beantwoord

Harderwijk Intercity



Toon eerste bericht

107 reacties

Eens in de zoveel tijd begint dit gezeur weer. Er zijn grotere plaatsen als Zoetermeer, Rijswijk, Wijchen, etc waar ook geen intercity's stoppen.

Badge +3

Met de MerwedeLingeLijn vanuit Dordrecht kom je een heel eind naar (bijna) Den Bosch 

Wat is het alternatief eigenlijk? Via Breda en Tilburg, ga je gang met NS,

Reputatie 1

Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?

In de nacht stopt er een trein en als hij stopt is het maar 10 minuten verschil op de sprinter die er achter aan rijdt. maar dan stop de trein in de nacht ook bij Nijkerk. Sorry maar ik vind het onzinnig om daar een ic te zetten, mijn reden: Er rijden al zoveel treinen op het traject, er zijn veel aanrijdingen op de Veluwelijn en verder dan ontregel je volgens mij echt alles.

 

Die Mc Donalds reden vind ik persoonlijk geen reden voor een IC, gewoon onzin. Van het nieuwe station van Harderwijk is anders niks van te zien.

Het is volgens mij wellicht doordat er, maar 2 sporen ligt, want het is bijna iedere 10 minuten komt er een trein daar langs. Daarnaast zal het station zich daar dan beter op moeten voorbereiden met de bus tijden. 

Dan vind ik dat Nijkerk ook een stop moet hebben of leg een spoor naar Zeewolde neer. 

Nijkerk heeft de afslagen: 

  • Richting Barneveld/Voorthuizen
  • Richting A28 - Zwolle - Amersfoort
  • Richting Putten en Ermelo, eigenlijk een lange weg. 
  • richting knooppunt Hoevelaken 
  • Nijkerk-west
  • En richting Flevoland (Zeewolde en Almere o.a)
  • Richting Bunschoten-Spakenburg

Dit is dus onzin. Met de trein ben je vanaf Nijkerk in 13 minuten op het IC station  Amersfoort CS. Vanaf Harderwijk CS is dit  26 minuten minimaal. Met de auto is het 30 minuten vs. 20 minuten, maar wel 3 keer meer afstand. De snelwegen zijn  sws niet  relevant in dit leerstuk. Harderwijk heeft 3000 inwoners meer en het station staat naast een middelbare school ook.  Station Harderwijk staat uiteindelijk tussen 3 IC stations.

 

Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die  tussen de 15 en 25  zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken. 

Reputatie 7

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Het ligt er maar net aan welk sprintertraject in het land het is. Sommige sprinters zijn in het weekend beter bezet dan de intercity.

Dordrecht - Roosendaal is bijna leeg in het weekend, Breda - Nijmegen is vaak goed vol. 1x per uur is dan veel te weinig. 

Reputatie 1

Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die  tussen de 15 en 25  zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken. 

Wow, Hierden waar ligt dat dan? 🤣

Eerst maar al die ongelukkige dolfijnen weg uit Harderwijk (Dolfinarium einde verhaal in de huidige opzet)!

Daarna gaan we kijken wat er in Nijkerk te ruimen valt…

… waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk

Tja zonder Harderwijk met alle attracties en busverbindingen en zo blijft over?

 

Wat het nut is van de nog bestaande IC-stop in Dieren ontgaat me. Omdat het kan doordat het in de dienstregeling past vind ik eigenlijk geen legitieme reden. 

Een van de redenen om te blijven stoppen in Dieren is de steeds slechtere sprinterverbinding die inmiddels een flink deel van de week nog maar om het uur gaat. 30 jaar geleden gingen er daar nog 3 sprinters per uur.

Idem dito: vanwege de opheffing van een groot aantal sprinters tussen Oss en De Bosch stoppen sinds vorige week sommige intercity's ook in Oss West. Ook voor Wijchen en Tilburg Uni wordt gelobbyd om er intercity's te laten stoppen als de sprinters vanaf volgende maand deels nog maar om het uur rijden.

De steeds verdere kaalslag in het sprintervervoer zal de roep om extra stops van intercity's overal aanwakkeren.

Reputatie 7
Badge +2

Eens in de zoveel tijd begint dit gezeur weer. Er zijn grotere plaatsen als Zoetermeer, Rijswijk, Wijchen, etc waar ook geen intercity's stoppen.

Die plaatsen zijn weliswaar groter, maar liggen qua reistijd ook veel dichter bij een intercitystation. Harderwijk is een knoop in het regionale OV die relatief ver van een IC-station ligt, waardoor niet alleen de reistijden aardig kunnen oplopen maar ook de Sprinter vrij vol zit met reizigers die niet op de sprinterstations moeten zijn. Niet persé handig nu er in de spits geen spitstrein meer rijdt en je alle capaciteit voor de reizigers die op de sprinterstops moeten zijn nodig hebt.

