Skip to main content

Vroeger hadden we in Zeeland nog een echte intercity die naar Amsterdam ging. Waarom is dit nu enkel een stoptrein geworden?

Komt hier binnenkort verandering in?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5144366/compensatieplan-zeeland-rechtbank-gevangenis-en-betere

Als je de reizigersaantallen bekijkt op de Zeeuwse lijn mag je nog erg blij zijn dat alle stations tussen Roosendaal en Vlissingen nog altijd allemaal bediend worden. Commercieel gezien zijn vele stations absoluut niet interresant @Melvinhage .

Vlissingen heeft bv maar zo'n 2700 reizigers per dag.

Dat is toch net zoveel als Rosmalen of Zaltbommel, daar stoppen toch ook intercity's? O nee, ik vergis me. 

Als je de reizigersaantallen bekijkt op de Zeeuwse lijn mag je nog erg blij zijn dat alle stations tussen Roosendaal en Vlissingen nog altijd allemaal bediend worden. Commercieel gezien zijn vele stations absoluut niet interresant @Melvinhage .

Waar zeg ik dat ik pleit voor behoud van die stations? Sommige stations zo als Kapelle of Rilland kunnen mij apart ook wel 1x per uur in de daluren. 

2700 voor Vlissingen is nog veel gezien de zeer excentrische ligging van de stad in Nederland, de dunbevolkte provincie en de ligging van het station ver buiten het centrum. Er zijn stations genoeg buiten Zeeland waar nog veel minder reizigers komen. En stations met vergelijkbare aantallen reizigers waar ook (of uitsluitend) een IC stopt. Als je puur commercieel kijkt is het niet rendabel natuurlijk, maar naar de algemene voorziening openbaar vervoer moet je ook niet alleen maar op die manier kijken. 

2700 voor Vlissingen is nog veel gezien de zeer excentrische ligging van de stad

Dat zijn er grofweg 1350 reizigers per richting, dat kan makkelijk in drie keer een VIRM6. Dat kan dus best vanaf Vlissingen voor de hele lijn een uurdienst worden. Wel even afspraken aanpassen, maar er zijn enorme verliezen bij NS dus dat moet te regelen zijn.

Misschien moet ik eens zakdoekjes opsturen naar forumleden die blijven doorjanken over de zeeuwse lijn.

Als je puur commercieel kijkt is het niet rendabel natuurlijk, maar naar de algemene voorziening openbaar vervoer moet je ook niet alleen maar op die manier kijken. 

Het HRN waar de Zeeuwse Lijn onderdeel van is wordt niet geexploiteerd als algemene voorziening maar commercieel

@Melvinhage

Er is al tig keer uitgelegd dat de Zeeuwse Lijn zonder de kleine stations helemaal door de ondergrens zakt. Zonder het regionale school/forensenvervoer is de lijn nauwelijks nog in stand te houden aangezien de mogelijkheden voor langeafstandsvervoer van nature erg beperkt zijn (omweg, geen grotere steden, geïsoleerde ligging, krimpende bevolking, etc). 

2700 voor Vlissingen is nog veel gezien de zeer excentrische ligging van de stad

Dat zijn er grofweg 1350 reizigers per richting

Je denkt dat de trein de Westerschelde in rijdt?

Ik ben al lang niet meer in Vlissingen geweest, maar daar zijn alleen maar aankomende of vertrekkende treinen?

doorjanken over de zeeuwse lijn.

Zie je bericht van 12 uurtjes eerder @Marcel Stroo 

Nee, de trein rijdt niet de Westerschelde in, maar bij reizigersaantallen kijkt men apart naar vertrekkende en aankomende reizigers op een station. Ook te Vlissingen komen reizigers aan 😀

2700 reizigers per dag? Ik geloof er niks van waar is dat cijfer op gebaseerd? Tel je dan 2 keer mee als je retour gaat? Ik denk dat het veel minder is.

