beantwoord

toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn



Toon eerste bericht

111 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ook in mijn voorstel gaat het om een extra handeling om minder te betalen, niet om meer te betalen.

Het gaat in jouw voorstel om het faciliteren van terugsteken. Dat zal NS nooit gaan regelen. En van minder kan natuurlijk geen sprake zijn als je via Utrecht Centraal reist. Je zult in dit geval moeten bijbetalen voor de omweg via Utrecht Centraal.

Badge +3

Als toevoeging en afsluiting van dit lange topic, per 7 juni 2022 is het terugsteekverbod vervallen. Mits (op voorwaarde dat) het je een snellere reis oplevert (of minder overstappen).

Reputatie 7
Badge +3

@HJS Het is duidelijk een keuze van NS geweest om jouw wensen niet of veel minder te faciliteren.

Het reizen met de OV-chipkaart is voor velen al ingewikkeld genoeg. Extra overstappalen maken het reizen alleen maar ingewikkelder.

In Londen hebben ze voor de omgekeerde situatie wel overstappalen. Als je bijvoorbeeld alleen binnen zone 2 reist en moet overstappen dan kun je op sommige stations je Oyster Card (of andere kaart/telefoon) langs een roze kaartlezer halen. Bij het uitchecken krijg je dan het tarief berekend waarmee je niet door de (dure) zone 1 hebt gereisd. Dat is een handeling die je zelf moet verrichten om minder te betalen. Ik zie niet gebeuren dat mensen een handeling gaan verrichten om meer te betalen.

https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/touch-pink-card-reader-when-changing-trains

 

Ik snap de insteek/vraag dus wel, maar zie inderdaad de Spoorkaart waarom Barendrecht/Lombardijen en Hoofddorp/Nieuw Vennep verschillen.

 

Ik zie het verschil tussen Nieuw Vennep en Barendrecht niet. Hoezo ligt Barendrecht voor de terugsteekregel niet langs de HSL en Nieuw Vennep wel? De HSL buigt immers pas ná Barendrecht af reichting de Hoekse Waard. Nieuw Vennep - Rotterdam C mag volgens de Reisplanner immers niet via Schiphol, terwijl veel sneller, Barendrecht - Breda mag wél via Rotterdam C, terwijl meer tariefeenheden én langere reistijd.

“Waarom is Barendrecht een uitzondering?Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel.”

Je steekt wel degelijk terug volgens de definitie.
Ja, als je Barendrecht in een zelf gecreëerde werkelijkheid niet langs de HSL laat liggen, dan niet. Maar dan kan ik er ook wel voor gaan pleiten dat de middelste sporen in Utrecht Leidsche Rijn niet langs dat traject liggen… de intercity komt niét langs het perron van Leidsche Rijn… dus is die trein daar nooit geweest en steek ik dus ook niét terug als ik via Utrecht C reis vanuit Rotterdam C… 

Begrijp de logica niet want NS maakt het zichzelf moeilijk door Barendrecht topografisch niet langs de HSL te laten liggen.

Anders gezegd: welk belang heeft NS erbij om de reisroute Barendrecht - Breda via Rotterdam C zonder te hoeven bijbetalen een geldige reisroute te laten zijn?

Ik heb geen toegang tot het gearchiveerde topic, misschien wordt het antwoord daar gegeven. Excuses voor mijn vraag in dat geval.

@HJS Het is duidelijk een keuze van NS geweest om jouw wensen niet of veel minder te faciliteren.

Het reizen met de OV-chipkaart is voor velen al ingewikkeld genoeg. Extra overstappalen maken het reizen alleen maar ingewikkelder.

In Londen hebben ze voor de omgekeerde situatie wel overstappalen. Als je bijvoorbeeld alleen binnen zone 2 reist en moet overstappen dan kun je op sommige stations je Oyster Card (of andere kaart/telefoon) langs een roze kaartlezer halen. Bij het uitchecken krijg je dan het tarief berekend waarmee je niet door de (dure) zone 1 hebt gereisd. Dat is een handeling die je zelf moet verrichten om minder te betalen. Ik zie niet gebeuren dat mensen een handeling gaan verrichten om meer te betalen.

https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/touch-pink-card-reader-when-changing-trains

Ook in mijn voorstel gaat het om een extra handeling om minder te betalen, niet om meer te betalen.

