Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 184 reacties
  • 6325 Bekeken


Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 2

Tja als er maar genoeg tijd over is dan is het niet moeilijk om op tijd aan te komen. Hier is alles zo strak gepland dat dat wel eens lastig is.

Reputatie 7
Badge

Ja joh alles in het buitenland is beter toch?

Reputatie 4

Vandaag een artikel van admiraal Rob Bauer in het AD, over de veiligheid in de wereld en de gelatenheid van politiek, bedrijfsleven en burgers. Als hoogste militaire NAVO vertegenwoordiger van ons land nam hij de trein van Polen naar Kyiv, een reis van 10 uur, maar hij kwam op tijd aan. Ondanks de ernst van zijn boodschap, kon ik een glimlach niet onderdrukken toen ik deze regel las…

Inderdaad beste Rob, daar kan de NS inderdaad wat van leren, maar de verre van precisie “leiding” van de NS negeert de ernst van de situatie, gelatenheid is velen niet vreemd…

Reputatie 7

De HSL en de treinen daarop blijven de brekebeentjes van het spoornet. Laatst reed de ICNG weer om via Dordrecht, de route die de verbinding Eindhoven - Den Haag altijd had. Toen zelden problemen, veel betrouwbaarder. En maar een paar minuten langer onderweg.

Eergisterochtend zag ik op station Breda dat de trein naar Brussel weer 40 minuten te laat kwam. Geen idee waarom, maar wel triest voor zo'n belangrijke uurlijkse internationale IC- verbinding. 

Gaat om een gestrande trein volgens het bericht dat u laat zien. ICNG?

Dat Koolmees weinig affiniteit met klanten heeft klopt maar bij een oud-minister van sociale zaken weet je van te voren dat zijn hart primair bij de vakbeweging zal liggen. Hij heeft nu eenmaal geen achtergrond als ondernemer.

Reputatie 4

Lange werkdag achter de rug en vervolgens worden reizigers WEDEROM “getrakteerd” op het uitvallen van de trein van Eindhoven Centraal naar Den Haag.

Oorzaak: een gestrande trein op het miljarden kostende HSL traject, het traject dat blijkbaar vele single point of failures kent. 
 

De volgende trein om 21:14 uur heeft een aangekondigde vertraging van 10 minuten. 
 

Dat reizigers de NS vervloeken, zal die overbetaalde oud-politicus Koolmees niet deren. Deze man had al lang geleden de laan uit gestuurd moeten worden. De wanprestaties stapelen zich op, maar bestuurlijke consequenties bij de NS top??? 

Reputatie 4

en dan wordt de reiziger ook nog eens dubbel gepakt, omdat bij internationale treinen pas na 1 uur vertraging wordt gecompenseerd  

Dat is niet correct. De standaard EU-regeling gaat uit van compensatie bij een vertraging van minimaal een uur, Nederland heeft echter voor het binnenland weer een afwijkende regeling van een halfuur.

Ik blijf bij mij standpunt, de KLANT wordt dubbel gepakt. De EU-regelingen zijn niet meer van deze tijd, een klant pas na een uur compenseren is totale waanzin. Voorbeeld: de Eurostar van Rotterdam richting Antwerpen is een reis die normaal gesproken 32 minuten duurt. Na 2x een vertraging in Rotterdam van 30 minuten te hebben meegemaakt en GEEN compensatie te hebben ontvangen voor een vertraging van nagenoeg 100% van de normale reistijd, ben ik de intercity direct gaan nemen. De wanprestaties komen neer op een schaamteloze behandeling van klanten.

Nogmaals, deze blogs gaan over KLANTbelevingen, niet over het naleven van regels en wetgeving. Een ijdele hoop dat de NS gaat veranderen en de klant op de 1e plek zet, immers het voortbestaan van alle ondernemingen.

Reputatie 4

En nu zit ik in de internationale trein uit Antwerpen, bijna in Breda en WEDEROM stoppen we. De overstap in Breda richting Den Haag mis ik zeer regelmatig. Frustrerend ten top en het levert me een vertraging van minimaal 15 minuten op! NS of ProRail, het kan me als klant niet schelen en dan druk ik mij zeer correct uit. Het is waardeloos!!!

Reputatie 4

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Correct, maar ik boek via NS International en ook al kan de NS niets aan de vertragingen in buitenland doen, de klantbeleving is exact hetzelfde: het openbaar vervoer is onbetrouwbaar geworden en als klant betaal je tevens de hoofdprijs…

Reputatie 7

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Het gaat hier toch (ook) om de plotselinge uitval van de IC Brussel - Amsterdam? Dat heeft wel degelijk iets met NS te maken. 

Reputatie 7
Badge

Belgische treinen zijn ook niet altijd stipt. Vorige week zondag zat ik in de IC Charleroi-Antwerpen die met een kwartier vertraging aankwam in Antwerpen Centraal. In datzelfde weekend waren er plotseling ook werkzaamheden tussen St.Niklaas en Lokeren waardoor geen treinen Antwerpen-Gent reden.

