beantwoord

Harderwijk Intercity



Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De argumenten die eerder zijn gemeld in de discussie gelden nog steeds. De IC-dienstregeling van NS is al decennia gebaseerd op de aansluitingen in Zwolle en Amersfoort. Een stop in Harderwijk past daar simpelweg niet in. Als het wel zou passen dan was de stop allang gerealiseerd want de argumenten waarom Harderwijk een belangrijk OV-knooppunt is (of kan worden) zijn geen onzin.
Reputatie 6
Badge
Dat zal dan ook wel de reden zijn dat de Intercity niet meer in Zoetermeer en Lombardijen stopt.
Ha, daar is het gezeur uit Harderwijk weer. Was ook al een tijdje geleden.
Reputatie 5
Het is een stad van 46000 inwoners met 2x per uur een sprinter in beide richtingen die volgens mij bij lange na niet vol zitten. Waarom wil je een IC?
4x per uur een trein voor een stad waar de reizigersaantallen waarschijnlijk heel erg meevallen is een beetje overdreven. Wat schiet je er mee op? 5 min minder reistijd van/naar Zwolle/Amersfoort?
Reputatie 7
Ik snap de argumenten, maar dienstregelingtechnisch zal het niet passen. Maar het blijft wel wat raar als je het afzet tegen andere plaatsen; bijv. Dieren is 4x zo klein als Harderwijk en heeft wel 4x per uur een trein, waarvan 2x per uur een IC. Eigenlijk als je het goed beschouwt ook niet nodig, toch? Maar fijn voor de inwoners.

Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?

In de nacht stopt er een trein en als hij stopt is het maar 10 minuten verschil op de sprinter die er achter aan rijdt. maar dan stop de trein in de nacht ook bij Nijkerk. Sorry maar ik vind het onzinnig om daar een ic te zetten, mijn reden: Er rijden al zoveel treinen op het traject, er zijn veel aanrijdingen op de Veluwelijn en verder dan ontregel je volgens mij echt alles.

 

Die Mc Donalds reden vind ik persoonlijk geen reden voor een IC, gewoon onzin. Van het nieuwe station van Harderwijk is anders niks van te zien.

Het is volgens mij wellicht doordat er, maar 2 sporen ligt, want het is bijna iedere 10 minuten komt er een trein daar langs. Daarnaast zal het station zich daar dan beter op moeten voorbereiden met de bus tijden. 

Dan vind ik dat Nijkerk ook een stop moet hebben of leg een spoor naar Zeewolde neer. 

Nijkerk heeft de afslagen: 

  • Richting Barneveld/Voorthuizen
  • Richting A28 - Zwolle - Amersfoort
  • Richting Putten en Ermelo, eigenlijk een lange weg. 
  • richting knooppunt Hoevelaken 
  • Nijkerk-west
  • En richting Flevoland (Zeewolde en Almere o.a)
  • Richting Bunschoten-Spakenburg
De argumenten die eerder zijn gemeld in de discussie gelden nog steeds. De IC-dienstregeling van NS is al decennia gebaseerd op de aansluitingen in Zwolle en Amersfoort. Een stop in Harderwijk past daar simpelweg niet in. Als het wel zou passen dan was de stop allang gerealiseerd want de argumenten waarom Harderwijk een belangrijk OV-knooppunt is (of kan worden) zijn geen onzin.

En dat terwijl de oplossing in principe eenvoudig is!
Laat de intercities op hetTraject Zwolle/Amersfoor/Zwolle iets sneller rijden en zie daar we hebben voldoende tijd voor een extra stop in Harderwijk.
Badge
#daargaanweweer...

De argumenten die eerder zijn gemeld in de discussie gelden nog steeds. De IC-dienstregeling van NS is al decennia gebaseerd op de aansluitingen in Zwolle en Amersfoort. Een stop in Harderwijk past daar simpelweg niet in. Als het wel zou passen dan was de stop allang gerealiseerd want de argumenten waarom Harderwijk een belangrijk OV-knooppunt is (of kan worden) zijn geen onzin.

En dat terwijl de oplossing in principe eenvoudig is!
Laat de intercities op hetTraject Zwolle/Amersfoor/Zwolle iets sneller rijden en zie daar we hebben voldoende tijd voor een extra stop in Harderwijk.


