beantwoord

Harderwijk Intercity



Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb wat moeite met onderstaande 'argumenten'"

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.



Even omdraaien: In Gouda is een van de MacDonalds in de buurt van het station gesloten. Gouda houdt daarmee echt niet op Intercitystation te zijn ;-)

Een Intercitystation heeft als kenmerk dat de treinen er altijd stoppen. Een stop in één richting is wel erg merkwaardig en lijkt wat te zijn ingegeven door persoonlijk belang.

Ik geef eerlijk toe dat mijn persoonlijk belang is dat de trein tussen Zwolle en Amersfoort snel doorrijdt, als ik het vaart minderen bij het scherpste bochtje van Nederland dan maar even niet meereken. Alleen de noodzakelijke stops is in het belang van veel reizigers met de Intercity, ook op dit traject.
Ik denk dat de IC niet in Zoetermeer stopt, omdat van Zoetermeer naar Den Haag Centraal met de Sprinter slechts 13 minuten is en hetzelfde geldt voor van Zoetermeer naar Utrecht Centraal met de Sprinter.

Van Harderwijk naar Utrecht Centraal met de Sprinter is 50 minuten en van Harderwijk naar Zwolle is 30 minuten met de Sprinter. In ieder geval, ik blijf deze Topic volgen en wie weet dat de NS in de toekomst Harderwijk een IC Status geeft xD
(...)en hetzelfde geldt voor van Zoetermeer naar Utrecht Centraal met de Sprinter.

Ik bedoelde van Zoetermeer naar Gouda en niet van Zoetermeer naar Utrecht.
Reputatie 2
Zoetermeer heeft al een fijnmazige randstandrail waardoor een IC stop richting Den Haag niet nodig is.
Reputatie 6
Badge
Ik durf te wedden dat de reizigersaantallen dan wel gaan stijgenaar naar een voor NS bevredigend niveau.
Reputatie 3
Absoluut, meer en/of snellere treinen betekent (tot op een bepaald niveau natuurlijk) meer reizigers. Hopelijk pakken dan ook meer mensen het OV, en zijn de treinen tegen die tijd wat verlengd om de extra reizigers op te vangen...
Drukste station is natuurlijk relatief, het is op deze lijn inderdaad een van de drukste sprinterstations, maar qua aantal instappers zit het niet op het niveau van een intercitystop. Het aantal instappers komt overeen met stations als Zoetermeer en Geldermalsen: ook geen intercitystations. Natuurlijk kun je intercitystations vinden die minder instappers kennen, maar die bevinden zich voornamelijk op trajecten waar geen aparte sprinter rijdt omdat er daarvoor te weinig tussenstations zijn het station zich bijna aan het einde van de lijn bevind en de intercity's op alle tussengelegen stations stoppen.

Een trein een extra stop geven heeft nogal wat voeten in de aarde. Op de totale reistijd maakt zo'n intercitystop weinig uit, maar je vertrektijden schuiven allemaal op wat ervoor zorgt dat andere treinen ook moeten opschuiven, dat de keertijd op het eindpunt langer moet worden en dat overstappen mogelijk verloren gaan. Er is dus een hoge drempel om een station intercitystatus te geven, en het aantal reizigers van dit station is naar mijn idee niet hoog genoeg om over die drempel te kunnen stappen.
Kort maar krachtig: Als Harderwijk nu een Intercity station zou moeten worden, moet de hele dienstregeling opnieuw aangepast worden omdat op heel de lijn de overstappen vervallen. De voordelen voor een klein aantal reizigers, wegen helaas niet op tegen de grote groep die er baat bij heeft dat hij volgens deze dienstregeling rijdt met de overstappen en kortere rijtijd.
Erg jammer want daarom blijven velen forensen met de auto! Naar Amsterdam is 22 min wachten in Amersfoort omdat er hiervandaan geen intercity gaat! Te zot voor woorden!
Tsja, helaas kan een dienstregeling niet voor iedereen helemaal 100% optimaal zijn. Het is openbaar vervoer, voor de een heel gunstig de ander niet. Gelukkig leven we in een vrij land en kun je zelf de manier van transport bepalen 😉
Het probleem is niet zo zeer dat de intercity niet in Harderwijk stopt maar dat de aansluiting in Amersfoort zo beroerd is.
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk verwachtte ik na Zoetermeer genoemd te hebben dat deze discussie terecht zou stoppen.

Zullen we anders de IC laten stoppen op Delft Zuid omdat daar een universiteit staat? Nee toch?
Reputatie 7
Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een intercitystatus verdient.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.


