Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

Reputatie 5

Bij Diemen Zuid zou spoor 112 gebruikt kunnen worden om te keren. Dat heeft een lengte van 339m. En anders is het mogelijk om naar Watergraafsmeer te rijden via spoor 111 en spoor WF. 

 

Watergraafsmeer ligt meer voor de hand. 339 meter zal net kunnen met 2 gekoppelde ICNG België. Totaal 330 meter. Dat is passen en meten. 

@Tamzin Dat moet hetzelfde spoor zijn.

Eurostar zal wel gek zijn om minder treinen naar/van Amsterdam te rijden. Vooral de route Londen - Amsterdam is heeft een behoorlijk groeipotentieel. Een overstap in Brussel Zuid is bepaald geen aantrekkelijk alternatief voor een rechtstreekse trein.

Eurostar zal het aantal treinen naar Londen niet verminderen naar wellicht wel naar Parijs.

 

Ik ben benieuwd of de terminal in Amsterdam Zuid in 2025 klaar is. 

Ik zie deze plannen nog wel een of twee jaar opschuiven. Zoals het nu gaat wordt de inzetbaarheid van ICNG ook nog wel een punt.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Dat moet hetzelfde spoor zijn.

Eurostar zal wel gek zijn om minder treinen naar/van Amsterdam te rijden. Vooral de route Londen - Amsterdam is heeft een behoorlijk groeipotentieel. Een overstap in Brussel Zuid is bepaald geen aantrekkelijk alternatief voor een rechtstreekse trein.

Ik ben benieuwd of de terminal in Amsterdam Zuid in 2025 klaar is. Ook voor Eurostar is het aantrekkelijk om naar Amsterdam Zuid te rijden in plaats van naar Amsterdam Centraal. Bovendien gaat NS zo'n beetje alle beschikbare capaciteit over de Westtak gebruiken met de “Airport Sprinter”.

Bij Diemen Zuid zou spoor 112 gebruikt kunnen worden om te keren. Dat heeft een lengte van 339m. En anders is het mogelijk om naar Watergraafsmeer te rijden via spoor 111 en spoor WF. 

Is dat het spoor dat gebruikt werd toen in het weekend nog Intercity's uit de richting Schiphol eindigden in Duivendrecht?

Amsterdam Zuid zal wel geen beginpunt/eindpunt zijn. Lelystad Centrum is meer geschikt voor. Hebben ze een keerspoor bij Diemen? 

Als het niet op Zuid of in Diemen kan is Watergraafsmeer een alternatief. Doorrijden tot Lelystad lijkt me vrij nutteloos. 

 

Tenzij het aantal treinreizigers naar Parijs en Londen fors toeneemt vanuit Nederland. 

Dat zal aan de tarieven van beide treinen liggen. Het kan zijn dat Eurostar de reizigers tot Brussel liever kwijt is (gezien de dure HSL-fee in Nederland) en het aantal treinen vanaf Amsterdam vermindert.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Diemen Zuid zou spoor 112 gebruikt kunnen worden om te keren. Dat heeft een lengte van 339m. En anders is het mogelijk om naar Watergraafsmeer te rijden via spoor 111 en spoor WF. 

 

Reputatie 5

Het is rond!: 

https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-sneller-en-vaker-per-trein-naar-belgie/

Goed nieuws. Volgens NMBS zal de ICNG België tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid stoppen op Brussel Centraal, Brussel Noord, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol. Amsterdam Zuid zal wel geen beginpunt/eindpunt zijn. Lelystad Centrum is meer geschikt voor. Hebben ze een keerspoor bij Diemen? 

De ICNG België heeft grotendeels het rijpad van de Thalys. Het zal een aantal minuten langzamer zijn dan de Thalys. 45 minuten is de tijdswinst t.o.v. de huidige Beneluxtrein. Het verschil tussen Eurostar Parijs en ICNG zal ongeveer 15 minuten maximaal zijn. 

De aandeel van de Eurostar Amsterdam - Parijs/Londen zal tussen Amsterdam - Brussel waarschijnlijk minder worden. Tenzij het aantal treinreizigers naar Parijs en Londen fors toeneemt vanuit Nederland. 

