beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1816 Bekeken


Toon eerste bericht

93 reacties

Reputatie 7

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

Ondanks eventuele uitsluiting zullen veel mensen voor een binnenlands traject toch gewoon instappen denk ik. Zeker als ze al vertraging hebben opgelopen met een andere trein, dan ga je niet nog eens langer wachten. Zou je beboet kunnen worden bij een eventuele controle? 

 

Reputatie 7

IC Berlijn is de enige trein die vanuit Oost-Nederland rechtstreeks naar Amsterdam CS rijdt (op de spitsttreinen vanuit Deventer na). Juist daarom zullen veel binnenlandse reizigers ook graag reizen met deze trein, om de niet al te betrouwbare overstap in Amersfoort te vermijden. 

Bedankt voor jullie reacties, ik zal het eens bij de klantenservice neerleggen. Misschien kunnen die een concreet antwoord geven.

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

 

De maatregel is wellicht genomen op basis van de drukte in deze trein  in de zomer waarbij de internationale reizigers minder ongemak en overlast ondervinden van het binnenlands reizigersverkeer. Vorig jaar was er al iets vergelijkbaars in de ICE naar Duitsland.

Beste Thom,

Deze cijfers zijn gebaseerd op eigen ervaring, 11 van de 12 keer heb ik op dat tijdstip in de DB trein gezeten. Ok kom je niet helemaal op 95% uit maar het scheelt niet veel.

 

In de zomer rijdt er een binnenlandse intercity om 8:04 van Amsterdam naar Amersfoort.

Dat is mooi. En ook om 10.04, 12.04, 14.04 en 16.04?

In de zomer rijdt er een binnenlandse intercity om 8:04 van Amsterdam naar Amersfoort.

Ik zag dat dat bij de IC van 17.59 uit Amsterdam al gebeurt. Daar rijdt een trein naar Amersfoort achteraan. Als dat in de spits kan, kan dat in de daluren ongetwijfeld ook qua dienstregeling.

Zolang de NS dat niet doet, zou ik geneigd zijn gewoon in te stappen. Je kunt niet zo even een half uur extra reistijd veroorzaken vanwege commerciële redenen.

Reputatie 7
Badge +1

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Misschien dat de NS dan een vervangende IC kan inzetten tussen Amsterdam en in ieder geval Deventer? De trein van 7.59 vervangt namelijk de reguliere IC tussen Amsterdam en Deventer. Voor corona was dat gebruikelijk bij de IC Berlijn die om 17.00 uur vertrok. Als je naar Hilversum of Amersfoort moest, werd je geacht van de IC naar Amersfoort om 17.03 gebruik te maken. 

Dat is een prima oplossing, maar de NS kan niet èn de trein sluiten voor binnenlandse reizigers èn de trein laten rijden in plaats van een binnenlandse trein.

Je kunt forenzen niet op deze manier laten zitten. Zeker niet als er voldoende ruimte is in de trein om mee te kunnen. 

 

Dat is een prima oplossing, maar de NS kan niet èn de trein sluiten voor binnenlandse reizigers èn de trein laten rijden in plaats van een binnenlandse trein.

 

Je slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop. NS zal dan vervangend materiaal moeten gaan inzetten, maar die kan natuurlijk niet op dezelfde tijd vertrekken. Werk aan de winkel voor NS dus, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van

Reputatie 7
Badge +4

DB geeft het EK als enige reden voor de reserveringsplicht op vele internationale treinen in de zomermaanden. Het EK duurt maar een maand dus 3 maanden reserveringsplicht is inderdaad lichtelijk overdreven.

 

Het is de bekende moderne communicatie. Ik heb traditionele opvattingen, en vind het gewoon een vorm van bewust niet de waarheid spreken.  Een halve waarheid is een hele leugen.

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Misschien dat de NS dan een vervangende IC kan inzetten tussen Amsterdam en in ieder geval Deventer? De trein van 7.59 vervangt namelijk de reguliere IC tussen Amsterdam en Deventer. Voor corona was dat gebruikelijk bij de IC Berlijn die om 17.00 uur vertrok. Als je naar Hilversum of Amersfoort moest, werd je geacht van de IC naar Amersfoort om 17.03 gebruik te maken. 

Dat is een prima oplossing, maar de NS kan niet èn de trein sluiten voor binnenlandse reizigers èn de trein laten rijden in plaats van een binnenlandse trein.

Je kunt forenzen niet op deze manier laten zitten. Zeker niet als er voldoende ruimte is in de trein om mee te kunnen. 

 

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

Voor de de ICE en IC Berlijn is echter het hele Nederlandse traject inbegrepen. 

Als de treinen vol zitten met binnenlandse reizigers kunnen reizigers naar Duitsland niet mee. Binnen Duitsland heb je dat probleem niet omdat je daar met regionale tickets sowieso niet in de IC/ICE mag 

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

Reputatie 7
Badge +1

Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

DB geeft het EK als enige reden voor de reserveringsplicht op vele internationale treinen in de zomermaanden. Het EK duurt maar een maand dus 3 maanden reserveringsplicht is inderdaad lichtelijk overdreven. Op de meeste lijnen geldt de plicht verder alleen voor een kort stuk over de Duitse grens. Voor de de ICE en IC Berlijn is echter het hele Nederlandse traject inbegrepen. Misschien heeft NS dat bewerkstelligd om binnenlandse reizigers te weren, maar enige uitspraken daarover zijn me niet bekend.

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

Reputatie 7
Badge

Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Reputatie 7
Badge +1

De maatregel is wellicht genomen op basis van de drukte in deze trein  in de zomer waarbij de internationale reizigers minder ongemak en overlast ondervinden van het binnenlands reizigersverkeer. Vorig jaar was er al iets vergelijkbaars in de ICE naar Duitsland.

DB beweert dat dat nodig is wegens het EK voetballen.

Reputatie 7
Badge +4

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

 

De maatregel is wellicht genomen op basis van de drukte in deze trein  in de zomer waarbij de internationale reizigers minder ongemak en overlast ondervinden van het binnenlands reizigersverkeer. Vorig jaar was er al iets vergelijkbaars in de ICE naar Duitsland.

Reageer