BOA bevoegdheid conducteurs



Toon eerste bericht

134 reacties

Om nu, na alle kritiek op het functioneren van de gemiddelde HC, de oorzaak van de geringe productie te zoeken in vermeende manipulaties door het management, komt een beetje vreemd over.

Ja jij kan het weten met je jaren ervaring binnen de NS.

@Robert B  Ik ken ze alleen van de TV, ik ben niet zo'n wanbetaler. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Hoe werkt dit eigenlijk wetgevingstechnisch qua boetes/uitstel van betalingen? Ik meende dat je daarvoor BOA moest zijn, maar kennelijk niet dus? Kan ik ook op straat random iemand aanspreken en ene uitstel van betalingf uitschrijven? Ik neem aan van niet natuurlijk, maar wat zijn dan de voorwaarden daarvoor?

NS heeft natuurlijk niet voor niks het concept ‘correctietarief’ ingevoerd. En ze mogen geloof ik nog steeds UVB's uitschrijven. Alleen gaat dit nu niet meer via het strafrecht. Als je niet betaalt, zullen ze dus een civiele zaak tegen je aan moeten spannen.

Reputatie 7
Badge +3

We kunnen ook constateren dat discussiëren over de BOA-bevoegdheid van Hc’s nauwelijks nog relevant is. De bevoegdheid is weg en zal niet meer terugkomen.

Wat heel relevant is? Het bespreken van de gevolgen van het besluit van NS om de BOA-bevoegdheid voor Hc’s te laten vervallen. Waar blijft dat leger aan medewerkers V&S om de orde te handhaven en processen-verbaal op te maken?

Reputatie 7

Per april zijn er inderdaad geen BOA-conducteurs meer. Per die datum zijn alle BOA bevoegheden ingetrokken

Badge +3

Zijdelings gerelateerd… als het geen fake nieuws is:

Nadat overlast en criminaliteit vanwege het #AZC #Cranendonck een ondernemersechtpaar teveel wordt en stopt met hun supermarkt is de NS er eveneens klaar mee. Ondanks dagelijks 8 beveiligers op het stationnetje overwegen ze de dienstregeling in #Maarheeze te schrappen.

Badge +3

Handig om te weten ...

Tja, ik zei al voeten op de stoel (of erger)… maar femboy transhelikopters de trein uit zetten is natuurlijk ook leuk 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Handig om te weten ...

Tja, ik zei al voeten op de stoel (of erger)… maar femboy transhelikopters de trein uit zetten is natuurlijk ook leuk 🤣

Nou ja, een femboy transhelikopter is natuurlijk net als iedereen van harte welkom in de trein, maar als die een dom advies van maatjes op reddit opvolgt en gaat schreeuwen tegen de HC en met ziektes gaat schelden dan By all means, zet die dan lekker de trein uit. Dat is mijn Point of view. Toedels.

Reputatie 6

@Edwin dat ik weet dat bij een bepaalde situatie in de trein, de conducteur niet meer kan handhaven. Hij/zij daarvoor ook niet meer gevraagd kan worden. En dus hulp nodig is van een ander die dat wel kan. 

Toevoeging: ik negeer dan maar de situatie dan wel ben eerder geneigs 0900-8844 te bellen of 112

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er beleid van de FNV achter zit om de drempel te verlagen om Hc te worden. In theorie klopt dat natuurlijk wel maar het heeft allerlei ongewenste neveneffecten, zoals we nu zien. 

Een ander toekomstig probleem dat de FNV zich blijkbaar niet heeft gerealiseerd is dat de functie van Hc wel eens lager gewaardeerd zou kunnen worden in de salarisgroepen nu de BOA-bevoegdheid is komen te vervallen. Het zittende personeel zal daar geen last van hebben maar toekomstige collega's mogelijk wel.

Reputatie 7
Badge +3

@Edwin Sterkte gewenst.

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic

 

Blijkbaar wordt er nu bij een incident gewacht op politie. Dat gaat dus veel capaciteit van de politie vergen die er volgens mij ook al niet is. Het lijkt mij dus iets dat het middel erger is dan de kwaal. Politie gaat daar op een gegeven moment natuurlijk ook wel iets van vinden of zijn daar door het MT goede afspraken over gemaakt. De PD heeft natuurlijk wel de ingangen hiervoor bij de regering.

Reputatie 6

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

ja dat is dus een domme zet geweest van de NS als werkgever van de hc. Nu moet een hc dus de afweging maken om of te wachten op veiligheid en service of te wachten op de politie en in de tussentijd moet je dan ook nog voorkomen dat de zwartrijder toch de benen neemt en dus iedereen in de trein opgesloten houden (vrijheidsberoving?) in de trein als iemand zijn id niet wil tonen.

