beantwoord

toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn


  • Intercity
  • 19 reacties

Mag je vanaf Rotterdam Centraal naar Utrecht Leidsche Rijn met de intercity via Utrecht Centraal reizen en dan terugsteken naar Leidsche Rijn?  Deze verbinding duurt 48 minuten, terwijl reizen met overstap in Gouda op de Sprinter naar Leidsche Rijn totaal 51 minuten duurt. Reizen via Utrecht Centraal is in tariefeenheden ‘verder’, maar ik ben comfortabeler en iets sneller op de bestemming. Toch geeft de NS Reisplanner de verbinding via Utrecht Centraal niet standaard weer, alleen bij de instelling “Altijd Vrij”.  Ik dacht dat ook bij reizen op saldo geldt: omweg is toegestaan wanneer daardoor sneller op bestemming?

icon

Beste antwoord door Robert B 29 March 2022, 18:08

Bekijk origineel

111 reacties

Gewoon een reis plannen deur-tot-deur met de NS reisplanner. Die adviezen komen van RIG 9292, en 9292 heeft al jaren geen terugsteekverbod. Men weet dat, daar is op een van de hoogste niveaus overleg over geweest tussen NS en RIG, maar men heeft bewust gekozen de situatie te laten zoals deze is.

Ik heb me gisteren afwezig gehouden uit de inhoudelijke discussie, omdat het wat mij betreft door andere gebruikers meer dan duidelijk genoeg was aangegeven dat wat jij wilt doen simpelweg niet mag en niet gaat veranderen. Blijkbaar wil je dat om de een of andere reden niet accepteren, dus bij deze alsnog even vanuit de Moderators (en dat terwijl ik niet eens een dienst heb momenteel).

Kortom: de vraag is met het uiteindelijke lang-op -zich-hebben-latende-wachtende antwoord niet beantwoord.

Even heel beknopt, de vraag in het andere topic was uiteindelijk gewoon “mag dit?”. Het antwoord daarop was “nee, dat mag niet”, met daarna een uitleg over het achterliggende fenomeen.

Zou je nog wel een poging willen doen alsnog een verhelderend antwoord vanuit NS te krijgen. Kun je daar bij helpen?

Dus wat deze vraag betreft: Heel simpel, nee, want die is er al.

Mijn bericht uit het andere topic is duidelijk. Terugsteken is niet toegestaan, tenzij anders aangegeven in de NS Reisplanner. Er hoeft dan ook niks verder genuanceerd te worden, want wat mag en wat niet mag wordt al duidelijk gemaakt door de adviezen die de Reisplanner geeft. Barendrecht en Zwijndrecht zijn daarin dus uitzonderingen voor het traject Rotterdam - Breda, en er zullen nog enkele anderen zijn, maar daar blijft het bij. Sterker nog, deze zullen met verloop van tijd waarschijnlijk alleen maar afnemen.

Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.

Reputatie 7
Badge +3

 

Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.

 

Perfecte reactie!

In dat oude topic waren er ook reacties van Frank Visser, die toen bij NS werkte en intussen bij Rover. Een andere Frank Visser (die van de rijdende rechts) had een uitspraak “Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen". In dit geval kun je zeggen “Dit zijn de regels van NS en daar zult u het mee moeten doen”. 

Reputatie 7

Toen ik destijds nog in Breda (op loopafstand van station Breda Prinsenbeek) werkte, gaf de reisplanner (afhankelijk van de vertrektijd uit Delft) het advies met de Intercity Direct naar Breda te gaan en daar over te stappen op de sprinter naar Dordrecht. Legaal terugsteken dus, want de HSL takt even voor Breda Prinsenbeek aan op de lijn van Breda naar Dordrecht. Een prima en snelle verbinding (en advies): binnen drie kwartier uit en thuis.
 

Heden ten dage schijnt dat stukje terugsteken niet meer toegestaan want het reisadvies is altijd per sprinter: reisduur minimaal één uur en 8 minuten. Kennelijk is dit de nieuwe manier om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Tot niet zo lang geleden waren er wel meer stations waar het (soms) mocht, o.a. Utrecht Zuilen en Vaartsche Rijn. Ik kom die reisadviezen nu niet meer tegen, beleid lijkt dus wel veranderd.

Reputatie 7
Badge +3

Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Je mocht ook vanuit bv. Eindhoven naar Vaartsche Rijn reizen via Utrecht Centraal. Zelfs naar Lunetten heeft dat gemogen. En da's niet meer dan een paar jaar geleden. Nu zie ik bij elk advies een overstap in Den Bosch op de sprinter naar Utrecht.

