BOA bevoegdheid conducteurs



Toon eerste bericht

134 reacties

Reputatie 7
Badge

Per april zijn er inderdaad geen BOA-conducteurs meer. Per die datum zijn alle BOA bevoegheden ingetrokken

Goed om te weten. Ik had daar ook nooit meer van gelezen dan dat het een plan was en had eerder verwacht dat men zou stoppen met het verlengen van bevoegdheden dan dat het in één keer zou gaan.

Bevoegdheden toezichthouder NS:  https://adoc.pub/toezichthouder-bij-ns.html

 

En dat is toch echt minder dan dat de BOA kan, Combibon uitschrijven is geen bevoegdheid van een toezichthouder dus er vervalt wel het één en ander voor de Hc met het vervallen van de BOA.

Een correctietarief uitschrijven kan aangezien dat een afhandeling is binnen de NS maar een boete gaat via Justitie en dat mag volgens mij nu niet meer aangezien de BOA bevoegdheid is vervallen.

 

Het verschil zit niet per se in het afdwingen van betalingen, maar ook in de bijkomende middelen. Zo is er momenteel geen mogelijkheid meer om foutieve personalia na te gaan in de GBA.

 

Ik ben overigens geen tegenstander van het idee de BOA-bevoegdheid af te schaffen, ik had zo mijn mening over de opleiding en instructie, maar vind de uitwerking i.c.m. andere maatregelen ongelukkig.

Reputatie 6

Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?

Yes, dat mogen ze inderdaad. Ze hebben de BOA-bevoegdheid niet meer, maar functioneren nu als zogezegde toezichthouder, waarbij ze zo goed als dezelfde bevoegdheden hebben.

Dat is niet juist.

Een boete op basis van je boabevoegdheid (ook wel eens combibon/pv geheten) kun je nooit uitschrijven als je geen BOA bent. Een toezichthouder heeft simpel weg de strafrechtelijke bevoegdheden niet om een boete uit te mogen schrijven.

Er kan wel een correctietarief en/of uitstel van betaling worden toegepast maar daar ben je geen boa voor. Corrigeer me ajb @Jeroen als ik er naast zit.

Een conducteur kan dus geen boete uitschrijven.

Reputatie 6

Bevoegdheden toezichthouder NS:  https://adoc.pub/toezichthouder-bij-ns.html

 

En dat is toch echt minder dan dat de BOA kan, Combibon uitschrijven is geen bevoegdheid van een toezichthouder dus er vervalt wel het één en ander voor de Hc met het vervallen van de BOA.

Een correctietarief uitschrijven kan aangezien dat een afhandeling is binnen de NS maar een boete gaat via Justitie en dat mag volgens mij nu niet meer aangezien de BOA bevoegdheid is vervallen.

Klopt, Justitie route kan alleen via BOA bevoegheid.

Reputatie 7
Badge

Maar wat heeft dit te maken met het topic wat gesloten is?

Geen fluit.

Het klopt echter niet dat de bevoegdheden van de HC's zo goed als hetzelfde gebleven zijn nu ze de BOA kwijt zijn.

Je vult in wat mijn gevoel zou zijn, en dat stel ik niet op prijs. Ik ben geen enorm voorstander van de BOA-bevoegdheid voor HC, en heb ook een vrij sterke mening (die ik hier niet per se altijd deel) over de manier waarop opleiding en organisatie waren geregeld. Ik probeer alleen wel te omschrijven wat het verschil nu is, want daar ging het de laatste paar berichten over.

 

In de tijd dat ik er (geautomatiseerd) tegen moest praten was het de GBA, met zicht op mGBA. Dat blijft dan soms zo hangen. 😉

Badge +3

Maar wat heeft dit te maken met het topic wat gesloten is?

Niets, en ik zou het openingstopic graag corrigeren maar dat kan op dit moment niet. Het ging er om dat ik de uitspraak van webcare over het feit dat conducteurs ineens geen boa meer waren onwaarschijnlijk vond, maar daar had ik dus ongelijk.

Onlogisch ook, want als ik nu met mijn voeten op een stoel zit (of erger) kan een conducteur weinig anders doen dan de politie/V&S erbij te halen, want dat levert je dus een pv (CJIB boete) op.

Reputatie 7

Maar gaat het statistisch gezien toch niet ineens veel duurder worden als het zwartrijdersvolk nu ook weet, dat ze willekeurige naam- en adresgegevens kunnen geven ?

Heeft de conducteur nu nog de bevoegdheid om een identiteitskaart op te eisen (of te vragen of op te vorderen… enfin, u weet wel...) ? 