Zodra de hc's dit consequent gaan doen dan wordt het een grote chaos op het spoor en dan hakt de NS de knoop door dat de hc's gaan verdwijnen van de treinen en er veiligheid en service medewerkers voor terug komen.  Winst voor de NS is dat ze dan eindelijk van de hc's af zijn wat ze overigens al langer willen en dan struikelt de NS weer over het punt dat die allemaal BOA moeten hebben.

Want dat de hc gaat verdwijnen met enkele jaren dat staat voor velen wel vast.

Reputatie 7
Badge

2 incidenten per dag is verwaarloosbaar.

Namens het voltallige personeel onze hartelijke dank.

@Olav93  Dat je minder lang hoeft te wachten op dat andere station ligt er totaal aan waar de beschikbare politie eenheid is, dat is dus totaal geen gegeven.

 

De NS is gewoon een bedrijf welke de hulp inschakelt van de Politie en de samenwerking zal zeker verschillen t.o.v. andere bedrijven. Echter is er geen rechtstreeks contact tussen de trein en de meldcentrale politie maar gaat dit via de meldkamer NS, een extra schakel die er dus tussen zit.

Ambulance en de trauma heli of MMT stemmen dat af via dezelfde centrale en kunnen ook rechtstreeks contact hebben. Daarnaast zijn beide niet gebonden aan perrons, spoorrails en hoe wissels liggen en dus flexibeler.

Reputatie 3

 

Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

Ik ben blij om te lezen dat jij hier goed over nadenkt en ook de belangen van de overige reizigers meeweegt en (dus) ook van je werkgever. Op het traject Amsterdam Zuid - Twello waarop ik regelmatig reis kan een vertraging van een paar minuten met gemak 30+ of 60+ minuten vertraging opleveren en daarmee een volledige vergoeding van de ritprijs. Ik zal ook niet de enige zijn die die dit terugvraagt en gtbv is natuurlijk ook maar een deel van de schade.

Verder heeft NS geen toegang tot de BRP en zelfs incassobureau (Bos) heeft dit niet. Een gerechtsdeurwaarder kan wel in de BRP kijken en dus zijn persoonsgegevens nog steeds heel nuttig, want zonder gegevens kan ook een gerechtsdeurwaarder niet zoeken.

Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar wie er toegang tot zijn of haar persoonsgegevens in de BRP heeft gevraagd, tegenwoordig is dit in te zien via Mijn Overheid. Dit is gedeeltelijk op geheim te zetten via de gemeente waar je ingeschreven staat, maar instanties die je gegevens nodig hebben voor het uitvoeren van bepaalde wettelijke taken zullen altijd toegang tot je gegevens houden. Ik heb net even gekeken en bij mij zijn het voornamelijk pensioenfondsen en verder het waterschap, zorgverzekeraar en het Ministerie van Defensie vanwege de dienstplicht die niet afgeschaft maar opgeschort is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wie-krijgen-mijn-persoonsgegevens-uit-

 

Reputatie 6

Alleen op de grotere stations werden je kaartjes door een persoon gecontroleerd, die mensen zijn vervangen door poortjes.

Kan me niet herinneren dat ik (55) overdag ooit gecontroleerd ben of ik wel een vervoerbewijs had op het perron, al werd je wel geacht dat te hebben. Een kaartje kopen in de trein kon ook (nog steeds, maar dat kost je dan 50 euro i.p.v. ƒ 2,50 extra).

‘s Avonds laat wel, dan staan ze in Eindhoven bij de (rol)trappen naar de perrons en worden soms ook de ‘uitstappers’ gecontroleerd, zelfs al zijn er poortjes.

Ik, (71) weet wel zeker dat die controle er was, tussen de “stationshal” en de toegang tot de perrons. die mensen kenden het spoorboekje uit het hoofd, op Amsterdam CS, als een trein van een ander spoor vertrok dan gebruikelijk kreeg je dat meteen te horen. Zelfs op de toen kleine stations zoals Hoorn en Alkmaar was die toegangscontrole er. Toen die controle er niet meer was en je ook zonder kaartje de trein in kon stappen kon je inderdaad kaartjes in de trein kopen + 2,50…. dat dan wel...

Verder heeft NS geen toegang tot de BRP en zelfs incassobureau (Bos) heeft dit niet. Een gerechtsdeurwaarder kan wel in de BRP kijken en dus zijn persoonsgegevens nog steeds heel nuttig, want zonder gegevens kan ook een gerechtsdeurwaarder niet zoeken.

