Per 7 september geen aansluiting meer van 2900 op 3600 in Den Bosch?

  • 1 September 2020
  • 82 reacties
  • 4858 Bekeken


Toon eerste bericht

82 reacties

Reputatie 6

Interessante vraag. Mijn ervaring door klagen over gemiste aansluitingen bij conducteurs is dat het antwoord is dat er beleidsmatig nooit meer gewacht mag worden op aansluitingen. Klopt het dat NS officieelgeen rekening meer houdt met aansluitingen als het gaat om het moment van het fluitsignaal geven? 

Badge +3

zoals je zegt de overstap van spoor 4 naar 3 zou moeten lukken in 2 muniten. Waarom laat de reisplanner deze dan niet zien?

Ik denk dat het dus komt omdat het geplande spoor 4a was (dus geen haalbare overstap terwijl je hem bijna altijd wel haalt). De reisplanner is dus ‘dom’, maar kan er me wel iets bij voorstellen.

Want niet iedereen is even goed ter been, en een minuutje (of twee) wachten op overstappers wordt vaak afgedaan als ‘sneeuwbaleffect’ verderop (dat kan de brug bij Ravenstein zijn of zo).

Interessant is dat @Sanne NS vertelde dat ‘ervaren machinisten’ blijkbaar hun trein keurig tegenover de aansluitende trein zetten.

Op zich stop je dan fout, want misschien komt er (vanuit Utrecht) wel een trein aan die op 4b moet halteren? Maar ja, die zijn er normaal gesproken dus niet (en anders wacht die maar even, want uitzondering).

Neem aan dat zoiets ook wel met de HC gecommuniceerd wordt, of een HC zelf beslist om de vertrekprocedure even uit te stellen als er overstappers vanaf de ‘overkant’ zijn?

Het zal echt niet zo zijn dat er (zoals bij een verkeerslicht dat op groen springt) mensen achter je staan te toeteren als je 2 seconden te laat reageert...:rolling_eyes:

Reputatie 3

zoals je zegt de overstap van spoor 4 naar 3 zou moeten lukken in 2 muniten. Waarom laat de reisplanner deze dan niet zien? De overstap werd 7 maanden geleden nog wel door de reisplanner aangegeven. ( zie hieronder {kopie van reactie Rubennn van 7 maanden geleden )

 

Badge +3

Voor vandaag (30 mei) zie ik de 2980 helemaal niet als ik plan van Eindhoven naar Nijmegen, maar als ik plan naar Den Bosch staat hij er wel (aankomst 22:24 spoor 4).

Die komt dus 2 minuten later aan dan normaal, met spoor 4 in het rood dus gewijzigd. Omdat de 3680 dan al vertrekt is het een ‘0 minuten overstap’ geworden en die is natuurlijk niet geldig (voor zover de planner rekening houdt met vertraging, die zou ‘overstap niet mogelijk’ moeten tonen in dat geval).

Maar een half uur later komt de 2982 wel om 22:52 aan, dus dan heb je een overstap! Dat die niet getoond wordt zal wel door de spoorwijziging komen (spoor 4), omdat die normaal op 4a zou aankomen?

Denk dat het in de praktijk wel zal lukken, ook om 22:24.

Reputatie 3

Hoi Sanne,

 

Bedankt voor de moeite want ik begrijp de logica niet.

Als ik op dinsdag de reis plan van Eindhoven naar Nijmegen is dit het advies:

 

Maar op woensdag staat er dit:

 

Op dinsdag komt de intercity uit Eindhoven aan op spoor 4a (waardoor er volgens de reisplanner geen overstap is, die er in de praktijk wel is), en op woensdag op spoor 4.

Om het nog verwarrender te maken; op donderdag is er weer geen overstap en op vrijdag wel...

Waarom dit verschil?


is er iets in de reisplanner veranderd?

