beantwoord

toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn



Toon eerste bericht

111 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Weliswaar haal je de kortste reistijd, het is geen reis die NS adviseert in de reisplanner. 

Wat met de tekst uit de voorwaarden bedoeld wordt, is dat de reisplanner over het algemeen een route geeft conform de bovenstaande punten.

In dit geval is de gegeven route dus niet de snelste, maar wel die met de minste tariefeenheden.

Reputatie 7
Badge +3

Met e-ticket zou je een ticket Rotterdam Centraal - Leidse Rijn kunnen kopen, wanneer je dan via Utrecht Centraal zou mogen reizen kun je ook op Centraal je reis beëindigen. Een kaartje tot aan Leidse Rijn is goedkoper dan tot Utrecht Centraal.

Het is gewoon heel simpel, je volgt de route zoals geadviseerd door reisplanner. Doe je dan niet, dan check je bij reizen met de OV-chipkaart in en uit op het station waarop je van dit advies afwijkt, in dit geval dus Utrecht Centraal. Bij controle maak je anders kans op een boete/UvB of bij Flex op een correctietarief van €50 wegens reizen tegen de reisrichting. En het verschil in reistijd is maar 3 minuten, is dat nu echt zo'n onoverkomelijk verschil? 

Reputatie 7
Badge +1

Maar dat doe ik niet. Ik reis via de snelste route naar mijn bestemming. Als reiziger interesseert het mij niet of ik daarbij ‘terugsteek’. Het is de snelste route en die zou dan ook in de Reisplanner vermeld moeten worden. ‘Over het algemeen’ wordt blijkbaar ruim geïnterpreteerd.

Dat doe je via die route dus wel, want je reist tegen de richting in. Dat is om eerdergenoemde redenen niet toegestaan. Precies daarom zijn deze ritten dus niet meegenomen in de reisplanner.

‘Over het algemeen’ wordt hier overigens helemaal niet ruim geïnterpreteerd, gezien de reisplanner gewoon een rit conform punt 4 geeft: Namelijk met de minste tariefeenheden.

Reputatie 7
Badge +3

De controle daarop zal zeldzaam zijn, dus ga gerust je gang maar je riskeert simpelweg een correctie en dat zal dan 20 euro zijn (geen incheck bekend vanuit Utrecht Centraal), 

Bij Flex denk ik eerder aan €50 correctietarief voor een reis tegen de reisrichting in. 

 

Als toevoeging en afsluiting van dit lange topic, per 7 juni 2022 is het terugsteekverbod vervallen. Mits (op voorwaarde dat) het je een snellere reis oplevert.

Bedankt voor dit goede nieuws. Deze voorwaarde blijkt voor Rotterdam Centraal - Utrecht Leidsche Rijn inderdaad op te gaan, aldus de NS Reisplanner. 

Probeer enkel te doorgronden waarom de regels zijn zoals ze zijn. Dat heeft niets met ‘zin doordrijven’ te maken. Er komen in dit topic voorbeelden voorbij die laten zien dat de Reisplanner voor bepaalde verbindingen terugsteken blijkbaar wel ‘legaal’ acht, zoals het voorbeeld wat Robert B aangaf, Barendrecht - Breda, met reisoptie via Rotterdam C. Vraag is dus waarom dit blijkbaar wel is toegestaan, en je niet mag terugsteken als je daardoor zelfs sneller op je bestemming kunt zijn. 
 

Dus we zijn weer terug bij de definitie van Reisroute volgens de AVR:

 

“Reisroute
  Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Ver- voerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.”

 

Vraag is dus hoe de Reisplanner ‘over het algemeen’ komt tot het gegeven advies. Nu jullie weer!

Amsterdam Muiderpoort naar Apeldoorn via Amsterdam Centraal is zo te zien ook verdwenen. Dat reisadvies heb ik in het verleden regelmatig gekregen.

De regels zijn niet veranderd maar worden inderdaad wat strikter toegepast sinds de komst van etickets waarmee je veel makkelijker kunt frauderen met terugsteken dan met de OV-chipkaart..

Ik ken in ieder geval één situatie waarbij je wel een stukje mag terugsteken

Ik ken een heel lijstje stations die de reisplanner in gaan! Noot vooraf: dit zijn stations die, op de route (hoeft niet gestopt te worden door de trein), meerdere keren mogen worden gepasseerd. Zo uit mijn hoofd is dat, in jouw voorbeeld, het Muiderpoortstation.

