Per 7 september geen aansluiting meer van 2900 op 3600 in Den Bosch?

  • 1 September 2020
  • 82 reacties
  • 4859 Bekeken


Toon eerste bericht

82 reacties

Hoi Rubennn,

Ik snap je vraag! Ik ga deze ook mee uitzetten! Helaas heb ik nog geen update van logistiek mogen ontvangen, maar ook hier ga ik weer even voor aan de bel trekken! 

Reputatie 1

Hoi Rubennn,

Zoals aangegeven door mijn collega Stijn, ben ik inderdaad afwezig geweest. Maar ik ben er weer met een update van mijn kant! Mijn collega's zijn voor je aan het uitzoeken of er een mogelijke oplossing is voor deze overstap. Hier wordt door logistiek naar gekeken en helaas heb ik nog geen inzicht in hoever zij hiermee zijn. Wel geeft hij aan, dat er een reden is voor het aankomen op het bepaalde spoordeel, maar hij helaas niet kan inzien waarom. Wel ziet hij dat de kwestie al 2 jaar loopt en daarom is het voor je doorgezet naar logistiek. Zodra ik hier een update van heb, dan zal ik je hier natuurlijk van voorzien! 

Hoi Sanne,

Bedankt voor de update. Fijn dat er wordt gekeken naar een mogelijke oplossing! Ik ben echter heel nieuwsgierig naar de reden waarom de spoordelen zo zijn gekozen, het probleem zou daarmee namelijk eenvoudig opgelost zijn zoals Robert hierboven al aangeeft. Dus ik hoop dat hier iets meer duidelijkheid over gegeven kan worden dan “de reden waarom kan hij niet inzien”, is toch geen bedrijfsgeheim of iets dergelijks ;)

 

Badge +3

Als een trein in Den Bosch gewoon over spoor 4b naar 4a mag binnen rijden, dan kan die ook gewoon tegenover de trein op spoor 3 stoppen.

Of zet die IC Nijmegen/Zwolle (aan de overkant) een stukje verder naar voren (op 3a i.p.v. 3 dus) en dan is het ook goed (voor de reisplanner én de reizigers die wat minder goed ter been zijn).

Hoi Rubennn,

Zoals aangegeven door mijn collega Stijn, ben ik inderdaad afwezig geweest. Maar ik ben er weer met een update van mijn kant! Mijn collega's zijn voor je aan het uitzoeken of er een mogelijke oplossing is voor deze overstap. Hier wordt door logistiek naar gekeken en helaas heb ik nog geen inzicht in hoever zij hiermee zijn. Wel geeft hij aan, dat er een reden is voor het aankomen op het bepaalde spoordeel, maar hij helaas niet kan inzien waarom. Wel ziet hij dat de kwestie al 2 jaar loopt en daarom is het voor je doorgezet naar logistiek. Zodra ik hier een update van heb, dan zal ik je hier natuurlijk van voorzien! 

Helaas is Sanne ook deze week afwezig geweest, ik heb zelf geen inzicht in de voortgang van het uitzoeken. Onze excuses. Naar verwachting zal Sanne de komende week een update kunnen geven.

Sanne is door persoonlijke omstandigheden deze week afwezig geweest, dus helaas hebben we nog geen update kunnen geven. Volgende week weer verder!

Ik moet je helaas vandaag nog even zonder update laten, maar hoop in de loop van de week misschien je een update te kunnen geven! Mocht ik hem hebben, dan meld ik mij weer!

Badge +3

Deze ook nog hier (plus wat vooraf ging en volgde).

Badge +3

Heb mijn vorige reactie nog iets aangevuld. IC Zwolle van 3a laten vertrekken lost het probleem dus op.

Dat de 2900 over spoor 4b helemaal naar 4a rijdt is ook vreemd, want dan kan die toch ook op 4 (tegenover de 3600) stoppen?

Beste Sanne,

 

Dit gaat inderdaad over de daluren (zie ook mijn eerste post), overdag is er sowieso een andere overstap van 8 minuten. 

Als je in de reisplanner kijkt zie je dat de 3666 altijd vanaf spoor 3 vertrekt in Den Bosch om 18.54.

Maar de 2966 vertrekt op ma, di, wo en do vanaf spoor 4a. Dit is dus niet tegenover elkaar, en wordt in de reisplanner dus ook niet als overstap weergegeven. In de praktijk moet je gewoon hard rennen terwijl de 2966 over spoor 4b naar 4a rijdt, dus ik snap hier de logica niet van? Wat ik dan ook niet snap is dat op vrijdag de 2966 vanaf spoor 4 (dus niet 4a) vertrekt waardoor er wél een overstap is volgens de reisplanner en zo ook tegenover elkaar staan. Waarom kan de 2966 niet altijd vanaf spoor 4 vertrekken? Hopelijk is het zo duidelijk.

Zo is het heel erg duidelijk voor mij en ook de uitleg van @Robert B helpt mij verder! Ik ga weer even aan het speuren met onze reisplanning, kom bij je terug! 