 

Dat het beleid is aangescherpt is een gevolg van de komst van etickets waarbij het risico op fraude met terugsteken veel groter is dan met de OV-chipkaart.

Je plaatst hier wel vaker dit soort opmerkingen als feiten, maar is dit ooit door NS gecommuniceerd of is het je eigen redenering?

Reputatie 7
Badge +3

Het antwoord, waar toen zo'n 2,5 jaar op moest worden gewacht, is te vinden op pagina 9 

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.
Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

We hanteren de terugsteekregel omdat:

  • Er meer kilometers gereisd worden dan er worden afgerekend.
  • Er rare prijsverschillen tussen steden en tussen vervoerbewijzen (tickets, abonnementen) zouden ontstaan als het wel is toegestaan.

Bijvoorbeeld:

  • De prijs tussen Rotterdam en Breda is als je incheck en uitcheckt 9,90
  • Als je mag terugsteken, dan zou je ook een e-ticket Rotterdam-Lombardijen - Breda kunnen kopen ad 8,70. Immers eenmaal op station Rotterdam-Lombardijen kan niemand meer controleren of je wel in Lombardijen begonnen bent.
  • Het e-ticket systeem blokkeren op stations niveau is niet gewenst. Want Rotterdam Centraal zal dan officieel op de route tussen Lombardijen en Breda komen te liggen en het is toegestaan om halverwege de route pas aan de reis te beginnen. Bovendien is blokkeren niet gewenst igv verstoringen en calamiteiten.

Waarom zijn er dan uitzonderingen?
We hanteren enkele uitzonderingen zoals bij het reizen tussen Veenendaal De Klomp en Driebergen. De reden hiervoor is, is dat het dienstregeling technisch onmogelijk is om te reizen tussen deze 2 stations (en de tussengelegen stations) zonder terugsteken.

Waarom is Barendrecht een uitzondering?
Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel. Doordat Barendrecht en Zwijndrecht niet gezien worden als op onderdeel van de route die je reist vanaf Rotterdam, is de terugsteekregel voor die stations dus niet van toepassing.

Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.
Als we van Rotterdam Lombardijen een uitzondering gaan maken, ontstaan er weer nieuwe terugsteekroutes en nieuwe discussies elders in het land. Kortom, we moeten ergens een grens stellen.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf Barendrecht duurt de reis via Dordrecht nu korter, mogelijk vanwege de 10 minuten sprinters die sinds kort rijden. Via Dordrecht 42 minuten, via Rotterdam 43 of 46 minuten. Vanaf Lombardijen is nog wel korter via Rotterdam.

 

Maar voor de vraag betreffende Leidse Rijn geldt:

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

Wat betreft Leidse Rijn is niet aangegeven dat het wel mag, dus mag het niet.

Dan rijst de vraag waarom de reisoptie met de kortste reistijd voor deze verbinding niet gegeven wordt in de Reisplanner. 

Omdat terugsteken verboden is vanwege het risico op fraude.

De tekst die je aanhaalt geeft slechts wat algemene informatie over het algoritme en beschrijft niet wat uw rechten zijn.

Nogmaals, het mag dus niet! U dient gewoon in Gouda/Woerden over te stappen of in Utrecht Centraal uit en weer in te checken.

Tja als je zo'n probleem maakt van 3 minuten extra reizen en daar dan graag Euro 50,- extra voor betaald bij een controle dan moet je het maar eens ervaren lijkt mij.

Alle routes die de reisplanner aangeeft zijn toegestaan, geeft de reisplanner deze niet aan dan niet. En heb je een altijd vrij abonnement dan is er inderdaad meer mogelijk alleen betaal je daar dan ook voor.

 

Met e-ticket zou je een ticket Rotterdam Centraal - Leidse Rijn kunnen kopen, wanneer je dan via Utrecht Centraal zou mogen reizen kun je ook op Centraal je reis beëindigen. Een kaartje tot aan Leidse Rijn is goedkoper dan tot Utrecht Centraal.

Het is gewoon heel simpel, je volgt de route zoals geadviseerd door reisplanner. Doe je dan niet, dan check je bij reizen met de OV-chipkaart in en uit op het station waarop je van dit advies afwijkt, in dit geval dus Utrecht Centraal. Bij controle maak je anders kans op een boete/UvB of bij Flex op een correctietarief van €50 wegens reizen tegen de reisrichting. En het verschil in reistijd is maar 3 minuten, is dat nu echt zo'n onoverkomelijk verschil? 
 