 

mrn Maarn
klp Veenendaal-De Klomp
hglo Hengelo Oost
odz Oldenzaal
hvl Hoevelaken
mtr Maastricht Randwyck
swd Sauwerd
almo Almere Oostvaarders
amri Almelo De Riet
sda Scheemda
bhdv Boven-Hardinxveld
ddrs Dordrecht Stadspolders
assp Amsterdam Sience Park
gw Grou-Jirnsum
ahp Arnhem Velperpoort
asdm Amsterdam Muiderpoort
bzl Kapelle-Biezelinge
arn Arnemuiden
hmh Helmond ‘t Hout
hmbv Helmon Brandevoort

 

Dit komt uit een bestand dat NS als volgt uitlegt:

Het ns bestand geeft een overzicht van station waarover ‘terugsteken’ is toegestaan. In een reis mag een station nooit meer dan een keer gepasseerd of aangedaan worden. Het is dus niet toegestaan om eerst naar een station te reizen om vervolgens (sneller) met een IC terug te reizen.

 

@mrfreeze We posten mooi op hetzelfde moment, bovenstaande is de actuele lijst die nu in de NS Reisplanner zit. Niet uit de NS-API overigens, die levert alleen concrete reisadviezen, maar dat is detail.

Lastige is dat het nog steeds wel de uitvoer patroonritten van NS is, t’is geen willekeurig lijstje van ergens op het internet. Als het hier staat, mag het.

Lastige is dat het nog steeds wel de uitvoer patroonritten van NS is, t’is geen willekeurig lijstje van ergens op het internet. Als het hier staat, mag het.

De regel is dat datgene mag wat de reisplanner aan verbindingen aangeeft. Dat lijstje is in feite slechts (zwaar verouderde) input voor de reisplanner en heeft verder in dezen geen betekenis. Anders gezegd: het gaat om wat er uit de reisplanner komt, niet om wat er in gaat.

Dat probeert NS inderdaad door te drammen in haar voorwaarden, maar in werkelijkheid weet NS dat het zo niet werkt. Er zijn afspraken over niet-discriminerende leveringen aan derden. Dat NS geen correcte data zou kunnen leveren kan niet het probleem van de reiziger zijn.

 

Zelfs in de eigen NS reisplanner gaat dat fout met de koppelingen met RIG, en dat weet NS ook dondersgoed.

Dat probeert NS inderdaad door te drammen in haar voorwaarden, maar in werkelijkheid weet NS dat het zo niet werkt.

 

Uit de planner van Rijden de Treinen komen dezelfde resultaten als uit de NS planner dus kennelijk ontvangen derden geen afwijkende gegevens. Los van dat verouderde lijstje op internet gaat er verder zo te zien niets fout.

RdT gebruikt geen eigen reisplanner, maar praat tegen de NS API. Dat zijn twee totaal verschillende zaken die je niet zo kunt vergelijken. Er gaan wel degelijk dingen, in de praktijk, fout. Zie 9292, de grote, door vervoerders gesponsorde club!

Reputatie 7
Badge +3

Tot niet zo lang geleden waren er wel meer stations waar het (soms) mocht, o.a. Utrecht Zuilen en Vaartsche Rijn. Ik kom die reisadviezen nu niet meer tegen, beleid lijkt dus wel veranderd.

Tussen mogen en doen zit een verschil. Naar Vaartsche Rijn gaan sprinters, zowel uit de richting Utrecht CS als Arnhem en Den Bosch. 

Reputatie 7
Badge +3

Tot niet zo lang geleden waren er wel meer stations waar het (soms) mocht, o.a. Utrecht Zuilen en Vaartsche Rijn. Ik kom die reisadviezen nu niet meer tegen, beleid lijkt dus wel veranderd.

Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Dat het beleid is aangescherpt is een gevolg van de komst van etickets waarbij het risico op fraude met terugsteken veel groter is dan met de OV-chipkaart.

Dat is vreemd dat op CS overgestapt moet worden, want Vaartscherijn is juist aangelegd om CS te ontlasten.

Reputatie 7
Badge +3

Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Je mocht ook vanuit bv. Eindhoven naar Vaartsche Rijn reizen via Utrecht Centraal. Zelfs naar Lunetten heeft dat gemogen. En da's niet meer dan een paar jaar geleden. Nu zie ik bij elk advies een overstap in Den Bosch op de sprinter naar Utrecht.

 

Dat het beleid is aangescherpt is een gevolg van de komst van etickets waarbij het risico op fraude met terugsteken veel groter is dan met de OV-chipkaart.

Je plaatst hier wel vaker dit soort opmerkingen als feiten, maar is dit ooit door NS gecommuniceerd of is het je eigen redenering?

Vanaf Eindhoven via Utrecht Centraal naar Lunetten heeft nooit gemogen met een kaartje/incheck Eindhoven-Lunetten. Heel vroeger moest je daar een via kaartje voor kopen, Daarna 2 kaartjes of omchecken op Utrecht Centraal. Reis dat traject pas 30 jaar 😉

Reputatie 7
Badge +3

Bedoel je deze soms?  (die inderdaad in het archief staat)

 

Reputatie 7
Badge +3

Vraag is dan alleen of en welk abonnement TS heeft. 

