Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 184 reacties
  • 6325 Bekeken


Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 7

Het zijn heel vaak dezelfde trajecten waar iets mee is, wie het dan ook rijdt. De HSL is de “topper”, maar ook de Zeeuwse lijn, Rotterdam - Den Haag, Breda-Tilburg, Den Bosch - Nijmegen, Eindhoven - Weert, Hengelo - Bielefeld, en alle lijnen in Zuid-Limburg zijn heel vaak rood te zien in de app. Relatief veel Zuid-Nederland eigenlijk.

Reputatie 1

Ik dacht altijd dat de HSL het paradepaardje van de NS was, maar volgensmij zijn er elke dag wel problemen. Altijd wel een melding in de NS app. Net zoals traject Maastricht - Aachen, altijd personeelstekort.

Maastricht-Aachen wordt niet door NS gereden. Beetje appels met peren vergelijking want de HSL is natuurlijk ook geen personeelsprobleem, meer een materiaalprobleem en een spooraanlegprobleem.

 

De HSL is geen paradepaardje meer een hoofdpijndossier.

Ik weet dat het niet door NS word gereden haha. Ik bedoelde meer dat er vaak wel een melding of een storing van dat traject in staat. Ben het wel met je eens, meer een hoofdpijndossier dus.

Reputatie 6

Het is weer zover met de HSL, een “simpele” sein- en wisselstoring legt het treinverkeer naar Breda volledig plat. 
Alle aandacht in de media ten spijt, de ellende voor reizigers blijft voortduren…

 

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden op dit traject, dus dat zegt genoeg. Ook weer uitloop van werkzaamheden tussen Venlo en Roermond vanochtend. Prorail is weer lekker bezig.

Reputatie 7
Badge +1

Ik dacht altijd dat de HSL het paradepaardje van de NS was, maar volgensmij zijn er elke dag wel problemen. Altijd wel een melding in de NS app. Net zoals traject Maastricht - Aachen, altijd personeelstekort.

Maastricht-Aachen wordt niet door NS gereden. Beetje appels met peren vergelijking want de HSL is natuurlijk ook geen personeelsprobleem, meer een materiaalprobleem en een spooraanlegprobleem.

 

De HSL is geen paradepaardje meer een hoofdpijndossier.

Reputatie 1

Ik dacht altijd dat de HSL het paradepaardje van de NS was, maar volgensmij zijn er elke dag wel problemen. Altijd wel een melding in de NS app. Net zoals traject Maastricht - Aachen, altijd personeelstekort.

Reputatie 4

Het is weer zover met de HSL, een “simpele” sein- en wisselstoring legt het treinverkeer naar Breda volledig plat. 
Alle aandacht in de media ten spijt, de ellende voor reizigers blijft voortduren…

 

Reputatie 7

Vlak voor vertrek een trein laten uitvallen wegens logistieke beperkingen???

 

Ik vermoed zomaar dat de trein op dit tijdstip nog van het rangeerterrein af komt rijden (1e rit van de dag voor het betreffende materieel). Afhankelijk van de beschikbare tijd en ruimte op het station worden treinen enkele minuten voorafgaand aan de rit voorgebracht. Op het rangeerterrein zal tijdens het gereedmaken dan echter een defect zijn geconstateerd van danige aard waarna is besloten de trein op te heffen. Voor de reiziger kan het lijken als iets onzinnigs, want waarom wordt zoiets niet eerder besloten?

