Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

Reputatie 7
Badge

In een ander topic heb ik al het boek "De ontsporing, het fiasco Fyra” van Marcel van Silfhout en Andries van den Berg aangeraden. 

 

Nou geweldig. Een bestseller? 

@Trein-Dario

"Die 11 miljard bestaat uit de aanleg van het spoor, de infrastructuur om het spoor heen zoals tunnels en bruggen, de treinen zelf en het onderhoud van reeds aangelegde spoordelen. Daar is nu al sprake van verzakkingen, zodat de kosten nog elke dag oplopen."

Die 11 miljard gaan niet over de Fyra maar over de HSL als geheel, waarbij de Fyra-treinen procentueel maar klein deel van de kosten zijn. De rest gaat over de infrastructuur waarvoor niet NS maar ProRail, politiek en overheid verantwoordelijk zijn.

De kop boven het artikel is dan ook misleidend maar dat is het (gebrek aan) journalistiek niveau dat we van de NOS gewend zijn. 

Reputatie 7
Badge

 

Misschien moet je toch eens kritisch gaan lezen. Er staat o.a. dit 

 

Ja daaag. Het staat er letterlijk. Dan noet de NOS maar duidelijker zijn. 

Maar weetje...hoe het precies zit boeit mij eigenlijk ook helemaal niet. De overheid maakt fouten waarvan het Fyra drama de grootste fout was en dat is hoe dan ook kwalijk te noemen. Kosten 11 miljard klaar. 

Reputatie 7
Badge +1

 

Misschien moet je toch eens kritisch gaan lezen. Er staat o.a. dit

 

Die 11 miljard bestaat uit de aanleg van het spoor, de infrastructuur om het spoor heen zoals tunnels en bruggen, de treinen zelf en het onderhoud van reeds aangelegde spoordelen. Daar is nu al sprake van verzakkingen, zodat de kosten nog elke dag oplopen.

 

Bovenstaande is natuurlijk niet alleen maar toe te rekenen aan de Fyra. De Thalys en de Eurostar maken hier ook gebruik van. Zonder deze infrastructuur hadden deze de afgelopen 10 jaar echt niet gereden. 

 

 

Ik maak mij overigens wel zorgen over het beperkte aantal zitplaatsen in deze nieuwe trein. Las op twitter dat er ruim 400 zitplaatsen zijn, terwijl in het huidige materiaal ruim 600 zitplaatsen zijn. Als er veel mensen moeten staan zal dat ongetwijfeld snel voor smerige treinen gaan zorgen.  

Daar komt je wat laat achter, bij het gebrekkige aantal zitplaatsen zijn al jaren geleden grote vraagtekens gezet. De reactie was toen dat in de spits een deel van de reizigers zal moeten staan. De vraag is hoe reëel dat is als mensen in de spits de volle mep moeten betalen en daar bovenop ook nog een toeslag. De keuze voor de auto is dan snel gemaakt.

Een 8-wagenstel ICNG heeft 417 zitplaatsen, dat is ongeveer evenveel als een VIRM4 of een 4-wagenstel (halfdubbeldeks) van de RRX in Duitsland. Mijn gevoel zegt dat er dan toch iets niet klopt in het ontwerp van het interieur.

Reputatie 7
Badge +1

Ik geef alleen maar aan waarom ik zeer gemengde gevoelens heb bij alle juichverhalen over de ICNG. De exploitatie van de HSL door NS is uitgelopen op een drama. Overigens niet alleen veroorzaakt door NS. Ook de Nederlandse overheid heeft een eindeloze reeks aan blunders begaan.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik snap (zeker gezien alle andere grote problemen bij NS) ook niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over het vervangen van de ICR door de ICNG. Er wordt wel vaker oud materieel door nieuw vervangen, recent nog Mat64 door SNG.

Wouter Koolmees die sinds zijn aantreden naar de klanten toe volledig onzichtbaar is en dan wel voor dag en dauw de eerste rit komt uitzwaaien. Dan denk ik, beste man ga je eerst eens bezig houden met problemen als de massaal weggelopen reizigers en de kaalslag in de dienstregeling. 

 

Ik snap de introductie op deze manier dan weer wel. Het is natuurlijk de afsluiting van een behoorlijk negatief tijdperk met nu eindelijk de vervanging van de Fyra. Ik maak mij overigens wel zorgen over het beperkte aantal zitplaatsen in deze nieuwe trein. Las op twitter dat er ruim 400 zitplaatsen zijn, terwijl in het huidige materiaal ruim 600 zitplaatsen zijn. Als er veel mensen moeten staan zal dat ongetwijfeld snel voor smerige treinen gaan zorgen.  

Reputatie 7
Badge

Ja graag.