Alsof sneller rijden zo eenvoudig is :P
Gekheid, als ze dat überhaupt gaan proberen gaat het aantal vertragingen door het dak. En dat moet je juist niet hebben op twee stampvolle knooppunten aan beide kanten (Utrecht en Zwolle). Om nog maar niet te spreken van het harde optrekken en remmen dat daarvoor nodig is. Niet energiezuinig, en dan gaan mensen al gauw weer klagen over een gebrek aan comfort.
Als treinen sneller kónden (met inachtneming van de buffer voor vertragingen - ik meen 5% - en uiteraard het voorkomen van conflicten met andere treinen) zouden ze dat zeker doen. Met uitzondering van de Hanzelijn, dat daar niet gewoon wat haast wordt gemaakt met ERTMS en 160 wordt gereden vind ik toch wel een beetje beschamend worden.
Het is een stad van 46000 inwoners met 2x per uur een sprinter in beide richtingen die volgens mij bij lange na niet vol zitten. Waarom wil je een IC?

Toch al een paar keer meegemaalt dat na de stop in Harderwijk de trein zo vol is dat er geen zitplaatsen meer zijn
#daargaanweweer...

De argumenten die eerder zijn gemeld in de discussie gelden nog steeds. De IC-dienstregeling van NS is al decennia gebaseerd op de aansluitingen in Zwolle en Amersfoort. Een stop in Harderwijk past daar simpelweg niet in. Als het wel zou passen dan was de stop allang gerealiseerd want de argumenten waarom Harderwijk een belangrijk OV-knooppunt is (of kan worden) zijn geen onzin.

En dat terwijl de oplossing in principe eenvoudig is!
Laat de intercities op hetTraject Zwolle/Amersfoort/Zwolle iets sneller rijden en zie daar we hebben voldoende tijd voor een extra stop in Harderwijk.


Alsof sneller rijden zo eenvoudig is :P
Gekheid, als ze dat überhaupt gaan proberen gaat het aantal vertragingen door het dak. En dat moet je juist niet hebben op twee stampvolle knooppunten aan beide kanten (Utrecht en Zwolle). Om nog maar niet te spreken van het harde optrekken en remmen dat daarvoor nodig is. Niet energiezuinig, en dan gaan mensen al gauw weer klagen over een gebrek aan comfort.
Als treinen sneller kónden (met inachtneming van de buffer voor vertragingen - ik meen 5% - en uiteraard het voorkomen van conflicten met andere treinen) zouden ze dat zeker doen. Met uitzondering van de Hanzelijn, dat daar niet gewoon wat haast wordt gemaakt met ERTMS en 160 wordt gereden vind ik toch wel een beetje beschamend worden.


Ik schreef niet voor niets 'in principe' :)
btw Ik heb even wat zitten rekenen, de 'gemiddelde' snelheid op het traject Zwolle/Amersfoor is nu 120km/h, als ze de 'gemiddelde' snelheid zouden verhogen naar 140km/s dan win je daar 5 minuten mee!
Dat is 14% van de huidige reistijd,maw ruim voldoende voor een extra stop met buffer.

Niet energiezuinig? Intercities maken gebruik regeneratief remmen, maw op het energie gebruik is de invloed marginaal.
Maar als energiezuinigheid de maat is dan moet je overdag ook maar de helft van de intercities tussen Zwolle en Amserfoort laten lopen want die zitten 's middags ook niet vol als ze station Harderijk voorbij stuiven!
Ik heb wat moeite met onderstaande 'argumenten'"

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.



Even omdraaien: In Gouda is een van de MacDonalds in de buurt van het station gesloten. Gouda houdt daarmee echt niet op Intercitystation te zijn ;-)

Een Intercitystation heeft als kenmerk dat de treinen er altijd stoppen. Een stop in één richting is wel erg merkwaardig en lijkt wat te zijn ingegeven door persoonlijk belang.

Ik geef eerlijk toe dat mijn persoonlijk belang is dat de trein tussen Zwolle en Amersfoort snel doorrijdt, als ik het vaart minderen bij het scherpste bochtje van Nederland dan maar even niet meereken. Alleen de noodzakelijke stops is in het belang van veel reizigers met de Intercity, ook op dit traject.


Ik wil even reageren op het scherpste bochtje van Nederland want de bocht van Harderwijk is op een na scherpste bocht van Nederland de scherpste is in Winterswijk als je van Winterswijk naar Aalten gaat dan is na de spoorwegovergang de scherpste bocht van Nederland.
De scherpste boog voor reizigetsmaterieel is in de (niet voor reizigers bestemde) lijn van Ypenburg naar Nedtrain Leidschendam.
Over twee jaar gaan de IC's overigens weer in Zoetermeer stoppen. Overigens is dit niet vanwege de reizigersaantallen, maar vanwege het feit dat station Bleiswijk-Zoetermeer opent, en de dienstregeling hierdoor te krap is. De IC stopt dan maar een extra keer, en dat wordt dus Zoetermeer. Nog even wachten dus ;)


Intercity gaat ook dit jaar niet in Zoetermeer stoppen (overigens heeft deze nog nooit in Zoetermeer gestopt, behalve een paar hele vroege ochtend en late avond treinen. De trein die jij bedoeld was een sneltrein, een concept wat de NS in mijn ogen nooit had moeten afschaffen)
Reputatie 3

Vraag: is het mogelijk dat door de komst van de ICNG op de Hanzelijn Lelystad-Zwolle in 2024 de reistijd met drie minuten verkort wordt (vanwege hogere snelheden)?