Gisteren reisde ik met de 2980 ( Eindhoven 22:04 ‘s Hertogenbosch 22:22 {spoor 4 }) en de 2680 (‘s Hertogenbosch  {spoor 3 } 22:24 Nijmegen 22:52 ). De reisplanner gaf deze overstap niet aan. Als ik deze reis nu voor vandaag (30-5-2021) plan wordt deze overstap ook niet aangegeven (ook spoor 4 → 3). 7 maanden geleden was 2 minuten overstap van spoor 4 naar 3 volgens de reisplanner wel te doen ( zie boven). Waarom nu niet meer?

.

(ps. in praktijk zat ik al ruim 2 minuten in de 2680 voordat deze vertrok) 

 

Badge +3

Het maakt in praktijk niet zoveel uit waar een trein stopt (als het past), maar wat er in de planner staat (de theorie) wél natuurlijk.

Als het daar ‘verkeerd staat’, zoals een overstap van 4a naar 3, dan is die in feite ongeldig (de planner zal het advies dan ook niet tonen) ook al zet die ervaren machinist zijn trein keurig op 4 tegenover de IC Nijmegen/Zwolle op spoor 3, foei!).

Dit resulteert er in dat bij een kleine vertraging van de 2900 (aankomst spoor 4/4a) je geen aanspraak op GTbV kunt maken als je de overstap (geen getoonde aansluiting) mist.

Op zich maakt dit ook niet zoveel uit want je kunt dan met de sprinter naar Nijmegen en komt daar dan ‘slechts’ 21 minuten later aan (onvoldoende voor GTbV), dus dan is het inderdaad prettig/voldoende als de treinen tegenover elkaar stoppen, voor reizigers die deze overstap gewend zijn te maken ongeacht of hij in de planner staat (liefst wel natuurlijk!).

Ik ben er weer met een update! De bakken borden staan goed. Een rede dat het af en toe niet goed gaat zou kunnen zijn dat een machinist zich te goed aan het advies van de tablet (tim tim = tom tom voor machinist) houdt waar op staat dat de trein moet stoppen op 4A. De meeste machinisten weten dat als je met deze trein binnenkomt je gewoon op 4A/B moet halteren en stoppen op het midden van het perron. Nu wordt er op dit moment gekeken naar het feit of dit misschien veranderd kan worden naar zowel A als B dat dan getoond wordt. Er wordt dus achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing. Hopelijk spoedig meer! 

Badge +3

Het zal wel door werkzaamheden elders komen, maar voor de verandering vertrekt de IC die je naar Nijmegen eigenlijk zou willen hebben vandaag dus ‘gewoon’ ook van spoor 1 in Den Bosch. Aankomst van de 2978 is 21:52.

Spoor 4 gebruiken ‘we’ dan maar voor de sprinters naar Eindhoven of Utrecht Terwijde, maar als je spoor 4a zou gebruiken voor de IC Olst van 21:54 heb je een prima overstap.

De volgende trein van 4a is deze en die gaat pas om 22:03 en spoor 4b op Ht (voor de sprinter naar Eindhoven) is gewoon bereikbaar via een wissel toch, als er een VIRM-6 op 4a staat?

Bizar, of gaat er iets mis in mijn/onze visie?

 

Ik heb gehoord dat er nog aan gewerkt wordt, zodra ze meer weten, horen jullie het van mij! 

Het is niet zo zeer dat het niet opgelost kan worden, maar dat het via veel verschillende afdelingen loopt. Daardoor kost het helaas veel tijd. Hopelijk kan ik snel iets laten weten

Reputatie 7

Het geeft toch wel te denken dat men dit intern bij NS na 7 maanden nog niet kan oplossen. 

Heeft geen prioriteit...... 

Het geeft toch wel te denken dat men dit intern bij NS na 7 maanden nog niet kan oplossen. 

Goedemiddag! 

Helaas heb ik nog geen nieuwe update! Ik hou het in de gaten

Helaas heb ik nog niets weer vernomen van de afdelingen achter de schermen, maar ik weet dat er nog hard voor je aan gewerkt word! Hopelijk heb ik snel een update

Helaas nog niets nieuws! Ik hou mijn ogen open!

