BOA bevoegdheid conducteurs



Toon eerste bericht

134 reacties

Reputatie 7
Badge

Blijkbaar wordt er nu bij een incident gewacht op politie.

Waarom wordt daar toch (nog) altijd op gewacht? Die dader gaat in een trein echt nergens heen en zo veel dingen die rijdend lastiger zijn dan stilstaand, gebeuren er nou ook weer niet in een trein, toch? Voor belediging, negeren van een aanwijzing, roken, reizen zonder vervoersbewijs kan de politie die trein toch ook op het volgende station opwachten?

@Olav93  En wat is het verschil tussen op het eerste station gaan wachten of op het 2e station?

Een Hc weet niet waar de politie is, die doet een melding via de veiligheidscentrale en meldt op welk station er gewacht gaat worden of waar het incident zich afspeelt.

En nee, je gaat niet verder rijden want op een station heeft de Hc back-up van de machinist, als er gereden wordt is deze back-up er niet.

En de aanrijtijd van de politie krijg je pas door na melding en doorgeven van het station, als je die al krijgt.

 

Reputatie 7
Badge

@Olav93  En wat is het verschil tussen op het eerste station gaan wachten of op het 2e station?

 

Dat je als het goed is minder lang hoeft te wachten op dat tweede station.

Een Hc weet niet waar de politie is, die doet een melding via de veiligheidscentrale en meldt op welk station er gewacht gaat worden of waar het incident zich afspeelt.

(...)

En de aanrijtijd van de politie krijg je pas door na melding en doorgeven van het station, als je die al krijgt.

 

Daar lijkt mij een verbetering in het proces mogelijk. Een grote partij als NS met (hoop ik) een professionele meldkamer kan vast betere afspraken met de politie maken. Ambulances kunnen ook een rendez-vous met een MNT krijgen en een trein rijdt alleen maar voorspelbaarder.

En nee, je gaat niet verder rijden want op een station heeft de Hc back-up van de machinist, als er gereden wordt is deze back-up er niet.

En een situatie waar geweld dreigt o.i.d. vind ik dit een uitstekend argument. Als iemand een boete moet krijgen voor roken in de trein ofzo niet.

Reputatie 7

Wat nodig is: geen vaste conducteurs meer op sprinters maar controle door vliegende V&S ploegen met boa-bevoegheid, poortjes op alle stations, geen coulance meer voor mensen zonder kaartje, een drastische versimpeling van het tariefsysteem, etc.

Spijker op de kop.

Eenvoud en voorspelbaarheid! En één lijn die gehandhaafd wordt.

In schrille tegenstelling tot het dichtbegroeide woud rond allerlei soorten abonnementen, regels en procedures rondom overstappen die voor verschillende abonnementen/tickets weer anders zijn, spits/dal en geldigheid vervoerbewijs, chips en QRcodes, soorten en kleuren paaltjes en poortjes en zuilen, voorwaarden, ov-chipkaarten, e-tickets, op saldo of achteraf betalen icm Flex en bus/tram/metro, facturatie, keuzedagen. Er zijn grote groepen mensen die geen idee hebben en dit allemaal niet kunnen volgen. Gewoon te complex. 

De waarde van het om kunnen zetten in een PV is lange tijd schromelijk overschat. De groep die zich niet af laat schrikken en niet betaalt n.a.v. incassomaatregelen laat zich grotendeels ook niet afschrikken door een (dreigend) PV. Mensen betalen in een vroeg stadium wel of niet, wat je daarna nog doet maakt statistisch gezien amper een verschil. NS is in samenwerking met o.a. Bos Incasso over het algemeen heel pragmatisch geweest met het afboeken van vorderingen die statistisch gezien als oninbaar kunnen worden beschouwd en de volledige afschaffing van UVB's die kunnen worden omgezet in PV's past volledig in dit plaatje. Don't throw good money after bad.

Zelfs in het geval dat de rechter een boete oplegt en de zwartrijder dit uiteindelijk betaalt (en hier zitten we inmiddels al op 0,0XX procent van de reizigers) dan ziet NS hier niets van terug en de 'niet gemiste inkomsten uit afschrikwekkend effect' zijn nihil. NS heeft dit gelukkig ingezien en bespaart zichzelf en daarmee de betalende reiziger en de belastingbetaler bergen met geld. Flex is daarvoor de juiste opstap gebleken.

Er zitten slimme mensen bij NS op het hoofdkantoor met een universitaire achtergrond die hier goed over nagedacht hebben. Dat een select groepje reizigers en medewerkers niet tevreden is met deze benadering hoort er gewoon bij. Niets heeft nu eenmaal alleen voordelen (of nadelen).

