beantwoord

toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn



Toon eerste bericht

111 reacties

Badge +3

Tja, wie van Dordrecht naar Eindhoven (en Helmond - Venlo) wil mag ook gewoon met de 3700 Dordrecht – Rotterdam Centraal – Schiedam Centrum – Delft – Den Haag HS – Leiden Centraal – Schiphol Airport – Amsterdam Zuid – Utrecht Centraal – 's-Hertogenbosch – Eindhoven Centraal

Het is een pokkeneind om, maar het is een directe verbinding dus de Reisplanner toont hem wegens de regel ‘minder overstappen’.

Op Eindhoven is het soms verwarrend omdat deze trein en die naar Den Haag (via Breda - Rotterdam) naast elkaar staan en je voor naar Rotterdam veel beter de 1100 kunt nemen, die een paar minuten later vertrekt maar natuurlijk veel sneller in Rotterdam is.

Er staat dan wel bij dat in Den Bosch overstappen sneller is voor wie naar Dordrecht wil (wat overigens net zo goed in Breda kan).

Reputatie 7
Badge +3


In de algemene voorwaarden staat het als volgt:

Reisroute
  Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Ver- voerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.


Via Utrecht Centraal wordt de bestemming met de kortste reistijd bereikt. Hoe moet ik dat dan interpreteren? Dan doe ik (lijkt mij ) niets frauduleus

Er staat “over het algemeen” dus niet altijd. Belangrijkst is het gedeelte “Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis”. Dat advies krijg je via de reisplanner. Wanneer de reisplanner geen reis met terugsteken adviseert mag het niet. 

Ook belangrijk is artikel 2.4 van diezelfde voorwaarden, en dan punt 2 daarvan:

2) Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt, checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;

Wanneer je vanaf Utrecht Centraal weer terug reist naar Leidsche Rijn reis je weer in de richting van Rotterdam. Het mag wel wanneer je eerst in Utrecht Centraal uitcheckt en weer incheckt. Uitzonderingen zijn de situaties die daar in de laatste regel worden genoemd.

Dat punt is ook niet erg duidelijk: “Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon.”

Maar dat doe ik niet. Ik reis via de snelste route naar mijn bestemming. Als reiziger interesseert het mij niet of ik daarbij ‘terugsteek’. Het is de snelste route en die zou dan ook in de Reisplanner vermeld moeten worden. ‘Over het algemeen’ wordt blijkbaar ruim geïnterpreteerd.

Hoe zit het dan wanneer ik niet met de ov chipkaart reis, maar met een e-ticket?

Reputatie 7
Badge +3

Voor een e-ticket geldt ook dat je niet mag terugsteken. 

Het is en blijft toch lastig. ‘ Het eerste wordt bereikt’ en ‘de kortste reistijd’ geldt dan weer niet altijd en overal. De reisplanner geeft deze niet altijd weer, waardoor de  reisplanner (NS) dus de eigen voorwaarden negeert. 

Precies mijn punt.

Pfffff, inmiddels post 100, hebben we hier weer te maken met onze beruchte treinspotter die ook zo betweterig kon zijn en niets aan nam?

De NS heeft zijn keuzes gemaakt en dan blijven ze daarbij, zo werkt het nu eenmaal bij de NS.

Badge +3

Pfffff, inmiddels post 100, hebben we hier weer te maken met onze beruchte treinspotter die oo kzo betweterig kon zijn en niets aan nam?

Als ze de poortjes in Utrecht net zo zouden zetten als op Bijlmer ArenA (of spoor 1 Hilversum, maar daar stoppen zo weinig mogelijk treinen meer) dan ben je klaar, en betaalt voor je gereden afstand.

En bij reizen op rekening (betaling achteraf) op basis van je abonnement, dus in een vrij reizen periode geen probleem.

Dat gaat dus ook zo worden met ‘Treinreizen met GPS’ na de proef. Als je omreist volgens een advies uit de Reisplanner (zie Eindhoven - Dordrecht via Schiphol met de 3700) is dat prima, maar voor Eindhoven - Rotterdam zal je toch echt via Breda moeten reizen (denk ik).

Tijdens de proef met GPS maakt het op dit moment overigens niet uit, want de Reisplanner is er nog niet aan gekoppeld, dus is niet te bepalen welke trein/route je precies hebt gereisd van A naar B.

