Skip to main content

Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 412 reacties
  • 13228 Bekeken

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!

412 reacties

Badge +3

In het buitenland en grotere afstanden was het vroeger wel simpel (zonder zinnige dienstregeling).

Dan stak je ergens bij een oprit of op een tankstation je duim omhoog en mocht je zomaar honderden kilometers mee. Ook nog wel gedaan voor alleen de A2 tussen Eindhoven en Amsterdam (tot Utrecht ook prima).

De luxe lunch betalen wij als lifters (vaak goedkoper dan met de trein) en je was deur-tot-deur meestal sneller dan met welk ov je maar zou wensen.

Maar ja, dat was vroeger dus, nu moet alles via een dienstregeling of wat een app voor jou bedenkt.

Call me old school. En ja, vroeger was niet alles beter maar ‘anders’… 🤣

Dus als het nu (tijdelijk) anders is? Deal with it… 

Reputatie 7

Vandaag de leuke ervaring gehad van een trein die net iets te vroeg stopte op station Goes (IC Vlissingen - Rotterdam 08:29 - 08:43) met iets te vroeg bedoel ik anderhalve bak 😁.

 

Ik die in de achterste bak zat mocht dus 2 bakken verder lopen met een aantal andere reizigers, maar de alarmpjes voor de deuren begonnen al te rinkelen! Iedereen natuurlijk in de stress want we moeten hier UIT! Maar gelukkig was het alleen om een stukje verder te rijden zodat wel alle deuren en veilige uitstap hadden!

 

Al is de afstand tussen Kapelle-Biezelinge en Goes niet zo groot, vond ik het toch fijn dat ik in goes mocht uistappen 🥰 dankjwel daarvoor! De snelle IC was een groter probleem geweest als ie verder zou rijden 😥.

 

Ik was eerst bereid om uit te stappen op een niet perron omdat het stuk waar wij stopte verhoogd was maar het bleek toch nog een vrij grote hoogteverschil 😁

@Gorott

Ik heb dit ook een keer meegemaakt in Oss toen ik in een VIRM6 zat en de machinist dacht dat het een VIRM4 was. Eruit springen was in het donker gezien de hoogte sowieso geen optie en het is me toen op een extra retourritje Oss-Nijmegen v v. komen te staan.

Reputatie 7

@Gorott

Ik heb dit ook een keer meegemaakt in Oss toen ik in een VIRM6 zat en de machinist dacht dat het een VIRM4 was. Eruit springen was in het donker gezien de hoogte sowieso geen optie en het is me toen op een extra retourritje Oss-Nijmegen v v. komen te staan.

Ja ik gok zo maar dat dit hier ook het geval was. 

 

Krijg je voor dat extra retourritje dan wel GTBV of duurt dat weer maanden voordat NS eindelijk toegeeft aangezien de trein "officieel" gezien gewoon (op tijd) is gestopt op het station? Ben toch benieuwd 😁. 

(Ik was even vergeten dat je eigenlijk niet meer betaald, tenzij je uitcheckt, maar toch je rit heeft langer geduurd...)

 

Wij hadden het geluk dat er op Goes richting Roosendaal een minuut gewacht wordt, anders hadden we hetzelfde probleem gehad 😊.

@Gorott

 

Krijg je voor dat extra retourritje dan wel GTBV of duurt dat weer maanden voordat NS eindelijk toegeeft aangezien de trein "officieel" gezien gewoon (op tijd) is gestopt op het station? Ben toch benieuwd 😁. 

Geen idee, ik vraag nooit geld terug.

Reputatie 5

@ThomasReichel genoeg openstaande vacatures in Nederland. Je kunt ook een baan dichterbij zoeken. Of verhuizen richting jouw huidige werkplek. Scheelt vast een hoop stress.

Ik heb een topbaan en werk met veel plezier, maar gaan verhuizen omdat het openbaar vervoer niet op orde is, lijkt mij de omgekeerde wereld. Ik ben niet de enige reiziger die onder deze ellende gebukt gaat, het zijn er ruim een miljoen per dag. Bij NS en ProRail moet er veel verbeteren, daar ligt de oplossing…

 

 

Reputatie 5

@ThomasReichel genoeg openstaande vacatures in Nederland. Je kunt ook een baan dichterbij zoeken. Of verhuizen richting jouw huidige werkplek. Scheelt vast een hoop stress.

Dat is heel kort door de bocht. Verhuizen is, zeker in de huidige tijd, niet zomaar een optie en niet voor iedereen ligt het werk voor het oprapen overal. 

In dit rijke Nederland mag je anno 2024 toch wel verwachten dat je goed en vlot, stressloos kunt reizen met OV. Zeker op deze korte afstanden. Er kan soms wat hinder zijn of wat vertraging, maar niet in de frequentie die we hier altijd zien. 

In het buitenland wordt gelachen om een afstand als Eindhoven - Den Haag en is men naar het werk nog wel meer reistijd kwijt. Of Den Haag - Antwerpen, ook een afstandje van niks.

Je slaat de spijker op z’n kop @Rene74 De afstanden stellen niets voor en de reistijd onder normale omstandigheden, vind ik volledig acceptabel. Ik neem meestal de 1e klas en kan daar prima werken. 
onlangs sprak ik een conducteur die mij wist te vertellen, dat vanaf december ‘24 er tweemaal treinen vanuit Rotterdam naar Antwerpen gaan rijden, waarvan er een rechtstreeks naar Antwerpen rijdt en niet via die vreemde “hoek” Breda en Hazeldonk. Wat een verademing, dat scheelt tijd. Ook vertrekken ze vroeger en rijden later inde avond. Dit zijn echte verbeteringen waar reizigers blij van worden. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

De NS kan er niks aan doen dat de reisplanner aangeeft dat je het snelst met de metro reist?! Hoe vaak is er hier al wel niet geklaagd over het feit dat standaard de BTM-opties allemaal aan staan in de reisplanner? En meestal is dat niet eens zo'n groot probleem, maar we zien elke keer bij werkzaamheden dat het voor grote onduidelijkheid zorgt. Treinvervangend vervoer wordt dan vaak niet getoond, omdat een andere optie sneller is.