Je kunt je verder nog afvragen of er in de huidige tijd, waarin serieuze misdrijven als mishandeling en bedreiging door capaciteitsgebrek in de strafrechtketen zeer regelmatig geseponeerd moeten worden en zedenzaken jarenlang op de plank blijven liggen, tot in het uiterste geval ook sepot, er überhaupt capaciteit van officieren van justitie en rechters vrijgemaakt moet worden voor de strafrechtelijke vervolging van zwartrijders. Maar gelukkig hebben NS en de rechtbank deze vraag al voor ons beantwoord (NEE) en niet uit morele gronden maar puur uit financiële en juridische en niet vanuit de (community) onderbuik 

Juist vanwege o.a. de morele gronden lijkt het me een prima idee. Laat V&S in koppels maar PV's schrijven. Dat lijkt me een stuk verstandiger dan dat het de andere richting opgaat, waar met maar zit te sturen op extra middelen voor de BOA. Mij lijkt het onverstandig om een HC in zijn/haar eentje met peperspray, handboeien en een wapenstok 's avonds de trein te managen. Ik zie de krantenkoppen al!

“Vrouwelijke HC beroofd van wapenstok en pepperspray door 3 jongeren. Ze had niet eens door wat er gebeurde!”

 

 

Heeft Koolmees soms gemist dat de NS de BOA voor Hc's heeft gecanceld?

 

Dit is een ander voor je karretje spannen en alsof de Politie niets anders te doen heeft.

 

En dan nu zielig lopen doen …..

Reputatie 6

@Rene74 Leuk bedacht, eenvoud en voorspelbaarheid. Maar dan wel op alle terreinen, dus ook op tijd rijdende treinen, minimale uitval en een snel werkend systeem van geld terug. Dat er wel eens wat gebeurt is niet vreemd, dat gebeurt ook bij concerten en andere evenementen (daar gaat het maar om 50.000 mensen. 2 incidenten per dag is verwaarloosbaar. Op een weekend avond zijn er per stad of dorp al meer en vaak zwaardere incidenten…

Het hebben van vele soorten abonnementen hoeft echt geen probleem te zijn, die had je vroeger ook. (week, maand, jaar, avond, weekend, scholieren en daarnaast nog allerlei andere kortingskaarten). Alleen op de grotere stations werden je kaartjes door een persoon gecontroleerd, die mensen zijn vervangen door poortjes. Kennelijk zijn die poortjes en het computersysteem minder intelligent dan de menselijke controleurs en lokettisten. 

Er zijn wel oplossingen die voor de reiziger minder ingewikkeld zijn en toch de voordelen blijven bieden. (ik kan hiervandaan het saldo van een buitenlandse gsm opwaarderen maar een kaartje kopen dat op de ov chipkaart komt te staan kan niet) Een nieuwe ov chipkaart kan wel bij de eerste keer gebruik opgewaardeerd en geactiveerd worden. Allemaal een beetje… halfbakken...


Overal poortjes is een illusie, op veel plaatsen zijn de tunnels naar de perrons ook de enige doorsteek naar de andere kant van het spoor/station. (moet openbaar toegankelijk blijven) Dat zou voor een heel aantal stations een woud aan poortjes betekenen (2x door een poortje om van perron te wisselen) Poortjes bij elke lift?
V&S personeel dat BOA is de kaartcontrole laten uitvoeren, kan je, zonder de wet of de huisregels van de NS te overtreden het leven aardig zuur maken. De reizigers waar men klachten over heeft of die incidenten veroorzaken weten precies hoe ver ze kunnen gaan. 

Reputatie 7

Openbaar vervoer dient in gebruik simpel en duidelijk te zijn. Dat is het kennelijk vaak niet - dat is te zien aan de enorme hoeveelheid vragen die klanten hebben over bijv. abonnementen, het gebruik en de procedures (ook steeds dezelfde vragen die terugkeren). Zelfs klantenservicemedewerkers geven regelmatig verkeerde antwoorden, in de veronderstelling verkerend het wel juist te hebben. Zie twitter.

Wat vroeger makkelijk was te regelen aan een loket op papier, is in deze eeuw geprobeerd te vatten in digitale oplossingen. Maar sommige reissituaties en wensen lenen zich er niet 100% voor om eenvoudig gedigitaliseerd te worden. Dan krijg je trucs en kunstgrepen met vooral onduidelijkheid, soms veel uitleg, en extra handelingen (en kosten) voor de klant. En discussie!

