Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

Reputatie 5

 

KLM vliegt ook nog steeds met met boeings die 55 jaar oud zijn (boeing 747) En het lukt KLM ook gewoon om die dingen in de lucht te houden en te onderhouden.✈ Een vliegtuig laten vliegen is complexer dan een trein te laten rijden. Dus oude treinen zouden nog steeds gebruikt kunnen worden. Waar een wil is is een (spoor)weg.🛤

KLM vliegt geen 55 jaar oude 747s en heeft dat ook nooit gedaan. De laatste generatie 747s bij KLM zijn de afgelopen jaren met pensioen gegaan en waren rond de 30 jaar oud bij pensionering.

De nieuwste IC is goedkoper. Wat te denken van de gehuurde Traxx locomotieven? Waarvan NS nog steeds veel van heeft. De oude rijtuigen hebben veel onderhoud nodig. Als een oude auto voortdurend opgelapt moet worden kun je qua kosten toch beter een nieuwe (re) auto aanschaffen. 

Inefficiënt met bezettingsgraad. Zie je 9 rijtuigen na 22:00 met lage bezettingsgraad. 1 vijfdelige ICNG is dan voldoende. 

Kortom waarom zou de prijs van de ticket omhoog gaan? 

Wat dacht je dat dit nieuwe materieel kost, het oude was al afgeschreven dus die kosten waren er niet meer.  En meestal zijn onderdelen voor nieuwe machines duurder dan die voor de oudere machines omdat de techniek nog eenvoudiger is daar.

Maar het ging hier om het feit dat de treinen dan maar sneller moesten optrekken, waardoor er veel meer stroomverbruik is en dat kost veel meer geld. Het is juist het streven van de NS om energie besparend rond te rijden vandaar ook het uitrollen richting de stations wat in de TimTim's visueel is ingebouwd zodat een machinist op tijd kan rijden maar toch energie bewust de trein kan laten uitrollen.

En als je het eens goed doorrekend kan een oude auto veel voordeliger zijn dan een nieuwe auto, zo’n oude auto koop je voor veel minder dan die nieuwe dus daar bespaar je dan al op. Uiteraard moet je een beetje geluk hebben met een oudere auto qua onderhoud maar als ik nu langs de wegen kijk welke auto’s met pech staan zijn dat toch vaak de duurdere nieuwere auto’s.  Die nieuwe techniek in auto’s geeft toch ook meer storingen.

Reputatie 7
Badge

De nieuwste IC is goedkoper. Wat te denken van de gehuurde Traxx locomotieven? Waarvan NS nog steeds veel van heeft. De oude rijtuigen hebben veel onderhoud nodig. Als een oude auto voortdurend opgelapt moet worden kun je qua kosten toch beter een nieuwe (re) auto aanschaffen. 

 

 

KLM vliegt ook nog steeds met met boeings die 55 jaar oud zijn (boeing 747) En het lukt KLM ook gewoon om die dingen in de lucht te houden en te onderhouden.✈ Een vliegtuig laten vliegen is complexer dan een trein te laten rijden. Dus oude treinen zouden nog steeds gebruikt kunnen worden. Waar een wil is is een (spoor)weg.🛤

Reputatie 5

 

Tussen Amsterdam en Rotterdam is er genoeg tijd om 300 te rijden. Gewoon sneller optrekken en dan haal je het prima. De Thalys kan het ook.

Dus! Waarom zou NS op zn minst het niet kunnen halen om met de ICNG 200 km te rijden het hele stuk tussen Amsterdam en Rotterdam? 

Sterker nog ..ik zie het nog gebeuren dat NS op het laatste moment er toch voor zal kiezen om minder hard te rijden dan 200 km tussen Amsterdam en Rotterdam. Het lijkt me echt weer zo iets typisch. En dat zou jammer zijn wel, want daar zijn die treinen niet voor bedoelt.

Oh...en op de overige lijnen zou het fijn zijn als er 160 gereden zou worden inplaats van 140. Maar zelfs 140 wordt tegenwoordig al niet eens meer gehaald om🤷‍♂️ wat voor reden dan ook. Het wordt er allemaal niet punctueler op.  