Het kan dus best zijn dat later (na die proef) je gewoon van Gouda Rotterdam naar Leidsche Rijn mag reizen via Utrecht Centraal, als dat toevallig een paar minuten sneller is!

Hoe dan ook, met een (traject)abonnement of los kaartje Rotterdam - Leidsche Rijn mag je niet van/naar Utrecht Centraal, en dus ook niet ‘via’ want dat is terugsteken (geen geadviseerde omreis).

De controle daarop zal zeldzaam zijn, dus ga gerust je gang maar je riskeert simpelweg een correctie en dat zal dan 20 euro zijn (geen incheck bekend vanuit Utrecht Centraal), of bij een UvB 50 euro plus de ritprijs van Utrecht Centraal naar Leidsche Rijn (worst case).

Ik heb me gisteren afwezig gehouden uit de inhoudelijke discussie, omdat het wat mij betreft door andere gebruikers meer dan duidelijk genoeg was aangegeven dat wat jij wilt doen simpelweg niet mag en niet gaat veranderen. Blijkbaar wil je dat om de een of andere reden niet accepteren, dus bij deze alsnog even vanuit de Moderators (en dat terwijl ik niet eens een dienst heb momenteel).

Kortom: de vraag is met het uiteindelijke lang-op -zich-hebben-latende-wachtende antwoord niet beantwoord.

Even heel beknopt, de vraag in het andere topic was uiteindelijk gewoon “mag dit?”. Het antwoord daarop was “nee, dat mag niet”, met daarna een uitleg over het achterliggende fenomeen.

Zou je nog wel een poging willen doen alsnog een verhelderend antwoord vanuit NS te krijgen. Kun je daar bij helpen?

Dus wat deze vraag betreft: Heel simpel, nee, want die is er al.

Mijn bericht uit het andere topic is duidelijk. Terugsteken is niet toegestaan, tenzij anders aangegeven in de NS Reisplanner. Er hoeft dan ook niks verder genuanceerd te worden, want wat mag en wat niet mag wordt al duidelijk gemaakt door de adviezen die de Reisplanner geeft. Barendrecht en Zwijndrecht zijn daarin dus uitzonderingen voor het traject Rotterdam - Breda, en er zullen nog enkele anderen zijn, maar daar blijft het bij. Sterker nog, deze zullen met verloop van tijd waarschijnlijk alleen maar afnemen.

Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.

Beste @Stijn NS, bedankt voor je reactie. Ik heb niet gevraagd om een aanpassing, maar enkel gevraagd waarom de regels zijn zoals ze zijn. Dat is alles. Daarin laat de uitleg (helaas) te wensen over. Het is helder dat via deze weg geen verdere verduidelijking zal plaatsvinden. Wel bedankt voor je tijd!

Badge +3

De controle daarop zal zeldzaam zijn, dus ga gerust je gang maar je riskeert simpelweg een correctie en dat zal dan 20 euro zijn (geen incheck bekend vanuit Utrecht Centraal), 

Bij Flex denk ik eerder aan €50 correctietarief voor een reis tegen de reisrichting in.

Oh ja, en wel zo consequent (t.o.v. een UvB).

De hele insteek (gezien vanuit het ov-chipkaart systeem én de spoorkaart met duidelijke uitzonderingen voor welk station er wel of niet aan de HSL ligt, heb het ook niet bedacht) zondert Leidsche Rijn gewoon uit van terugsteken.

Voor wie van Baarn naar Utrecht wil (kortste traject via Soest) mag gewoon via Amersfoort of Hilversum met Traject Vrij, want dat is minder dan 10 TE omreizen.

Dat óók als je op Hilversum (spoor 1) door poortjes moet, want zowel Amersfoort als Hilversum liggen ‘gewoon’ op je (langere maar soms snellre) traject.

Bij reizen op saldo betaal je dan wel extra (wegens door poortjes eventueel spoor 1 Hilversum, zeldzaam). Via de Klantenservice kan je dat wel terug claimen (als je daar recht op hebt wegens een abonnement!)

Sloterdijk discussie natuurlijk hetzelfde, maar dat ging om omreisadviezen uit de planner, wat overigens nog steeds niet opgelost is behalve ‘workarounds’ via trappen lopen en poortjes onderweg vermijden (of overstappen op Zaandam, cross platform, wat veel handiger is).