Goed nieuws, vanaf morgen 17/07/2024 meer RET metro's tussen Den Haag en Rotterdam vv tot einde werkzaamheden.

Reputatie 5

Wederom een ICNG probleem? Zojuist in Breda van de internationale IC Direct uit Antwerpen overgestapt op de intercity van 16:23 uur van Eindhoven richting Amsterdam, aangezien deze trein eerder richting Rotterdam vertrekt dan de internationale trein. De internationale trein was een keer op tijd in Breda, dus de overstap lukte, echter ik zat net in de ICNG net als vele anderen die de overstap maakten, toen werd omgeroepen dat de trein een vertraging van minimaal 25 minuten zou hebben en dat de reizigers geadviseerd werd om de trein van perron 5 te nemen, de trein waar ik net was uitgestapt. Iedereen is weer teruggegaan, maar waar komt deze vertraging opeens vandaan? Aangezien het een ICNG betreft, word ik meteen achterdochtig…

 

Reputatie 5

Goed nieuws, vanaf morgen 17/07/2024 meer RET metro's tussen Den Haag en Rotterdam vv tot einde werkzaamheden.

We gaan het meemaken, ik ben rond 17 uur bij de metro in Rotterdam, eens kijken of de haringen in een ton ervaring gaat verbeteren 😉

Reputatie 7

De internationale trein was een keer op tijd in Breda, dus de overstap lukte, echter ik zat net in de ICNG net als vele anderen die de overstap maakten, toen werd omgeroepen dat de trein een vertraging van minimaal 25 minuten zou hebben en dat de reizigers geadviseerd werd om de trein van perron 5 te nemen, de trein waar ik net was uitgestapt. Iedereen is weer teruggegaan, maar waar komt deze vertraging opeens vandaan? Aangezien het een ICNG betreft, word ik meteen achterdochtig…

 

Trein heeft inderdaad een defect. Men hoopt het binnen een klein halfuurtje opgelost te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Metro wordt niet aangegeven in de reisplanner tussen Breda en Rotterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

Metro wordt niet aangegeven in de reisplanner tussen Breda en Rotterdam Centraal.

Nee, natuurlijk niet. Daar rijdt toch ook helemaal geen metro?

Reputatie 7

Vannochtend geen treinen in station Middelburg 😅

Hoe ze daar komen? Er staan al een tijdje schapen naast het station op een klein stukje land (dat wordt elk jaar gedaan, misschien om het te hoge gras te maaien?), ik gok dat ze ontsnapt zijn en dus zo vanaf perron 2 op het spoor zijn gevallen…

Heb me meer zorgen gemaakt om de schapen dan m'n trein 😅

 

Ze kunnen natuurlijk niet het perron op getild worden, dus ze hebben een stukje op het spoor moeten lopen met hulp.

Er staan al een tijdje schapen naast het station op een klein stukje land (dat wordt elk jaar gedaan, misschien om het te hoge gras te maaien?), 

Schapen worden inderdaad vaak ingezet om te maaien vooral op plaatsen waar een grasmaaier wat lastig is. In Den Bosch zie ik ze ieder jaar op de schuine oevers van de Dommel en de Aa. Zodra ze een stukje kaal gegeten hebben worden ze weer verkast.

Reputatie 7
Badge +3

Als er 1 schaap op het station is volgen er meer. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Dacht dat NS het financieel moeilijk had, maar blijkbaar hebben ze hun schaapjes op het droge 😁

 

 

Wie volgt?

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet dat er vaak geen treinen rijden op dit traject, maar dat het zo erg is dat de schapen nu al het gras moeten gaan maaien? 😎

Reputatie 7
Badge

Dacht dat NS het financieel moeilijk had, maar blijkbaar hebben ze hun schaapjes op het droge 😁

 

 

Wie volgt?

Nou ja, als er één schaap over de dam is volgt de rest in ieder geval vanzelf, toch?

Reputatie 7

Dacht dat NS het financieel moeilijk had, maar blijkbaar hebben ze hun schaapjes op het droge 😁

 

 

Wie volgt?

Nou ja, als er één schaap over de dam is volgt de rest in ieder geval vanzelf, toch?

Zo blijkt, want ze stonden met z'n allen gezellig op het spoor!

Reputatie 7

Het kleine beetje groen dat op het spoor zat zal in iedergeval wel weg zijn 😄. Vraag me dan nogsteeds af hoe ze op het spoor terecht zijn gekomen, want volgens mij is er geen veilige route naar het spoor op het stuk gras waar de schapen zaten...

 

Dus dan zijn ze perron 2 opgelopen en op het spoor gevallen? Maar dat lijkt me ook gek...

Reputatie 7

Dit was de stationstunnel in 2013, 1 schaap glipte weg en de rest volgde 😆

 

.....want volgens mij is er geen veilige route naar het spoor op het stuk gras waar de schapen zaten.....

Spoorpersoneel moet zich houden aan de veilige looproutes, moeten daar zelfs excamen in doen. Voor schaapjes ligt dit anders.....

Schapen dienen zich ook gewoon aan de regels te houden hoor. Maar maak ze dat maar eens wijs...

Reageer