Reputatie 1

Beste Sanne,

 

Dit gaat inderdaad over de daluren (zie ook mijn eerste post), overdag is er sowieso een andere overstap van 8 minuten. 

Als je in de reisplanner kijkt zie je dat de 3666 altijd vanaf spoor 3 vertrekt in Den Bosch om 18.54.

Maar de 2966 vertrekt op ma, di, wo en do vanaf spoor 4a. Dit is dus niet tegenover elkaar, en wordt in de reisplanner dus ook niet als overstap weergegeven. In de praktijk moet je gewoon hard rennen terwijl de 2966 over spoor 4b naar 4a rijdt, dus ik snap hier de logica niet van? Wat ik dan ook niet snap is dat op vrijdag de 2966 vanaf spoor 4 (dus niet 4a) vertrekt waardoor er wél een overstap is volgens de reisplanner en zo ook tegenover elkaar staan. Waarom kan de 2966 niet altijd vanaf spoor 4 vertrekken? Hopelijk is het zo duidelijk.

Badge +3

@Sanne NS Het gaat niet zozeer om sporen (3/4) maar om de perronfases.

In Den Bosch is er de keuze voor spoor 3 en 4 met drie keuzes per spoor, dus spoor 3, 3a, 3b en 4, 4a en 4b.

De reisplanner geeft een overstap alleen als de treinen recht tegenover elkaar staan. Zie dit reisadvies voor Eindhoven - Nijmegen:

Maar er gaat ook een IC (naar Zwolle), aankomst 21:52 in Nijmegen, dus 21 minuten tijdwinst, ongeveer aan de overkant.

Dat is dus een overstap van 2 minuten en die haal je in principe gewoon (je hoeft dus helemaal niet van de a naar b zijde want dat is inderdaad een flinke wandeling!).

Dat de planner vindt dat 4a en 3 geen ‘cross platform’ is (en dus de overstap niet toont) betekent dus dat je naar GTbV kunt fluiten bij vertraging, komende vanuit Eindhoven in dit voorbeeld.

In dit geval valt het mee, want je komt slechts 21 minuten later aan in Nijmegen met de sprinter. Moet je naar Zwolle, dan heb je 30 minuten aan je broek inderdaad, of reis maar via Utrecht.

Voor een geldige overstap zou de 2900 dus op spoor 4 moeten stoppen (wat waarschijnlijk niet mogelijk is omdat er een trein op 4b staat of moet komen?), óf de 3600 iets verder naar voren klaar moeten staan op spoor 3a, dat vrij is want anders is spoor 3 (in het midden) sowieso niet beschikbaar.

Hoi rubennn,

Je hebt geluk, want toevallig ben ik vanavond aanwezig! Wat jij in je eerste zin zegt, is ook datgene wat is geconstateerd door onze medewerkers op de reisplanning. Zij gaven aan dat dit overdag niet wordt gezien als een overstap, alleen in de avond, wanneer het volgens hen op hetzelfde perron zou zijn. Nu heb ik echter begrepen dat dit niet klopt uit jouw verhaal. Kan je mij dit bevestigen? Dan over je vraag over verschillende sporen, dit ben ik ook niet eerder in je verhaal tegengekomen. Alleen dat de overstap op verschillende sporen is. Maar de trein komt dus ook elke keer op een ander spoor aan? Want dan ga ik proberen wat meer voor je uit te zoeken! Laat het mij alsjeblieft weten! :)

Reputatie 1

Hoi Rubennn,

Ik ben terug en met een antwoord! Het heeft inderdaad te maken met je overstap. In de avond zul je als het goed is deze trein inmiddels wel weer zien staan, want dan vertrekken ze vanaf hetzelfde spoor voor zover ik begrepen heb. Overdag worden deze twee minuten inderdaad als te krap gezien en laten we deze pas zien vanaf een overstap die vier minuten duurt. Dit is dus met deze trein niet haalbaar. De optie is er dus wel degelijk, echter is deze dus niet zichtbaar door de te “korte” overstap. Kun jij hiermee verder? 

 

Dank voor je inzet!

Maar zoals de leden hierboven aangeven staat deze aansluiting niet in de reisplanner en de overstap wordt ook niet door NS als geldige overstap gezien. Dit blijkt ook uit het feit dat mijn geld terug bij vertraging wordt afgewezen door de NS. Op 19-10-2020 had de 2966 namelijk 10 minuten vertraging waardoor de sprinter ook niet gehaald kon worden en het dus de volgende Intercity naar Nijmegen werd met totaal 30 minuten vertraging. Maar dit wordt doodleuk door de NS afgewezen omdat er niet genoeg vertraging geconstateerd wordt. Dit dan weer omdat de overstap volgens NS niet bestaat dus.

Ook de logica ontgaat mij van het op verschillende dagen op verschillende sporen aankomen, hier heb ik nog geen goede reden voor gehoord?