Als je dat allemaal tegenover elkaar zet heeft @HJS dus wel een punt. Als ik ‘omreis’ ben ik er sneller dus waarom mag dat niet (volgens het systeem)?

Antwoord: omdat het systeem NEE zegt, geen beginnen aan om dat (voor jou) te veranderen… 😏

Maar zodra met GPS reizen de norm wordt (ooit, daar gaat je privacy) zal het best mogen, maar daarover is al gezegd dat de Reisplanner meetelt, dus met welke treinen was je sneller op Leidsche Rijn? Dat moet dan wél bekend zijn.

Voor zover GPS werkt in de trein en op of rondom stations natuurlijk, en jij daar aan mee wilt werken, en de NS dat slikt, plus de conducteurs die dat moeten goedkeuren (eventuele correctie zie je factuur, UvB uitschriijven doen we niet meer aan want geen tijd voor)…

Je komt uit Rotterdam en wil naar (een trein vanuit Utrecht richting Rotterdam)? Tja, betaal daar dan maar voor. Utrecht als keerpunt of zo (terugsteken wegens 3 minuten tijdwinst).

In het nieuwe (GPS, waar ben je op welk moment?) systeem… gaat dat gewoon helemaal goed komen natuurlijk 🤣

Badge +3

Je riskeert inderdaad een boete wegens terugsteken als het geen reisadvies uit de NS planner is.

Zelfde als van Rotterdam Lombardijen via Rotterdam Centraal naar Breda/Tilburg/Eindhoven. Dat is een paar minuten sneller maar dan moet je op Centraal wel uit- en weer inchecken (vanwege de extra gereisde tariefeenheden/kilometers).

Bij Traject Vrij mag je wel tot 10 TE omreizen, dus vanaf Baarn naar Utrecht (kortste route via Soest) mag je gewoon zonder kosten via Amersfoort of Hilversum. Die stations zijn dus onderdeel van je traject (je mag daar ook in/uitstappen), en je steekt niet terug maar reist om.

Het gekke is dat je vanaf Barendrecht wél via Rotterdam Centraal mag (wat niet eens sneller is), en dat maar € 8,40 kost (2e klas voltarief). Van Rotterdam Centraal naar Breda is € 10,40. Van Barendrecht naar Breda via Rotterdam kost € 13,50.

Met een e-ticket Barendrecht - Breda bespaar je dus € 2,00 op Rotterdam - Breda.

Reputatie 7
Badge +3

Jouw reis gaat met IC van Rotterdam langs Leidsche Rijn via Utrecht centraal met sprinter naar Leidsche Rijn. Je komt 2x bij station Leidsche Rijn. In feite maak je 2 reizen en daar moet je dus ook voor betalen. Het goedkoopst is omchecken op Utrecht Centraal, dan krijg je lange afstandkorting. Bij e-tickets zou je er 2 voor deze reis moeten aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken in ieder geval één situatie waarbij je wel een stukje mag terugsteken:  een reis van Hilversum naar Amsterdam Amstel waarbij je komt twee keer langs Muiderpoort komt. Je mag dan via Amsterdam Centraal met de IC reizen omdat die niet in Muiderpoort stopt. 

Met een e-ticket mag je de reis onderbreken in Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan is het nog steeds zo dat je het advies van de reisplanner moet volgen, zo ook in Robert's Barendrecht voorbeeld. Dus als de reisplanner aangeeft dat je mag terugsteken mag het, anders niet. 

De reisplanner kan ook een reis tegen de reisrichting geven wanneer er een storing is. Ik kreeg eens voor een reis Delft - De Vink het advies om via Rotterdam - Schiphol (HSL) te reizen naar De Vink. Vanaf Schiphol reis je dan ook in de richting van het vertrekststation Delft. Maar ja, als er geen treinen Delft - Den Haag HS rijden kun je alleen eerst de andere kant op. Ik heb het overigens maar niet gedaan, de tram naar HS (hoewel overvol) was sneller.

Badge +3

Een andere bekende is natuurlijk Driebergen-Zeist ↔ Veenendaal-De Klomp, met terugsteken via Ede-Wageningen.

Daarom ook tussen Veenendaal-De Klomp ↔ Maarn terugsteken via Utrecht Centraal (of in de avond via Driebergen-Zeist), er rijden immers geen sprinters tussen Maarn en Ede-Wageningen.