Reputatie 7

@BrunoEst 
Op de pagina https://www.fnv.nl/cao-sector/vervoer/spoor/veiligheid/boa-bevoegdheid-van-de-hc kun je allerlei argumenten vinden van de FNV om de BOA-bevoegdheden bij de Hc weg te halen. 

 

Dat zijn geen "argumenten"zoals door de FNV gebruikt. Onder het kopje: NS voert de BOA examenstress onnodig op wordt in de rubriek BOA nieuws gemeld dat NS onnodig de druk opvoert.

De genoemde aanbevelingen zijn echter gestoeld op het voorstel van de 3 conducteurs aangevuld met de resultaten van de enquete.

Daarentegen heeft NS zelf wel expliciet de toegankelijkheid van de functie als argument voor de afschaffing van de BOA-bevoegdheden gebruikt.

 

 

 

Reputatie 3

Poortjes werken niet. Vrijwel ieder ander land in Europa toont dit aan door ze niet te gebruiken, en het doet niks af aan de veiligheid in het OV. Het is en blijft zinloos, maar speelt NS in de hand omdat arbeid ( = veiligheid, service) natuurlijk veel te duur is. Daarom noemen ze het ook V&S - een slappe poging om het gebrek aan conducteurs een beetje te maskeren met BOA's.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst 
Op de pagina https://www.fnv.nl/cao-sector/vervoer/spoor/veiligheid/boa-bevoegdheid-van-de-hc kun je allerlei argumenten vinden van de FNV om de BOA-bevoegdheden bij de Hc weg te halen. 

 

Dat zijn geen "argumenten"zoals door de FNV gebruikt. Onder het kopje: NS voert de BOA examenstress onnodig op wordt in de rubriek BOA nieuws gemeld dat NS onnodig de druk opvoert.

De genoemde aanbevelingen zijn echter gestoeld op het voorstel van de 3 conducteurs aangevuld met de resultaten van de enquete.

Daarentegen heeft NS zelf wel expliciet de toegankelijkheid van de functie als argument voor de afschaffing van de BOA-bevoegdheden gebruikt.

 

 

In de praktijk is het een monsterverbond van NS en FNV tegen de BOA-bevoegdheid geweest. De FNV is bevreesd dat de leden zakken voor het examen en NS is bang dat ze geen personeel kunnen vinden of bevoegd personeel kwijtraken. 
Helaas is er geen enkele studie geweest om de voors en tegens van de BOA-bevoegdheid af te wegen. Waarschijnlijk omdat de uitkomst jaren geleden al duidelijk. Ik heb wel sterk de indruk dat gezien de personeelstekorten NS nu haast heeft gemaakt met uitfaseren van de bevoegdheid.

Badge +3

Alleen op de grotere stations werden je kaartjes door een persoon gecontroleerd, die mensen zijn vervangen door poortjes.

Kan me niet herinneren dat ik (55) overdag ooit gecontroleerd ben of ik wel een vervoerbewijs had op het perron, al werd je wel geacht dat te hebben. Een kaartje kopen in de trein kon ook (nog steeds, maar dat kost je dan 50 euro i.p.v. ƒ 2,50 extra).

‘s Avonds laat wel, dan staan ze in Eindhoven bij de (rol)trappen naar de perrons en worden soms ook de ‘uitstappers’ gecontroleerd, zelfs al zijn er poortjes.

Reputatie 7

@iMark 

Je bent natuurlijk vrij om stug aan je vermoedens te blijven vasthouden, de feiten laten echter weinig aan de fantasie over.

Een monsterverbond zou ik het niet willen noemen, maar daar valt nog over te twisten.🙂

De voor- en nadelen van de BOA-bevoegdheid zullen nu in de praktijk blijken.

Reputatie 6

2 incidenten per dag is verwaarloosbaar.

Namens het voltallige personeel onze hartelijke dank.

Je hoeft mij niet namens het voltallige personeel te bedanken Laat het voltallige personeel die overige ruim 900.000 reizigers die geen incidenten veroorzaken maar op tijd op hun bestemming brengen. Dat is dank genoeg.

Reputatie 7

Om nu, na alle kritiek op het functioneren van de gemiddelde HC, de oorzaak van de geringe productie te zoeken in vermeende manipulaties door het management, komt een beetje vreemd over.

Hierbij een topic van enige tijd geleden. Best leuk om te lezen. 