Een trein (veel) eerder gereedmaken en voorbrengen is vaak niet mogelijk omdat stations beperkte capaciteit hebben. Er passen nu eenmaal geen meerdere treinen uit dezelfde serie tegelijkertijd op het station, zonder dat dit ten koste gaat van andere treinseries die ook opstarten. Jouw trein met treinnummer 1121 is de derde trein van de dag die vanaf Den haag centraal richting Eindhoven rijdt. Enkel de allereerste treinen die op de vroege ochtend gaan vertrekken worden doorgaans al langer vantevoren klaargezet. Pas nadat deze treinen vertrokken zijn kan de volgende rits worden klaargezet en dat kan natuurlijk ook niet tegelijkertijd want er is een beperkt aantal sporen van en naar het rangeerterrein. Zo kan het dus, hoewel zeker frustrerend, dat een trein pas kort vantevoren komt te vervallen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Jouw zalvende manier van schrijven komt nog veel onprettiger over. Vooral omdat je niet lijkt te beseffen dat dit enorm frustrerend is. Vroeg opgestaan en dan rijdt de trein toch niet. De trein is ook niet defect, want dan stond er wel ‘defecte trein'. Wat is er hier gebeurd dat de trein niet rijdt?

 

Wat betreft het eerste gedeelte van je post ben ik het helemaal met je eens. Maar ik krijg, zelfs zonder de inside informatie die Re.tep (of moeten we “hé daar is ‘ie weer eens met weer een andere naam” Peter zeggen) heeft, toch echt de indruk dat de trein wel degelijk defect was, de 2 stellen die deze trein hadden moeten rijden zijn tot nu toe de rest van de dag niet meer ingezet. Als ze niet defect zouden zijn, hadden ze intussen al andere ritten gereden, het laatste GPS signaal is vanmorgen 6:54 vanaf de Binckhorst. 

.

Ik spreek niemand persoonlijk aan m.u.v. 1 persoon, Wouter Koolmees, president directeur van de NS en als er iemand iets aan deze wantoestanden zou moeten doen, dan is hij het wel… 

Wouter Koolmees is een politicus en heeft nul ervaring in het leiden van een bedrijf waardoor hij bij NS rondloopt als een kat in een vreemd pakhuis. Waarom hij op deze positie is benoemd blijft een raadsel.

Hetzelfde probleem speelt bij John Voppen die de technische bagage en ervaring mist om een bedrijf als ProRail te leiden. Veel ambitie en weinig competentie.

Reputatie 4

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Ik spreek niemand persoonlijk aan m.u.v. 1 persoon, Wouter Koolmees, president directeur van de NS en als er iemand iets aan deze wantoestanden zou moeten doen, dan is hij het wel… 

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Jouw zalvende manier van schrijven komt nog veel onprettiger over. Vooral omdat je niet lijkt te beseffen dat dit enorm frustrerend is. Vroeg opgestaan en dan rijdt de trein toch niet. De trein is ook niet defect, want dan stond er wel ‘defecte trein'. Wat is er hier gebeurd dat de trein niet rijdt?

 

Reputatie 7

Dat het onprettig overkomend snap ik, maar gezien hoe lang de ellende duurt en hoe groot die ellende is, denk ik dat het redelijk is om er geen doekjes om te winden. Dat hoeft niet richting wie dan ook persoonlijk, behalve dan wellicht de persoon die aan het hoofd van de organisatie staat en niet echt pogingen lijkt te doen om dingen redelijkerwijs te veranderen.

Reputatie 5

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Reputatie 7
Badge

U heeft ook altijd pech zodra u met de trein reist. 

Reputatie 4

Vlak voor vertrek een trein laten uitvallen wegens logistieke beperkingen??? Wat een teringbende bij de NS, geen andere woorden voor. Als logisch denkend mens kom ik tot de conclusie dat de machinist niet is komen opdagen, want als er geen materieel zou zijn dan was deze melding eerder verschenen en had ik thuis nog een kop koffie kunnen nemen in deze vroegte. Een andere reden zou het gebrek aan conducteurs kunnen zijn, die op het allerlaatste moment ziek zijn geworden of in een hele vroege file staan (sarcasme)… Ik begrijp het nut van conducteurs op een trein sowieso niet, ik ben niet 1x deze week gecontroleerd op het traject Den Haag HS - Eindhoven. Wat wel heel consistent blijft zijn de vertragingen. Woensdagavond ging alles goed van Eindhoven tot Breda, maar daarna begon de ellende, resulterend in een vertraging van 15 minuten bij aankomst op Den Haag HS. Pas toen werd omgeroepen dat de trein een vertraging had opgelopen, mosterd na de maaltijd, terwijl tijdens de slakkengang rit niets werd omgeroepen. Er kan nog zoveel worden verbeterd bij de NS, maar met een mislukte politicus als hoofd van de NS, maak ik mij geen illusies meer, hè Wouter Koolmees??

