beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1818 Bekeken


Toon eerste bericht

93 reacties

Reputatie 3

Waarom zou de IC Berlijn trouwens anders behandeld worden dan IC Brussel, daarin mogen binnenlandse reizigers dan wél voor binnenlands verkeer blijven reizen?

Omdat er politiek besloten is dat de IC Brussel deel uitmaakt van het binnenlandse Hoofd Rail Net en dat de IC Berlijn en de ICE net zoals de Eurostar in open toegang geëxploiteerd dienen te worden. 
 

Wanneer ik voor 1 juni een door mij frequent gemaakte route plan, krijg ik inderdaad een opmerking over verplicht reserveren te zien maar niets over dat ik die trein überhaupt niet mag gebruiken.

Reserveren is verplicht en voor binnenlandse reizen niet mogelijk en daarmee is de trein de facto niet toegankelijk voor binnenlandse reizigers.

Reputatie 7
Badge +2

Verder zijn reserveringen goedkoper bij ÖBB: €3 in 2e klas en gratis in 1e klas.

OeBB kan binnen Nederland echter alleen de ICE reserveren, IC Berlijn gaat wel grensoverschrijdend maar niet voor Nederlandse trajecten.

Reputatie 5

Wanneer ik voor 1 juni een door mij frequent gemaakte route plan, krijg ik inderdaad een opmerking over verplicht reserveren te zien maar niets over dat ik die trein überhaupt niet mag gebruiken.

 

Reputatie 5

Dat ontmoedigen heb ik vorige zomer ook wel eens gezien, maar een verplichte plaatsreservering is volgens mij nieuw. Als het inderdaad echt waar is, waar zou men zo'n reservering überhaupt moeten aanschaffen?

Het simpele antwoord is niet; de trein is niet bedoeld voor binnenlandse reizen en is derhalve voor binnenlandse reizigers niet toegankelijk.

Dan moet de NS-reisplanner ophouden met die internationale treinen in reisadviezen te tonen. Op een aanzienlijk deel van mijn treinreizen naar en van Overijssel zitten die gewoon standaard in mijn advies.

Reputatie 7

Dat ontmoedigen heb ik vorige zomer ook wel eens gezien, maar een verplichte plaatsreservering is volgens mij nieuw. Als het inderdaad echt waar is, waar zou men zo'n reservering überhaupt moeten aanschaffen?

Het simpele antwoord is niet; de trein is niet bedoeld voor binnenlandse reizen en is derhalve voor binnenlandse reizigers niet toegankelijk.

Wat vast ervoor zal zorgen dat sommige mensen uit Hengelo, Deventer en Apeldoorn gewoon vaak toch in zullen stappen omdat ze zo een rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS hebben, zonder overstap. Tenzij er strikt gecontroleerd wordt, maar ja dat kennen we wel.

Waarom zou de IC Berlijn trouwens anders behandeld worden dan IC Brussel, daarin mogen binnenlandse reizigers dan wél voor binnenlands verkeer blijven reizen?

Reputatie 3

Dat ontmoedigen heb ik vorige zomer ook wel eens gezien, maar een verplichte plaatsreservering is volgens mij nieuw. Als het inderdaad echt waar is, waar zou men zo'n reservering überhaupt moeten aanschaffen?

Het simpele antwoord is niet; de trein is niet bedoeld voor binnenlandse reizen en is derhalve voor binnenlandse reizigers niet toegankelijk.

In de nieuwe concessie is wel voorgeschreven dat als de IC Berlijn onder open toegang zou rijden er in de middagspits een binnenlandse voortrein moet rijden tot aan Deventer.

Reputatie 3

Ik vraag me ook af wat men voor reizigers naar Apeldoorn en Deventer gat doen. Er rijdt nu weliswaar een extra binnenlandse trein om 18:04, maar die gaat maar tot Amersfoort. Het is maar de vraag of deze doorgetrokken kan worden vanwege de goederentreinen die hier ook rijden. Zeker begin juni als er weer werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen zijn zal men die capaciteit voor goederentreinen hier hard nodig hebben.

