Een echte Intercity naar Zeeland?



Toon eerste bericht

172 reacties

Reputatie 7

Het HRN waar de Zeeuwse Lijn onderdeel van is wordt niet geexploiteerd als algemene voorziening maar commercieel

Dan kan men dat beter niet doen. Van het HRN af en een andere vervoerder erop. Vergelijk het met de lijn Zwolle - Emmen. Combineren met het losse sprintertje Roosendaal - Dordrecht. Die scoort nog slechter wat betreft reizigersaantallen dus commercieel gezien is dat ook niet best. 

Reputatie 7
Badge +3

Als Middelburg geen provinciehoofdstad was dan zou de Zeeuwse Lijn allang zijn overgebracht naar een regionale vervoerder. De Zeeuwse Lijn zou dan volledig geïntegreerd kunnen worden in de regionale OV-concessie en als ruggengraat van het OV in Zeeland kunnen fungeren. Vergelijkbaar met Blauwnet in Overijssel.

Dat betekent helaas wel.altijd overstappen in Roosendaal. De overheden denken nog steeds dat de slag om de reizigers gewonnen gaat worden door rechtstreekse treinen naar de Randstad. Tegen beter weten in.

Badge +3

Haha had een vriend die ooit in Rilland woonde, veel is het niet inderdaad.

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.

Het zijn eigenlijk twee dorpjes Rilland en Bath.

Reputatie 6

Het zijn eigenlijk twee dorpjes Rilland en Bath.

Om het nog verwarrender te maken: het station ligt in Stationsbuurt en niet in Rilland of Bath.

 

Reputatie 5

Als een andere vervoerder zou gaan rijden, wat moet ik dan verwachten? Een soort kleine sprinter trein zo als bij Dordrecht?

Reputatie 5

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.


Ik denk dat de oude dienstregeling van ongeveer 10-15 jaar gelden beter was. !x per uur Vlissingen, Souburg , Middelburg, Goes (eventueel Arnemuiden als dat niet teveel tijd kost) dan nog een stop in Kruiningen - Yerseke en dan verder naar Bergen op Zoom en Roosendaal.   Dan hebben de mensen in de dorpen er ook minder last van. Hoewel ik het begrijp dat het voor die mensen in de dorpen minder is als er maar 1x per uur een trein gaat.

 


 !x per uur Vlissingen, Souburg , Middelburg, Goes (eventueel Arnemuiden als dat niet teveel tijd kost) dan nog een stop in Kruiningen - Yerseke en dan verder naar Bergen op Zoom en Roosendaal.

Dat is dus eigenlijk gewoon de huidige trein. Die 2 stops extra maakt dan ook niets meer uit.

Reputatie 5

Ja maar dan is het beter voor de mensen uit die dorpen en omgeving.

Als een andere vervoerder zou gaan rijden, wat moet ik dan verwachten? Een soort kleine sprinter trein zo als bij Dordrecht?

Dan moet je denken aan iets als Zwolle-Emmen of Zwolle-Enschede. 

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Is toch onzinnig om voor (bij wijze van spreken) haltes in een weiland dezelfde eisen te stellen als voor drukkere stations en trajecten. Zoiets moet je per traject bekijken. Op het ene station is één Sprinter per uur voldoende, op een ander zijn er mogelijk wel vier nodig misschien.

Iedereen weet dat NS het liefst alle sprinters zou opdoeken en dus zijn er regels nodig om aan dat wangedrag van NS paal en perk te stellen. Zo niet dan doekt NS binnen de kortste keren het grootste deel van de sprinters buiten de Randstad op. Dat deden ze voor de aanbestedingen destijds ook op de diesellijnen buiten de Randstad.

Reputatie 7

NS zou Sprinters het liefst allemaal opdoeken? Dat is ook weer geen onomstotelijk feit. NS houdt het Sprintertraject Apeldoorn - Enschede, dat wordt tóch niet gedecentraliseerd en NS is daar erg content mee las ik net. Of het een goede zaak is moet wel nog blijken natuurlijk.

Reputatie 5

Nou Tamzin als ik er goed over nadenk is de huidige echte IC de beste oplossing. Dus dat eerst een stoptrein rijdt en dan combineert met de sneltrein.