Er liggen in Nederland meerdere uit hun krachten gegroeide dorpen en kleine stadjes die wel een McDonalds hebben maar geen spoorwegstation. Moeten naar die dorpen en stadjes dan spoorwegen aangelegd worden en die plaatsen een Intercitystation krijgen?
Reputatie 7
Ja, echter dat beantwoordt de vraag niet helemaal. Nu zijn er geen sneltreinen meer. Elst heeft momenteel alleen nog de Sprinter. Wat het nut is van de nog bestaande IC-stop in Dieren ontgaat me. Omdat het kan doordat het in de dienstregeling past vind ik eigenlijk geen legitieme reden. Hoe dan ook, ik hoop voor Harderwijk dat in een volgende dienstregeling de Zwolse knoop wat losser komt te zitten en de IC mag gaan stoppen. Of dat er in Amersfoort een prima, snelle aansluiting ontstaat, want 22 minuten is erg triest.
Reputatie 5
Badge
De inwoners van de kleinere dorpjes/steden zouden blij moeten zijn dat hier zo'n frequente dienstregeling is. Ook dat de IC's zowat overal stoppen..... Kijk naar Duitsland, daar is het normaal als de trein elk uur a elke twee uur gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is op zich waar. Maar Duitsland heeft grote gebieden die veel minder dichtbevolkt zijn dan Nederland. Harderwijk ligt een beetje ongelukkig tussen Amersfoort en Zwolle. Een IC rijdt in 35 minuten van Amersfoort naar Zwolle. Dat past precies met de aansluitingen aan beide einden. Een stop in Harderwijk past gewoon niet zonder dat de rest van de dienstregeling als een kaartenhuis in elkaar stort.
Veel beslissingen over de infrastructuur zijn ook gemaakt op basis van dienstregelingenmodellen: tot waar de viersporigheid doorloopt, welke stations er extra zijsporen hebben zodat intercity's kunnen inhalen, waar wel en waar geen fly-over nodig is. Pas je de dienstregeling opeens aan, dan kan het zijn dat die keuzes van destijds opeens niet meer de juiste waren: je hebt ergens anders een inhaalspoor nodig of de fly-over ligt verkeerd.

Wanneer een volledige corridor viersporig is uitgevoerd, met driedubbele vorkaansluitingen op elk knooppunt zodat je van elk spoor naar elk ander spoor kan zonder andere treinen in de weg te zitten dan is het eenvoudiger om een extra station op te nemen. Maar dergelijke infrastructuur hebben we niet, dus dergelijke maatregelen hebben gevolgen voor elders, soms zijn die slechts beperkt en is het station haalbaar, soms zijn de gevolgen te fors en zijn dure maatregelen in de infrastructuur nodig, zoals het verhogen van de snelheid (om de verloren tijd van het station goed te maken) of extra sporen of fly-overs.
Reputatie 7
Badge +2

Klopt ja, speelt bv. ook in Soest waar de aansluitende bus op de momenten met uurdienst in één richting op het verkeerde halfuur rijdt. Daar zit je ook nog eens met een lastig oplosbare situatie want die bus heeft z'n kering op zichzelf in Hilversum op die momenten, terwijl de trein vast zit aan zijn kering in Baarn. Even één richting een half uur schuiven is zo makkelijk dus nog niet.

Reputatie 7
Badge +3
Om het niet ingewikkelder te maken dan het al is, was ik uitgegaan van de bestaande infrastructuur om te beredeneren waarom een IC-stop in Harderwijk er niet inzit.
Reputatie 7
Badge
Erg jammer want daarom blijven velen forensen met de auto! Naar Amsterdam is 22 min wachten in Amersfoort omdat er hiervandaan geen intercity gaat! Te zot voor woorden!

Richting Amsterdam cs in de overstap 8 minuten. Amsterdam Zuid is dan wel een kwartier langer.
@Rene74
De stop in Dieren heeft ook te maken met de infrequente sprinterverbinding die een deel van de tijd maar om het uur rijdt. In Harderwijk speelt dat probleem niet.
Dat is toch alleen op zondag en 's avonds na 21:00? Er zijn meer trajecten waar op die tijden maar eens per uur een trein rijdt.
Klopt en daarom worden op dergelijke trajecten wat lagere normen voor intercity-stops gehanteerd dan op trajecten met een hogere sprinterfrequentie.
Reputatie 7
Badge +4
De dienstregeling van 2018 is dan al lang klaar 😉 Harderwijk wordt geen Intercity, het is veel belangrijker dat het op de knooppunten Amersfoort en Zwolle klopt. De ontwerpers van de dienstregeling zijn zelfs voor 2017 begonnen met Zwolle als uitgangspunt. Daar vooral moest het kloppen. Zoetermeer is ook geen intercitystation. Een dienstregeling maken is ingewikkelder dan een vergelijking oplossen.

Harderwijk is wel een heel leuk stadje.
Reputatie 6
Badge
En ik kan je verklappen, voorlopig zal je op Harderwijk alleen nog maar DDZ zien 😃

Reageer