BOA bevoegdheid conducteurs



Toon eerste bericht

134 reacties

En @Slidestops, werk jij in een koppel? 😉

Ja

@Loes “met peperspray, wapenstok en een UVB van 70 euro…".. Nou nee.. ,want @Loes staat er volgens mijn vaak .'s avonds laat alleen voor. Maar hoe zit het nu eigenlijk @Loes. Werk jij als BOA alleen?

En @Slidestops, werk jij in een koppel? 😉

Wat zien jullie het liefst op de trein?

Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?

Yes, dat mogen ze inderdaad. Ze hebben de BOA-bevoegdheid niet meer, maar functioneren nu als zogezegde toezichthouder, waarbij ze zo goed als dezelfde bevoegdheden hebben.

bovenstaand bericht is van een ns moderator maar dit antwoord is toch hartstikke onjuist?  waarom staat dat er dan nog steeds dat had toch gecorrigeerd moeten worden of in ieder geval voorzien moeten worden van een toevoeging dat dit onjuist is.

Reputatie 7
Badge +3

Wat erg @Loes dat het nu al zover gaat dat men fysiek gaat intimideren. Ik vind het steeds minder leuk worden in Nederland. Het gedrag wordt steeds asocialer en men heeft lak aan regels, normen en waarden. Ouders die het slechte voorbeeld geven en kinderen die het verkeerde gedrag overnemen. Ik reis al langer niet meer met plezier met de trein en ga alleen nog met de trein als het niet anders kan. Maar als het je werkplek is en het steeds minder leuk en onveiliger wordt?

wat mij betreft is de toleratie hiervan “0,0” maar dan blijft de vraag welke heldere directeur schaft de boa af voor de hc's?

dit is het zelf over je afroepen van een hele grote berg ellende, en uiteraard is het onmenselijk om zo je werk te moeten doen Loes.

zo zou het gewoon niet mogen zijn om dagelijks met dit soort dingen geconfronteerd te worden, gewoon lik op stuk beleid zoals vroeger het geval was en geen coulance meer als je belt met de ns.

ik zie een staking aankomen vanwege de omstandigheden waar nu onder gewerkt moet worden en waar een hc eigenlijk niets kan om dit tegen te gaan. en dat alleen omdat er een paar mensen op kantoor zitten die denken dat het handig is om geld te besparen door de boa af te schaffen voor de hc's.

Aangezien ik het gisteren weer aan de stok heb gehad met zwartrijders, die ik tijdens een ingangscontrole betrapte, dan krijg je nog de kans om buiten de trein je kaartje te fixen. Ik blijf niet wachten, dus dan probeert men het te traineren. Na denk ik voor 20x voor racist te zijn uitgemaakt, reizigers die bij de zwartrijders hoorde, mij gewoon gaan aanraken, de deur open willen houden om hun maten toch mee te krijgen en het gore lef hebben om aan de noodrem te trekken om alsnog hun zin te krijgen, tegen de ramen rammen en doodleuk verder gaan met schelden is voor mij heel ver over de grens heen van een incident. 

Afgelopen dinsdag ook een reiziger geweigerd tijdens een ingangscontrole, verkeerd kaartje, die heeft neus tegen neus gestaan met mij en een half uur later zit ie prinsheerlijk met nog steeds het verkeerde kaartje ook nog in de 1e klas. Ook dat was geen leuk incident en je vraagt je af, als ik dit hierboven lees, hoever gaan we nog met tolereren? Ik ben er klaar mee en dit gedrag moet gaan stoppen. Het is een maatschappelijk probleem, maar je ziet het in alle bevolkingsgroepen terugkomen.

Correct, het wordt dan een zaak op basis van Wp/Bp2000 uitgeschreven door een toezichthouder Wp2000, in plaats van een CJIB-strafzaak. Overigens probeerde NS dat al langer, want in eerste instantie ging ze je met haar eigen incassobureau bestoken. Reden is natuurlijk dat bij een CJIB-zaak het geld niet naar NS gaat. Gemeenten zijn om die reden ook creatief met parkeren. 
 

In vroegere jaren werkte dit ook zo, tot de komst van de BOA. En op de HSL heeft men dit ook nog lang toegepast, tot de 1100 Den Haag-Eindhoven over de HSL ging en er een pool binnenlandse HC op de HSL ging werken. Toen is, met het nodige verzet, besloten om de trainmanagers ook BOA te maken. 

en dan wordt de vraag of de kosten voor de ns opwegen tegen de opbrengsten om dit allemaal voor te laten komen en er een jurist voor te laten opdraven. 

hoeveel zwartrijders gaan hier straks mee weg komen zonder iets te betalen voor de reis waar ze betrapt zijn?

