleden. De afgelopen tijd zijn er steeds wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd ten koste van die in Zeeland. Niet gek dat het aantal reizigers hier stagneert.
De Zeeuwse Lijn is overigens niet de enige lijn waar het vervoer aanmerkelijk trager is dan tientallen jaren geleden. Een ander schrijnend voorbeeld zijn de reistijden tussen Amsterdam en Den Helder.
Lijnen naar uithoeken als Vlissingen en Den Helder zijn (mede door de hoge bedrijfskosten) voor NS qua rentabiliteit slecht en hebben daardoor ook minder prioriteit. Je kunt je afvragen of die niet beter aanbesteed kunnen worden, de ervaring leert dat in de periferie andere vervoerders beter presteren dan NS.
Dan misschien eens proberen de rentabiliteit te verhogen door een betere en vlottere dienstregeling i.p.v. de randen van het land steeds verder weg te stoppen. Dat maakt het alleen maar erger.
Vorige week in provinciehoofdstad Middelburg het station eens beter bekeken. Wat een aftakeling. Op het perron staan nieuwe windschermen en een nieuw wachthok maar verder is er al lang niets gebeurd. In het gebouw zelf zijn de voormalige loketten dichtgetimmerd en alles is oud. Het simpele brocante-restaurantje Stoom gaat nog. Maar is op zon-en feestdagen gesloten..... Verder is er niets. De (vuile) onderdoorgang is vreselijk. Jaren zeventig-achtig. Geen visitekaartje. Station Vlissingen idem. Echt zonde.
NS hinkt hier op twee benen. Enerzijds willen ze dit soort lijnen eigenlijk liever kwijt en anderzijds willen ze niet dat een ander ze overneemt. En dus sukkelt het verder.
Dat op zondag alles dicht is heeft alles te maken met het ietwat reformatorische karakter van de provincie. Het is daardoor op veel plaatsen in Zeeland moeilijk om op zondag aan personeel te komen.
Dat op zondag alles dicht is heeft alles te maken met het ietwat reformatorische karakter van de provincie. Het is daardoor op veel plaatsen in Zeeland moeilijk om op zondag aan personeel te komen.
Dat speelt nog in dorpen als Aagtekerke, Meliskerke en Arnemuiden, maar in Domburg, Veere en Zoutelande zijn de winkels in de zomermaanden tegenwoordig gewoon open op zondag en dan is het er ook heel druk. In Middelburg zijn op zondag alle winkels op de Mortiereboulevard (zoals Leenbakker, Praxis, Mediamarkt en Groenrijk) ook open. De uitbater van “Stoom” wil gewoon niet zeven dagen per week aan het werk zijn. De vroegere stationsrestauratie was wel op zondag open.
Voor 40 euro had je vroeger had je een retour vlissingen amsterdam dan vind ik 28 voor 1/3 van die route wel veel.
Prijzen met vroeger vergelijken heeft geen enkele zin. Vroeger kocht ik een Italiaans ijsje met 2 bolletjes bij de ijscar op het Stadhuishuisplein in Leiden voor 2 kwartjes (in guldens nog) en voor mijn appartement betaalde ik ƒ120.000. Maar mijn netto salaris was toen ook maar iets meer dan ƒ1500, omgerekend in euro zou ik daar nu niet eens meer mijn vaste lasten van kunnen betalen.
Lijnen naar uithoeken als Vlissingen en Den Helder zijn (mede door de hoge bedrijfskosten) voor NS qua rentabiliteit slecht en hebben daardoor ook minder prioriteit. Je kunt je afvragen of die niet beter aanbesteed kunnen worden, de ervaring leert dat in de periferie andere vervoerders beter presteren dan NS.
Kan je een voorbeeld geven van een lijn die eerst van NS was en nu van een andere vervoerder waar het nu veel beter gaat?
Voor 40 euro had je vroeger had je een retour vlissingen amsterdam dan vind ik 28 voor 1/3 van die route wel veel.
Prijzen met vroeger vergelijken heeft geen enkele zin. Vroeger kocht ik een Italiaans ijsje met 2 bolletjes bij de ijscar op het Stadhuishuisplein in Leiden voor 2 kwartjes (in guldens nog) en voor mijn appartement betaalde ik ƒ120.000. Maar mijn netto salaris was toen ook maar iets meer dan ƒ1500, omgerekend in euro zou ik daar nu niet eens meer mijn vaste lasten van kunnen betalen.
In 10 jaar tijd zijn we echt niet de helft meer gaan verdienen hoor.
De stationsomgeving van Vlissingen gaan ze wel vernieuwen.
Mag ik vragen hoe je tot deze conclusie komt, iMark?
Dat zou ik ook graag willen weten. De enige ervaring met een andere vervoerder in Nederland is toen ik naar pretpark slagharen ging. Dus ik kan er niet over oordelen of die het beter doen dan NS.