Overigens heeft internationale boekingsmodule geen problemen met dit soort terugsteekacties: je krijgt bv. gewoon zonder commentaar een kaartje Mechelen - Rotterdam Lombardijen op basis van een dienstregeling via Rotterdam Centraal.

Och ja, ook nog zo’n voorbeeld inderdaad, had er niet eens aan gedacht zo snel. En de planners van Bene worden toch gevoed met data van de vervoersbedrijven zelf, en in het geval van NS is dat een export uit…….. goed, ik zal maar niks meer zeggen.

@HJS

Blijven doordrammen terwijl het antwoord hier al tig keer gegeven is: het mag niet tenzij je de extra kilometers betaalt.

Wat betreft je laatste betoog: slechts ongeveer 25% van alle stations heeft poortjes.

.

Het lijkt wel of je aandelen bij de NS hebt Tamzin. De gedachte dat het huidige systeem niet erg reizigersvriendelijk is, landt blijkbaar niet.

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Reputatie 7
Badge +2

Wat Lombardijen betreft trouwens: raar dat dat station als liggend aan de HSL gezien wordt. Het is immers fysiek onmogelijk van de HSL op een perronspoor van Lombardijen te komen.

Dat is dus duidelijk anders dan Leidsche Rijn: daar kan een IC uit Gouda prima langs het perron komen als hij maar op tijd doorwisselt. En idem bij Rotterdam Zuid en Blaak.

In het hier eerder geposte lijstje stations zijn trouwens Boven Hardinxveld en Dordrecht Stadspolders vreemde eenden in de bijt. Ik zou niet weten waarom je daarheen zou willen terugsteken, want alle treinen op het traject stoppen er. Hardinxveld Blauwe Zoom mag het dan blijkbaar juist niet, terwijl het daar de snelste optie is als je de stoptrein tot Gorinchem hebt die er niet stopt (dan ben je van/naar Dordrecht 7 minuten sneller middels overstappen op Hardinxveld-Giessendam.

Badge +3

In het hier eerder geposte lijstje stations zijn trouwens Boven Hardinxveld en Dordrecht Stadspolders vreemde eenden in de bijt. Ik zou niet weten waarom je daarheen zou willen terugsteken, want alle treinen op het traject stoppen er.

Een reis Dordrecht Stadspolders → Rotterdam (Qbuzz + NS) is goedkoper dan Dordrecht - Rotterdam (NS only), dit vanwege het goedkopere starttarief van Qbuzz en de relatief korte reis.

Dat heeft verder niets met terugsteken te maken, want met een e-ticket Stadspolders - Rotterdam mag je best op Dordrecht instappen. Scheelt je overigens maar 28 cent op een bedrag van € 4,80 (prijs NS).

Badge +3

Maar als je het met een 'vrij reizen’ advies (optie Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement) uit de NS planner kunt toveren en je bijv. Dal Vrij of Weekend Vrij hebt mag het natuurlijk weer wél.

Ik moet mezelf hier even corrigeren, bij vrij reizen mag het natuurlijk wel maar je riskeert toch een correctie (in geval van NS Flex) bij eventuele controle tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn (terugreizen in de richting van je vertrekstation).

Die correctie wordt automatisch gedaan, en zal bij Altijd Vrij niet toegepast worden maar bij Dal/Weekend Vrij (waarschijnlijk) dus wél.

In dat geval dus in Utrecht even ‘overstappen’ via poortjes of de paaltjes op sommige perrons (in ieder geval te vinden op spoor 5/7 en 18/19).