 

Nou hier meid. https://nos.nl/artikel/2035487-enquetecommissie-de-fyra-kost-ons-11-miljard-euro 

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

11 miljard?

Waar slaat deze onzin op?

Wat nou onzin. Dat heb ik gisteren gelezen op meerdere website's hoor. Wil je een link? 

Ja graag.

Reputatie 7
Badge

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

11 miljard?

Waar slaat deze onzin op?

Wat nou onzin. Dat heb ik gisteren gelezen op meerdere website's hoor. Wil je een link? 

Ik geef alleen maar aan waarom ik zeer gemengde gevoelens heb bij alle juichverhalen over de ICNG. De exploitatie van de HSL door NS is uitgelopen op een drama. Overigens niet alleen veroorzaakt door NS. Ook de Nederlandse overheid heeft een eindeloze reeks aan blunders begaan.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik snap zeker gezien alle andere grote problemen bij NS ook niet dat er zo'n ophef (inclusief bavianengedrag van kijk eens hoe goed wij zijn) wordt gemaakt over het vervangen van de ICR door de ICNG. Er wordt wel vaker oud materieel door nieuw vervangen, recent nog Mat64 door SNG.

Wouter Koolmees die sinds zijn aantreden naar de klanten toe volledig onzichtbaar is en dan wel voor dag en dauw de eerste rit komt uitzwaaien. Dan denk ik, beste man ga je eerst eens bezig houden met problemen als de punctualiteit (ook op de HSL), de massaal weggelopen reizigers en de kaalslag in de dienstregeling. 

Reputatie 7
Badge

In een ander topic heb ik al het boek "De ontsporing, het fiasco Fyra” van Marcel van Silfhout en Andries van den Berg aangeraden. 

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

11 miljard?

Waar slaat deze onzin op?

Reputatie 7
Badge +3

Ik geef alleen maar aan waarom ik zeer gemengde gevoelens heb bij alle juichverhalen over de ICNG. De exploitatie van de HSL door NS is uitgelopen op een drama. Overigens niet alleen veroorzaakt door NS. Ook de Nederlandse overheid heeft een eindeloze reeks aan blunders begaan.

Het is te hopen dat er eindelijk een bladzij kan worden omgeslagen en er een betrouwbare en comfortabele treindienst uitgevoerd gaat worden. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

Reputatie 7
Badge

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

Dan hoop ik dat de mensen om jou heen dat ook bij jou doen met fouten die je in het verleden hebt gemaakt zodat je ze niet vergeet.

Zoo hé, waar komt dat (diep) vandaan @Jeroen!? Of had je het niet over/tegen een persoon?

Dan is het verder prima. Ik schrik hier wel van. 😫

Maar ik lees het waarschijnlijk verkeerd. Een foutje dat je in het verleden hebt gemaakt mag je niet levenslang achtervolgen natuurlijk. Dat vergeet je dan niet, maar bestaat verder niet meer als het om een vriendschap of werk relatie gaat.

 

Nee je leest het goed, als iMark zo graag andere op fouten uit het verleden wijst en ze ermee wilt achtervolgen dan hoop ik dat hij met gelijke munt wordt terugbetaald door zijn omgeving.

Reputatie 7
Badge

Joh, vertel.. 

De hele trein viel gewoon uit elkaar. Hoe krijg je het voor elkaar. Heremeteit. 

Ik wist niet dat het zo erg was.👀 Ik had me er nooit zo in verdiept eigenlijk. Nou ja.. weer wat nieuws geleerd. 

Badge +3

Ik zat online een beetje te koekeloeren. Ik las dat de fyra en rijdende doodskist was.

Joh, vertel! 🤣

Reputatie 7
Badge

Ik zat online een beetje te koekeloeren. En ik had gelezen dat die hele fyra drama de NS 11 miljard euro heeft gekost. 💲

Belgie (NMBS) was Nederland voor geweest met het bestellen van dezelfde treinen (wel minder dan NS) en heeft Nederland gewaarschuwd voor de problemen die de trein had. Wat ik dan niet begrijp is waarom Nederland daar niet naar Geluisterd heeft.🤷‍♂️

De fyra was ook nog eens super onveilig. Ik las dat de fyra en rijdende doodskist was. Vanwege alle problemen die de trein had. Voornamelijk onderdelen die los raakten, roest, remmen die niet geschikt waren voor hoge snelheden, pantograven die het begaven. Etc.

Badge +3

Dan hoop ik dat de mensen om jou heen dat ook bij jou doen met fouten die je in het verleden hebt gemaakt zodat je ze niet vergeet.

Zoo hé, waar komt dat (diep) vandaan @Jeroen!? Of had je het niet over/tegen een persoon?