 

Ja, want je kunt op het lange stuk naar Utrecht Centraal een stuk meer werk verzetten onderweg wanneer je niet halverwege in Gouda over hoeft te stappen op een Sprinter zonder klaptafeltje. En ik ben er nog sneller ook.

HEEL SIMPEL, HET MAG NIET.

Hoe jij er ook over denkt maakt totaal niet uit, in deze heeft de NS de regels bepaalt.  Dus als je wel zo wilt reizen zul je moeten uitchecken op Utrecht en daarna weer in moeten checken voordat je terug reist naar Leidsche Rijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft nooit gemogen.

 

Er is hier meerdere keren door NS-personeel bevestigd dat het wel mocht. Helaas zijn die topics gearchiveerd. Henk_NL heeft ook wel 's een lijstje tevoorschijn getoverd uit de NS-API met stations waarvoor het terugsteekverbod niet (altijd) gold.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon een reis plannen deur-tot-deur met de NS reisplanner. Die adviezen komen van RIG 9292, en 9292 heeft al jaren geen terugsteekverbod.

 

Hmm, toch zie ik opeens wel verschillen tussen de NS Reisplanner en 9292. Als ik een reis plan van Stationsplein, Eindhoven naar station Utrecht Vaartsche Rijn, geeft 9292 de optie met IC naar Utrecht Centraal en dan de sprinter naar Vaartsche Rijn. De NS Planner geeft alleen optie met IC naar Utrecht Centraal en dan de bus of tram naar Vaartsche Rijn.

Badge +3

Dat hele terugsteekverhaal voor Rotterdam Centraal (mag wel vanaf Barendrecht, maar niet vanaf Lombardijen) had ooit een eigen topic, maar is inmiddels ook gearchiveerd. Ik zou het nog op kunnen zoeken, waarna een moderator het topic weer open kan zetten.

Er kwam toen uit dat Rotterdam - Breda deels gezien werd als ‘HSL’ of zoiets, ook al lopen de sporen tot na Barendrecht gewoon parallel. Barendrecht ligt dus niet aan die ‘lijn’, want ligt aan Staatslijn 1 ook al komen de Betuweroute en HSL Zuid er ook langs.

Waarom dat voor Lombardijen niet zou gelden is me onduidelijk (nu wel, zie de Spoorkaart) Blijkbaar begint de HSL Zuid ergens waar de sporen de A15 kruisen (en de Betuweroute aanhaakt)? Gooi maar in mijn pet.

De 9292 adres-adviezen zouden in principe nog geldig moeten zijn, maar als die keihard niet meer in de NS planner getoond worden houdt het natuurlijk op.

Strikt genomen dan, want ik denk niet dat personeel moeilijk gaat doen als je naar Eindhoven Strijp-S moet met een incheck Amsterdam/Utrecht/Den Bosch en eerst doorreist naar Eindhoven Centraal. De meerprijs vanuit bijv. Amsterdam voor die 2TE extra is verwaarloosbaar. Maar ja, bij reizen op een ov-chipkaart is natuurlijk niet aantoonbaar dat je slechts tot Strijp-S wilt terugsteken… 

Badge +3

Bedoel je deze soms?  (die inderdaad in het archief staat)

Dat is hem, thanks. Ga ik even doorbladeren voor wat ‘feitjes’ of het ‘hoe en waarom’… pff 10 pagina’s 😥

Op pagina 1 al een ‘goede’ opmerking.

Ik weet hem al. Er geldt hetzelfde als bij het Hoofddorp / Nieuw-Vennep verhaal. Als je in Lombardijen opstapt en via Rotterdam Centraal reist om daar de intercity over de HSL te pakken, kom je opnieuw langs Lombardijen als je richting Breda in de intercity zit. De hsl splitst zich namelijk pas na lombardijen richting Breda af.
Maar als je in Barendrecht in de sprinter naar Rotterdam Centraal stapt om daar weer over te stappen op een intercity over de HSL richting Breda, kom je volgens de spoorkaart niet opnieuw langs Barendrecht. De hsl splitst zich namelijk tussen Lombardijen en Barendrecht van het klassieke spoor af. Je mag dus niet opnieuw echt langs je beginstation reizen, alleen als het spoor al gescheiden is, zoals ook bij Nieuw-Vennep. Dit vind ik de grootste onzin ooit.

