beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1818 Bekeken


Toon eerste bericht

93 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb net ook even op die pagina gekeken. Sowieso zou het handig zijn als op dit soort pagina's duidelijk is wanneer deze pagina geplaatst is. Nu lees ik dit.

 

Verplichte zitplaatsreservering

In de zomer van 2024 vanaf 1 juni t/m 31 augustus is het reserveren van een zitplaats verplicht in ICE en Intercity Berlijn. Deze reservering is gratis als u hem selecteert tijdens het boeken van uw treinticket.

Heeft u een treinticket tussen Nederland en Duitsland zonder zitplaatsreservering? En wilt u er zeker van zijn dat u kunt zitten? Dan kunt u online een zitplaats reserveren.

 

Blijkbaar zijn er dus al weer tickets verkocht zonder zitplaatsreservering. Ik denk dat de desbetreffende reizigers nooit op deze pagina zullen komen. Ik hoop maar dat ze een email hierover krijgen. 

Reputatie 7
Badge

Aannames.

Reputatie 7
Badge +3

Het een volgt uit het ander. Treinen waarvoor verplicht gereserveerd moet worden kunnen niet voor binnenlandse reizen gebruikt worden. Er zijn namelijk geen reserveringen te koop voor binnenlandse trajecten. En dat is maar goed ook want dat zou het aantal reserveringsmogelijkheden voor internationale reizigers maar beperken.

Uitzondering: wanneer er expliciet de mogelijkheid bestaat zoals bij Eurostar dat je een ticket met reservering kunt kopen voor een binnenlandse reis tussen Amsterdam Centraal of Schiphol en Rotterdam Centraal of v.v.

Ik vermoed dat er nog wel duidelijker gecommuniceerd gaat worden in de reisplanner dan wat er nu staat. Hier een voorbeeld van een ICE van Utrecht naar Amsterdam op zaterdag 1 juni:
 

In feite zou een trein met verplichte reserveringen die toch niet gekocht kunnen worden helemaal niet getoond moeten worden.

Reputatie 7
Badge

Ik zie dat niet terug in de link.

Reputatie 7
Badge +1

Deze maatregel betekent overigens ook dat de ICE International en de IC Berlijn in deze periode zijn uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

Heb je dat ergens expliciet gelezen?

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn

Op bovengenoemde pagina wordt heel duidelijk uitgelegd dat het van 1 juni t/m 31 augustus 2024 verplicht is om een zitplaats te reserveren voor een reis naar/van/via Duitsland met de ICE International of de IC Berlijn.

De zitplaatsen kunnen los geboekt worden als je al een ticket hebt, zoals Interrail. Bij nieuw te boeken tickets is in deze periode de zitplaatsreservering inbegrepen en betaal je de kosten van de zitplaatsreservering niet. Het aantal beschikbare plaatsen voor Interrail is overigens niet gecontingeerd in het boekingssysteem. Maar het totaal aantal beschikbare plaatsen per trein is dat natuurlijk wel.

Deze maatregel betekent overigens ook dat de ICE International en de IC Berlijn in deze periode zijn uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

Nou ja, in dit specifieke geval is NS al na 1 dag van zijn plannen afgestapt, daarbij bewerend dat de plannen nog niet definitief zouden zijn geweest. Wat op 1/2/2023 werd gepubliceerd, was echter op dat moment wel degelijk correct.

Ik doelde meer op dat gekakel van de twitter-afdeling wat soms recht tegen het officiële standpunt inging. Ik heb de post van vorig jaar nog een keer doorgelopen en er is geen enkele keer vanuit NS (webcare) zelf verduidelijking gegeven. Ook in deze post nog geen enkele keer een verduidelijking vanuit NS. NS leert helaas wat mij betreft veel te weinig van fouten uit het verleden..  

Reputatie 7
Badge +1

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

Nou ja, in dit specifieke geval is NS al na 1 dag van zijn plannen afgestapt, daarbij bewerend dat de plannen nog niet definitief zouden zijn geweest. Wat op 1/2/2023 werd gepubliceerd, was echter op dat moment wel degelijk correct.

Reputatie 7
Badge +1

Uw link verwijst naar een of ander Duitstalig discussieforum, net zoiets als deze community dus. Daar schreef iemand iets over die reserveringen, zonder dat er een officiële bron bij werd genoemd. Misschien niet helemaal het betrouwbaarste medium... ;-) Die discussie daar was bovendien dus al in december. Mij lijkt dus beter uit te gaan van hetgeen de NS recenter zelf hebben gepubliceerd.