Overigens werd er nooit moeilijk gedaan over Utrecht → Veendendaal-De Klomp via Ede-Wageningen, als je een intercity in Utrecht miste en in de volgende ri. Nijnmegen stapte (die dus niet stopt op Veenendaal-De Klomp, maar op Driebergen-Zeist).

Reputatie 7
Badge +1

Ik ken in ieder geval één situatie waarbij je wel een stukje mag terugsteken:  een reis van Hilversum naar Amsterdam Amstel waarbij je komt twee keer langs Muiderpoort komt. Je mag dan via Amsterdam Centraal met de IC reizen omdat die niet in Muiderpoort stopt. 

Een zogenaamd antennetraject.

Reputatie 7
Badge +2

Ik ken in ieder geval één situatie waarbij je wel een stukje mag terugsteken:  een reis van Hilversum naar Amsterdam Amstel waarbij je komt twee keer langs Muiderpoort komt. Je mag dan via Amsterdam Centraal met de IC reizen omdat die niet in Muiderpoort stopt. 

Idem mocht je in de tijd dat de ICs over de Hanzelijn nog in Duivendrecht stopte ook van Almere/Lelystad naar Amersfoort reizen via Duivendrecht (waarbij je twee keer door Diemen Zuid komt).

Maar zo te zien zit het terugsteekverbod 'm vooral ook in het niet twee keer op hetzelfde station mogen stoppen tijdens een reis. Ik kreeg net met wat proberen op typische trajecten waar je terugsteekadviezen zou verwachten bijvoorbeeld ook deze uit de planner, die uitsluitend door vertraging mogelijk is…

 

@HJS

Blijven doordrammen terwijl het antwoord hier al tig keer gegeven is: het mag niet tenzij je de extra kilometers betaalt.

Wat betreft je laatste betoog: slechts ongeveer 25% van alle stations heeft poortjes.

.

Het lijkt wel of je aandelen bij de NS hebt Tamzin. De gedachte dat het huidige systeem niet erg reizigersvriendelijk is, landt blijkbaar niet.

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Ookal zou ik het wíllen, van Nieuw Vennep naar Rotterdam via Schiphol hóeft het niet! De reiziger mag 77 tariefeenheden reizen voor de prijs van 57 eenheden. Hoe strookt dat met jouw uitgangspunt: ‘extra kilometers is ook extra betalen’?

Je riskeert inderdaad een boete wegens terugsteken als het geen reisadvies uit de planner is.

Zelfde als van Rotterdam Lombardijen via Rotterdam Centraal naar Breda/Tilburg/Eindhoven. Dat is een paar minuten sneller maar dan moet je op Centraal wel uit- en weer inchecken.

Het gekke is dat je vanaf Barendrecht wél via Rotterdam Centraal mag (wat niet eens sneller is), en dat maar € 8,40 kost (2e klas voltarief). Van Centraal naar Breda is € 10,40. Van Barendrecht naar Breda via Rotterdam kost € 13,50.

Met een e-ticket Barendrecht - Breda bespaar je dus € 2,00 op Rotterdam - Breda.

Dit voorbeeld laat zien dat het algoritme van de Reisplanner niet consequent is. Of in dit voorbeeld rekening houdt met een omstandigheid die ik als leek niet kan doorgronden. Bij Barendrecht - Breda via Rotterdam C is er ook sprake van ‘terugsteken’.  Terwijl de reis via Rtd langer duurt en ook nog eens in tariefeenheden ‘verder’ is. Je reist hier óók terug in dezelfde reisrichting, waar punt 2.4 van de AVR over rept, maar in dit geval is in- en uitchecken in Rotterdam C niet noodzakelijk, want de Reisplanner geeft immers deze verbinding. Waarom zou dat tussentijds in- en uitchecken tijdens mijn reis Rotterdam C - Leidsche Rijn via Utrecht C dan wél het geval moeten zijn, terwijl het hier om de snelste verbinding gaat…? De logica ontgaat me.

 

Met e-ticket zou je een ticket Rotterdam Centraal - Leidse Rijn kunnen kopen, wanneer je dan via Utrecht Centraal zou mogen reizen kun je ook op Centraal je reis beëindigen. Een kaartje tot aan Leidse Rijn is goedkoper dan tot Utrecht Centraal.