Reputatie 5

Software problemen, die krijg je er bij Alstom/Bombardier altijd gratis bij als je iets bestelt. De reputatie van deze firma is qua software een totaal drama.

Weet niet of dat klopt. De POP Coradia Stream rijden in Italië wel. Wel vertragingen met levering van andere Coradia Stream zoals DSB IC 5 en CFL Coradia Stream. Mogelijk het gevolg van de vertragingen met ICNG. 

Bombardier had destijds een slechte reputatie met software. Het is wel zo dat Alstom Bombardier grotendeels heeft overgenomen. CAF en Hitachi zijn de andere concerns die Bombardier hebben overgenomen. 

Vergeet niet dat de coronacrisis er tussen zat. En ook Siemens had problemen met levering van goede software voor Eurostar 320. Dat is uiteindelijk goed gekomen. 

Tevens is Coradia Stream een nieuw concept. Ook al het is afgeleid van de Coradia platform. 

Software problemen, die krijg je er bij Alstom/Bombardier altijd gratis bij als je iets bestelt. De reputatie van deze firma is qua software een totaal drama.

Reputatie 5

De instroom van ICNG gaat nog niet soepel. Het is duidelijk dat bediening van ICNG voorlopig nog niet soepel gaat. Er waren al software updates van Alstom komen. En mogelijk moet ook nog meer software updates van Alstom komen.

Is het bekend wat de problemen zijn?

Software problemen door Alstom. En bediening van ICNG door treinmachinisten. Het is wat onwennigheid. 

Reputatie 3

De instroom van ICNG gaat nog niet soepel. Het is duidelijk dat bediening van ICNG voorlopig nog niet soepel gaat. Er waren al software updates van Alstom komen. En mogelijk moet ook nog meer software updates van Alstom komen.

Is het bekend wat de problemen zijn?

Reputatie 5

De instroom van ICNG gaat nog niet soepel. Het is duidelijk dat bediening van ICNG voorlopig nog niet soepel gaat. Er waren al software updates van Alstom komen. En mogelijk moet ook nog meer software updates van Alstom komen. 

De ICNG 3222 reed gisteren prima tussen Den Haag - Eindhoven. Maar dat nog is het geen vanzelfsprekendheid dat de overige ICNG zo zullen instromen. We zullen nog geduld moeten hebben. 

Reputatie 7
Badge

Stand van zaken:
ICNG 3133 t/m 3136 en de 3222 in dienst.
ICNG 3137 en 3224 maken acceptatieritten en komen binnenkort in dienst.

Reputatie 3

Inderdaad leuk om te zien dat ze vandaag in de dienst Gvc-Ehv hebben gereden. Hopelijk gaat het allemaal soepel.

Reputatie 5

Nieuwe fase van ICNG met inzet tussen Den Haag - Eindhoven. 

Snelheidsmeter gaf bij Hoekse Waard 195 km p/u aan. 1 minuut te laat uit Rotterdam C vertrokken. Maar dat is al weer ingelopen tussen Barendrecht - Zevenbergse Hoek. Trein reed probleemloos via spanningssluizen en fasescheidingen. 

Reputatie 5

ICNG 3133 t/m 3137 zijn in ons land. 3137 staat nu op opstelterrein Zwolle. 

Het is nog wachten voordat de 5 vijfdelige ICNG echt in dienstregeling ingezet worden. Nog even blijven testen voordat met zo min mogelijk kinderziektes ingezet wordt. 

De baklengte is inderdaad korter, maar ICNG15/16 is wel iets langer dan VIRM12, vandaar de perrons van Almere Centrum nu op papier 2 meter te kort zijn.

15 en 16 bakken kunnen op veel stations niet eens stoppen op het traject, dan zullen ze eerst op meerdere plakken perrons moeten verlengen.

Alleen Almere Centrum maar, en dat gaat aangepast worden.

Even vergeten dat de baklengte van de ICNG niet gelijk is aan de Virm, ja dan past het wel. Virm past met 12 bakken langs Lelystad, 14 is te lang weet ik uit eigen ervaring. 3x ICNG 5 is ongeveer gelijk aan Virm met 12 bakken.

