beantwoord

toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn



Toon eerste bericht

111 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn regels die al bestonden voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd. 

Overigens is de controle van papieren vervoerbewijzen wel iets eenvoudiger dan met de OV-chipkaart. Bij controle ziet een Hc alleen een geldige incheck. Tussen Rotterdam en Utrecht kan die niet zien dat je van plan om na aankomst in Utrecht Centraal te gaan terugreizen naar Leidsche Rijn. De uitcheckpaal in Leidsche Rijn zal ook niets bijzonder constateren.

Met een papieren.kaartje had een Hc al tussen Gouda en Utrecht kunnen constateren dat je in de verkeerde trein zat en voor de extra tariefeenheden via Utrecht Centraal een regeringsvervoerbewijs kunnen uitschrijven om die met je af te rekenen. Tegenwoordig kan een Hc alleen bij controle tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn constateren dat je te weinig betaalt voor je reis. (Met uitzondering van e-tickets natuurlijk omdat daar wel vertrek- en aankomststation op vermeld staan.)

Probeer enkel te doorgronden waarom de regels zijn zoals ze zijn. 

Ik heb al een aantal keren aangegeven dat dit niet mag omdat je dan de deur open zet voor fraude. Deze regel is ook niet nieuw maar bestaat altijd al. Maar helaas wil je dat niet horen.

Het is heel simpel. Iemand die van Rotterdam naar Utrecht Centraal moet koopt en een eticket naar Leidsche Rijn, wandelt vervolgens in Utrecht Centraal het station uit en betaalt dan een deel van zijn reis niet.

 

Heden ten dage schijnt dat stukje terugsteken niet meer toegestaan want het reisadvies is altijd per sprinter: reisduur minimaal één uur en 8 minuten. Kennelijk is dit de nieuwe manier om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken. 

Zonder bijbetaling heeft terugsteken zonder bijbetaling nooit gemogen op enkele uitzonderingen na. In spoorboekjes uit de jaren 60/70 kon je altijd een lijstje vinden van uitzonderingen. Zo mocht je bijv. altijd al van Maarn naar Veenendaal reizen via Driebergen. 

In de begintijd van de reisplanner (toen nog op een floppy disk) werden terugsteekverbindingen wel aangegeven maar toen zei reisplanner niets over de geldigheid van tickets bij omritten.

De reden dat het niet mocht en mag is vanwege het risico op fraude. In jouw voorbeeld kun je als je naar Breda gaat dan een ticket kopen naar Prinsenbeek en vervolgens in Breda het station verlaten. Betaal je het laatste stuk dus niet.

Reputatie 2

Amsterdam Muiderpoort naar Apeldoorn via Amsterdam Centraal is zo te zien ook verdwenen. Dat reisadvies heb ik in het verleden regelmatig gekregen.

Tot niet zo lang geleden waren er wel meer stations waar het (soms) mocht, o.a. Utrecht Zuilen en Vaartsche Rijn. Ik kom die reisadviezen nu niet meer tegen, beleid lijkt dus wel veranderd.

Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Dat het beleid is aangescherpt is een gevolg van de komst van etickets waarbij het risico op fraude met terugsteken veel groter is dan met de OV-chipkaart.

Reputatie 2

Als reizigers uitstappen voor hun eindbestemming of instappen na hun beginstation met een e-ticket kun je dus inderdaad goedkoper uit zijn. En als je van de reisplanner terug mag steken, dan reis je dus nooit 'illegaal' tegen je reisrichting in.

Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Je mocht ook vanuit bv. Eindhoven naar Vaartsche Rijn reizen via Utrecht Centraal. Zelfs naar Lunetten heeft dat gemogen. Nu zie ik bij elk advies een overstap in Den Bosch op de sprinter naar Utrecht.

Dat heeft nooit gemogen. Wel gaf de reisplanner in het verleden dergelijke verbindingen aan zonder een uitspraak te doen over de geldigheid van tickets. Reizigers die vervolgens moesten bijbetalen klaagden toen "dat dit in de reisplanner stond".

Om dergelijke misverstanden te voorkomen geldt tegenwoordig de regel dat de reisplanner aangeeft welke verbindingen zijn toegestaan waarbij niet toegestane terugsteekverbindingen niet meer worden gegeven.

Als reizigers uitstappen voor hun eindbestemming of instappen na hun beginstation met een e-ticket kun je dus inderdaad goedkoper uit zijn. En als je van de reisplanner terug mag steken, dan reis je dus nooit 'illegaal' tegen je reisrichting in.

Alhoewel terugsteken vroeger formeel ook niet mocht werd daar toen meestal minder moeilijk over gedaan omdat met de OV-chipkaart het risico op fraude klein was.

Met de komst van etickets zijn terugsteek verbindingen uit de reisplanner gehaald, uitgezonderd enkele gevallen met kleine stukjes zonder fraude risico waarbij het anders heel erg onhandig zou uitpakken zoals bijv. zoals het hierboven gegeven voorbeeld van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp.

@Henk_NL

Ik weet niet waar je lijstje vandaan komt maar bijv. van Helmond 't Hout naar Eindhoven terugsteken via Helmond mag toch echt niet meer. Idem dito is van Brouwhuis terugsteken zowel richting Eindhoven als Venlo niet toegestaan. Zie de reisplanner.

Verder heeft NS natuurlijk sowieso niets te vertellen over de regels op trajecten van van Arriva/Blauwnet/Qbuzz, die bepalen Arriva/Blauwnet/Qbuzz in overleg met de betrokken provincie.

Hoevelaken is een apart geval. Omdat daar geen rechtstreekse verbinding is wordt richting Apeldoorn de omrit via Amersfoort bij een eticket automatisch in rekening gebracht.

Ik vermoed overigens dat je lijstje erg oud is omdat een van de gevallen waarbij terugsteken op dit moment juist wel mag (Groningen Europapark) er niet op staat. Voor de stations op de Zeeuwse lijn geldt dat terugsteken niet relevant meer is sinds de treinen twee keer per uur op alle station stoppen en dat is al sinds een flink aantal jaren. Je lijstje dateert vermoedelijk nog van de tijd daarvoor.

@Henk_NL

Ik weet niet waar je lijstje vandaan komt maar bijv. van Helmond 't Hout naar Eindhoven terugsteken via Helmond mag toch echt niet meer. Idem dito is van Brouwhuis terugsteken zowel richting Eindhoven als Venlo niet toegestaan. Zie de reisplanner.

Dataset die in de Reisplanner zit en wekelijks door NS wordt gepubliceerd. Meldingen van fouten kan je dus beter richten aan moderators.

@Henk_NL

Ik weet niet waar je lijstje vandaan komt maar bijv. van Helmond 't Hout naar Eindhoven terugsteken via Helmond mag toch echt niet meer. Idem dito is van Brouwhuis terugsteken zowel richting Eindhoven als Venlo niet toegestaan. Zie de reisplanner.

Dataset die in de Reisplanner zit en wekelijks door NS wordt gepubliceerd. Meldingen van fouten kan je dus beter richten aan moderators.

Het lijkt er op dat dit lijstje al jaren niet meer wordt bijgewerkt. Maar dat zien we bij webinfo van NS wel vaker.😊

Reageer