Sneller optrekken geeft veel hogere energie kosten,

Dat kan dan mooi betaalt worden van die extra verhoging die alle reizigers moeten betalen dit jaar.

schat in dat die kwadratisch toenemen en het moet wel rendabel blijven of de toeslag moet omhoog. 

 

Ja joh. Schaal de toeslag nog maar wat hoger op.

Daarbij is de belasting van de apparatuur dan ook zwaarder dus eerdere slijtage.

 

Vroeger in de jaren 90 was het ook geen probleem. 

Ik zie niet gebeuren dat ze niet de 200 km/uur gaan halen.

gelukkig maar

 

 

Op veel baanvakken is het niet mogelijk om de snelheid te verhogen omdat er overwegen in zitten en de trein daar met 160 km/uur dan op de overweg is voordat de overweg bomen sluiten. Daarnaast kost het aanpassen van de beveiliging enorm veel geld voor die hogere snelheid en dat weegt niet op tegen de economische winst die er te behalen valt.

 

Maar waarom geen 140 meer waar dat gewoon kan. Dat gebeurd tegenwoordig ook bijna nooit meer. Vroeger werd er veel vlotter gereden. 

De nieuwste IC is goedkoper. Wat te denken van de gehuurde Traxx locomotieven? Waarvan NS nog steeds veel van heeft. De oude rijtuigen hebben veel onderhoud nodig. Als een oude auto voortdurend opgelapt moet worden kun je qua kosten toch beter een nieuwe (re) auto aanschaffen. 

Inefficiënt met bezettingsgraad. Zie je 9 rijtuigen na 22:00 met lage bezettingsgraad. 1 vijfdelige ICNG is dan voldoende. 

Kortom waarom zou de prijs van de ticket omhoog gaan? 

Reputatie 5

 

Waarom zou NS op het laatst minder hard rijden dan 200 km p/u? Er kan gewoon niet overal met 200 km p/u gereden worden: 

 

 

En hoe weet jij dat zo goed?

Volgens mij kan er vanaf Schiphol tot en met Rotterdam prima 200 gereden worden hoor. Gas erop. And take off maar. Op naar de final approach.

Amsterdam C - opstelterrein Hoofddorp: Maximaal 140 km p/u. 

Spanningssluis: Minder dan 130 km p/u. 

Na spanningssluis optrekken tot maximumsnelheid treinmaterieel. Maximaal 300 km p/u. 

ik had het over de ICNG. Die gaat maar tot 200 km per uur. Dus dat betekent maximaal 200 in dit geval. Niet 300 km. 

Snelheid verminderen voor Rotterdam Noordtunnel. 

 

Kortere remweg gaat sneller. 

Na Rotterdam Noordtunnel t/m Barendrecht maximaal 140 km p/u. 

steeds maar weer 140 km. Dat schiet toch ook niet op? 🤷‍♂️

 

Ter hoogte bij Kijfhoek optrekken tot maximumsnelheid treinmaterieel. Voor Intercity Direct tot Zevenbergse Hoek. Thalys & Eurostar tot Antwerpen Noord. 

 

Okay dat is allemaal heel interessant. Maar ik ben voornamelijk geinterseerd in de ICNG nu. Die gaat tussen Amsterdam en Rotterdam rijden. 

You Tube filmpjes van NS treinmachinisten die gedetailleerd alle specificaties beschrijven. Kijk naar deze filmpje van treinmachinist Stefan: 

 

En je kunt op je smartphone ook een snelheidsmeter downloaden. Heb vandaag ook zelf de snelheid gemeten. 

Reputatie 7
Badge

 

Tussen Amsterdam en Rotterdam is er genoeg tijd om 300 te rijden. Gewoon sneller optrekken en dan haal je het prima. De Thalys kan het ook.

Dus! Waarom zou NS op zn minst het niet kunnen halen om met de ICNG 200 km te rijden het hele stuk tussen Amsterdam en Rotterdam? 

Sterker nog ..ik zie het nog gebeuren dat NS op het laatste moment er toch voor zal kiezen om minder hard te rijden dan 200 km tussen Amsterdam en Rotterdam. Het lijkt me echt weer zo iets typisch. En dat zou jammer zijn wel, want daar zijn die treinen niet voor bedoelt.