Eens in de zoveel tijd begint dit gezeur weer. Er zijn grotere plaatsen als Zoetermeer, Rijswijk, Wijchen, etc waar ook geen intercity's stoppen.

Die plaatsen zijn weliswaar groter, maar liggen qua reistijd ook veel dichter bij een intercitystation. Harderwijk is een knoop in het regionale OV die relatief ver van een IC-station ligt, waardoor niet alleen de reistijden aardig kunnen oplopen maar ook de Sprinter vrij vol zit met reizigers die niet op de sprinterstations moeten zijn. Niet persé handig nu er in de spits geen spitstrein meer rijdt en je alle capaciteit voor de reizigers die op de sprinterstops moeten zijn nodig hebt.

Het gaat niet alleen om de afstand tot een intercity station maar vooral om de frequenties. Harderwijk houdt in de nieuwe dienstregeling zijn halfuurdienst ook in de daluren. Elders vallen grotere plaatsen zonder intercity's straks terug op uurdiensten en die hebben mijns inziens daarom meer recht van spreken. Bij Harderwijk gaat het om een luxe probleem.

In het westelijke deel van Tilburg wonen bijv. 120.000 mensen, de beide stations daar vallen volgende maand voor een groot deel terug op uurdiensten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Reputatie 7
Badge +2

Maken, daar waar toch al korte treinen ingezet worden, Sprinterdiensten niet meer personeel vrij bij een frequentieverlaging? Immers, het personeel is in zo'n sprinter veel langer onderweg..

Reputatie 6

Maken, daar waar toch al korte treinen ingezet worden, Sprinterdiensten niet meer personeel vrij bij een frequentieverlaging? Immers, het personeel is in zo'n sprinter veel langer onderweg..

Je kunt met jouw redenering nog meer personeel vrij maken door helemaal geen sprinters meer te laten rijden. Moeten de reizigers maar gaan fietsen. 

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat uurdiensten voor gemeenten van 50.000-100.000 volkomen belachelijk is. En dat dat een veel belangrijker probleem is dan dat reizigers uit Harderwijk tien minuten langer onderweg zijn met een sprinter dan met een Intercity.

Inwoneraantal is niet van belang. Het gaat om het aantal reizigers dat in- en uitstapt. Middelburg en Vlissingen hebben tezamen bijna 100.000 inwoners en hebben het afgelopen weken op de zaterdagen ook met een uurdienst moeten doen.

 

 

 

Inwoneraantal is niet van belang. Het gaat om het aantal reizigers dat in- en uitstapt. Middelburg en Vlissingen hebben tezamen bijna 100.000 inwoners en hebben het afgelopen weken op de zaterdagen ook met een uurdienst moeten doen.

In Zeeland was incidenteel, in Brabant wordt het permanent. Daarnaast was de frequentie van de sprinters Den Bosch-Nijmegen twee jaar geleden juist verhoogd vanwege de aanhoudende klachten over het massaal moeten staan in de weekenden.

Reputatie 7

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? Er rijdt ook 2x per uur een Sprinter. Steenwijk, ja ik ben er geweest, is wel aardig, maar een nog onbeduidender provinciestadje dan Harderwijk.

Als snelheid naar het noorden vergroten, in dit geval Leeuwarden, een argument is, moet je Steenwijk ook overslaan. Heerenveen misschien ook wel, dat heeft ook maar ca. 50.000 inwoners en wat is er daar te doen dat veel mensen trekt? Geen idee. Af en toe een schaatswedstrijd bij een station dat permanent gesloten is en oh ja, de Mc Donalds? 🫣

 

Reputatie 7
Badge +1

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? Er rijdt ook 2x per uur een Sprinter. Een nog onbeduidender provinciestadje dan Harderwijk (dat Nederland tenminste kent van het Dolfinarium en enig toeristisch vertier rondom de binnenstad en bij de randmeren)

Als snelheid naar het noorden vergroten, in dit geval Leeuwarden, een argument is, moet je Steenwijk ook overslaan. Heerenveen misschien ook wel, dat heeft ook maar ca. 50.000 inwoners en wat is er daar te doen dat veel mensen trekt? Geen idee. Oh ja, de Mc Donalds? 🫣

 

Ik denk dat we op dit forum het vooral niet over moeten hebben, hoe we de dienstregeling voor groepen reizigers nog verder kunnen verschralen. Intercity naar Harderwijk lijkt mij ook niet noodzakelijk, maar laten we vooral geen discussies gaan voeren om van andere stations de intercity status te gaan opheffen. Het zou dan zomaar één van de eerste bijdragen kunnen worden die daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? 