Reputatie 4

De vertraging van treinen wordt niet constant gemeten, maar bij de vele meetpunten die door het land heen liggen. Deze liggen bijvoorbeeld bij stations, maar ook bij andere punten tussen de stations in, bijvoorbeeld bij wissels of tunnels.

De IC naar Brussel rijdt over de HSL vanuit Schiphol naar Rotterdam. 10 minuten voor Rotterdam is precies het moment dat de trein het eerste meetpunt passeert na de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL (die helaas na het uitkomen van dat artikel nóg verder uitgebreid is). Daar wordt dus de actuele tijd van passeren vergeleken met de dienstregeling, waarna de vertraging geactualiseerd wordt. Vandaar dat op dat moment de vertraging bekend wordt. Bij eerdere meetpunten is er dan nog geen sprake van vertraging, of onvoldoende vertraging om de +5 te laten zien.

Wel heb ik nog een beetje goed nieuws: aankomende maandag gaat een kleine tussentijdse wijziging in de dienstregeling in, waardoor de IC naar Brussel eerder uit Amsterdam gaat vertrekken. Daarmee heeft de trein dus extra tijd in de dienstregeling om hopelijk, ondanks de tijdelijke snelheidsbeperking, toch weer op tijd uit Rotterdam te kunnen vertrekken.

Dank voor deze gedetailleerde uitleg! Waardeer ik enorm.

Reputatie 5

........Wel heb ik nog een beetje goed nieuws: aankomende maandag gaat een kleine tussentijdse wijziging in de dienstregeling in....

Bedankt voor deze positieve en deskundige uitleg, Julian. Goed om te lezen dat de dienstregeling wordt aangepast ivm de actuele situatie op de HSL.

De vertraging van treinen wordt niet constant gemeten, maar bij de vele meetpunten die door het land heen liggen. Deze liggen bijvoorbeeld bij stations, maar ook bij andere punten tussen de stations in, bijvoorbeeld bij wissels of tunnels.

De IC naar Brussel rijdt over de HSL vanuit Schiphol naar Rotterdam. 10 minuten voor Rotterdam is precies het moment dat de trein het eerste meetpunt passeert na de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL (die helaas na het uitkomen van dat artikel nóg verder uitgebreid is). Daar wordt dus de actuele tijd van passeren vergeleken met de dienstregeling, waarna de vertraging geactualiseerd wordt. Vandaar dat op dat moment de vertraging bekend wordt. Bij eerdere meetpunten is er dan nog geen sprake van vertraging, of onvoldoende vertraging om de +5 te laten zien.

Wel heb ik nog een beetje goed nieuws: aankomende maandag gaat een kleine tussentijdse wijziging in de dienstregeling in, waardoor de IC naar Brussel eerder uit Amsterdam gaat vertrekken. Daarmee heeft de trein dus extra tijd in de dienstregeling om hopelijk, ondanks de tijdelijke snelheidsbeperking, toch weer op tijd uit Rotterdam te kunnen vertrekken.