Badge +3

Vraag is dan alleen of en welk abonnement TS heeft. 

Benieuwd hoe @Loes e.d. om zouden gaan met een e-ticket, waar dus je (zeer korte) terugsteek-bestemming gewoon op staat 🤔

Reputatie 7

Heden ten dage schijnt dat stukje terugsteken niet meer toegestaan want het reisadvies is altijd per sprinter: reisduur minimaal één uur en 8 minuten. Kennelijk is dit de nieuwe manier om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken. 

Zonder bijbetaling heeft terugsteken zonder bijbetaling nooit gemogen op enkele uitzonderingen na. In spoorboekjes uit de jaren 60/70 kon je altijd een lijstje vinden van uitzonderingen. Zo mocht je bijv. altijd al van Maarn naar Veenendaal reizen via Driebergen. 

In de begintijd van de reisplanner (toen nog op een floppy disk) werden terugsteekverbindingen wel aangegeven maar toen zei reisplanner niets over de geldigheid van tickets bij omritten.

De reden dat het niet mocht en mag is vanwege het risico op fraude. In jouw voorbeeld kun je als je naar Breda gaat dan een ticket kopen naar Prinsenbeek en vervolgens in Breda het station verlaten. Betaal je het laatste stuk dus niet.

Toen de Intercity Den Haag - Venlo werd vervangen door de Intercity Direct Den Haag Eindhoven gaf de reisplanner de eerste periode Delft - Breda Prinsenbeek als advies de Intercity Direct Delft - Breda met te Breda een overstap op de sprinter naar Dordrecht, waaruit je kunt concluderen dat in dit geval terugsteken toegestaan was.

Om je gelijk proberen te halen dat in het bovenstaande advies, terugsteken niet toegestaan was met het verwijzen naar lijstjes van spoorboekjes uit de zestiger en zeventiger jaren slaat natuurlijk nergens op. De HSL bestond nog niet eens op de tekentafel, station Breda Prinsenbeek is geopend in 1988.

Gewoon een reis plannen deur-tot-deur met de NS reisplanner. Die adviezen komen van RIG 9292, en 9292 heeft al jaren geen terugsteekverbod. Men weet dat, daar is op een van de hoogste niveaus overleg over geweest tussen NS en RIG, maar men heeft bewust gekozen de situatie te laten zoals deze is.

De proef op de som op mijn verbinding:

Geen terugsteekverbod in de gegeven reismogelijkheden, maar wel in de tariefstelling. De verbinding via Utrecht Centraal wordt gegeven, (vertrek 7:50) maar is wel duurder - € 12,10 - berekent de extra gereisde tariefeenheden.  Vertrek 7:54 is met overstap te Woerden, kortste reisafstand, €11.

Er zit een verschil in prijsstelling in de reis via Utrecht C t.o.v. De NS Reisplanner:

Wanneer ik deze ingeef via Utrecht C (want ik mag immers niet terugsteken, dus moet een ‘via’ opgeven) dan kost dezelfde reis €14!

En: bij reizen ‘van deur tot deur’ stuurt NS me van Utrecht Centraal naar Leidsche Rijn met de bus ipv de Sprinter!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Om een lang verhaal kort te maken: wanneer je vanaf Rotterdam naar Leidsche Rijn via Utrecht centraal wilt reizen, omdat dit 3 minuten sneller is dan dienen er 2 e-tickets gekocht worden of omgecheckt op Utrecht Centraal. Terugsteken op dat traject mag niet met alleen ticket of uitcheck eindstation Leidsche Rijn of Utrecht centraal.

Reputatie 7
Badge +1

Overigens heeft internationale boekingsmodule geen problemen met dit soort terugsteekacties: je krijgt bv. gewoon zonder commentaar een kaartje Mechelen - Rotterdam Lombardijen op basis van een dienstregeling via Rotterdam Centraal. Daarmee kun je in dat laatste station weliswaar het poortje niet openen maar daarvoor is er de blauwe infoknop bij de poortjes.

In België hetzelfde voor Sint-Katelijne-Waver via Mechelen. Ik zie nog wat besparingsmogelijkheden :)

Het antwoord, waar toen zo'n 2,5 jaar op moest worden gewacht, is te vinden op pagina 9 

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.
Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

We hanteren de terugsteekregel omdat:

  • Er meer kilometers gereisd worden dan er worden afgerekend.
  • Er rare prijsverschillen tussen steden en tussen vervoerbewijzen (tickets, abonnementen) zouden ontstaan als het wel is toegestaan.