Reputatie 1

Hoi Sanne,

 

Lees nog steeds mee en maak ook nog steeds gebruik van de ‘aansluiting’. Fijn dat er balletjes aan het rollen zijn. Een ding wat ik niet begrijp is waarom de oude situatie niet weer in ere hersteld kan worden? De 2900 en 3600 stopte op resp. sp. 4b en 3b, daar komen ze ook over binnen dus waarom niet daar stoppen? Nu is het dus 4 en 3 waardoor ze vaak niet tegenover elkaar staan, beetje naar inzicht van de machinist lijkt het wel. Maar ik wacht geduldig af!

Helaas is er nog geen nieuwe update beschikbaar voor dit topic! Ik hou mijn ogen open en zodra hij er is, dan ontvang je van mij een bericht! 

Daar ben ik weer! Met een onwijs lange update dit keer. De reden dat het soms wat lang duurt voordat ik een update heb is omdat het binnen NS bij een aantal afdelingen ligt die samen op onderzoek uit zijn. Helaas is er nog geen definitief antwoord, maar kan ik aangeven dat we wel weer een stap dichterbij zijn. Ik heb namelijk wat foto's onder ogen gekregen over de treinlengtebordjes en de fasehaltering. Het lijkt erop dat deze op station Den Bosch niet overal gelijk zijn. Hierdoor is de stop voor een trein op spoor 4 aan het einde bij a, maar is het bij 3 of 6 wel in het midden. Dit heeft er voor gezorgd dat binnen NS een aantal balletjes zijn gaan rollen en er wordt nu gekeken of er misschien een aanpassing gedaan kan worden op Den Bosch, wat deze overstap weer mogelijk maakt. Wordt nog vervolgd dus. 

Sorry voor mijn lange radiostilte. Ik ben met een stage begonnen, waardoor ik minder aanwezig ben voor NS. Hierdoor heb ik niet eerder een update kunnen geven. Helaas is er nog geen nieuwe verandering in deze zaak. Ik heb er nogmaals een reminder achteraan gestuurd. Hopelijk kan ik jullie volgende week alsnog van een update voorzien! 

Helaas blijf ik jullie nog even een antwoord verschuldigd. Ik ben later deze week nogmaals aanwezig en dan hoop ik misschien nog een update voor jullie te hebben. Mocht dit het geval zijn, dan laat ik zeker nog wat van mij horen! 

Een nieuw jaar en ook gelijk een nieuwe update! Helaas nog geen definitief antwoord, want daar wordt backstage nog naar gezocht. Maar ik heb wel een kleine update. De borden blijken namelijk een aantal jaren geleden door regio Zuid te zijn aangepast. Maar dit is incidenteel geweest. Verder worden jullie vragen nog uitgezocht en hoop ik volgende week nog iets voor jullie te horen! 

Helaas heb ik nog geen nieuwe update ontvangen. Ik heb er deze week nogmaals achteraan gemaild en wel kreeg ik aangegeven dat hier ook al meerdere collega's een bericht over hebben geschreven. Het balletje is dus aan het rollen, het passende antwoord blijf ik je helaas nog verschuldigd. 

Reputatie 3

@Robert B GTbV naar Zwolle is in ieder geval niet van toepassing. ( Die route is volgens mij altijd via Utrecht ) GTbV naar Zutphen of Dieren is wel van toepassing. ( Deventer kan zowel via Nijmegen als Utrecht CS) 

Badge +3

@Sanne NS er was (niet gerelateerd aan dit topic maar als je er toch bent nu) ook een issue met hoofdletters en kleine letters.

Een trein die dan aankwam op 4A waarbij de aansluiting vertrok op 3a snapte de reisplanner ook niet, maar dat is al een tijd geleden en hopelijk opgelost?

Fijne kerst alvast! Het heeft allemaal niet zoveel haast zolang de overstap haalbaar is. Wel pech bij GTbV als je bijv. naar Zwolle moet (Nijmegen levert je +20 op met een sprinter).

Ik heb helaas nog geen nieuwe update voor jullie! Ik zit er nog bovenop voor jullie en ben bezig om het uit te zoeken! Mocht het mij lukken, dan ga ik proberen of ik jullie deze week nog van een extra update kan voorzien. Want zelf ben ik afwezig ivm kerst volgende week. 

Reageer