Zie voor de Spoorkaart https://www.ns.nl/binaries/_ht_1640700289792/content/assets/ns-nl/tarieven/2022/tariefeenhedenkaart-nederland-2022.pdf (Lombardijen ligt ‘aan de HSL’ en Barendrecht niet).

Badge +3

Voor het vermaak (en als ‘non-antwoord’ op TS @HJS):

2 treinreizigers zitten in de trein en de conducteur komt langs in de intercity Rotterdam Centraal - Breda.

1): U bent ingecheckt op Rotterdam Lombardijen, dus u mag niet via Rotterdam Centraal omreizen om in Breda te komen: Uitstel van betaling (boete). Dat de reis via Dordrecht langer duurt betekent niet dat u mag omreizen om zo eerder op bestemming kan komen. U moet reizen over de kortste route, dat is dus via Dordrecht.

2) U bent ingecheckt in Barendrecht, u mag via Rotterdam Centraal omreizen om vervolgens in Breda te komen. Reizen via Rotterdam Centraal is sneller dan de reis via Dordrecht, wat qua afstand korter en logischer is maar qua afstand langer. U mag dit dus gewoon blijven doen.

Opmerkelijk: Vanuit Barendrecht naar Rotterdam Centraal is het eerstvolgende station Rotterdam Lombardijen.

Ik snap de insteek/vraag dus wel, maar zie inderdaad de Spoorkaart waarom Barendrecht/Lombardijen en Hoofddorp/Nieuw Vennep verschillen.

Voor Utrecht Leidsche Rijn is het duidelijk, dat mag niet zomaar want dan zullen reizigers tussen Vleuten en Rotterdam/Den Haag misschien ook wel via Utrecht Centraal willen reizen (als dat sneller zou zijn).

Of Utrecht - Bijlmer/ArenA - Abcoude zonder rotte overstap op Breukelen, maar dat is een non-issue want je moet op Bijlmer door poortjes en betaalt dus gewoon voor de gereisde extra afstand.

Badge +3

Maar voor de vraag betreffende Leidse Rijn geldt:

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

Wat betreft Leidse Rijn is niet aangegeven dat het wel mag, dus mag het niet.

Maar als je het met een 'vrij reizen’ advies (optie Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement) uit de NS planner kunt toveren en je bijv. Dal Vrij of Weekend Vrij hebt mag het natuurlijk weer wél.

Dat hele terugsteekverhaal voor Rotterdam Centraal (mag wel vanaf Barendrecht, maar niet vanaf Lombardijen) had ooit een eigen topic, maar is inmiddels ook gearchiveerd. Ik zou het nog op kunnen zoeken, waarna een moderator het topic weer open kan zetten.

Met dank aan Momo voor de link heb ik hem zelf ook nog even doorgenomen. Ik kon me het hele terusteekverhaal van Barendrecht nog enigszins herinneren, gezien ik destijds het antwoord heb geleverd.

Ik ben het ermee eens dat dat topic waarde heeft m.b.t. terugsteken dus heb het bij deze uit het archief gehaald. Het is dus weer voor iedereen leesbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Die €14 die de reisplanner geeft wordt berekend alsof het 2 losse reizen zijn, 1 reis Rotterdam Centraal - Utrecht €11,50 plus 1 reis Utrecht Centraal - Leidsche Rijn €2,50. Alleen is het uit en en weer inchecken op Utrecht Centraal een overstap en heb je dus langeaftandskorting. Alleen als er meer dan 35 minuten tussen dat uit en weer inchecken zit worden het 2 aparte reizen en dan inderdaad €14. Maar zit er minder dan 35 minuten tussen is het totaal 1 reis met langeafstandkorting en klopt het bedrag van €14 niet.

9292 rekent wel met de langeafstandskorting. Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal is 56 TE en Utrecht Centraal - Leidsche Rijn is 3 TE, samen 59 TE en dat is volgens de tarieflijst €12,10. Dus het bedrag wat 9292 aangeeft. 

Als je op vol tarief reist (dus geen abonnement hebt) betaal je €12,10 wanneer je in Utrecht uitcheckt en gelijk weer incheckt. 

@HJS

Blijven doordrammen terwijl het antwoord hier al tig keer gegeven is: het mag niet tenzij je de extra kilometers betaalt.

Wat betreft je laatste betoog: slechts ongeveer 25% van alle stations heeft poortjes.

.

Het lijkt wel of je aandelen bij de NS hebt Tamzin. De gedachte dat het huidige systeem niet erg reizigersvriendelijk is, landt blijkbaar niet.