Reputatie 3

Uit ervaring kan ik spreken dat van tegen over elkaar staan in de avond geen enkele sprake is in de avond. En ook in de reisplanner wordt deze reis nog steeds niet getoond. Waardoor je naar GTBV kunt fluiten. 

Hi Hens42 en welkom bij de Community. Jammer dat ze 's avonds ook niet tegenover elkaar vertrekken.

Sanne komt er maandag op terug, oké? Aangezien zij bekend is met deze case, laat ik het aan haar over.

Helaas ook ‘s avonds vertrekken ze NIET tegenover elkaar. In het beste geval staat de een op 4 en de ander op 3b, met pech staat ie op 4a en wordt het echt rennen. Daar staan in Den Bosch een berg trappen en hokjes in de weg. Zomaar oversteken is lastig. Het is mij ook nog steeds een raadsel waarom die trein dan niet 100m eerder stilgezet kan worden. Hij komt nota bene over 3b aangereden!

Verder is het me ook een raadsel waarom de verbinding Nijmegen-Eindhoven zo stiefmoederlijk bedeeld wordt. Er is al geen directe lijn itt tot 100 jaar geleden, maar een fatsoenlijke aansluiting is kennelijk ook te veel werk.

Hoi Rubennn,

Ik ben terug en met een antwoord! Het heeft inderdaad te maken met je overstap. In de avond zul je als het goed is deze trein inmiddels wel weer zien staan, want dan vertrekken ze vanaf hetzelfde spoor voor zover ik begrepen heb. Overdag worden deze twee minuten inderdaad als te krap gezien en laten we deze pas zien vanaf een overstap die vier minuten duurt. Dit is dus met deze trein niet haalbaar. De optie is er dus wel degelijk, echter is deze dus niet zichtbaar door de te “korte” overstap. Kun jij hiermee verder? 

Sanne doet haar best om dit zo snel mogelijk uit te zoeken. Door haar afwezigheid duurt dit helaas iets langer. Ze zal je een update in dit topic geven. 

Reputatie 1

Beste Sanne NS, of iemand anders van NS,

 

Ben best een geduldig persoon maar zo moeilijk kan dit toch niet zijn dat het nu alweer 2 weken stil is en nota bene een maand na de opening van het topic? Komt nog eens bij dat de aansluiting de afgelopen week weer waardeloos was… 

 

Reputatie 1

Hoi Sanne,

 

Bedankt voor de moeite want ik begrijp de logica niet.

Als ik op dinsdag de reis plan van Eindhoven naar Nijmegen is dit het advies:

 

Maar op woensdag staat er dit:

 

Op dinsdag komt de intercity uit Eindhoven aan op spoor 4a (waardoor er volgens de reisplanner geen overstap is, die er in de praktijk wel is), en op woensdag op spoor 4.

Om het nog verwarrender te maken; op donderdag is er weer geen overstap en op vrijdag wel...

Waarom dit verschil?

Hoi Rubennn,

Sorry voor mijn late reactie. Ik ben de afgelopen weken zelf afwezig geweest en ben vergeten even een collega hier voor aan te stellen om het in de gaten te houden. Ik ga ook deze informatie voor je doorzetten, maar ik vermoed nog steeds dat het te maken heeft omdat het maar een overstap is van 2 minuten. Vaak wordt hij dan niet vermeld omdat in de praktijk 2 minuten vaak niet haalbaar is. Maar ik ga verder met het uitzoeken voor je! 

Reputatie 1

 

Hoi rubennn, 

Goed dat je nog weer eens aan de bel trekt bij ons. Helaas heb ik op dit moment geen antwoord voor je, maar ik ga het wel voor je uitzoeken! Ik kom hopelijk zo spoedig mogelijk bij je terug met een antwoord! 

Inmiddels is deze wijziging ingegaan, het blijkt inderdaad zo te zijn dat er nog een cross-platform overstap is omdat de 2900 op 4a binnen komt en de 3600 op 3 staat. Echter is dit niet ideaal, de overstap staat namelijk niet in de reisplanner en in de praktijk is het vaak rennen omdat ze niet letterlijk tegenover elkaar staan en er maar 2 minuten tussen zit. De overstap wordt trouwens wel door conducteurs omgeroepen en staat ook op de schermen in de trein, dus hoe dat dan in elkaar zit?

Kortom mijn vraag staat nog steeds open.

Ik heb nog even in de plannen gekeken, maar de 2900 is gepland naar spoor 4 (geheel, dus niet 4a) en de 3600 naar spoor 3. Er blijft dus gewoon sprake van een cross-platform overstap. Waarom de reisplanner voor de 2900 spoor 4a aangeeft weet ik niet.

Dat is ook heel onlogisch omdat spoor 4b ook gewoon vrij is. 

Reputatie 4

Ik heb nog even in de plannen gekeken, maar de 2900 is gepland naar spoor 4 (geheel, dus niet 4a) en de 3600 naar spoor 3. Er blijft dus gewoon sprake van een cross-platform overstap. Waarom de reisplanner voor de 2900 spoor 4a aangeeft weet ik niet.

Reageer