Bijvoorbeeld:

  • De prijs tussen Rotterdam en Breda is als je incheck en uitcheckt 9,90
  • Als je mag terugsteken, dan zou je ook een e-ticket Rotterdam-Lombardijen - Breda kunnen kopen ad 8,70. Immers eenmaal op station Rotterdam-Lombardijen kan niemand meer controleren of je wel in Lombardijen begonnen bent.
  • Het e-ticket systeem blokkeren op stations niveau is niet gewenst. Want Rotterdam Centraal zal dan officieel op de route tussen Lombardijen en Breda komen te liggen en het is toegestaan om halverwege de route pas aan de reis te beginnen. Bovendien is blokkeren niet gewenst igv verstoringen en calamiteiten.

Waarom zijn er dan uitzonderingen?
We hanteren enkele uitzonderingen zoals bij het reizen tussen Veenendaal De Klomp en Driebergen. De reden hiervoor is, is dat het dienstregeling technisch onmogelijk is om te reizen tussen deze 2 stations (en de tussengelegen stations) zonder terugsteken.

Waarom is Barendrecht een uitzondering?
Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel. Doordat Barendrecht en Zwijndrecht niet gezien worden als op onderdeel van de route die je reist vanaf Rotterdam, is de terugsteekregel voor die stations dus niet van toepassing.

Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.
Als we van Rotterdam Lombardijen een uitzondering gaan maken, ontstaan er weer nieuwe terugsteekroutes en nieuwe discussies elders in het land. Kortom, we moeten ergens een grens stellen.


Dank voor deze uiteenzetting. Ik begrijp de overwegingen en toepassing van de regel ‘je mag niet terugsteken want je komt fysiek 2 keer langs je vertrek- of aankomststation’. Maar deze zienswijze is vanuit reizigersoogpunt bekeken niet zo goed uit te leggen. Want of je het nu vanuit Lombardijen of Barendrecht bekijkt - reizende met de IC Direct raas je immers Lombardijen voorbij, evenals Barendrecht (weliswaar niet fysiek) maar het is dezelfde doorgaande trein. Zou het vanuit de reiziger gedacht veel klantvriendelijker vinden het hele fysieke voorbijreizen niet leidend te laten zijn in de regels over terugsteken, maar dit te vervangen door een passage dat terugsteken is toegestaan wanneer je daardoor je bestemming sneller kunt bereiken. En de weergegeven reisroutes in de NS Reisplanner beter te laten aansluiten bij de tekst vermeld bij Reisroute in de AVR - en dan niet ‘over het algemeen’ te schrijven, maar te zeggen dat de Reisplanner een optie geeft volgens de genoemde 4 punten. Dus kortste reisafstand mag altijd, maar ook die qua kortste reistijd, als dit een langer traject is. Ik blijf het heel raar vinden dat ik via een omweg sneller op mijn bestemming kan zijn, maar als die omweg toevallig leidt tot terugsteken (en alleen dán, want als omweg niet leidt tot terugsteken mag het wél zonder bijbetalen, bijv in het verleden toen  Schipholtrein nog stoppende Intercity was voor een verbinding vanaf één van de huidige Sprinterstations tussen Groningen en Zwolle naar Den Haag HS, via Schiphol, toegestane omweg want slechts 1 overstap), dan wordt de reiziger afgestraft en moet hij extra betalen! In mijn voorbeeld (afhankelijk of je het aan NS vraagt of aan 9292, €3 resp. €1,10 extra per enkele reis). Het betreft hier slechts 3 minuten reistijdwinst, maar dat kan nét voldoende zijn om bijv een aansluitende bus te halen. En ik kan me voorstellen dat er andere voorbeelden zijn van verbindingen met een nog grotere reistijdwinst.

Hoe los je het risico op fraude dan op? Heel simpel. Door op overstapstations binnen het OV chipkaart gebied een overstappaal te plaatsen, waar je ‘langscheckt’. De conducteur in de aansluitende trein kan dan altijd zien dat je bent overgestapt. Bij uitchecken op het eindpunt betekent het systeem vervolgens de prijs volgens de kortste tariefafstand, wanneer er een verbinding in het systeem bekend is die inderdaad tot een eerder aankomstmoment op het eindpunt kan leiden.

En bij een eticket maak je de QR code zodanig dat het poortje alleen opent indien het aankomststation niet verder weg is gelegen dan het station vermeld op het kaartje. Dus reis je met een eticket Rotterdam C - Leidsche Rijn en je reist door naar Utrecht C, pech gehad, poortje gaat niet open. Wil je de reis in Vleuten onderbreken, dan kan dat gewoon. Moet je wel overal poortjes hebben om dit waterdicht te krijgen, dat dan weer wel…

 

 

 

@HJS

Blijven doordrammen terwijl het antwoord hier al tig keer gegeven is: het mag niet tenzij je de extra kilometers betaalt.

Wat betreft je laatste betoog: slechts ongeveer 25% van alle stations heeft poortjes.

.

Reageer