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Sneller op bestemming kunnen zijn, maar dit niet zonder extra kosten mogen vanwege “het systeem” ook niet.

Het lijkt me logisch dat iedereen als basisprincipe gewoon betaalt voor de gereisde kilometers.

Vroeger had je dit soort gezeur niet omdat een ticket toen uitsluitend geldig was voor de kortste route (op een paar logische uitzonderingen na). Het probleem is ontstaan toen omritten zonder bijbetaling werden toegestaan als dat sneller is. Het was beter geweest het niet te veranderen want als je sommige mensen een vinger geeft willen ze dan gelijk weer een hele hand.

Reputatie 7
Badge +3

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Sneller op bestemming kunnen zijn, maar dit niet zonder extra kosten mogen vanwege “het systeem” ook niet.

Je bent wel een volhouder maar geloof nu iedereen die hier al heeft aangegeven dat wat jij wilt niet gaat gebeuren.

En er is ook al aangegeven hoe je legaal deze route kunt nemen alleen dan moet je meer betalen. Dus aan jou de keuze om of niet via Utrecht te reizen en iets goedkoper maar minder comfortabel te reizen of iets duurder maar met een klaptafeltje om te reizen via Utrecht.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt wel blijven doordrammen, maar het standpunt van NS is en blijft wat er in het toen gegeven antwoord staat:

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

….

Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.

 

En behalve uitzonderingen zijn er dus ook aparte gevallen zoals Barendrecht waarbij bepaald is dat het geen terugsteken is. 

 

Verder mag je op zich best terugsteken, mits je er gewoon voor betaalt, dus in jouw geval uit en weer inchecken op Utrecht Centraal. NS gaat niet speciaal voor jou voor de paar minuutjes tijdwinst en dat je dan makkelijker werken van alles veranderen in het systeem. Dus geen aparte overstappaaltje plaatsen (hoewel er wel een aantal paaltjes zijn voor internationale reizigers die je zou kunnen gebruiken), gaat niet de poortjes en e-tickets aanpassen dat reizigers in dit soort gevallen niet bij een verder station door de poortjes kunnen en gaat ook niet bepaalde stations samenvoegen als het gaat om tarifering. De zogeheten gemeenschappelijke tariefpunten die er waren zijn juist bijna 7 jaar geleden afgeschaft.

NS is wel bezig met een pilot “Treinreizen met GPS”. Daarmee zou je denk ik wel automatisch de extra kosten in zo'n geval van terugsteken betalen omdat aan de hand van je GPS gegevens wordt herkend waar en met welke trein je hebt gereisd. Daarmee zou, tenminste dat neem ik aan, je overstap op Utrecht Centraal en de extra TE daardoor geregistreerd worden en dus ook berekend. Dan mag je reizen hoe je wilt, want je betaalt ervoor. 

Reputatie 7
Badge +3

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Sneller op bestemming kunnen zijn, maar dit niet zonder extra kosten mogen vanwege “het systeem” ook niet.

Het lijkt me logisch dat iedereen als basisprincipe gewoon betaalt voor de gereisde kilometers.

Vroeger had je dit soort gezeur niet omdat een ticket toen uitsluitend geldig was voor de kortste route (op een paar logische uitzonderingen na). Het probleem is ontstaan toen omritten zonder bijbetaling werden toegestaan als dat sneller is. Het was beter geweest het niet te veranderen want als je sommige mensen een vinger geeft willen ze dan gelijk weer een hele hand.

Nee, dat is niet per definitie logisch. Je kunt een tariefmodel op allerlei manieren inrichten, bijv ook op basis van reistijd. Of bepaalde stations samenvoegen als het gaat om tarifering. Het toestaan van omreizen zonder bijbetaling hoeft (dacht ik) volgens de reisregels overigens niet eens sneller te zijn, het criterium is ‘route met minder overstappen is toegestaan’ dus lees: je bestemming comfortabeler kunnen bereiken. Vanuit reizigersoogpunt bekeken zou ik niet weten wat hier mis mee is.

Daar ga je, of je in Gouda overstapt op de sprinter of in Utrecht, het is in beide gevallen 1 overstap. Wat jij wilt, is comfortabel reizen zonder daarvoor extra te betalen. Dat is wat er vanuit jouw reizigersoogpunt mis is: betalen voor extra kilometers. Terugsteken is op jouw gewenste route niet toegestaan. Er dient gereisd te worden volgens de reisplanner. Zit er in jouw reis een via station, dan zul je moeten omchecken of een extra kaartje kopen. Anders reis je zwart

Reageer