Reputatie 7
Badge +3

Terugsteken mag niet. Je dient de het reisadvies van de reisplanner te volgen, dat is de toegestane reisroute. Wil je wel terugsteken dien je op Utrecht Centraal uit en weer in te checken. 

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Sneller op bestemming kunnen zijn, maar dit niet zonder extra kosten mogen vanwege “het systeem” ook niet.

Het lijkt me logisch dat iedereen als basisprincipe gewoon betaalt voor de gereisde kilometers.

Vroeger had je dit soort gezeur niet omdat een ticket toen uitsluitend geldig was voor de kortste route (op een paar logische uitzonderingen na). Het probleem is ontstaan toen omritten zonder bijbetaling werden toegestaan als dat sneller is. Het was beter geweest het niet te veranderen want als je sommige mensen een vinger geeft willen ze dan gelijk weer een hele hand.

Nee, dat is niet per definitie logisch. Je kunt een tariefmodel op allerlei manieren inrichten, bijv ook op basis van reistijd. Of bepaalde stations samenvoegen als het gaat om tarifering. Het toestaan van omreizen zonder bijbetaling hoeft (dacht ik) volgens de reisregels overigens niet eens sneller te zijn, het criterium is ‘route met minder overstappen is toegestaan’ dus lees: je bestemming comfortabeler kunnen bereiken. Vanuit reizigersoogpunt bekeken zou ik niet weten wat hier mis mee is.

Ik dacht dat ook bij reizen op saldo geldt: omweg is toegestaan wanneer daardoor sneller op bestemming?

Ja, maar je mag niet terugsteken omdat je anders wel erg makkelijk zou kunnen frauderen.

In principe mag je alle reisopties gebruiken die de reisplanner geeft. De omrit met terugsteken via Utrecht Centraal geeft de reisplanner dan ook niet, tenzij je een Altijd Vrij abonnement hebt.

 

Dat hele terugsteekverhaal voor Rotterdam Centraal (mag wel vanaf Barendrecht, maar niet vanaf Lombardijen) had ooit een eigen topic, maar is inmiddels ook gearchiveerd. Ik zou het nog op kunnen zoeken, waarna een moderator het topic weer open kan zetten.

Met dank aan Momo voor de link heb ik hem zelf ook nog even doorgenomen. Ik kon me het hele terusteekverhaal van Barendrecht nog enigszins herinneren, gezien ik destijds het antwoord heb geleverd.

Ik ben het ermee eens dat dat topic waarde heeft m.b.t. terugsteken dus heb het bij deze uit het archief gehaald. Het is dus weer voor iedereen leesbaar.


Bedankt @Stijn NS voor het leesbaar maken. Ik heb het hele topic doorgenomen, maar moet me helaas aansluiten bij de reactie van @hb-ngn


 

Kortom: de vraag is met het uiteindelijke lang-op -zich-hebben-latende-wachtende antwoord niet beantwoord. Zou nog wel een poging willen doen alsnog een verhelderend antwoord vanuit NS te krijgen. Kun je daar bij helpen? (gezien het tijdsverloop in het andere topic: ik heb bij voorbaat geen verwachtingen omtrent de reactie termijn😉

Misschien helpt het als we de vraag als volgt formuleren: welk belang heeft NS erbij om de reisroute Barendrecht - Breda via Rotterdam C zonder te hoeven bijbetalen een geldige reisroute te laten zijn?

En dan (om on topic te blijven) ook voor het Leidsche Rijn voorbeeld zou een reactie op het volgende wat @IskOV  aanhaalde vanuit NS gewenst zijn:

NS zou er goed aan doen om het terugsteekverbod uitdrukkelijk te nuanceren, zodat het niet geldt als terugsteken de snelste of gemakkellijkste manier is om ergens te komen. En dat dan ook in de reisplanner te zetten. Ook voor eventuele andere gevallen.

 

Bedankt alvast!

 

 

Je bent wel een volhouder maar geloof nu iedereen die hier al heeft aangegeven dat wat jij wilt niet gaat gebeuren.