Dan is het verder prima. Ik schrik hier wel van. 😫

Maar ik lees het waarschijnlijk verkeerd. Een foutje dat je in het verleden hebt gemaakt mag je niet levenslang achtervolgen natuurlijk. Dat vergeet je dan niet, maar bestaat verder niet meer als het om een vriendschap of werk relatie gaat.

En verder met @Trein-Dario dan maar...😪

Het refereren aan het Fyra-fiasco is vooral bedoeld om NS blijvend te herinneren aan de onwaarschijnlijke wanprestatie die geleverd is. Dat wordt nu een heel klein beetje goedgemaakt door de instroom van de ICNG.

NS moet heel erg op de tellen passen en vooral geen arrogante kletspraatjes verkopen. De ICNG is een hoofdstuk in het Fyra-verhaal. Het blijft onbegrijpelijk dat NS indertijd niet van de HSL geschopt is.

Ik begrijp best dat het niet leuk is voor een generatie van NS-ers om te moeten lezen over het Fyra-fiasco. Toch zullen we er over moeten blijven praten om lessen te leren uit die zwarte periode in de geschiedenis van NS.

Maar ik sta wel open voor een prettige reiservaring met de nieuwe treinen. Mogelijk dat dat me wat milder zal stemmen.

Dan hoop ik dat de mensen om jou heen dat ook bij jou doen met fouten die je in het verleden hebt gemaakt zodat je ze niet vergeet.

Overigens boeit het mij verder weinig ik was er niet bij betrokken, maar ik vind het wel gewoon totaal overbodig om deze oude koeien dan steeds uit de sloot te trekken. Blijkbaar zit jij er erg mee dat het gebeurt is.

 

Jij zou het ook niet fijn vinden als je elke keer herinnert wordt aan fouten die je ooit eens gemaakt hebt en daarbij, van fouten leer je (meer dan van de dingen die je goed doet).

 

Het is alleen jammer dat de reizigers voor dergelijke fouten moet (boeten) betalen. 

Waar baseer je dat op, dat is totaal uit de lucht gegrepen.

Reputatie 7
Badge +3

Het refereren aan het Fyra-fiasco is vooral bedoeld om NS blijvend te herinneren aan de onwaarschijnlijke wanprestatie die geleverd is. Dat wordt nu een heel klein beetje goedgemaakt door de instroom van de ICNG.

NS moet heel erg op de tellen passen en vooral geen arrogante kletspraatjes verkopen. De ICNG is een hoofdstuk in het Fyra-verhaal. Het blijft onbegrijpelijk dat NS indertijd niet van de HSL geschopt is.

Ik begrijp best dat het niet leuk is voor een generatie van NS-ers om te moeten lezen over het Fyra-fiasco. Toch zullen we er over moeten blijven praten om lessen te leren uit die zwarte periode in de geschiedenis van NS.

Maar ik sta wel open voor een prettige reiservaring met de nieuwe treinen. Mogelijk dat dat me wat milder zal stemmen.

Reputatie 7
Badge

 

Jij zou het ook niet fijn vinden als je elke keer herinnert wordt aan fouten die je ooit eens gemaakt hebt en daarbij, van fouten leer je (meer dan van de dingen die je goed doet).

 

Het is alleen jammer dat de reizigers voor dergelijke fouten moet (boeten) betalen. 

@iMark  Yep daarin is gefaald dat er ondanks waarschuwingen toch gekozen is voor de Fyra en dat heeft ook een hoop geld gekost. Uiteindelijk denk ik dat de reiziger nu wel beter af is met deze trein dan met de Fyra.

Maar om daar nu nog apart bij stil te gaan staan is gewoon oude koeien uit de sloot halen, er is genoeg gezegd over de Fyra overal.  Inmiddels zijn we aangekomen in het tijdperk ICNG.

Jij zou het ook niet fijn vinden als je elke keer herinnert wordt aan fouten die je ooit eens gemaakt hebt en daarbij, van fouten leer je (meer dan van de dingen die je goed doet).

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Rijden met afgeschreven materieel dat eigenlijk niet geschikt is voor de HSL geeft weer heel andere problemen. Zoals extra spoorslijtage en extra herrie. Allemaal veroorzaakt door het Fyra-fiasco. 

Het is natuurlijk prettig dat er eindelijk nieuw materieel instroomt om op de HSL te rijden. Maar ik zie het vooral als falen van NS dat er pas 10 jaar nadat de Fyra van het spoor werd gehaald nieuwe treinen in dienst komen. Nieuwe treinen die eigenlijk al in 2007 of 2008 hadden moeten rijden. Het is een dag waarin we ook aandacht moeten hebben voor het falen van NS in de exploitatie van de HSL.

Reageer