Als dat zo is, kunnen vanuit Zwolle de vertrektijden van de IC richting Lelystad (nu :17, :47) en de IC richting Amersfoort (nu :20, :50) worden omgedraaid. Omdat de ICNG drie minuten sneller is op de Hanzelijn, kunnen de vertrektijden na Lelystad gelijk blijven. Richting Amersfoort zijn er nu drie minuten vrij, die gebruikt kunnen worden voor een stationnement in Harderwijk. De reistijd noorden-Amersfoort wordt hiermee dan ook niet verlengd, en de overstappen in Zwolle blijven ook behouden.

Badge +3

Over twee jaar gaan de IC's overigens weer in Zoetermeer stoppen. Overigens is dit niet vanwege de reizigersaantallen, maar vanwege het feit dat station Bleiswijk-Zoetermeer opent, en de dienstregeling hierdoor te krap is. De IC stopt dan maar een extra keer, en dat wordt dus Zoetermeer. Nog even wachten dus 😉

Je reactie was uit 2017… Het nieuwe station (Bleizo) is er, maar waar blijven die intercity's? :rolling_eyes:

Dit n.a.v. 

 

Badge +3

Aanvankelijk leek inpassing van station Lansingerland-Zoetermeer alleen mogelijk door een reistijdverlenging van de intercity’s van circa 3 minuten, die zou worden ingevuld door een extra stop op station Zoetermeer. Door een andere spooropstelling te kiezen in Gouda en intercity’s korter te laten keren op Utrecht Centraal werd een oplossing gevonden waardoor reistijdverlenging van de intercity’s is voorkomen (en veel Sprinter-reizigers korter onderweg zijn doordat de Sprinters niet langer worden ingehaald op Gouda Goverwelle maar op station Gouda). Hierdoor ging de extra stop van de intercity in Zoetermeer niet door.

Badge +3

Mag dit topic uit het archief?

N.a.v https://twitter.com/MihriSin/status/1591569087741640705

Reputatie 3

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer. 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

En welk probleem los je daarmee op ? Ook aanbestede diensten rijden momenteel met lagere frequentie. Er is eenmaal een tekort aan personeel. ( net als in zoveel sectoren )

Reputatie 3

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Reputatie 7

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

wat daarbij vergeten wordt, en wat NS al jaren niet begrijpt: van een half uur naar een uur dienst gaan heeft een extreem veel grotere impact dan van een kwartier dienst naar een hakfuursdienst. qua aantal mensen heb je wellicht gelijk, qua "hoeveelheid pijn" lijkt het me waarschijnlijk een onjuiste keuze. Maargoed de laatste logische keuze bij NS is al bijna prehistorie onderhand. 

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer. 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

En welk probleem los je daarmee op ? Ook aanbestede diensten rijden momenteel met lagere frequentie. Er is eenmaal een tekort aan personeel. ( net als in zoveel sectoren )

Ja, maar geen uurdiensten op hoofdlijnen. Een uurdienst Dordrecht-Den Bosch-Nijmegen is bijv. volslagen belachelijk. 

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Reputatie 7
Badge +1

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Heeft NS dat ergens gezegd? Of wat is je bron daarvoor?

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Dat is gewoon niet waar. De frequentie tussen Den Bosch en Nijmegen is enkele jaren geleden op zondag zelfs juist verhoogd na eindeloze klachten over de overvolle sprinters op zondag.

Het probleem op deze lijn is meer de slechte bezetting van de intercity's tussen Nijmegen en Roosendaal is het weekend omdat deze intercity's vooral door studenten worden gebruikt en die zijn er in het weekend niet. De inzet van dubbeldekkers is in het weekend totale overkill.

Enigszins verlaat, maar ik heb het topic uit het archief gehaald, @Robert B.

Badge +3

De stad heeft nog onbennute ruimte…

En joh! Behoud van traditionele ambachten en bedrijven

Waar is de hoefsmid voor mijn paard dan?

Nou ja beste NS, spring er maar volop in, we gaan daar gewoon stoppen natuurllijk! 🤣

Reageer