Binnenkort verloopt mijn studenten OV en moet ik 28 euro betalen voor een retourtje naar Roosendaal dus dan kan ik begrijpen dat mensen sneller een auto gaan pakken dan de trein.

NS zou Sprinters het liefst allemaal opdoeken? Dat is ook weer geen onomstotelijk feit. NS houdt het Sprintertraject Apeldoorn - Enschede, dat wordt tóch niet gedecentraliseerd en NS is daar erg content mee las ik net. Of het een goede zaak is moet wel nog blijken natuurlijk.

NS houdt de sprinters uitsluitend nog in stand om concurrenten van het spoor te houden, niet omdat ze zelf dat vervoer willen doen. Als ze een monopolie zouden krijgen doeken ze het sprintervervoer buiten de Randstad zou snel mogelijk op.

Reputatie 6

NS moet volgens de huidige concessie elk station in Nederland minimaal twee maal per uur bedienen (tenminste doordeweeks tot 20.00 uur) en er zijn in Zeeland te weinig reizigers om het aantal treinen per uur uit te breiden. Alleen tijdens de spits rijden er snelle intercity's, in de ochtend richting de Randstad en in de avond richting Vlissingen, die onderweg van/naar Roosendaal alleen stoppen in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Momenteel rijden deze toegevoegde intercity's echter niet.

Reputatie 7
Badge +3

Was het probleem nu juist niet dat de huidige IC geen echte IC is tussen Roosendaal en Vlissingen?

Verwacht voorlopig maar niet dat er extra treinen ergens gaan rijden, gezien de corona crisis zal er eerder geminderd worden als het reizigersaantal lager blijft dan voor deze crisis.

Reputatie 7
Badge +3

De besluitvorming en de uitwerkingen van de compensatie plannen zullen ook niet van vandaag op morgen plaatsvinden. Zo zou er ook een zwaarbeveiligde gevangenis in Zeeland moeten komen plus er wordt in de plannen de komst van een zwaarbeveiligde rechtbank genoemd en de vestiging van een expertisecentrum over georganiseerde criminaliteit. Zulke plannen zijn voor de langere termijn, dus ook een eventuele verbetering van de Intercity-verbindingen tussen Zeeland en de rest van Nederland. En de plannen zijn nog niet definitief. Vaak wordt er bij zulke plannen ook meer gevraagd dan er uiteindelijk komt. De toekomst zal leren wat er wel en wat er niet van deze plannen gaat komen.

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Is toch onzinnig om voor (bij wijze van spreken) haltes in een weiland dezelfde eisen te stellen als voor drukkere stations en trajecten. Zoiets moet je per traject bekijken. Op het ene station is één Sprinter per uur voldoende, op een ander zijn er mogelijk wel vier nodig misschien.

Heeft allemaal met politiek te maken. Het merendeel van de SGP stemmers zit daar en hebben zodoende een flinke vinger in de pap.

Ook apart.. per 2029 geen IC meer tussen Amersfoort en Amsterdam?

 

 

Fake news

Geen HC betekent op het hoofdrailnet in principe dat een trein in reizigersdienst vanwege de veiligheid niet mag vertrekken.

Dat is niet vanwege de veiligheid maar omdat de vakbonden bij NS dat eisen. Er is geen wettelijke verplichting om op iedere trein een conducteur te hebben.

Reputatie 5

Mwah 1 conducteur lijkt mij op een rustige lijn zo als de Zeeuwse voldoende. 

Reputatie 5

Wanneer gaat de intercity dan rijden?

Op zijn vroegst eind volgend jaar. Maar als NS door de enorme daling van het aantal reizigers de diensten fors zou moeten inkrimpen is het onzeker of dat allemaal nog wel doorgaat.

Hoe zo het kost toch geen extra trein materiaal? De IC koppelt gewoon aan de eerdere stoptrein in Roosendaal.

Reputatie 6

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/120828/Compensatiepakket-is-rond-Rijk-investeert-650-miljoen-euro-in-Zeeland-meer-dan-duizend-banen-erbij

Reageer