Oh...en op de overige lijnen zou het fijn zijn als er 160 gereden zou worden inplaats van 140. Maar zelfs 140 wordt tegenwoordig al niet eens meer gehaald om🤷‍♂️ wat voor reden dan ook. Het wordt er allemaal niet punctueler op.  

Sneller optrekken geeft veel hogere energie kosten,

Dat kan dan mooi betaalt worden van die extra verhoging die alle reizigers moeten betalen dit jaar.

schat in dat die kwadratisch toenemen en het moet wel rendabel blijven of de toeslag moet omhoog. 

 

Ja joh. Schaal de toeslag nog maar wat hoger op.

Daarbij is de belasting van de apparatuur dan ook zwaarder dus eerdere slijtage.

 

Vroeger in de jaren 90 was het ook geen probleem. 

Ik zie niet gebeuren dat ze niet de 200 km/uur gaan halen.

gelukkig maar

 

 

Op veel baanvakken is het niet mogelijk om de snelheid te verhogen omdat er overwegen in zitten en de trein daar met 160 km/uur dan op de overweg is voordat de overweg bomen sluiten. Daarnaast kost het aanpassen van de beveiliging enorm veel geld voor die hogere snelheid en dat weegt niet op tegen de economische winst die er te behalen valt.

 

Maar waarom geen 140 meer waar dat gewoon kan. Dat gebeurd tegenwoordig ook bijna nooit meer. Vroeger werd er veel vlotter gereden. 

 

Tussen Amsterdam en Rotterdam is er genoeg tijd om 300 te rijden. Gewoon sneller optrekken en dan haal je het prima. De Thalys kan het ook.

Dus! Waarom zou NS op zn minst het niet kunnen halen om met de ICNG 200 km te rijden het hele stuk tussen Amsterdam en Rotterdam? 

Sterker nog ..ik zie het nog gebeuren dat NS op het laatste moment er toch voor zal kiezen om minder hard te rijden dan 200 km tussen Amsterdam en Rotterdam. Het lijkt me echt weer zo iets typisch. En dat zou jammer zijn wel, want daar zijn die treinen niet voor bedoelt.

Oh...en op de overige lijnen zou het fijn zijn als er 160 gereden zou worden inplaats van 140. Maar zelfs 140 wordt tegenwoordig al niet eens meer gehaald om🤷‍♂️ wat voor reden dan ook. Het wordt er allemaal niet punctueler op.  

Sneller optrekken geeft veel hogere energie kosten, schat in dat die kwadratisch toenemen en het moet wel rendabel blijven of de toeslag moet omhoog.  Daarbij is de belasting van de apparatuur dan ook zwaarder dus eerdere slijtage.

Ik zie niet gebeuren dat ze niet de 200 km/uur gaan halen.

Treinen rijden op het HRN maximaal 140 km/uur en de meeste treinen halen die snelheid gewoon op de stukken waar het kan anders zou elke trein een flinke vertraging oplopen. Als je je inleest omtrent de ATB beveiliging op het HRN kun je lezen dat deze beveiliging een max. snelheid heeft van 140 km/uur, sneller zou alleen kunnen op een ATB+ baanvak en daar ken ik er maar 1 van in NL.

Op veel baanvakken is het niet mogelijk om de snelheid te verhogen omdat er overwegen in zitten en de trein daar met 160 km/uur dan op de overweg is voordat de overweg bomen sluiten. Daarnaast kost het aanpassen van de beveiliging enorm veel geld voor die hogere snelheid en dat weegt niet op tegen de economische winst die er te behalen valt.

Reputatie 7
Badge

 

Waarom zou NS op het laatst minder hard rijden dan 200 km p/u? Er kan gewoon niet overal met 200 km p/u gereden worden: 

 

 

En hoe weet jij dat zo goed?

Volgens mij kan er vanaf Schiphol tot en met Rotterdam prima 200 gereden worden hoor. Gas erop. And take off maar. Op naar de final approach.

Amsterdam C - opstelterrein Hoofddorp: Maximaal 140 km p/u. 

Spanningssluis: Minder dan 130 km p/u. 