En er is ook al aangegeven hoe je legaal deze route kunt nemen alleen dan moet je meer betalen. Dus aan jou de keuze om of niet via Utrecht te reizen en iets goedkoper maar minder comfortabel te reizen of iets duurder maar met een klaptafeltje om te reizen via Utrecht.

 

Klopt. Ik ben inderdaad vasthoudend. Temeer omdat al lezende in het gelieerde topic blijkt dat NS niet consequent is in het terugsteekbeleid. En dat kan NS zelf blijkbaar zelf ook niet uitleggen, gezien het onbevredigende antwoord wat 2,5 jaar op zich liet wachten.

 

Ik snap de insteek/vraag dus wel, maar zie inderdaad de Spoorkaart waarom Barendrecht/Lombardijen en Hoofddorp/Nieuw Vennep verschillen.

 

Ik zie het verschil tussen Nieuw Vennep en Barendrecht niet. Hoezo ligt Barendrecht voor de terugsteekregel niet langs de HSL en Nieuw Vennep wel? De HSL buigt immers pas ná Barendrecht af reichting de Hoekse Waard. Nieuw Vennep - Rotterdam C mag volgens de Reisplanner immers niet via Schiphol, terwijl veel sneller, Barendrecht - Breda mag wél via Rotterdam C, terwijl meer tariefeenheden én langere reistijd.

“Waarom is Barendrecht een uitzondering?Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel.”

Je steekt wel degelijk terug volgens de definitie.
Ja, als je Barendrecht in een zelf gecreëerde werkelijkheid niet langs de HSL laat liggen, dan niet. Maar dan kan ik er ook wel voor gaan pleiten dat de middelste sporen in Utrecht Leidsche Rijn niet langs dat traject liggen… de intercity komt niét langs het perron van Leidsche Rijn… dus is die trein daar nooit geweest en steek ik dus ook niét terug als ik via Utrecht C reis vanuit Rotterdam C… 

Begrijp de logica niet want NS maakt het zichzelf moeilijk door Barendrecht topografisch niet langs de HSL te laten liggen.

Anders gezegd: welk belang heeft NS erbij om de reisroute Barendrecht - Breda via Rotterdam C zonder te hoeven bijbetalen een geldige reisroute te laten zijn?

Ik heb geen toegang tot het gearchiveerde topic, misschien wordt het antwoord daar gegeven. Excuses voor mijn vraag in dat geval.

Correctie: ik zie dat Nieuw Vennep en Barendrecht in de Reisplanner ‘gelijkwaardig’ behandeld worden. En Hoofddorp en Lombardijen ook (behalve voor de Thalys)


In de algemene voorwaarden staat het als volgt:

Reisroute
  Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Ver- voerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.


Via Utrecht Centraal wordt de bestemming met de kortste reistijd bereikt. Hoe moet ik dat dan interpreteren? Dan doe ik (lijkt mij ) niets frauduleus

Reputatie 7
Badge +4

 

Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.

 

Perfecte reactie!

Reputatie 6

Het hele terugsteek verhaal een beetje vreemd als je ziet dat er soms 2 standaard routes gegeven worden voor een rit tussen 2 stations. Daarbij is de ene route 23TE en de andere 38TE. Alle 2 routes zonder overstap. Daarvoor betaal je volgens de reisplanner even veel. ( € 5,40) Zou dit volgens de TE tabel berekend worden zou je voor de langere route € 8,20 moeten betalen. Kennelijk zijn hier de extra 15 TE geen probleem. Het zal wel hogere wiskunde zijn dat je op dit omreis traject 15 TE meer mag gebruiken voor de zelfde prijs. 

Dat heeft dan weer te maken met dit stuk uit de algemene voorwaarden:

Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze)
1) het eerst wordt bereikt of
2) met de kortste reistijd wordt bereikt of
3) met de minste overstappen wordt bereikt of
4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw vervoerbewijs gereisd mag worden.