Reputatie 4

Kan iemand mij uitleggen waarom de Intercity Direct van Rotterdam richting Brussel van 7:11 uur IEDERE keer een vertraging van 5 minuten bij aankomst in Rotterdam heeft??? De vertraging wordt pas NA 7:00 uur aangekondigd. Wanneer ik op perron 3 aankom, laat de NS app GEEN vertraging zien, terwijl op een gegeven moment op de borden van het perron de IRRITANTE rode cijfers +5 worden getoond, waarna de NS app de vertraging niet veel later ook laat zien. Hoe is het mogelijk dat 10 minuten voor de GEPLANDE aankomst deze vertraging TELKENS ontstaat? De trein zou zich dan ongeveer in de omgeving van Delft moeten bevinden. Ik begrijp de LOGICA van dit terugkerende PATROON niet…

Wat zeur ik over 5 minuten zullen veel mensen denken… Wel, de consequenties van deze pietluttige 5 minuten leiden vanaf Breda tot een minimale vertraging van 15 minuten in Antwerpen en dit heeft NIETS met België te maken, dit is de regelmatige SHIT waar je als reiziger van de NS mee wordt geconfronteerd. 

De 5 minuten vertraging hebben als gevolg dat de Intercity Direct stapvoets uit Breda vertrekt, vaak stil gaat staan en minimaal 10 minuten vertraging in Nederland oploopt. Eenmaal aangekomen in de tunnelbuis in Antwerpen, hetzelfde ritueel, stapvoets rijden, regelmatig stoppen, omdat het spoor nog bezet is. 

Tweemaal per week reis ik richting Antwerpen en zeer frequent maak ik deze ellende mee (de terugreis kent ook regelmatig vertragingen). Schijtziek word ik hiervan, de hoeveelheid vertraging per jaar is ABSURD. Afgezien van de vele vertragingen als gevolg van defecte wissels/treinen/seinen/materieel inzet/personeel etc. blijft dit 5 minuten patroon een mysterie, waarvoor waarschijnlijk nooit een verklaring zal worden gegeven en de reiziger het maar gewoon moet accepteren, toch Wouter Koolmees? 

Reputatie 4

Er is slechts 1 wisselprobleem nodig om de maandagochtend van vele reizigers te frustreren.
Na vele maanden werken aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam is dit het resultaat???

Een blamage waar NS en ProRail niet van wakker liggen, de wanprestaties stapelen zich alsmaar op,

Toch knap om een wisselprobleem met zoveel impact niet sneller te kunnen oplossen… uit noodzaak de metro genomen van Rotterdam naar Den Haag. 

Reputatie 4

 

....Een blamage waar NS.....

Wat kan NS doen aan een wisselstoring als gebruiker van het spoor ? De treinen en het NS personeel waren toch gewoon aanwezig, neem ik aan ?

Als de A7 maanden wordt afgesloten kan je daar als automobilist toch ook niets aan doen, hoe graag je dat ook zou willen......

Ik vermeld ProRail ook, maar misschien zou je al m’n blogs eens moeten lezen en misschien kom je tot de conclusie dat er een rode draad te bespeuren valt…

Reputatie 7

Het aangekondigde afsluiten van een snelweg voor langere tijd is niet te vergelijken met al die spoorstoringen. Deze laatste keren iedere dag terug en zorgen voor onvoorspelbaarheid / onbetrouwbaarheid. 

Daarnaast: als de snelweg weer opengaat, is het klaar. Op het spoor treedt er meestal al snel weer een storing op. 

Reputatie 5

 

....Een blamage waar NS.....

Wat kan NS doen aan een wisselstoring als gebruiker van het spoor ? De treinen en het NS personeel waren toch gewoon aanwezig, neem ik aan ?

Als de A7 maanden wordt afgesloten kan je daar als automobilist toch ook niets aan doen, hoe graag je dat ook zou willen......

Reputatie 4

Er is slechts 1 wisselprobleem nodig om de maandagochtend van vele reizigers te frustreren.
Na vele maanden werken aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam is dit het resultaat???

Een blamage waar NS en ProRail niet van wakker liggen, de wanprestaties stapelen zich alsmaar op,

Reputatie 4

Tussen Tilburg en Breda begon de trein een slakkentempo aan te nemen, in Breda langer dan normaal stilgestaan en met een slakkengang richting Rotterdam vertrokken.

The same shit as ever: een defecte trein op de HSL

Waar zijn we mee bezig NS??? 

Reageer