Na spanningssluis optrekken tot maximumsnelheid treinmaterieel. Maximaal 300 km p/u. 

ik had het over de ICNG. Die gaat maar tot 200 km per uur. Dus dat betekent maximaal 200 in dit geval. Niet 300 km. 

Snelheid verminderen voor Rotterdam Noordtunnel. 

 

Kortere remweg gaat sneller. 

Na Rotterdam Noordtunnel t/m Barendrecht maximaal 140 km p/u. 

steeds maar weer 140 km. Dat schiet toch ook niet op? 🤷‍♂️

 

Ter hoogte bij Kijfhoek optrekken tot maximumsnelheid treinmaterieel. Voor Intercity Direct tot Zevenbergse Hoek. Thalys & Eurostar tot Antwerpen Noord. 

 

Okay dat is allemaal heel interessant. Maar ik ben voornamelijk geinterseerd in de ICNG nu. Die gaat tussen Amsterdam en Rotterdam rijden. 

Door treinen met grote snelheidsverschillen over hetzelfde baanvak te laten rijden verlies je veel baanvakcapaciteit. Dat kan in de toekomst tot grote capaciteitsproblemen gaan leiden. 

Het verschil in reistijd tussen Thalys en ICNG is 3 minuten. Dat past perfect in het dienstregelingmodel waarin de HSL treinen bij Schiphol het spoor delen met de intercity's van/naar Leiden. Na de IntercityDirect komt eerst 3 minuten later de IC naar Leiden en 3 minuten daarna de Thalys. De Thalys vertrekt dan 6 minuten achter de ICD uit Schiphol en komt precies 3 minuten achter de ICD in Rotterdam aan. In totaal kan je op deze manier 12 treinen per uur op de HSL kwijt: 8 binnenlandse en 4 internationale.

Reputatie 5

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

 

Tussen Amsterdam en Rotterdam is er genoeg tijd om 300 te rijden. Gewoon sneller optrekken en dan haal je het prima. De Thalys kan het ook.

Dus! Waarom zou NS op zn minst het niet kunnen halen om met de ICNG 200 km te rijden het hele stuk tussen Amsterdam en Rotterdam? 

Sterker nog ..ik zie het nog gebeuren dat NS op het laatste moment er toch voor zal kiezen om minder hard te rijden dan 200 km tussen Amsterdam en Rotterdam. Het lijkt me echt weer zo iets typisch. En dat zou jammer zijn wel, want daar zijn die treinen niet voor bedoelt.

Oh...en op de overige lijnen zou het fijn zijn als er 160 gereden zou worden inplaats van 140. Maar zelfs 140 wordt tegenwoordig al niet eens meer gehaald om🤷‍♂️ wat voor reden dan ook. Het wordt er allemaal niet punctueler op.  

Waarom zou NS op het laatst minder hard rijden dan 200 km p/u? Er kan gewoon niet overal met 200 km p/u gereden worden: 

Amsterdam C - opstelterrein Hoofddorp: Maximaal 140 km p/u. 

Spanningssluis: Minder dan 130 km p/u. 

Na spanningssluis optrekken tot maximumsnelheid treinmaterieel. Maximaal 300 km p/u. 

Snelheid verminderen voor Rotterdam Noordtunnel. 

Na Rotterdam Noordtunnel t/m Barendrecht maximaal 140 km p/u. 

Ter hoogte bij Kijfhoek optrekken tot maximumsnelheid treinmaterieel. Voor Intercity Direct tot Zevenbergse Hoek. Thalys & Eurostar tot Antwerpen Noord. 

Reputatie 6
Badge

Daarom ben ik zeer sceptisch over de aanschaf van treinen die maar 200 km/u kunnen rijden. Het is dan ook totaal niet conform de oorspronkelijke plannen waarvoor de peperdure HSL Zuid is aangelegd. NS levert nog steeds een wanprestatie.

