Skip to main content

Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 412 reacties
  • 13228 Bekeken

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!

412 reacties

....Rekenen is juist wel mijn sterkste kant. Had op de lagere school altijd een 10 voor hoofdrekenen......

Respect hoor, ik kwam niet verder dan een 7.

Maar later heeft mij dat nooit gehinderd want toen kwam de digitale rekenmachine......

Reputatie 7

....Rekenen is juist wel mijn sterkste kant. Had op de lagere school altijd een 10 voor hoofdrekenen......

Respect hoor, ik kwam niet verder dan een 7.

Maar later heeft mij dat nooit gehinderd want toen kwam de digitale rekenmachine......

Tja, afhankelijk zijn van technologie is onze ideale leefstijl, toch?

Lekker lui zijn en de "moeilijke en zware" taakjes over laten aan onze digitale slaven!

 

Ik mag toch hopen dat je voor simpele +, -, * en / sommen niet je rekenmachine gebruikt 😬.

 

Een docent op mijn MBO 4 opleiding vond het knap en verassend dat ik snel kon hoodrekenen met toch wel vrij simpele dingen (het leek in iedergeval vrij simpel voor mij). "Dat had ik nou niet verwacht van een MBO 4 leerling..."

Iedereen kan toch met tijd rekenen?!?! (Blijkbaar niet)

Reputatie 7

Alle punctialiteitscijfers ten spijt, door dit soort geintjes is de trein niet meer serieus te nemen als je een enigszins normale reistijd wil hebben. Dat de sector zelf dit normaal vindt is absurd. 

Alle punctialiteitscijfers ten spijt, door dit soort geintjes is de trein niet meer serieus te nemen als je een enigszins normale reistijd wil hebben. Dat de sector zelf dit normaal vindt is absurd. 

Dat ProRail erg in zichzelf gekeerd is kan ik nog wel begrijpen want die hebben (ook financieel) niet direct met de klant te maken. Ik zou alleen verwachten dat NS, dat wel met die klant te maken heeft, daar toch wat meer corrigerend zou optreden.

Voor een sprinterreiziger is het allemaal nog wel te overzien maar voor wie een langere reis maakt betekent het langzamerhand dat je vrijwel altijd ergens wel een stuk met de bus moet of een grote omweg moet maken. En dan gaan mensen uiteindelijk afhaken ("er is altijd wel iets aan de hand").

Reputatie 7

als het NS om reizigers te doen was zouden er veel meer dingen anders gaan, denk ik. 

Reputatie 7

Alle punctialiteitscijfers ten spijt, door dit soort geintjes is de trein niet meer serieus te nemen als je een enigszins normale reistijd wil hebben. Dat de sector zelf dit normaal vindt is absurd. 

Voor een sprinterreiziger is het allemaal nog wel te overzien maar voor wie een langere reis maakt betekent het langzamerhand dat je vrijwel altijd ergens wel een stuk met de bus moet of een grote omweg moet maken. En dan gaan mensen uiteindelijk afhaken ("er is altijd wel iets aan de hand").

Helemaal juist. En als mensen ergens een hekel aan hebben is het wel busvervoer. Voor een keertje oké, maar niet als dit 10x per jaar jou treft. Mensen gaan een leuke dag uit en willen niet gehinderd worden door tijdvretende reisobstakels. Ik reis door het hele land en tref vaak busvervoer. Ik pas inmiddels mijn plannen dan aan. Als de Zeeuwse lijn er weer eens uitligt bijvoorbeeld, gaat Zeeland niet door en wordt het een bestemming waar je nog kan komen komen zonder touringcarhinder. 

Als Boxtel - Eindhoven eruit ligt wordt het zo lang als dat duurt geen uitstap naar Eindhoven of Limburg. Ik ben de bussen beu. Laatst door een storing halverwege mijn reis ook busvervoer getroffen, zat ik 45 minuten in een volle touringcar, Hollandse muziek (van de chauffeur) hard aan boven mijn hoofd, en dan optrekkend en stoppend langs tal van stoplichten om de stad uit te komen. Pfff.

Reputatie 7

het mooiste is als NS er weer een mail uit doet over hoe je heerlijk dagjes uit of fietstochtjes kunt maken in de zomer, terwijl dat in de praktijk door alle buitendienststellingen helemaal niet gaat. Men heeft geen flauw idee welk product men eigenlijk aanbiedt😄

Reputatie 7

Alle punctialiteitscijfers ten spijt, door dit soort geintjes is de trein niet meer serieus te nemen als je een enigszins normale reistijd wil hebben. Dat de sector zelf dit normaal vindt is absurd. 