Niets natuurlijk. 

Is de NS niet contractueel verplicht om 2x/uur een IC tussen Amsterdam en Amersfoort te rijden? 

De NS is contractueel verplicht om 2x/uur een trein te laten rijden tussen Amsterdam en Amersfoort; hierin is reeds voorzien door de 2x/uur rijdende sprinter. De intercity hoeft daarom niet 2x/uur te rijden. Tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer rijden ook reeds 2 treinen per uur (in 2024 afwisselend uit Schiphol en Den Haag en vanaf 2025 uit Den Haag of Rotterdam); hiermee voldoet dit ook al aan de concessie eis.

Ik vraag me ook af wat men voor reizigers naar Apeldoorn en Deventer gat doen. Er rijdt nu weliswaar een extra binnenlandse trein om 18:04, maar die gaat maar tot Amersfoort. Het is maar de vraag of deze doorgetrokken kan worden vanwege de goederentreinen die hier ook rijden. Zeker begin juni als er weer werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen zijn zal men die capaciteit voor goederentreinen hier hard nodig hebben.

Niets natuurlijk. 

Is de NS niet contractueel verplicht om 2x/uur een IC tussen Amsterdam en Amersfoort te rijden? 

Ik vraag me ook af wat men voor reizigers naar Apeldoorn en Deventer gat doen. Er rijdt nu weliswaar een extra binnenlandse trein om 18:04, maar die gaat maar tot Amersfoort. Het is maar de vraag of deze doorgetrokken kan worden vanwege de goederentreinen die hier ook rijden. Zeker begin juni als er weer werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen zijn zal men die capaciteit voor goederentreinen hier hard nodig hebben.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb geprobeerd een IC Berlijn te reserveren met een Bahncard 100 + een Nederlands abonnement, maar NS International geeft aan dat reserveren niet nodig is en je gewoon met je abonnementen kunt reizen.

Maak alvast een screenshot daarvan voor de zomer :)

Verder zijn reserveringen goedkoper bij ÖBB: €3 in 2e klas en gratis in 1e klas.

Ik heb geprobeerd een IC Berlijn te reserveren met een Bahncard 100 + een Nederlands abonnement, maar NS International geeft aan dat reserveren niet nodig is en je gewoon met je abonnementen kunt reizen. 

Als dat tegen 1 juni nog zo is, ga ik eens contact opnemen met NS International. Kijken wat ze zeggen...

Badge +3

Euh... Het is de naam van dit actuele topic en @BasMolenaar schrijft het meteen in het eerste bericht...

Ja, en er schijnen ook een paar rijtuigen te zijn waar een zitplaats reserveren helemaal niet mogelijk is ⁉

Reputatie 3

In de reisplanner is het verplicht reserveren reeds verwerkt (zie onderstaand voorbeeld voor een reis van Amsterdam Centraal naar Amersfoort Centraal op 17/6/2024 met vertrektijd 11:50).

 

Of er nog een binnenlandse trein wordt ingelegd vlak voor of vlak na het vertrek van de IC Berlijn is nog niet (officieel) bekend. Voor binnenlandse reizen is het niet mogelijk om een reservering te maken, waardoor deze de facto in praktijk niet toegestaan zijn. Dit is ook precies de bedoeling om zo over voldoende zitplaatsen te beschikken voor reizigers van Amsterdam (en eventueel ook Hilversum, Amersfoort Centraal, Apeldoorn, Deventer en Hengelo) naar Duitsland.

Reputatie 5

Euh... Het is de naam van dit actuele topic en @BasMolenaar schrijft het meteen in het eerste bericht...

Badge +3

Uit het gemarkeerde antwoord:

Het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Daarmee is alles eigenlijk gezegd… niet de bedoeling maar ga je gang 🤣

De zitplaatsreservering weet ik ook niet, maar volgens mij postte iemand dat het op een bepaalde site prima mogelijk was om een zitplaats te boeken voor een binnenlandse reis?