Simpelweg omdat twee intercity's per uur tussen Zwolle en Leeuwarden niet kunnen bestaan van uitsluitend Leeuwarden en Heerenveen. En als je tussen Leeuwarden en Zwolle helemaal niet meer wil stoppen dan is wellicht eens per twee uur een intercity op de Friesche lijn wel voldoende.

Als je intercity's op minder stations wil laten stoppen betekent dat dat op een aantal trajecten een halfuurdienst financieel niet te handhaven is. Het compromis is nu om daar de sprinter wat af te romen met extra stops en dan met wat kortere sprinters te rijden.

Principes als bijv. we stoppen alleen in plaatsen van minimaal 100.000 inwoners klinken leuk maar betekenen dat er buiten de Randstad dan niet zoveel overblijft dat met redelijke frequenties rendabel te exploiteren is.

Reputatie 7

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? 

Simpelweg omdat twee intercity's per uur tussen Zwolle en Leeuwarden niet kunnen bestaan van uitsluitend Leeuwarden en Heerenveen. 

Dat is een duidelijke en begrijpelijke reden. 

Steenwijk heeft daarmee dan dus geluk: door Leeuwarden een IC te moeten bieden, profiteert Steenwijk "noodzakelijkerwijs" mee.

Vergelijk met de andere IC naar het noorden: Een intercity tussen Zwolle en Groningen kan vast wel bestaan (grotere reizigersstroom) en daarmee heeft bijvoorbeeld Hoogeveen dus in feite pech.

Reputatie 7

Nederland zit vol met plaatsen die eigenlijk te klein zijn voor de tafel maar te groot voor het servet. Ze zijn geen "echte" stad, maar ook weer geen typisch dorp. En alles ligt ook nog eens dicht bij elkaar natuurlijk. Iets heel anders dan je in veel andere landen ziet.

 

 

Vergelijk met de andere IC naar het noorden: Een intercity tussen Zwolle en Groningen kan vast wel bestaan (grotere reizigersstroom) en daarmee heeft bijvoorbeeld Hoogeveen dus in feite pech.

Dat klopt omdat Groningen als grote studentenstad een veelvoud aan reizigers trekt van wat Leeuwarden trekt. Zonder de Groningse universiteit zou Hoogeveen wel kans maken.

Reputatie 7
Badge

De gemeente Hoogeveen schijnt ook vaak aan NS gevraagd te hebben of de IC er kan stoppen. 

Hallo Student_UTR, leuk om te zien dat je hier zo mee bezig bent. Niet alleen jij zie ik, velen met jou.
Eén van deze redenen is inderdaad de beperkingen op het spoor. In het geval van een Intercity station is het noodzaak dat er diverse inhaalsporen komen en een keerpunt. Op dit moment is het voor Harderwijk geen optie. Harderwijk is zeker een grote en leuke stad, maar ik acht de kans klein dat er in de toekomst een Intercity station zal zijn.
Reputatie 4
Badge
Wat ook nog een rol kan spelen dat de ICs in Zwolle op een vaste tijd moet vertrekken en aankomen (ten opzichte van de andere treinen, om daar de overstappen aan te kunnen bieden). Verder moet deze tussen Amersfoort - Utrecht - Rotterdam ook op bepaalde tijden rijden.

Als je dus in Harderwijk wilt stoppen zul je waarschijnlijk al in Rotterdam eerder moeten vertrekken en later aankomen. Dat kan ik niet zo overzien, maar dit zou weer andere overstapmogelijkheden kunnen blokkeren. Daarom zou een stop in Harderwijk wel eens een grotere impact kunnen hebben dat dat alleen de reizigers uit het noorden een langere reistijd hebben.

N.b. er zijn denk ik wel IC stations te bedenken die geen inhaalsporen hebben (B.v. Amsterdam Amstel, Etten-Leur, Heemstede-Aardenhout, Rotterdam Alexander) dus dat is niet direct een beperking.
In het geval van een Intercity station is het noodzaak dat er diverse inhaalsporen komen en een keerpunt.
Dat is niet waar, er zijn genoeg intercitystations waar maar twee sporen liggen: Rotterdam Alexander, Delft, Amsterdam Amstel om er maar even een paar te noemen. Maar het is natuurlijk wel zo dat de rijtijd langer wordt, en dat heeft mogelijk effect op de dienstregeling van een veel groter gebied. De rijtijd tussen Gouda en Zwolle is met de dienstregeling van 2017 al twee minuten korter gemaakt, je kunt dat niet verder inkorten zonder maatregelen aan de infrastructuur vermoed ik. Dus 2 á 3 minuten extra tijd vanwege een extra stop wordt een puzzel bij Gouda waar 18 treinen per uur precies in elkaar moeten haken.
Reputatie 7
Er zijn stations die maar één spoor (en één perron) hebben, en dat is geen bezwaar om daar Interciitytreinen te laten stoppen, zoals er ook dorpen zijn die een stuk kleiner zijn dan Harderwijk maar waar wel een Intercity stopt.