Reputatie 7

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Hoezo niet, in NMBS staat toch ook NS? 😉

Reputatie 7
Badge +3

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

en dan wordt de reiziger ook nog eens dubbel gepakt, omdat bij internationale treinen pas na 1 uur vertraging wordt gecompenseerd  

Dat is niet correct. De standaard EU-regeling gaat uit van compensatie bij een vertraging van minimaal een uur, Nederland heeft echter voor het binnenland weer een afwijkende regeling van een halfuur.

Reputatie 4

Bekijk vervolgens deze idiotie, probeer de logica van de NS International notifications te doorgronden. De kwaliteit van de NS IT diensten is net zo belabberd als het vervoer.  

 

Reputatie 4

Week Parijs voor een congres. De terugreis vanuit Gare du Nord verliep voorspoedig, totdat een notificatie verscheen dat de internationale trein van 19:45 uur van Brussel Midi zou uitvallen. Snel een ticket in de trein geboekt om de Eurostar van 19:52 van Brussel naar Rotterdam te nemen, die vervolgens met ruim 20 minuten vertraging Antwerpen binnen rijdt. Wat is het openbaar vervoer een verschrikkelijk drama geworden. Een totaal onbetrouwbare ellende, een aaneenschakeling van ellende… en dan wordt de reiziger ook nog eens dubbel gepakt, omdat bij internationale treinen pas na 1 uur vertraging wordt gecompenseerd  Massaal blijven we deze wanprestatie lijdzaam ondergaan, want we hebben geen keuze! 

 

Badge +3

Er was een storing. Ik zie nu wel de disclaimer als ik op desbetreffende reis zoek. Je kan nu zowel de Reisplanner als de borden op station en in de trein raadplegen.

Dat zie jij nu… een reiziger had daar weinig aan 😴

En als je later op de betreffende reis zoekt (in de NS Reisplanner, wegens een claim of zo) is er weinig terug te vinden natuurlijk.

Uiteraard weten Rijdendetreinen en Treinposities het, maar dat zijn kanalen die een willekeurige reiziger niet hoeft te kennen.

Dat is een beetje overdreven. Een storing waarbij de werkzaamheden niet worden getoond heb ik niet vaak voorbij zien komen in mijn carrière.

Een storing misschien niet, maar werkzaamheden die wel al bekend zijn maar nog niet opgenomen zijn in de reisinformatie komt wel te vaak voor. Dat is geen storing want de systemen werken gewoon, alleen niemand heeft de informatie ingevoerd en dus worden ze ook niet getoond. Dat de reisplanner pas relatief kort van de voren actuele adviezen toont is al discutabel, maar vaak genoeg is er zelfs geen aankondiging zichtbaar.

Concreet voorbeeld, zondagavond 7 april, geen treinen tussen Tilburg en Boxtel. Staat wel al enkele dagen in de open data, reisplanner van de NS meld op moment van schrijven nog niets hierover. Wel adverteert men met PrijsTijd deals van 60% korting op treinen die niet rijden. En nee, dit is geen storing, de NS reisplanner loopt gewoon altijd 2 dagen achter op de open data, waarschijnlijk verschijnen er morgenochtend wel opeens bussen in de reisplanner hier, al ontbreekt het dan nog wel op de werkzaamhedenpagina.

Reputatie 7

het zijn niet alleen storingen, ook gewoon dingen die vergeten worden. Of wijzingen elders terwijl de werkzaamheden op een ander (deel)traject genoemd worden. Het is een jaarlijks fenomeen. 

Dat is een beetje overdreven. Een storing waarbij de werkzaamheden niet worden getoond heb ik niet vaak voorbij zien komen in mijn carrière.

Reputatie 7

Neemt niet weg dat op elk willekeurig moment welke informatie van NS dan ook, misschien wel niet juist is. Het is dus beter om niks meer te vertrouwen. Zeker als het om plannen in de toekomst gaat. Dus als je van NS afhankelijk bent, past alleen een caribische levensstijl, waar vooruit plannen geen ding is. 

Er was een storing. Ik zie nu wel de disclaimer als ik op desbetreffende reis zoek. Je kan nu zowel de Reisplanner als de borden op station en in de trein raadplegen.

Reputatie 7

en een pdf maken is alweer meerdere jaren te moeilijk om nog te kunnen doen 🤣. NS komt echt met alles weg. 

Er was een storing gaande waardoor verouderde informatie werd getoond in de Reisplanner. Echter verscheen de juiste informatie wel op de borden op het station en in de trein. Mijn collega's hebben waarschijnlijk voordat dit duidelijk was gereageerd op dit bericht.

Daar worden we niet veel wijzer van @Erryt NS Is het nou de bedoeling om de info in de reisplanner te volgen of die in de trein en op de borden van het station? 

Er was een storing gaande waardoor verouderde informatie werd getoond in de Reisplanner. Echter verscheen de juiste informatie wel op de borden op het station en in de trein. Mijn collega's hebben waarschijnlijk voordat dit duidelijk was gereageerd op dit bericht.

Reageer