15 en 16 bakken kunnen op veel stations niet eens stoppen op het traject, dan zullen ze eerst op meerdere plakken perrons moeten verlengen.

Alleen Almere Centrum maar, en dat gaat aangepast worden.

Reputatie 5

Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn?

Omdat er verderop op de lijn veel reizigers zijn. Het zwaartepunt van deze treinen ligt op Amersfoort - Utrecht en Lelystad - Schiphol. De lange treinen van/naar Groningen in de spits rijden vooral omdat daar een opstelterrein ligt waar die treinen 's nachts gesteld worden.

Naar Leeuwarden wordt vaak een stel achtergelaten, hier zijn de perrons niet lang genoeg voor de lange spitstreinen. Met de komst van ICNG zouden de perrons richting Leeuwarden verlengd worden voor 13 bakken ICNG, als er met 15 of 16 bakken gereden wordt zal er een stel achtergelaten worden in Zwolle.

15 en 16 bakken kunnen op veel stations niet eens stoppen op het traject, dan zullen ze eerst op meerdere plakken perrons moeten verlengen.

Weet dat Almere Centrum en Lelystad 

Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn?

Omdat er verderop op de lijn veel reizigers zijn. Het zwaartepunt van deze treinen ligt op Amersfoort - Utrecht en Lelystad - Schiphol. De lange treinen van/naar Groningen in de spits rijden vooral omdat daar een opstelterrein ligt waar die treinen 's nachts gesteld worden.

Naar Leeuwarden wordt vaak een stel achtergelaten, hier zijn de perrons niet lang genoeg voor de lange spitstreinen. Met de komst van ICNG zouden de perrons richting Leeuwarden verlengd worden voor 13 bakken ICNG, als er met 15 of 16 bakken gereden wordt zal er een stel achtergelaten worden in Zwolle.

15 en 16 bakken kunnen op veel stations niet eens stoppen op het traject, dan zullen ze eerst op meerdere plakken perrons moeten verlengen.

Reputatie 5

ICNG 3134 staat nu op opstelterrein Zwolle. Zien hoe snel het ingezet wordt in de dienstregeling via HSL. 

Reputatie 5

Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn?

Omdat er verderop op de lijn veel reizigers zijn. Het zwaartepunt van deze treinen ligt op Amersfoort - Utrecht en Lelystad - Schiphol. De lange treinen van/naar Groningen in de spits rijden vooral omdat daar een opstelterrein ligt waar die treinen 's nachts gesteld worden.

Naar Leeuwarden wordt vaak een stel achtergelaten, hier zijn de perrons niet lang genoeg voor de lange spitstreinen. Met de komst van ICNG zouden de perrons richting Leeuwarden verlengd worden voor 13 bakken ICNG, als er met 15 of 16 bakken gereden wordt zal er een stel achtergelaten worden in Zwolle.

Eigenlijk dezelfde handelingen die je nu met een ICM-M, DDZ of V-IRM-M bij Zwolle ziet. Treinen afkomstig van Lelystad wordt wel vaker gesplitst. In omgekeerde richting wordt niet vaak aangekoppeld. 

Reputatie 7
Badge +1

Een interessant filmpje van Machinist Stefan, over de eerste rit met de ICNG (die hij mocht voorrijden) met de nodige interviews:

https://www.youtube.com/watch?v=oGc___-CG9U

Leuk om de vele filmpjes (van die eerste aankomst in Amsterdam) eens vanuit het andere perspectief te zien! 🙂

Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn?

Omdat er verderop op de lijn veel reizigers zijn. Het zwaartepunt van deze treinen ligt op Amersfoort - Utrecht en Lelystad - Schiphol. De lange treinen van/naar Groningen in de spits rijden vooral omdat daar een opstelterrein ligt waar die treinen 's nachts gesteld worden.

Naar Leeuwarden wordt vaak een stel achtergelaten, hier zijn de perrons niet lang genoeg voor de lange spitstreinen. Met de komst van ICNG zouden de perrons richting Leeuwarden verlengd worden voor 13 bakken ICNG, als er met 15 of 16 bakken gereden wordt zal er een stel achtergelaten worden in Zwolle.

Reageer