Een trein die harder rijdt dan 200 km/u heeft veel smallere deuren en geen gelijkvloerse instap vanwege de extra/strengere (veiligheids)eisen die bij hogere snelheden gelden rondom o.a. luchtdruk. Kijk maar eens wat voor smalle, onpraktische, niet-toegankelijke deuren de Thalys heeft (en ook V250/Fyra had smalle deuren met trappetjes). Thalys staat dan ook langer stil op de stations voor in- en uitstappen. Van de 3 minuten tijdswinst die het rijden op 300 km/u biedt, ben je op Schiphol en op Rotterdam 1 minuut kwijt aan langer in- en uitstappen. Netto heb je dus 1 minuut winst bij 300 km/u rijden ten opzichte van 200 km/u.

 

Je kunt je eerder afvragen of het aanleggen van infrastructuur voor 300 km/u een verstandige keuze was. Het rijden met treinen op 200 km/u is in ieder geval wel goed verdedigbaar. Nu zijn er tenminste treinen waar iedereen gelijkvloers in kan stappen met brede deuren (de eerste rolstoeltoegankelijke intercity in Nederland!) en die in de rest van het land prima ingezet kunnen worden zonder overal hinder te hebben van traag in- en uitstappen door smalle Thalysdeuren. 

Reputatie 5

De denkfout ligt echt niet bij mij. Je hebt optimale baanvakcapaciteit wanneer alle treinen met dezelfde snelheid worden ingelegd. 
Er is op dit weliswaar op dit moment voldoende capaciteit. Maar toekomstvast is het niet. Zeker niet als er meer capaciteit aangevraagd gaat worden door Eurostar (naar zowel Londen als Parijs). 

Daarom ben ik zeer sceptisch over de aanschaf van treinen die maar 200 km/u kunnen rijden. Het is dan ook totaal niet conform de oorspronkelijke plannen waarvoor de peperdure HSL Zuid is aangelegd. NS levert nog steeds een wanprestatie.

Op HSL Parijs - Lyon/Lille is dat nodig. Dan zou de ICNG de TGV ophouden. 

Natuurlijk is het optimaal als alle treinen 300 km p/u kan rijden. Maar dat is voor NS totaal onrendabel. Alsof je een Ferrari gaat aanschaffen waar je slechts 40 km echt hard kunnen rijden. Terwijl je met een gewone véél goedkopere gezinsauto die afstand iets langzamer aflegt. 

 

Het is vooral qua exploitatie beter voor NS. Eigenlijk wilde NS eerst de Intercity Max. De ICNG heeft meer overeenkomsten met Intercity Max dan met Fyra. 

Reputatie 7
Badge +3

De denkfout ligt echt niet bij mij. Je hebt optimale baanvakcapaciteit wanneer alle treinen met dezelfde snelheid worden ingelegd. 
Er is op dit weliswaar op dit moment voldoende capaciteit. Maar toekomstvast is het niet. Zeker niet als er meer capaciteit aangevraagd gaat worden door Eurostar (naar zowel Londen als Parijs). 

Daarom ben ik zeer sceptisch over de aanschaf van treinen die maar 200 km/u kunnen rijden. Het is dan ook totaal niet conform de oorspronkelijke plannen waarvoor de peperdure HSL Zuid is aangelegd. NS levert nog steeds een wanprestatie.

Reputatie 5

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

Je maakt een denkfout. De baanvaksnelheid is 300 km p/u. Maar op welke deel kan echt 300 km p/u gereden worden? Slechts een klein deel. Tussen Schiphol - Rotterdam wordt het verschil in snelheid tussen ICNG en HST op een klein deel gemaakt. De ICNG is 3 minuten sneller dan de 160 km p/u materieel. De uiteindelijke verschil zal 3 - 4 minuten zijn. Zelfs met 6 ICNG keer p/u en 1 keer p/u Thalys & Eurostar is er ruimte genoeg. 

Tussen Rotterdam - Breda zijn de verschillen nog geringer. 

Reputatie 7
Badge +3

Door treinen met grote snelheidsverschillen over hetzelfde baanvak te laten rijden verlies je veel baanvakcapaciteit. Dat kan in de toekomst tot grote capaciteitsproblemen gaan leiden. 

Vergelijken met de huidige krakkemikkige treindienst is dan ook zinloos. Dat is een lapmiddel geweest na het Fyra-fiasco. Je moet het vergelijken met de situatie zoals die had kunnen en moeten zijn na het inzetten van materieel dat 250 km/u per uur kan rijden.