Dat ProRail erg in zichzelf gekeerd is kan ik nog wel begrijpen want die hebben (ook financieel) niet direct met de klant te maken. Ik zou alleen verwachten dat NS, dat wel met die klant te maken heeft, daar toch wat meer corrigerend zou optreden.

Voor een sprinterreiziger is het allemaal nog wel te overzien maar voor wie een langere reis maakt betekent het langzamerhand dat je vrijwel altijd ergens wel een stuk met de bus moet of een grote omweg moet maken. En dan gaan mensen uiteindelijk afhaken ("er is altijd wel iets aan de hand").

Nee hoor! Ik heb wel eens 1 hele week waar ik 0 storingen heb op mijn traject, die week komt meestal tevoorschijn wanneer ik net niet met de trein moet 😄.

 

Mijn traject is Middelburg - Utrecht Centraal dus je kan nog op best wat plekken uitwijken…

Dordrecht -> Geldermalsen -> Utrecht Centraal, Den Bosch, Den Haag Centraal, Leiden Centraal en Schiphol... heb ze allemaal een keer gehad door storingen. 🤪

Ben inmiddels ook al op een enorm aantal stations geweest waar ik eigenlijk nooit had hoeven zijn door storingen 😄, zo leer je toch nog een beetje Nederland kennen hé.

 

Ik heb nog nooit echt afgehaakt.

Zo heb ik bijvoorbeeld Middelburg - Dordrecht - Breda - Den Bosch - Utrecht gehad. Ik ben wel af gaan haken toen m'n reis van 2 en een halfuur opeens 4 uur duurde, en toen was ik in Woerden (±10-15 minuten van Utrecht vandaan)

 

Toch bijzonder hoe wij reizigers zo flexibel zijn...

.....Ik heb nog nooit echt afgehaakt......

..... Ik ben wel af gaan haken ...

Zo lang NS je treindeel maar niet afhaakt is er niets aan de hand.....

Trouwens wel een chaos in Deutschland, het land waar ooit alles püntlich ging. Zelfs Wolfsburg naar Dortmund wil niet lukken, dan die 300 kilometer maar met het vliegtuig..…

https://nos.nl/l/2528146

Reputatie 7

Trouwens wel een chaos in Deutschland, het land waar ooit alles püntlich ging. Zelfs Wolfsburg naar Dortmund wil niet lukken, dan die 300 kilometer maar met het vliegtuig..…

https://nos.nl/l/2528146

Ja, ik las het en dacht: onvoorstelbaar toch. Goeie reclame (alweer) voor duurzaam reizen DB ! De luchtvaart zal blij met jullie zijn.

Reputatie 7

alsof dit een typisch Duits probleem is...🙄

alsof dit een typisch Duits probleem is...🙄

Zeker weten, Wolfsburg en Dortmund liggen in Deutschland.......

Reputatie 7

Alle punctialiteitscijfers ten spijt, door dit soort geintjes is de trein niet meer serieus te nemen als je een enigszins normale reistijd wil hebben. Dat de sector zelf dit normaal vindt is absurd. 

nou moet ik zeggen dat de punctualiteit cijfers in Duitsland nog veel en veel slechter zijn. Moet je voor de grap eens een keer kijken rondom Frankfurt am Main Hbf…. Het is natuurlijk niet goed te praten. Weet wel dat veel vertragingen vaak de schuld zijn van ProRail en niet van NS omdat zij de afhandelvolgorde van treinen bepalen

 

nou moet ik zeggen dat de punctualiteit cijfers in Duitsland nog veel en veel slechter zijn. 

De punctualiteitscijfers van de ICE in Duitsland zijn vrijwel gelijk aan die van de HSL in Nederland. In beide gevallen tussen 60 en 65%.

Reputatie 7

Ik vind het voor Duitsland een stuk anders dan Nederland, Duitsland heeft veel meer kilometers spoor dan Nederland en is dus meer storingsgevoelig voor bepaalde langeafstandstrajecten, je kan ze eigenlijk niet met elkaar vergelijken…

 

Ik wil het absoluut niet goed praten, maar voor mij is dit appels met peren vergelijken

het mooiste is als NS er weer een mail uit doet over hoe je heerlijk dagjes uit of fietstochtjes kunt maken in de zomer, terwijl dat in de praktijk door alle buitendienststellingen helemaal niet gaat. Men heeft geen flauw idee welk product men eigenlijk aanbiedt😄

NS Marketing is al een tijdje los gezongen van de realiteit. In plaats van met aanbiedingen te komen voor langeafstandsvervoer kunnen ze in de zomerperiode beter met aanbiedingen komen voor een dagje uit naar een nabij gelegen stad. Langeafstandsvervoer is in de zomer nauwelijks nog mogelijk.