Op de regionale lijnen wordt in opdracht van de concessieverleners over het algemeen (veel) vaker gereden dan in de tijden dat NS daar reed. Verder rijden alle regionale vervoerders met treinen met een gelijkvloerse instap. De tariefintegratie met het overige regionale OV is ook een groot pluspunt.
Tegelijkertijd is het een beetje appels met peren vergelijken. Voordat er regionale aanbestedingen waren was er voor NS nauwelijks iets te verdienen en was er dus ook geen geld om te investeren in modernere treinen. Tegelijkertijd heeft NS nooit elektrisch kunnen rijden tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Enschede.
De Zeeuwse Lijn lijkt me daarom een prima kandidaat om over te dragen aan de regionale overheid. De lijn kan dan de ruggengraat zijn van het geïntegreerde regionale vervoer.
Bedankt voor je uitleg.
Ik vind het zoals
Dit staat even los van de chipkaart (lees: overcheck) ellende die hier wel mee gepaard gaat. Dat vind ik persoonlijk wel echt een kleine ramp. Maar qua frequentie en comfort is het een stuk beter.
Ik herinner me die oude treintjes van NS nog wel op Arnhem - Winterswijk en Zutphen- Winterswijk. 1x per uur al boemelend en schuddend al die tussenstationnetjes af door het mooie Achterhoekse land. De bezetting was heel laag en busvervoer sloot matig tot slecht aan, wat er zeker ook niet toe bijdroeg om de trein te nemen.
Ook het lijntje Zutphen - Apeldoorn was triest. Heel dun bezet, met maar één tussenstop: station Klarenbeek, een perronnetje langs een weiland. Volgens mij bestaat het puur omdat de treinen elkaar daar moeten kruisen. Nu Arriva er rijdt, is de frequentie verdubbeld en er zijn meerdere stations op de lijn bijgekomen zelfs (Apeldoorn de Maten en Voorst-Empe). Ik heb me weleens afgevraagd waarom dit zeer korte lijntje niet gekoppeld is aan de lijn naar Winterswijk, maar dat zou niet kunnen vanwege ontbrekende juiste infrastructuur in Zutphen geloof ik.
De nuance moet wel worden gemaakt dat het de provincie Gelderland is geweest die de impuls heeft gegeven voor de frequentieverdubbeling en de extra haltes. Met de gecontracteerde vervoerder heeft dat niet zoveel te maken.
Ik weet niet of het niet mogelijk zou zijn om de treinen van Arriva van Apeldoorn via Zutphen naar Winterswijk te laten rijden. Tot 1993 ging dat zonder problemen. Misschien dat het qua dienstregeling en perronbezetting in Zutphen niet past. Opvallend is dat ‘s avonds vanaf 20.54 er om het uur gereden wordt en er 3 treinen rechtstreeks rijden die ook nog een keer 18 minuten sneller zijn dan overdag.
Qua infrastructuur is het dus mogelijk om rechtstreeks van Apeldoorn naar Winterswijk te rijden.
Overigens waren er in de tijd dat NS nog reed op regionale lijnen al experimenten met tarief- en dienstregelingintegratie. In de jaren negentig van de vorige eeuw was er het project IGO (Integratie Gelderland Oost) waarbij de treinen van de NS de ruggengraat waren van het regionale netwerk. Dat was een redelijk succes en is waarschijnlijk een belangrijke impuls geweest om over te gaan tot regionale aanbestedingen.
Nee, de reden dat er tot regionale aanbestedingen is overgegaan is dat NS eind jaren negentig een groot aantal regionale lijnen bij toen V&W heeft aangemeld die NS wilde opheffen. Daartoe behoorden naast alle regionale lijnen in het noorden en rond Zwolle bijv. ook Doetinchem-Winterswijk en Zutphen-Winterwijk. Er is toen besloten die regionale lijnen aan te besteden waarbij ook Arnhem-Doetinchem werd betrokken om het knippen van de treindiensten in Doetinchem te voorkomen.
Je zou ook kunnen kijken wat de drukste tijden van de lijn zijn en rond die tijden altijd een IC laten rijden.
. Er is toen besloten die regionale lijnen aan te besteden waarbij ook Arnhem-Doetinchem werd betrokken om het knippen van de treindiensten in Doetinchem te voorkomen.
Die rare situatie is er toch nog een jaar geweest, dat NS reed op het traject Arnhem-Doetinchem en Syntus op het traject Doetinchem-Winterswijk. In Doetinchem had je welgeteld één minuut om over te stappen vanuit Arnhem richting Winterswijk.
Ook apart.. per 2029 geen IC meer tussen Amersfoort en Amsterdam?
Fake news
Waarom wordt hier zo moeilijk over gedaan? Tien jaar geleden was het de normaalste zaak van de wereld dat er een echte intercity Vlissingen - Amsterdam was.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.