Station Harderwijk zou toch een extra perron en (keer)spoor krijgen om meer sprinters te laten rijden?
Reputatie 2
Een intercitystop in Harderwijk past niet in de (huidige) dienstregeling.
De intercity zit in Zwolle (overstappen ri. Raalte, Emmen, Kampen en Groningen/Leeuwarden), Amersfoort (intercity van/naar Amsterdam Centraal) en Utrecht Centraal (intercity van/naar Den Haag Centraal) vast.

De stop in Harderwijk is momenteel onmogelijk zonder of de knoop in Zwolle of die in Amersfoort én Utrecht te verbreken.

Deze overstappen zijn allen zeer belangrijk, daar hebben vele tienduizenden mensen last van. Het is erg vervelend voor de mensen uit Harderwijk (ik vond ook dat Harderwijk in principe wel een IC verdient), maar het is een kleine groep ten opzichte tegen de rest.
Bring Up My Post (BUMP)

Nog een argument waarom Harderwijk een IC Status verdient:
In Harderwijk is een New York Pizza geopend.
http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/new-york-pizza-komt-naar-harderwijk-1.6736454

Via Google Maps is te zien dat alleen Zwolle, Harderwijk en Amersfoort en Utrecht qua Centraal Spoorweg een New York Pizza hebben. Dit toont dus aan dat Harderwijk echt wel bij de grote steden hoort :P

Verder is het wel degelijk mogelijk om Harderwijk in ieder geval een IC naar Utrecht te geven, dus dat de IC naar Rotterdam in Harderwijk stopt zonder dat bepaalde overstappen niet gehaald worden. Ik zal dit even toelichten:

Als de mensen van Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel (hierna: Noord-Nederland) naar Amsterdam Centraal en/of Schiphol willen, dan hoeven ze niet via Amersfoort en/of Utrecht, want er is de Hanzelijn via Flevoland / Lelystad. Voor de richting Ede-Wageningen en Barneveld kunnen ze via Deventer reizen. Ook hier hoeven ze dus niet via Amersfoort en/of Utrecht.

Indien de mensen uit Noord-Nederland toch via Utrecht naar Amsterdam gaan, dan hebben ze 11 min overstaptijd. Die 2 tot 3 minuten stop in Harderwijk hindert deze overstap echt niet. En als ze via Amersfoort naar Ede-Wageningen en/of Barneveld willen, dan hebben ze 14 minuten overstaptijd. Een IC stop in Harderwijk hindert dit niet.

Indien de mensen uit Noord-Nederland naar Eindhoven willen, dan gaan ze weliswaar via Utrecht Centraal, maar ze hebben 12 minuten overstaptijd. Die 2 tot 3 minuten IC stop in Harderwijk hindert deze overstap niet.

Ik kan onmogelijk voor alle dagen in de toekomst kijken en heb dus zeker niet voor alle dagen gekeken / bestudeerd, maar ik neem aan dat als het voor één dag geldt, dan dat het voor alle dagen geldt.

Mijn conclusie is: de reden dat bepaalde overstappen niet gehaald worden is mogelijk niet correct.
Voor Zwolle heb ik niet echt gekeken, maar Zwolle met de stoptrein is slechts 30 minuten terwijl Utrecht 50 minuten is. Ook heb ik niet gekeken naar busaansluitingen, ik zou niet weten waar ik moet beginnen.

Ik weet alleen dat omdat er de Hanzelijn is, mensen uit Noord-Nederland niet via Amersfoort en/of Utrecht hoeven voor de richting Amsterdam Centraal, Schiphol, Den Haag, Leiden. En voor richting Eindhoven via Utrecht Centraal is er dus genoeg overstaptijd.

Dat Harderwijk in 2017 geen IC krijgt is begrijpelijk, want alles staat nu al vast en geregeld, maar wellicht is het een idee om Harderwijk een IC status te geven in de Dienstregeling 2018?? En dan in ieder geval richting Utrecht?? Als er inderdaad bepaalde overstappen (bus of trein) die NU niet gehaald worden door Harderwijk NU een IC status te geven, dan kan in de Dienstregeling 2018 hiermee rekening gehouden worden, zodat een IC stop in Harderwijk WEL mogelijk is zonder dat bepaalde overstappen (bus of trein) NIET gehaald worden.

Ik ben benieuwd jullie reacties op dit bericht 😛

Reageer