In sommige gevallen is het traject met de kortste tariefeenheden een traject met langzamere treinen, waarbij er een langer traject is met kortere reistijd. Daarbij zal er echter vrijwel nooit sprake zijn van terugsteken, maar meer dat er een omreis gemaakt wordt via een derde station met een overstap, waarbij het tijdsverschil significant genoeg is om dat alternatief aan te bieden. Met name bij routes rondom Amsterdam, specifiek met overstap op Duivendrecht als snellere optie, wil dit wel gebeuren (meen ik me te herinneren in ieder geval).

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Voor sommige trajecten wordt inderdaad niet gekeken naar de verschillende routes maar wordt een vast aantal tariefeenheden in rekening gebracht. Dat geldt met name voor het traject Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal. Het maakt niet uit via welke route je reist, je betaalt altijd 86 tariefeenheden. Je kunt dan reizen via Haarlem, Schiphol, de HSL of de Sprinter via Gouda en zelfs met IC's met overstap in Utrecht. 

Het is immers administratief niet te regelen dat het systeem ziet met welke trein je precies gereisd hebt op basis van een incheck in Amsterdam Centraal en een uitcheck in Rotterdam Centraal. Voor het kopen van een los treinkaartje is het ook veel eenvoudiger omdat je als reiziger niet hoeft na te denken via welke route je wilt of mag reizen. Je stapt gewoon in de eerstvolgende trein in en je mag je reis altijd onderbreken.

@HJS

Het advies van de reisplanner is leidend en geeft de toegestane opties Daarnaast mg je altijd via de kortste route reizen.

In de tekst die je aanhaalt staan de ruwe uitgangspunten waarop het algoritme van de reisplanner is gebaseerd. Het is echter niet het volledig algoritme, er zijn andere beperkingen zoals bijv. het verbod op terugsteken, minimale overstaptijden, etc.

Reputatie 6

Dat heeft dan weer te maken met dit stuk uit de algemene voorwaarden:

Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze)
1) het eerst wordt bereikt of
2) met de kortste reistijd wordt bereikt of
3) met de minste overstappen wordt bereikt of
4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw vervoerbewijs gereisd mag worden.

In sommige gevallen is het traject met de kortste tariefeenheden een traject met langzamere treinen, waarbij er een langer traject is met kortere reistijd. Daarbij zal er echter vrijwel nooit sprake zijn van terugsteken, maar meer dat er een omreis gemaakt wordt via een derde station met een overstap, waarbij het tijdsverschil significant genoeg is om dat alternatief aan te bieden. Met name bij routes rondom Amsterdam, specifiek met overstap op Duivendrecht als snellere optie, wil dit wel gebeuren (meen ik me te herinneren in ieder geval).

In dit geval zou het dus om regel 1 gaan. 

Via de kortste route is de reistijd 29 of 33 minuten, via de langste route 44 minuten. Met de trein die de lange route neemt ben je 1 minuut eerder op de eindbestemming dan de eerstvolgende trein via de kortste route. Op alle 2 routes is het een directe verbinding zonder overstappen. 
Die ene minuut eerder aankomen, via een omreis van 15 TE, mag in dit geval kennelijk wat kosten…
Maar op andere plaatsen een route kiezen waardoor je eerder aankomt op je bestemming, is meestal niet toegestaan dus. Moeten de mensen die de lange route kiezen de NS op hun blote knieen danken voor deze “korting”

 

Dan rijst de vraag waarom de reisoptie met de kortste reistijd voor deze verbinding niet gegeven wordt in de Reisplanner. Er worden 4 punten ‘naar uw keuze’ genoemd, waaronder ‘met de kortste reistijd wordt bereikt’. Er staat niet dat de reis per sé de reis met het laagst aantal tariefeenheden moet zijn.

Reputatie 7

Het is en blijft toch lastig. ‘ Het eerste wordt bereikt’ en ‘de kortste reistijd’ geldt dan weer niet altijd en overal. De reisplanner geeft deze niet altijd weer, waardoor de  reisplanner (NS) dus de eigen voorwaarden negeert. 

Reageer