Foutieve antwoorden hoeven niet in een topic verzameld te worden, maar kunnen gewoon via Twitter zelf aangegeven worden zodat de persoon in kwestie er ook wat aan heeft en aan kan doen.

Reputatie 3

Je vult in wat mijn gevoel zou zijn, en dat stel ik niet op prijs. 

Tja, zo gaat dat in discussies. Soms worden gevoelens ingevuld. Dat gaat bewust en onbewust en soms wordt dat bewust gecommuniceerd of niet en dat wordt niet altijd op prijs gesteld. Ik stel je bijdragen erg op prijs, ook als ik op ongeprijsde wijze gevoelens heb ingevuld 

Reputatie 7
Badge +3

Bevoegdheden toezichthouder NS:  https://adoc.pub/toezichthouder-bij-ns.html

 

Als je als toezichthouder (niet boa-bevoegd) bijvoorbeeld constateert dat iemand onder de spoorbomen doorkruipt om een trein te halen, is er sprake van een strafbaar feit. Of als je ziet dat iemand rookt buiten het daartoe aangewezen gebied. Je kunt als toezichthouder dan iemand aanspreken op het gedrag en aanwijzingen geven, maar hebt de assistentie van een boa-bevoegde collega nodig – die de overtreding ook heeft gezien – om een combibon uit te laten schrijven.

 

Handig om te weten ...

Handig om te weten ...

Tja, ik zei al voeten op de stoel (of erger)… maar femboy transhelikopters de trein uit zetten is natuurlijk ook leuk 🤣

Nou ja, een femboy transhelikopter is natuurlijk net als iedereen van harte welkom in de trein, maar als die een dom advies van maatjes op reddit opvolgt en gaat schreeuwen tegen de HC en met ziektes gaat schelden dan By all means, zet die dan lekker de trein uit. Dat is mijn Point of view. Toedels.

Er uit zetten kan ook nog steeds, dat mag je als toezichthouder doen.  Dus Robert loopt dan risico dat hij de volgende trein moet nemen 🤣

we zullen gaan zien wat de uitwerking is van het afschaffen van de BOA voor hc's en daar feitelijk niets tegenover zetten om te voorkomen dat het gespuis de treinen overneemt.

de hc kan nu weinig meer doen zonder BOA en dat zal zeker merkbaar gaan worden voor de reizigers is mijn verwachting en als reiziger wil ik veilig kunnen reizen en niet het gevoel hebben dat ik in een achterbuurt loop terwijl ik in de trein zit.

als het nog meer achteruit gaat dan prefereren mensen steeds meer de auto boven de trein en dat lost dan wel weer Koolmees zijn probleem op van de drukke spits.

Reputatie 6

Foutieve antwoorden hoeven niet in een topic verzameld te worden, maar kunnen gewoon via Twitter zelf aangegeven worden zodat de persoon in kwestie er ook wat aan heeft en aan kan doen.

In dit geval was ik me er niet van bewust als reiziger dat BOA bevoegdheid ten einde is. Dus heb er ook wat aan.

En er werd vervolgens in dit topic door een moderator ook een verkeerd antwoord gegeven dus heeft men op dit forum ook wat aan :) 

Badge +3

Oh jee, ik heb blijkbaar iets los gemaakt (die beerput weer open).

Een (onrealischtsche, alhoewel) ‘what if?’ situatie schetsen betekent niet dat het een tip is om zomaar wat te doen en daarmee een actief controlerende (ze bestaan 😏) HC buitenspel te zetten!

Aanwijzingen zoals ‘voeten van de stoel’ (of anders mijn trein uit!?) dienen nog altijd opgevolgd te worden, maar een concept pv/CJIB boete (noem het combibon of zelfs met een strafblad als gevolg) hoef je dus niet snel meer te verwachten.

Dat steekt me, nogal een beetje. https://www.youtube.com/watch?v=xsOPgQIDR8c Wie is hier nou de baas? 🤣

Reputatie 7

@Edwin  ik denk dat iedereen jou en de collega’s wel snapt, jullie hebben er immers niet om gevraagd.

En nee, het is niet de bedoeling dat reizigers er misbruik van gaan maken maar je weet dat een bepaalde groep dit toch zal gaan doen.

De enige die dat verweten kan worden is het management bij de NS, laten we hopen dat het niet echt uit de hand gaat lopen. Daar zit niemand op te wachten.

En enige wat de reizigers kunnen doen is klagen en de politiek wakker schudden. En de Hc, die moet de trein maar stil laten zetten en op de politie wachten maar en risico's vermijden, dat is waar het management dan voor gekozen heeft.

 

Op basis van de feiten zal niemand @Edwin c.s. snappen, zij hebben er immers wel degelijk zelf om gevraagd.