Het is gewoon heel simpel, je volgt de route zoals geadviseerd door reisplanner. Doe je dan niet, dan check je bij reizen met de OV-chipkaart in en uit op het station waarop je van dit advies afwijkt, in dit geval dus Utrecht Centraal. Bij controle maak je anders kans op een boete/UvB of bij Flex op een correctietarief van €50 wegens reizen tegen de reisrichting. En het verschil in reistijd is maar 3 minuten, is dat nu echt zo'n onoverkomelijk verschil? 
 

 

Ja, want je kunt op het lange stuk naar Utrecht Centraal een stuk meer werk verzetten onderweg wanneer je niet halverwege in Gouda over hoeft te stappen op een Sprinter zonder klaptafeltje. En ik ben er nog sneller ook.

Met e-ticket zou je een ticket Rotterdam Centraal - Leidse Rijn kunnen kopen, wanneer je dan via Utrecht Centraal zou mogen reizen kun je ook op Centraal je reis beëindigen. Een kaartje tot aan Leidse Rijn is goedkoper dan tot Utrecht Centraal.

Het is gewoon heel simpel, je volgt de route zoals geadviseerd door reisplanner. Doe je dan niet, dan check je bij reizen met de OV-chipkaart in en uit op het station waarop je van dit advies afwijkt, in dit geval dus Utrecht Centraal. Bij controle maak je anders kans op een boete/UvB of bij Flex op een correctietarief van €50 wegens reizen tegen de reisrichting. En het verschil in reistijd is maar 3 minuten, is dat nu echt zo'n onoverkomelijk verschil? 

Ja, want je kunt op het lange stuk naar Utrecht Centraal een stuk meer werk verzetten onderweg wanneer je niet halverwege in Gouda over hoeft te stappen op een Sprinter zonder klaptafeltje. En ik ben er nog sneller ook.

Prima, dan zul je neem ik aan ook geen probleem hebben om de extra kilometers te betalen. Of probeer je alleen je eigen zin door te drijven?

Badge +3

Het is inderdaad heel goed nieuws want het levert je gunstige reismogelijkheden op.

Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn via Utrecht C levert je 10 minuten tijdwinst op, in de andere richting is dat zelfs 12 minuten.

Rotterdam C - Eindhoven Strijp-S via Eindhoven C levert je 6 minuten tijdwinst op.

Rotterdam - Best via Eindhoven C kost 7 minuten meer, maar mag ook omdat het je een overstap scheelt.

Voor Utrecht C - Veenendaal-De Klomp mag je helaas niet via Ede-Wageningen (latere aankomst dan de volgende IC uit Utrecht, dus daar maar een half uur wachten).

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat terugsteken mag, maar dan alleen als de Reisplanner dat aangeeft.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal altijd de keuze van NS blijven om bepaalde antennetrajecten te faciliteren of niet. Nieuw Vennep-Rotterdam Centraal dus wel en Rotterdam Centraal-Utrecht Leidsche Rijn niet.

Met daarbij de kanttekening dat je voor het traject Schiphol-Rotterdam Centraal toeslag voor de HSL moet betalen. 

Badge +3

Mooi dat terugsteken mag, maar dan alleen als de Reisplanner dat aangeeft.

Dat sowieso, geef ik in mijn vorige reactie al aan.

Met de opmerking dat Utrecht C - Veenendaal-De Klomp rechtstreeks 17 minuten is (aankomst :29 of :59), en via Ede-Wageningen 39 minuten is (aankomst :01 of :31)

Bij een kwartier later vertrekken en via Ede-Wageningen reizen kom je dus 2 minuten later aan dan een half uur wachten op Utrecht, dus mag het niet (al vond men het vóór de NS Flex tijd eigenlijk nooit een probleem, zeker niet in de winter).

Zodra de 10-minutentreinen Utrecht - Arnhem weer gaan rijden zullen er misschien wel weer adviezen via Ede-Wageningen komen.

Dat zijn keuzes die bij de NS liggen en uitzonderingen op het geheel. Doorgaan om je zin te krijgen zal hier niet helpen aangezien de NS daar toch niets mee doet.

Dus gewoon via Gouda reizen en daar overstappen of op Utrecht uitchecken en opnieuw inchecken om tegen de reisrichting in te reizen op een manier die toegestaan is.

Reageer