Reputatie 7
Badge

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

 

Tussen Amsterdam en Rotterdam is er genoeg tijd om 300 te rijden. Gewoon sneller optrekken en dan haal je het prima. De Thalys kan het ook.

Dus! Waarom zou NS op zn minst het niet kunnen halen om met de ICNG 200 km te rijden het hele stuk tussen Amsterdam en Rotterdam? 

Sterker nog ..ik zie het nog gebeuren dat NS op het laatste moment er toch voor zal kiezen om minder hard te rijden dan 200 km tussen Amsterdam en Rotterdam. Het lijkt me echt weer zo iets typisch. En dat zou jammer zijn wel, want daar zijn die treinen niet voor bedoelt.

Oh...en op de overige lijnen zou het fijn zijn als er 160 gereden zou worden inplaats van 140. Maar zelfs 140 wordt tegenwoordig al niet eens meer gehaald om🤷‍♂️ wat voor reden dan ook. Het wordt er allemaal niet punctueler op.  

Reputatie 7
Badge +1

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

Volgens mij rijdt de Thalys al heel wat jaren harder dan 200 km/uur dus dat zal best wel bekend zijn. Ik ben blij dat er nu eindelijk weer een trein is die harder dan 160 km/uur kan in Nederland. Ziet er ook wel goed uit. Vindt wel dat het heel lang heeft geduurd na het Fyra-debacle. Sluit mij dan ook aan bij de realistische woorden van iMark.

 

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

Reputatie 7
Badge +3

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

Reputatie 5

In ICNG gezeten. Met recht kan het een nieuwe generatie treinen genoemd worden. Sneller, comfortabeler, stiller en schoner.

De stoelen zijn prima. Niet te hard. USB, stopcontacten, leeslampjes extra in eerste klasse. Transparant, modern en sfeervol. Kan niet wachten totdat alle saaie ICR vervangen zijn door ICNG. 

Jammer dat 200 km p/u alleen tussen Groene Hart tunnel - Rotterdam Noord gereden kan worden. Hoop dat Infraspeed het deel tussen Aquaduct - Groene Hart tunnel snel geschikt kan maken voor 200 km p/u. 

Geluidsniveau van deze trein is aanzienlijk lager dan bij de rijtuigen. Zelfs bij 200 km p/u is de trein niet lawaaiig. 

Reputatie 5

 CNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak. In de sprinters gaat het ook goed met prullenbakken op de balkons. Maar, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard.

Grote prullenbakken op de balkons werken beter dan die minibakjes.

Die minibakjes kunnen snel vol raken. De grote prullenbakken is bedoeld voor meerdere reizigers. Wordt bij elke eindpunt/beginpunt de prullenbakken geleegd? 

 CNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak. In de sprinters gaat het ook goed met prullenbakken op de balkons. Maar, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard.

Grote prullenbakken op de balkons werken beter dan die minibakjes.

Reputatie 5

Eerste rit zit erop: 

 

Is al bezig met tweede rit. Begin van een nieuw tijdperk. 

Reputatie 7
Badge

De 3134 en 3136 staan ook op de planning. Maar met Pasen zijn er geen transporten geweest. Komend weekend verwacht ik weer wat. Misschien weer eens een twee stellen in één keer. 🙂

 

Reputatie 5

Eigenlijk was het de bedoeling om al 4 stellen in te zetten vanaf volgende week, maar daar is blijkbaar wat vertraging in ontstaan. Zolang het een mix ICR en ICNG wordt verwacht ik dat men zo veel mogelijk in vaste samenstellingen blijft rijden zodat materieel makkelijk uitwisselbaar is. Vanaf december zou men tussen Schiphol en Rotterdam met 200km/u moeten gaan rijden en moet alles dus ICNG zijn hier.

Naar mijn weten is nu alleen ICNG 3133, 3222 en 3135 helemaal gereed voor het rijden. Maar misschien dat er nog een ICNG binnenkort naar Nederland gebracht wordt. 

Even afwachten of het deel tussen Rijpwetering tot vlak voor Groene Hart tunnel vanaf december 2023 met 200 km p/u te berijden is. Heb daar geen informatie van. 

Reageer