Het voorstel om de BOA-bevoegdheden van de conducteur te laten vervallen is oorspronkelijk afkomstig van een drietal conducteurs. Vervolgens heeft m.n. de FNV het voorstel verder onderbouwd en het initiatief overgenomen. De FNV heeft daarbij zelfs gebruik gemaakt van een heuse enquete waaruit de conclusie is getrokken dat ongeveer 75% van de respondenten voorstander is van het afschaffen van de BOA-bevoegdheden.  

Reputatie 7

Volgens de FNV hebben 758 medewerkers de enquete ingevuld, waarvan 704 HC's.

Sowieso komt het initiatief niet van het management, zoals ten onrechte aangegeven.

Reputatie 7

Ik vermoed dat er beleid van de FNV achter zit om de drempel te verlagen om Hc te worden. In theorie klopt dat natuurlijk wel maar het heeft allerlei ongewenste neveneffecten, zoals we nu zien. 

 

De problematiek is niet van gisteren. De enquete dateert bijvoorbeeld van 2015. Met het verlagen van drempels heeft het dan ook niets van doen.

Aangezien de FNV zich graag als bestuurder manifesteert, begrijp ik de suggestie wel. Het verlagen van drempels om HC te worden behoort echter sowieso niet tot de taak van een vakbond. Al zou het mogelijk wel tot meer leden kunnen leiden.

Reputatie 3

Een trein stilzetten en wachten is van een andere orde dan een trein opheffen en mogelijk honderden reizigers duperen vanwege één onrustschopper. Wat proberen ze hiermee te bereiken? Het is toch bekend dat het arbitrair opheffen van treinen niet bepaald leidt tot een afname in de hoeveelheid lastige/vervelende reizigers?

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst Helaas zit je er een beetje naast. De BOA-bevoegdheid is wel degelijk een extra drempel om conducteur te worden. Voor de FNV een reden om te pleiten voor het wegnemen van de drempel zodat het beroep conducteur toegankelijk wordt voor een grotere groep werknemers. 

Het is uiteraard het goed recht van een vakorganisatie om op te komen voor de belangen van de leden. Maar dan moeten wel alle onbedoelde neveneffecten worden onderkend. Tegelijkertijd is al jaren bekend dat het bijhouden van de BOA-bevoegdheden nogal wat vergt van de Hc's. Verder verbaast het me niets dat NS zo snel mogelijk af wilde van de BOA-bevoegdheden. Het scheelt per Hc per jaar toch een paar dagen inzetbaarheid.

Wat mij opvalt is dat er geen sprake is van een rationele afweging waar bij voor- en nadelen van de BOA-bevoegdheid met elkaar zijn gewogen en dat we nu voor een voldongen feit zijn geplaatst. Helaas is dit het soort besluitvorming waar NS in excelleert. Maar ook de FNV heeft niet verder gekeken dan de neus lang is.

Reputatie 7

@BrunoEst Helaas zit je er een beetje naast.

 

De feiten wijzen vooralsnog anders uit

 

De BOA-bevoegdheid is wel degelijk een extra drempel om conducteur te worden. Voor de FNV een reden om te pleiten voor het wegnemen van de drempel zodat het beroep conducteur toegankelijk wordt voor een grotere groep werknemers

 

De FNV heeft zich sinds 2016 ingezet om de BOA-bevoegdheden af te schaffen. Dat het wegnemen van drempels daarbij een rol van enig belang heeft gespeeld, heb ik niet kunnen ontdekken. Hou mij aanbevolen voor nadere informatie. Het draaide om de veiligheid van het treinpersoneel. Het belang hiervan lijkt mij trouwens iets zwaarder te wegen dan het wegnemen van drempels.

 

Wat mij opvalt is dat er geen sprake is van een rationele afweging waar bij voor- en nadelen van de BOA-bevoegdheid met elkaar zijn gewogen en dat we nu voor een voldongen feit zijn geplaatst. Helaas is dit het soort besluitvorming waar NS in excelleert. Maar ook de FNV heeft niet verder gekeken dan de neus lang is.

Zie rechterlijke uitspraak, link staat hierboven.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst 
Op de pagina https://www.fnv.nl/cao-sector/vervoer/spoor/veiligheid/boa-bevoegdheid-van-de-hc kun je allerlei argumenten vinden van de FNV om de BOA-bevoegdheden bij de Hc weg te halen. Ik wijs graag op de volgende passage:
“Uit eigen onderzoek en uit onderzoek van NS blijkt dat een grote meerderheid van de mensen die periodiek het BOA-examen moeten afleggen, bevreesd is te zakken. Hoofdreden voor deze angst is dat men de baan kan verliezen als men niet in staat blijkt binnen de 3 examens (1 examen + 2 eventuele herkansingen) het examen te halen.
Deze angst wordt door NS aangewakkerd met de brief “Gezakt voor examen herinstructie/opleiding” die TM’s na zakken van een examen of herexamen naar de examenkandidaat sturen. Daarin wijst NS er bij voorbaat al op dat, bij het niet slagen voor de tweede herkansing, je per een bepaalde datum niet langer meer bevoegd bent om jouw functie uit te oefenen.”