 

Reputatie 6

Het opheffen van de BOA pet voor de HC is positief. Als medewerker van een bedrijf (NS) binnen de werktijd voor de baas ook nog eens werkzaamheden voor een ander bedrijf (overheid) verrichten en door die werkzaamheden geen tijd meer hebben voor de werkzaamheden voor je eigen werkgever. Dat V&S BOA bevoegdheden hebben prima, als vervanging van de spoorwegpolitie. Die spoorwegpolitie riep trouwens regelmatig hulp van de politie in. Als fervent scannerluisteraar kon ik dat prima volgen. 
Gewoon terug naar hoe het jarenlang prima functioneerde……. Zal voor de politie wel even wennen worden….
Of de politie wel of geen zin heeft….dat is hun probleem en niet van de NS

Verder heeft NS geen toegang tot de BRP en zelfs incassobureau (Bos) heeft dit niet. Een gerechtsdeurwaarder kan wel in de BRP kijken en dus zijn persoonsgegevens nog steeds heel nuttig, want zonder gegevens kan ook een gerechtsdeurwaarder niet zoeken.

Dat is ook de enige conclusie die ik kan trekken, het moet al naar de gerechtsdeurwaarder wil je iets op kunnen zoeken obv de opgegeven/overgenomen personalia.

En in hoeveel zaken zal de NS zover gaan?  Ik schat in dat dat niet in veel gevallen zal gaan gebeuren want dat kost teveel geld en is teveel werk.

Daarnaast kom je dan ook op een punt dat het woord van de hc net zo zwaar telt als het woord van de reiziger, bijvoorbeeld in een discussie in welke klasse de reiziger zat moet de hc maar aantonen dat de reiziger echt in de eerste klasse zat en hoe maak je dat hard?

 

Reputatie 7

Om nu, na alle kritiek op het functioneren van de gemiddelde HC, de oorzaak van de geringe productie te zoeken in vermeende manipulaties door het management, komt een beetje vreemd over.

Ja jij kan het weten met je jaren ervaring binnen de NS.

 

Weet het evenmin als jij, maar ben dan ook niet degene die het bericht heeft geplaatst.

Constateer dat het beeld dat naar buiten is gebracht mbt de hoeveelheid bonnen overeenstemt met de praktijk zoals deze door (nagenoeg) iedere reiziger al jarenlang wordt ervaren. Weinig controle/toezicht levert logischerwijs weinig bonnen op.

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het plaatsen van dergelijke berichten ?

Reputatie 5

Poortjes werken niet. Vrijwel ieder ander land in Europa toont dit aan door ze niet te gebruiken, en het doet niks af aan de veiligheid in het OV. Het is en blijft zinloos, maar speelt NS in de hand omdat arbeid ( = veiligheid, service) natuurlijk veel te duur is. Daarom noemen ze het ook V&S - een slappe poging om het gebrek aan conducteurs een beetje te maskeren met BOA's.

Poortjes helpen wel degelijk. Maar dan in combinatie met toezicht bij de poortjes. In Engeland is dat heel gebruikelijk. 
Alleen maar poortjes neerzetten zonder toezicht is Nederlandse naïviteit. 

Mee eens, maar ik heb ook vaak genoeg toezicht bij poortjes zien staan dat niets deed/te bang waren om iets te doen als een zwartrijder zich erdoorheen wurmde.

De enige keer dat ik het zie werken is als er hele V&S teams bij staan (zoals op Rotterdam en Arnhem CS). Maar dat is meer uitzondering dan regel...

 

Weet het evenmin als jij, maar ben dan ook niet degene die het bericht heeft geplaatst.

….

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het plaatsen van dergelijke berichten ?

Denk dat ik meer inzicht heb hierin dan jij aangezien ik er een aantal jaar heb doorgebracht als machinist en veel contact had met Hc's, daarbij kwam het afschaffen van de BOA toen ook al flink ter sprake in de verblijven.

 

 

En als niet duidelijk is waarom ik het plaats, tja, negeer het bericht dan maar want ik heb geen zin om een toelichting te geven.

Misschien dat de NS wat duidelijker kan communiceren. Want zijn er gevolgen voor het uitschrijven van een UVB? 

Reputatie 6

Misschien dat de NS wat duidelijker kan communiceren. Want zijn er gevolgen voor het uitschrijven van een UVB? 

Nee UVB's mogen we nog steeds opmaken en als je medewerking weigert dan heb je gewoon een groot probleem

Misschien dat de NS wat duidelijker kan communiceren. Want zijn er gevolgen voor het uitschrijven van een UVB? 

Nope, dat is iets wat de NS zelf afhandeld en dat is niet veranderd. Dat is een toeslag geen boete.

 

En de NS en duidelijk communiceren ???

Is een UVB daarmee ook nog altijd een concept PV dan? Dat zou terug een Wp2000-zaak moeten zijn tegenwoordig zonder BOA-bevoegdheid.

 

(Ben er al een tijdje niet meer mee bezig, andere werkzaamheden)

Reageer