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

 

Reputatie 5

Uw link verwijst naar een of ander Duitstalig discussieforum, net zoiets als deze community dus. Daar schreef iemand iets over die reserveringen, zonder dat er een officiële bron bij werd genoemd. Misschien niet helemaal het betrouwbaarste medium... ;-) Die discussie daar was bovendien dus al in december. Mij lijkt dus beter uit te gaan van hetgeen de NS recenter zelf hebben gepubliceerd.

Een overzicht:

https://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=692054

Specifiek voor Nederland:

- Bad Bentheim <> Amsterdam Centraal (bei allen IC, im ganzen Streckenabschnitt in Niederlande)

- Oberhausen Hbf <> Amsterdam Centraal (bei allen ICE, im ganzen Streckenabschnitt in Niederlande)

Reputatie 7
Badge +1

 

Net gezocht en ik krijg wel 2 links dus te kust en te keur? Misschien zelf wat links plaatsen @Tamzin 

Reputatie 5

 

U bedoelt hiermee te zeggen 'de Duitse media' het beter weten dan wat de NS zelf op de gele borden noteert?

Dat geldt sowieso.

 

Zoals u op mijn foto's kon zien heeft de NS enkele weken geleden juist die borden geactualiseerd en staat daarop vermeld dat die reservering alleen in de richting verplicht is.

Zoek even op "DB reserveringsplicht ausland 2024", dan kun je te kust en te keur kiezen.

Wanneer ik de termen die u noemt online opzoek kom ik berichten uit december 2023 tegen. De borden van de NS zijn in februari 2024 aangepast. Misschien is de informatie van uw Duitse media niet meer actueel?

 

U bedoelt hiermee te zeggen 'de Duitse media' het beter weten dan wat de NS zelf op de gele borden noteert?

Dat geldt sowieso.

 

Zoals u op mijn foto's kon zien heeft de NS enkele weken geleden juist die borden geactualiseerd en staat daarop vermeld dat die reservering alleen in de richting verplicht is.

Zoek even op "DB reserveringsplicht ausland 2024", dan kun je te kust en te keur kiezen.

Reputatie 5

In de Duitse media zijn inmiddels de regels voor reserveringen in 2024 te vinden

Dit jaar geldt een reserveringsplicht in de periode van 1 juni tot 1 september voor vrijwel alle IC/EC/ICE verbindingen van/naar Duitsland.

De reserveringsplicht geldt in principe voor alle IC/EC/ICE verbindingen tussen Duitsland en resp. Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België en Nederland. Uitgezonderd zijn de verbindingen Karlsruhe-Basel en Stuttgart-Zürich. Voor reizigers die uitsluitend binnen Duitsland reizen geldt de reserveringsplicht niet.

Voor de meeste landen geldt de reserveringsplicht uitsluitend voor het grenstraject, echter naar Nederland voor het gehele traject vanaf Duitsland tot Amsterdam.

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Verder verandert dat wie door vertragingen een internationale aansluiting mist zijn ticket met reservering voortaan moet laten omboeken of gebruik moet maken van een regionale grensverbinding. Gewoon de volgende IC/ICE nemen mag dus niet meer.

U bedoelt hiermee te zeggen dat 'de Duitse media' het beter weten dan wat de NS zelf op de gele borden noteert?

Zoals u op mijn foto's kon zien heeft de NS enkele weken geleden juist die borden geactualiseerd en staat daarop vermeld dat die reservering alleen in de richting Amsterdam verplicht is.

Wat is specifiek uw bron binnen die Duitse media?

.

Er is geen beperkte beschikbaarheid. Je kunt reserveringen boeken tot de trein (bijna) vol is. Wat is je bron daarvoor?

De beschikbaarheid zal volgens de Duitse media voor Interrailers veel beperkter zijn omdat er in veel treinen bij laat boeken (wat typisch is voor Interrailers) geen plaatsen meer beschikbaar zullen zijn. Door de reserveringsplicht is de verwachting dat de meesten mensen veel vroeger zullen boeken dan tot nu toe. 

Reputatie 7
Badge +1

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Er is geen beperkte beschikbaarheid. Je kunt reserveringen boeken tot de trein (bijna) vol is. Wat is je bron daarvoor?