Dat is wat ik bedoel met de drempel van het BOA-examen om Hc te worden of te blijven. Niet alleen voor huidig maar zeker ook voor toekomstig personeel.

En ja, als NS het personeel dreigt met het niet langer kunnen uitoefenen van de functie als je het examen niet haalt dan zullen vakbondsleden snel geneigd zijn om dan maar voor volledig afschaffen van de bevoegdheid te zijn. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook zo dat werving en selectie aanzienlijk bemoeilijkt werden door de verplichting om de BOA-bevoegdheid te halen. NS kan nu in een veel grotere vijver vissen om nieuwe Hc's te vinden.

Ik blijf één uitkomst van de enquête raadselachtig vinden. Zestig procent van de respondenten van de enquête dacht dat het gebruikmaken van de BOA-bevoegdheid kan leiden tot meer agressie op de trein. Maar goed, dat is inmiddels oude koek nu de bevoegdheden zijn komen te vervallen. 

 

Reputatie 6

Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?

Yes, dat mogen ze inderdaad. Ze hebben de BOA-bevoegdheid niet meer, maar functioneren nu als zogezegde toezichthouder, waarbij ze zo goed als dezelfde bevoegdheden hebben.

bovenstaand bericht is van een ns moderator maar dit antwoord is toch hartstikke onjuist?  waarom staat dat er dan nog steeds dat had toch gecorrigeerd moeten worden of in ieder geval voorzien moeten worden van een toevoeging dat dit onjuist is.

Ik vind het woord boete ook niet juist in de term. Wij schrijven een zogeheten Uitstel van Betaling. Dat is een kaartje die je van ons krijgt als je geen geldig vervoerbewijs kan tonen met een wettelijke verhoging van 50 euro. Een boete werd het altijd als je niet betaalde en het bij het CJIB terecht kwam. Het is wat mij betreft dus een kaartje met wettelijke verhoging en geen boete. Want een boete mag uitgeschreven worden door een BOA (denk aan tailgaten etc.). Als veiligheid en service een Uitstel van Betaling opmaakt is het een concept proces-verbaal.

Reputatie 7

Voro zover mijn informatie gaat is het voorstel tijdens corona vanuit het management geweest en is de OR toen tegen dit voorstel ingegaan. In die tijd waren er inderdaad Hc's voor het voorstel omdat ze dan geen examens meer hadden in de x jaar voor de BOA en het risico op ontslag bij het 2x zakken voor het examen was dan weg. Dus ja, die groep Hc's zal voor gestemd hebben, maar een enquete van 2015 is toch niet meer representatief in 2023?

Het gaat er niet om of een enquete uit 2015 al dan niet representatief is. Het eitje is echter niet gelegd door het management, zoals beweerd, maar door een aantal conducteurs en de FNV heeft het later uitgebroed. Jouw informatie blijkt onvolledig te zijn.

Overigens heeft volgens de OR 27% van het totaal aantal HC’s zich recent uitgesproken voor handhaving en 25,9% voor afschaffing. 52,9% interesseert het klaarblijkelijk geen biet.

 

Overigens is de achterliggende reden voor het management puur bezuinigen op kosten, dat zou geen afweging mogen zijn voor een stuk veiligheid op de trein,

 

Gezien de toenemende kosten en het achterblijven van inkomsten moet er zeker gereorganiseerd worden. NS geeft bovendien aan belang te hechten aan de toegankelijkheid van de HC-functie. 

Volgens HC's/FNV neemt de onveiligheid door de BOA-bevoegdheden juist toe.

 

Maar als dit soort beslissingen in handen van het personeel wordt gelegd d.m.v. een enquete dan is het management blijkbaar niet capabel om zulke beslissingen en de gevolgen voor de toekomst te overzien. Daarbij is het management wel degene die uiteindelijk de beslissing neemt en niet het personeel of de vakbond.

Ach ja, wordt er niet overlegd dan is het management incompetent, wordt er wel overlegd dan is het management niet capabel

 

De trein wordt meer en meer een vrijstaat. Het management is echt het spoor bijster om de puinhoop om te zetten naar een gedegen bedrijf voor spoorvervoer.

Dan had je toch echt bij de NS moeten blijven, dit om je steen(tje) te kunnen bijdragen.

Reageer