Reputatie 5

Dat ontmoedigen heb ik vorige zomer ook wel eens gezien, maar een verplichte plaatsreservering is volgens mij nieuw. Als het inderdaad echt waar is, waar zou men zo'n reservering überhaupt moeten aanschaffen?

Badge +3

Is er een officiële bron voor deze bewering dat er in de zomer een reservering nodig zou gaan zijn?

Die kan ik zo snel niet vinden, maar de praktijk ‘check de reisplanner’ is dat de internationale treinen uit de reisplanner gehouden worden, en er op de borden op het perron ‘niet instappen’ staat (maar de internationale reizigers dan?) 🤔

In de internationale planner van DB staat dan ‘nur aussteig’, wat dus betekent dat de trein niet bedoeld zou zijn voor binnenlandse reizigers.

Voor de rest is het (zie bovenstaande reacties) dus grote onzin dat als iemand in Deventer uitstapt er een onbenutte zitplaats is tot Amsterdam (of andersom, de internationale reiziger stapt pas in Deventer of Hengelo op).

Als er enkele minuten later een NS intercity komt is het verdedigbaar, maar als de IC Berlijn een binnenlandse IC vervangt mag je die gewoon nemen totdat iemand met een reservering je zitplaats claimt (en dan zoek je een andere zitplaats of mag staan).

Het is dus puur ontmoedigingsbeleid, je doet helemaal niets verkeerd door zo’n trein toch te nemen.

Reputatie 7
Badge

Is er een officiële bron voor deze bewering dat er in de zomer een reservering nodig zou gaan zijn?

Alleen voor internationale reizen is dat bevestigd. En er is volgens mij ook geen bevestiging dat die treinen verboden zijn voor binnenlandse reizigers.

Reputatie 3

 

Ik denk dat het beste is om af te wachten tot er vanuit NS (international) communicatie komt. Tot dan kunnen we eigenlijk niks zeggen.

Eventueel, 7:45 vertrekt een IC naar Utrecht. Daar overstappen komt u om 8:32 aan in Amersfoort. Of maak gebruik van sprinters. 

Misschien is het mogelijk om uw reis vanaf Amsterdam Zuid te beginnen, vanaf daar rijden rechtstreekse Intercity's naar Amersfoort (dan wel uw abonnement aanpassen).

 

 

Reputatie 5

Dit topic zie ik voorbijkomen en ik schrik mij een hoedje. Op mijn binnenlandse reizen tussen Amsterdam/Diemen en Overijssel maak ik veel gebruik van die internationale intercity. Verbindingen met gebruik hiervan zijn (in theorie) veel sneller vanwege strakkere aansluiting. Om nog te zwijgen van het nut van die trein tijdens de regelmatige werkzaamheden of stremmingen, dan rijdt die vaak (eventueel omgeleid) wél. Is er een officiële bron voor deze bewering dat er in de zomer een reservering nodig zou gaan zijn?

Reputatie 3

In Den Haag is er toch ook een station Centraal terwijl daar normaal gesproken geen enkele internationale trein stopt. Hetzelfde geldt momenteel ook voor Eindhoven, dat bovendien ook wordt overgeslagen door omgeleide ICE treinen naar Frankfurt am Main en Basel en terug.

Badge +3

Er zal op zijn minst in Amersfoort gestopt moeten worden, want anders mag het geen Centraal heten. 🤣

Reputatie 3

 

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

Voor de de ICE en IC Berlijn is echter het hele Nederlandse traject inbegrepen. 

Als de treinen vol zitten met binnenlandse reizigers kunnen reizigers naar Duitsland niet mee. Binnen Duitsland heb je dat probleem niet omdat je daar met regionale tickets sowieso niet in de IC/ICE mag 

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

Het uitgangspunt dat er geen plek is voor internationale reizigers indien er binnenlandse reizigers gebruik maken van de IC Berlijn geldt alleen als alle internationale reizigers in Amsterdam Centraal instappen en alleen voor de richting Berlijn. Een reiziger die in bijvoorbeeld Amersfoort Centraal instapt heeft namelijk geen last van een reiziger die in Amsterdam Centraal instapt en in Hilversum of Amersfoort Centraal weer uitstapt. Ook iemand die een internationale reis boekt vanaf bijvoorbeeld Amersfoort Centraal of Deventer blokkeert een zitplaats voor een reiziger vanaf Amsterdam.