In de Duitse media zijn inmiddels de regels voor reserveringen in 2024 te vinden

Dit jaar geldt een reserveringsplicht in de periode van 1 juni tot 1 september voor vrijwel alle IC/EC/ICE verbindingen van/naar Duitsland.

De reserveringsplicht geldt in principe voor alle IC/EC/ICE verbindingen tussen Duitsland en resp. Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België en Nederland. Uitgezonderd zijn de verbindingen Karlsruhe-Basel en Stuttgart-Zürich. Voor reizigers die uitsluitend binnen Duitsland reizen geldt de reserveringsplicht niet.

Voor de meeste landen geldt de reserveringsplicht uitsluitend voor het grenstraject, echter naar Nederland voor het gehele traject vanaf Duitsland tot Amsterdam.

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Verder verandert dat wie door vertragingen een internationale aansluiting mist zijn ticket met reservering voortaan moet laten omboeken of gebruik moet maken van een regionale grensverbinding. Gewoon de volgende IC/ICE nemen mag dus niet meer.

Reputatie 5

Op station Apeldoorn viel mij op dat onlangs (ingaande 5 februari) de gele vertrektijdenborden zijn geactualiseerd. Volgens die borden geldt die verplichte reservering deze zomer alleen in de richting Amsterdam, niet naar Duitsland (dan wordt het slechts aanbevolen). Merkwaardig. Heel erg benieuwd hoe en waar de Nederlandse binnenlandse reiziger straks zo'n reservering moet gaan aanschaffen!

 

Reputatie 3

Omdat er politiek besloten is dat de IC Brussel deel uitmaakt van het binnenlandse Hoofd Rail Net en dat de IC Berlijn en de ICE net zoals de Eurostar in open toegang geëxploiteerd dienen te worden. 

Oke, en wat is dan de reden van het maken van dit onderscheid? Wat is zo anders aan IC Berlijn t.o.v. IC Brussel, dat de ene bij het HRN moet horen en de andere niet. 

Het grote verschil is dat de IC Brussel via de HSL Zuid rijdt en de IC Berlijn niet. Men heeft de inschatting gemaakt dat de IC Berlijn net als de ICE en de Eurostar rendabel geëxploiteerd kan worden zonder binnenlandse reizigers en dat er dus een marktpartij is die de trein wil exploiteren. Voor de IC Brussel heeft men dit anders ingeschat, mede ook door de dure gebruiksvergoeding die betaald moet worden voor het rijden over de HSL Zuid.


De IC Brussel is in de voorziene NS-dienstregeling 2025 tussen (Lelystad - ) Amsterdam Zuid en Rotterdam volledig geïntegreerd in het binnenlandse IC (direct) netwerk. De IC Berlijn komt in de huidige plannen voor de dienstregeling 2025 van NS niet voor, zoals dit bijvoorbeeld ook geldt voor de ICE, de Nightjet en de Eurostar.

 

IC Brussel rijdt op de HSL en de IC Berlijn niet. Dan is er dus niet echt een reden om de IC Berlijn te pakken. Hij rijdt toch even snel als een Intercity.

Natuurlijk is die reden er wel. De trein rijdt namelijk in de plaats van een reguliere intercity.

Reputatie 5

IC Brussel rijdt op de HSL en de IC Berlijn niet. Dan is er dus niet echt een reden om de IC Berlijn te pakken. Hij rijdt toch even snel als een Intercity.

Reputatie 7

Waarom zou de IC Berlijn trouwens anders behandeld worden dan IC Brussel, daarin mogen binnenlandse reizigers dan wél voor binnenlands verkeer blijven reizen?

Omdat er politiek besloten is dat de IC Brussel deel uitmaakt van het binnenlandse Hoofd Rail Net en dat de IC Berlijn en de ICE net zoals de Eurostar in open toegang geëxploiteerd dienen te worden. 

Oke, en wat is dan de reden van het maken van dit onderscheid? Wat is zo anders aan IC Berlijn t.o.v. IC Brussel, dat de ene bij het HRN moet horen en de andere niet. 

Reputatie 7
Badge

Een reiziger vertelde me ooit dat de NS dienstregeling ondergeschikt is aan de gemeente Amsterdam, Schiphol en Ajax.

Reputatie 5

NS vindt twente blijkbaar niet goed genoeg... 

Reageer