Het aantal In/uitchecks wordt geteld. De manier van tellen die NS hanteert betekent dat er dagelijks zo'n 1350 mensen in Vlissingen aankomen en 1350 mensen in Vlissingen vertrekken..

Het aantal In/uitchecks wordt geteld. De manier van tellen die NS hanteert betekent dat er dagelijks zo'n 1350 mensen in Vlissingen aankomen en 1350 mensen in Vlissingen vertrekken..

Oh op die manier dan zou het wel kunnen ja.

Het HRN waar de Zeeuwse Lijn onderdeel van is wordt niet geexploiteerd als algemene voorziening maar commercieel

Dan kan men dat beter niet doen. Van het HRN af en een andere vervoerder erop. Vergelijk het met de lijn Zwolle - Emmen. Combineren met het losse sprintertje Roosendaal - Dordrecht. Die scoort nog slechter wat betreft reizigersaantallen dus commercieel gezien is dat ook niet best. 

Als Middelburg geen provinciehoofdstad was dan zou de Zeeuwse Lijn allang zijn overgebracht naar een regionale vervoerder. De Zeeuwse Lijn zou dan volledig geïntegreerd kunnen worden in de regionale OV-concessie en als ruggengraat van het OV in Zeeland kunnen fungeren. Vergelijkbaar met Blauwnet in Overijssel.

Dat betekent helaas wel.altijd overstappen in Roosendaal. De overheden denken nog steeds dat de slag om de reizigers gewonnen gaat worden door rechtstreekse treinen naar de Randstad. Tegen beter weten in.

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.

Als een andere vervoerder zou gaan rijden, wat moet ik dan verwachten? Een soort kleine sprinter trein zo als bij Dordrecht?

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.

Ik denk dat de oude dienstregeling van ongeveer 10-15 jaar gelden beter was. !x per uur Vlissingen, Souburg , Middelburg, Goes (eventueel Arnemuiden als dat niet teveel tijd kost) dan nog een stop in Kruiningen - Yerseke en dan verder naar Bergen op Zoom en Roosendaal.   Dan hebben de mensen in de dorpen er ook minder last van. Hoewel ik het begrijp dat het voor die mensen in de dorpen minder is als er maar 1x per uur een trein gaat.

!x per uur Vlissingen, Souburg , Middelburg, Goes (eventueel Arnemuiden als dat niet teveel tijd kost) dan nog een stop in Kruiningen - Yerseke en dan verder naar Bergen op Zoom en Roosendaal.

Dat is dus eigenlijk gewoon de huidige trein. Die 2 stops extra maakt dan ook niets meer uit.

Ja maar dan is het beter voor de mensen uit die dorpen en omgeving.

Als een andere vervoerder zou gaan rijden, wat moet ik dan verwachten? Een soort kleine sprinter trein zo als bij Dordrecht?

Dan moet je denken aan iets als Zwolle-Emmen of Zwolle-Enschede. 

Nou Tamzin als ik er goed over nadenk is de huidige echte IC de beste oplossing. Dus dat eerst een stoptrein rijdt en dan combineert met de sneltrein.

Binnenkort verloopt mijn studenten OV en moet ik 28 euro betalen voor een retourtje naar Roosendaal dus dan kan ik begrijpen dat mensen sneller een auto gaan pakken dan de trein.

Was het probleem nu juist niet dat de huidige IC geen echte IC is tussen Roosendaal en Vlissingen?

Binnenkort verloopt mijn studenten OV en moet ik 28 euro betalen voor een retourtje naar Roosendaal dus dan kan ik begrijpen dat mensen sneller een auto gaan pakken dan de trein.

Want een auto hebben en rijden is goedkoop? Misschien tijd voor een NS-kortingabonnement.

Voor 40 euro had je vroeger had je een retour vlissingen amsterdam dan vind ik 28 voor 1/3 van die route wel veel.

Reageer