Reputatie 7

Ik vind het voor Duitsland een stuk anders dan Nederland, Duitsland veel meer kilometers spoor dan Nederland en is dus meer storingsgevoelig voor bepaalde langeafstandstrajecten, je kan ze eigenlijk niet met elkaar vergelijken...

Deels eens. Ik moet wel zeggen dat de communicatie over verstoringen veel beter vind in Duitsland. De term “dienstregelingswijziging” bestaat daar niet. Bij één van mijn treinen vandaag staat dit:

In Nederland had hier waarschijnlijk dienstregelingswijziging gestaan.

Ik vind het voor Duitsland een stuk anders dan Nederland, Duitsland heeft veel meer kilometers spoor dan Nederland en is dus meer storingsgevoelig voor bepaalde langeafstandstrajecten, je kan ze eigenlijk niet met elkaar vergelijken…

Dat is zeker waar. De problemen in Duitsland concentreren zich vooral bij het IC/ICE vervoer en dat gaat over afstanden die we in Nederland nauwelijks kennen. Als je alleen RE/RB/S treinen gebruikt valt het in Duitsland wel mee.

Reputatie 7

Ik vind het voor Duitsland een stuk anders dan Nederland, Duitsland veel meer kilometers spoor dan Nederland en is dus meer storingsgevoelig voor bepaalde langeafstandstrajecten, je kan ze eigenlijk niet met elkaar vergelijken...

Deels eens. Ik moet wel zeggen dat de communicatie over verstoringen veel beter vind in Duitsland. De term “dienstregelingswijziging” bestaat daar niet. Bij één van mijn treinen vandaag staat dit:

In Nederland had hier waarschijnlijk dienstregelingswijziging gestaan.

De communicatie is daar inderdaad een heel stuk beter. Ook regelmatig vertraging door werkzaamheden gehad, die nog als vertraging benoemd worden. Hier is de punctualiteit hoog doordat niet naar de jaardienstregeling gekeken wordt. 

Reputatie 5

Vandaag de metro genomen vanuit Den Haag naar Rotterdam, om vervolgens de trein richting Antwerpen te nemen. Het wordt afzien de komende tijd door de werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam, voor de 2 keer in relatief korte tijd, het gevolg van het spreiden van talloze projecten bij ProRail. Als ik vervolgens in recente artikelen lees dat een groot deel van de spoorinfrastructuur voor de 2e keer moet worden vervangen na WOII en de ellende voor reizigers tot 2030 kan duren, dan gaat deze blog reeks voorlopig nog door (sarcasme)… Vandaag weer ruim 20 minuten vertraging opgelopen tussen Rotterdam en Breda. Nee, deze keer geen kapotte trein, sein/wissel-storing of de notoire HSL ellende, maar een zwaan die bij de Merwedebrug het spoor “onveilig” maakte. Medewerkers van ProRail hebben zich over de zwaan ontfermd, een mooie daad!

De vertraging zal nog wel verder uitlopen, we zijn net uit Breda vertrokken, maar zijn kort daarna stil gaan staan vanwege treinen die we op tijd rijden. 

Reputatie 7

Die 2030 is natuurlijk niet waar. Er gaat nooit meer een redelijkheidswijze werkzaamheden-vrij spoor komen in Nederland. 

Reputatie 7
Badge +3

@ThomasReichel genoeg openstaande vacatures in Nederland. Je kunt ook een baan dichterbij zoeken. Of verhuizen richting jouw huidige werkplek. Scheelt vast een hoop stress.

Reputatie 7

@MoDe dat is uiteraard waar. Toch denk ik dat genoegen nemen met de ellende op het spoor maatschappelijk onverantwoord is. Maar dat is een politieke overweging.

Reputatie 7

@ThomasReichel genoeg openstaande vacatures in Nederland. Je kunt ook een baan dichterbij zoeken. Of verhuizen richting jouw huidige werkplek. Scheelt vast een hoop stress.

Dat is heel kort door de bocht. Verhuizen is, zeker in de huidige tijd, niet zomaar een optie en niet voor iedereen ligt het werk voor het oprapen overal. 

In dit rijke Nederland mag je anno 2024 toch wel verwachten dat je goed en vlot, stressloos kunt reizen met OV. Zeker op deze korte afstanden. Er kan soms wat hinder zijn of wat vertraging, maar niet in de frequentie die we hier altijd zien. 

In het buitenland wordt gelachen om een afstand als Eindhoven - Den Haag en is men naar het werk nog wel meer reistijd kwijt. Of Den Haag - Antwerpen, ook een afstandje van niks.

Reageer