Een echte Intercity naar Zeeland?



Toon eerste bericht

172 reacties

Waarom wordt hier zo moeilijk over gedaan?

Omdat die trein al jaren onrendabel was

Waar baseer je dat op? De intercity moest alleen maar plaatsmaken voor twee stoppende treinen per uur, omdat dit moet volgens de huidige concessie. Anders was die heus wel gebleven.

Twee sprinters per uur de basis, eventuele intercity's zijn extra als er voldoende passagiers zijn om dat rendabel te maken.

Reputatie 5

Als je de reizigersaantallen bekijkt op de Zeeuwse lijn mag je nog erg blij zijn dat alle stations tussen Roosendaal en Vlissingen nog altijd allemaal bediend worden. Commercieel gezien zijn vele stations absoluut niet interresant @Melvinhage .

Vlissingen heeft bv maar zo'n 2700 reizigers per dag.

Waar zeg ik dat ik pleit voor behoud van die stations? Sommige stations zo als Kapelle of Rilland kunnen mij apart ook wel 1x per uur in de daluren. 

Reputatie 7

2700 voor Vlissingen is nog veel gezien de zeer excentrische ligging van de stad in Nederland, de dunbevolkte provincie en de ligging van het station ver buiten het centrum. Er zijn stations genoeg buiten Zeeland waar nog veel minder reizigers komen. En stations met vergelijkbare aantallen reizigers waar ook (of uitsluitend) een IC stopt. Als je puur commercieel kijkt is het niet rendabel natuurlijk, maar naar de algemene voorziening openbaar vervoer moet je ook niet alleen maar op die manier kijken. 

Reputatie 7
Badge +1

@Melvinhage Is dat niet een beetje een denigrerende opmerking tegenover de mensen die een belangrijke schakel zijn in de Nederlandse economie?

2700 voor Vlissingen is nog veel gezien de zeer excentrische ligging van de stad

Dat zijn er grofweg 1350 reizigers per richting, dat kan makkelijk in drie keer een VIRM6. Dat kan dus best vanaf Vlissingen voor de hele lijn een uurdienst worden. Wel even afspraken aanpassen, maar er zijn enorme verliezen bij NS dus dat moet te regelen zijn.

Reputatie 5

@Melvinhage Is dat niet een beetje een denigrerende opmerking tegenover de mensen die een belangrijke schakel zijn in de Nederlandse economie?

Hoe zo? Ik zei ik dacht ik zie geen belediging er in.

Het lijkt mij gewoon een beroep waar je niet zo veel voor betaald krijgt zo als een winkel medewerker.

Reputatie 6

Misschien moet ik eens zakdoekjes opsturen naar forumleden die blijven doorjanken over de zeeuwse lijn.

Pas als de nieuwe intercity treinen in dienst komen?

@Melvinhage Is dat niet een beetje een denigrerende opmerking tegenover de mensen die een belangrijke schakel zijn in de Nederlandse economie?

Conducteurs een belangrijke schakel in de Nederlandse economie? Bij dat soort kwalificaties denk ik toch meer aan bijv. ingenieurs bij ASML,  logistieke mensen bij AH en Jumbo of MKB ondernemers.

 

Als je puur commercieel kijkt is het niet rendabel natuurlijk, maar naar de algemene voorziening openbaar vervoer moet je ook niet alleen maar op die manier kijken. 

Het HRN waar de Zeeuwse Lijn onderdeel van is wordt niet geexploiteerd als algemene voorziening maar commercieel

Reputatie 7
Badge +1

Geen HC betekent op het hoofdrailnet in principe dat een trein in reizigersdienst vanwege de veiligheid niet mag vertrekken. Die honderdduizenden reizigers beschikken echt niet allemaal over privé vervoer om op hun werk, bij familie, naar een vrijetijdsbesteding of etc. te komen. 

@Melvinhage

Er is al tig keer uitgelegd dat de Zeeuwse Lijn zonder de kleine stations helemaal door de ondergrens zakt. Zonder het regionale school/forensenvervoer is de lijn nauwelijks nog in stand te houden aangezien de mogelijkheden voor langeafstandsvervoer van nature erg beperkt zijn (omweg, geen grotere steden, geïsoleerde ligging, krimpende bevolking, etc). 

Reputatie 6

 

. Er is toen besloten die regionale lijnen aan te besteden waarbij ook Arnhem-Doetinchem werd betrokken om het knippen van de treindiensten in Doetinchem te voorkomen. 

Die rare situatie is er toch nog een jaar geweest, dat NS reed op het traject Arnhem-Doetinchem en Syntus op het traject Doetinchem-Winterswijk. In Doetinchem had je welgeteld één minuut om over te stappen vanuit Arnhem richting Winterswijk.

De nieuwe IC-treinen hebben hier geen invloed op.

Reputatie 6

2700 voor Vlissingen is nog veel gezien de zeer excentrische ligging van de stad

Dat zijn er grofweg 1350 reizigers per richting

Je denkt dat de trein de Westerschelde in rijdt?

 

 

2700 voor Vlissingen is nog veel gezien de zeer excentrische ligging van de stad

Dat zijn er grofweg 1350 reizigers per richting

Je denkt dat de trein de Westerschelde in rijdt?

 

 

Ik ben al lang niet meer in Vlissingen geweest, maar daar zijn alleen maar aankomende of vertrekkende treinen?

doorjanken over de zeeuwse lijn.

Zie je bericht van 12 uurtjes eerder @Marcel Stroo 

Nee, de trein rijdt niet de Westerschelde in, maar bij reizigersaantallen kijkt men apart naar vertrekkende en aankomende reizigers op een station. Ook te Vlissingen komen reizigers aan 😀

Reputatie 5

2700 reizigers per dag? Ik geloof er niks van waar is dat cijfer op gebaseerd? Tel je dan 2 keer mee als je retour gaat? Ik denk dat het veel minder is.

2700 voor Vlissingen is nog veel gezien de zeer excentrische ligging van de stad

Dat zijn er grofweg 1350 reizigers per richting

Je denkt dat de trein de Westerschelde in rijdt?

Het aantal In/uitchecks wordt geteld. De manier van tellen die NS hanteert betekent dat er dagelijks zo'n 1350 mensen in Vlissingen aankomen en 1350 mensen in Vlissingen vertrekken..

Reputatie 5

2700 voor Vlissingen is nog veel gezien de zeer excentrische ligging van de stad

Dat zijn er grofweg 1350 reizigers per richting

Je denkt dat de trein de Westerschelde in rijdt?

Het aantal In/uitchecks wordt geteld. De manier van tellen die NS hanteert betekent dat er dagelijks zo'n 1350 mensen in Vlissingen aankomen en 1350 mensen in Vlissingen vertrekken..


Oh op die manier dan zou het wel kunnen ja.

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Badge +3

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Omdat dan niet alle stations 2x per uur bediend worden (in elke richting).

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Omdat dan niet alle stations 2x per uur bediend worden (in elke richting).

Rilland bath is het echt niet waard om 2x per uur te stoppen kom op zeg.

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Omdat dan niet alle stations 2x per uur bediend worden (in elke richting).

Rilland bath is het echt niet waard om 2x per uur te stoppen kom op zeg.

Inderdaad, nooit van dat dorp gehoord.:joy:

Reageer