Dat is ook de enige conclusie die ik kan trekken, het moet al naar de gerechtsdeurwaarder wil je iets op kunnen zoeken obv de opgegeven/overgenomen personalia.

gewoon van die tourniquet poortjes zoals ze in Frankrijk ook wel hebben, afgesloten tot het plafond en zeker niet open te trappen zoals hier wel kan.

zie zo vaak mensen over de poortjes heen springen of er een trap tegen geven zodat ze open gaan en ns personeel laat dat ook gewoon toe en staat er naar te kijken.  of komt dat omdat alleen veiligheid en service nog boa hebben en de enige zijn die er nog wat mee kunnen?

Thanks voor de bevestiging Loes, ben nog niet helemaal vergeten hoe het werkt dus 😁 Daarmee heeft het wel een heel andere waarde en aanpak bij uitblijven betaling dus.

Dat is dus ook één van de dingen waar de NS tegenaan gaat lopen bij wanbetalers van de verhoging/toeslag. Wordt afwachten of ze er daadwerkelijk zoveel werk van gaan maken.

Badge +3

Thanks voor de bevestiging Loes, ben nog niet helemaal vergeten hoe het werkt dus 😁 Daarmee heeft het wel een heel andere waarde en aanpak bij uitblijven betaling dus.

Dat is dus ook één van de dingen waar de NS tegenaan gaat lopen bij wanbetalers van de verhoging/toeslag. Wordt afwachten of ze er daadwerkelijk zoveel werk van gaan maken.

Bij Flex is het simpel, dan ga je een incassotraject in zoals bij een OV-fiets die je netjes ingeleverd/afgemeld hebt, maar tot in den treure herinneringen over krijgt.

Voor een UvB (het gele briefje plus na een paar dagen een brief op de mat) lijkt het me zaak om die onder bezwaar te betalen en vervolgens de welles-nietes molen in te gaan.

Scheelt weer een boel post (met kosten die je toch niet kan/wil betalen) van incassobureaus of zelf gerechtsdeurwaarders

@Jeroen kent ze wel, de ‘repo mannen’ in de VS die je auto of fiets wegslepen, of de matras onder je bed vandaan trekken omdat je een of andere (discutabele) schuld/betalingsachterstand zou hebben… 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat de gevolgen van het afschaffen van de BOA zowel door de NS als door een deel van de collega's (de 'voor-stemmers’) is onderschat. Ik hoor de laatste weken veel geklaag over de toegenomen problematiek en de grimmige sfeer op de trein die alsmaar slechter lijkt te worden. 'Tuig’ is immers allang en breed op de hoogte dat de HC weinig mogelijkheden meer heeft tot doorpakken.

 

https://nos.nl/artikel/2477304-brandbrief-ns-personeel-na-steekpartij-ik-dacht-dat-het-met-me-gebeurd-was

https://www.ad.nl/binnenland/ns-personeel-slaat-alarm-over-toenemend-geweld-in-treinen-wachten-is-op-een-dodelijk-slachtoffer~a1862102/

https://www.ad.nl/binnenland/vakbond-tegen-directie-ns-na-weer-een-weekend-vol-incidenten-op-spoor-doe-iets-de-grens-is-bereikt~a952df82/

Reputatie 7
Badge +3

Wat erg @Loes dat het nu al zover gaat dat men fysiek gaat intimideren. Ik vind het steeds minder leuk worden in Nederland. Het gedrag wordt steeds asocialer en men heeft lak aan regels, normen en waarden. Ouders die het slechte voorbeeld geven en kinderen die het verkeerde gedrag overnemen. Ik reis al langer niet meer met plezier met de trein en ga alleen nog met de trein als het niet anders kan. Maar als het je werkplek is en het steeds minder leuk en onveiliger wordt?

Reputatie 3

Je hebt iets gemist, want NS heeft daar vorig jaar voor gekozen. Er is zelfs een rechtszaak over geweest en de rechter heeft NS ook toestemming gegeven om de boa-bevoegdheid voor conducteurs te laten vervallen (de OR was tegen).

Conducteurs als boa kosten een vermogen extra terwijl dit in de praktijk vrijwel niets oplevert, omdat de conducteurs amper van hun boa-bevoegdheden gebruik maken. Verder stuur je een ongewapende boa vaak alleen op pad en wordt agressie vaak juist in de hand gewerkt. Er zullen vast nog conducteurs rondlopen die ook nog boa-bevoegdheden hebben, maar dat is dus een aflopende zaak.

Reageer