Met die redenatie kun je de trein ook non-stop van Amsterdam Centraal naar Bad Bentheim laten rijden. Je vangt hiermee dan twee vliegen in één klap; er zijn meer zitplaatsen beschikbaar voor reizigers uit Amsterdam en je bent van alle binnenlandse reizigers af, die niets snappen van gereserveerde zitplaatsen en het verschil tussen 1e en 2e klas. In de zomer is er doorgaans voldoende vraag om alle zitplaatsen te vullen met internationale reizigers vanuit Amsterdam. Of de bezettingsgraad ook buiten de vakantieperiodes voldoende is zonder binnenlandse reizigers voor een rendabele exploitatie is de grote vraag.

Reputatie 3

Voor de toeslag voor de ICE International geldt het onderstaande:

Als je jouw Toeslag ICE International bent vergeten, dan koop je aan boord van de ICE International een losse toeslag. De conducteur zal je daarnaast de wettelijke verhoging van € 50 in rekening brengen. Reizigers met een NS-abonnement maken binnen Nederland toeslagvrij gebruik van ICE International.

 

Bron: NS | Toeslag vergeten

 

Dus ja, je kunt bij controle een boete krijgen van €50 boven op de toeslag op het moment dat je daar niet over beschikt en dat volgens de voorwaarden wel had gemoeten. Vanzelfsprekend dient men daarnaast ook over een geldig vervoersbewijs te beschikken.

Tamzin schreef:

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

 

Het is nog niet duidelijk (voor het publiek) wat de status van de IC Berlijn wordt met de komst van de ICE L. Dit is ook geheel afhankelijk van wanneer de ICE L geïntroduceerd wordt. Dit is op zijn vroegst oktober 2024, dus na de zomer. Vanaf 2025 maakt IC Berlijn en ICE International geen deel meer uit van het binnenlandse Hoofd Rail Net; maar rijdt in open toegang.
 

Er zijn verschillende mogelijkheden:

 

  • De IC Berlijn blijft geïntegreerd in het Nederlandse Intercity-netwerk ter vervanging van een binnenlandse Intercity; de huidige situatie. De trein is zonder toeslag toegankelijk voor binnenlandse reizen.
  • De IC Berlijn wordt een ICE met toeslag en krijgt dezelfde status als de ICE naar Frankfurt am Main en wordt een trein met toeslag (voor reizigers zonder NS abonnement); voor binnenlandse gebruik zal een aparte Intercity rijden ( tussen in ieder geval Amsterdam en Amersfoort)
  • De IC Berlijn wordt een ICE met een eigen tarief (zoals de Eurostar) en kan mogelijk helemaal niet voor binnenlandse reizen worden gebruikt. Voor binnenlandse reizigers rijdt er een aparte Intercity tussen in ieder geval Amsterdam en Amersfoort. Eenzelfde zou dan ook gelden voor de ICE naar Frankfurt am Main. Dit is de situatie zoals dit voor de ICE in België geldt.
  • De IC Berlijn wordt een ICE met een verplichte reservering. Voor binnenlandse reizigers wordt, in ieder geval tussen Amsterdam en Amersfoort, een aparte Intercity ingezet.

Het een en ander is afhankelijk van in hoeverre men de inkomsten van NS Reizigers voor het vervoeren van binnenlandse reizigers kan missen. In de zomer zal dit geen probleem zijn; er is voldoende vraag om de trein met alleen internationale reizigers te vullen. Of dit buiten de vakantieperiode ook geldt is niet duidelijk; de IC Berlijn is waarschijnlijk niet voor niets geïntegreerd in het binnenlandse Intercity-netwerk. Indien de trein ook zonder binnenlandse reizigers rendabel geëxploiteerd had kunnen worden, zou je de trein buiten het binnenlandse netwerk gehouden hebben en geen binnenlandse reizigers meegenomen hebben (tegen NS tarief).

Reageer