Correct, het wordt dan een zaak op basis van Wp/Bp2000 uitgeschreven door een toezichthouder Wp2000, in plaats van een CJIB-strafzaak. Overigens probeerde NS dat al langer, want in eerste instantie ging ze je met haar eigen incassobureau bestoken. Reden is natuurlijk dat bij een CJIB-zaak het geld niet naar NS gaat. Gemeenten zijn om die reden ook creatief met parkeren. 
 

In vroegere jaren werkte dit ook zo, tot de komst van de BOA. En op de HSL heeft men dit ook nog lang toegepast, tot de 1100 Den Haag-Eindhoven over de HSL ging en er een pool binnenlandse HC op de HSL ging werken. Toen is, met het nodige verzet, besloten om de trainmanagers ook BOA te maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe werkt dit eigenlijk wetgevingstechnisch qua boetes/uitstel van betalingen? Ik meende dat je daarvoor BOA moest zijn, maar kennelijk niet dus? Kan ik ook op straat random iemand aanspreken en ene uitstel van betalingf uitschrijven? Ik neem aan van niet natuurlijk, maar wat zijn dan de voorwaarden daarvoor?

NS heeft natuurlijk niet voor niks het concept ‘correctietarief’ ingevoerd. En ze mogen geloof ik nog steeds UVB's uitschrijven. Alleen gaat dit nu niet meer via het strafrecht. Als je niet betaalt, zullen ze dus een civiele zaak tegen je aan moeten spannen.

Reputatie 7
Badge

2 incidenten per dag is verwaarloosbaar.

Namens het voltallige personeel onze hartelijke dank.

Je hoeft mij niet namens het voltallige personeel te bedanken Laat het voltallige personeel die overige ruim 900.000 reizigers die geen incidenten veroorzaken maar op tijd op hun bestemming brengen. Dat is dank genoeg.

Ik zou het graag willen, maar daarvoor ben ik van meer afhankelijk dan mijn collega die een ram voor zijn/haar gezicht krijgt of een rochel in zijn/haar nek. Of vind je het normaal dat iemand agressief wordt als ik 3 kilometer langzaam heb moeten rijden omdat er weer eens een puntstuk van een wissel gescheurd is, één of andere aannemer prutswerk heeft geleverd of de relaiskasten langs het spoor niet onderhouden worden en in storing springen? Vind je het normaal dat iemand gaat dreigen als hij/zij betrapt wordt op zwartrijden of wangedrag in de trein en ga me niet vertellen dat dat niet gebeurt, ik zie het dagelijks.

Dat jij het verwaarloosbaar vindt, betekent niet dat het acceptabel is, we praten nog steeds over een 700-800 geregistreerde gevallen per jaar (in werkelijkheid zijn het er veel meer).

 

 

Reputatie 7

Hoe werkt dit eigenlijk wetgevingstechnisch qua boetes/uitstel van betalingen? Ik meende dat je daarvoor BOA moest zijn, maar kennelijk niet dus? Kan ik ook op straat random iemand aanspreken en ene uitstel van betalingf uitschrijven? Ik neem aan van niet natuurlijk, maar wat zijn dan de voorwaarden daarvoor?

gewoon van die tourniquet poortjes zoals ze in Frankrijk ook wel hebben, afgesloten tot het plafond en zeker niet open te trappen zoals hier wel kan.

zie zo vaak mensen over de poortjes heen springen of er een trap tegen geven zodat ze open gaan en ns personeel laat dat ook gewoon toe en staat er naar te kijken.  of komt dat omdat alleen veiligheid en service nog boa hebben en de enige zijn die er nog wat mee kunnen?

Reputatie 5

Poortjes werken niet. Vrijwel ieder ander land in Europa toont dit aan door ze niet te gebruiken, en het doet niks af aan de veiligheid in het OV. Het is en blijft zinloos, maar speelt NS in de hand omdat arbeid ( = veiligheid, service) natuurlijk veel te duur is. Daarom noemen ze het ook V&S - een slappe poging om het gebrek aan conducteurs een beetje te maskeren met BOA's.

Poortjes helpen wel degelijk. Maar dan in combinatie met toezicht bij de poortjes. In Engeland is dat heel gebruikelijk. 
Alleen maar poortjes neerzetten zonder toezicht is Nederlandse naïviteit. 

Mee eens, maar ik heb ook vaak genoeg toezicht bij poortjes zien staan dat niets deed/te bang waren om iets te doen als een zwartrijder zich erdoorheen wurmde.

De enige keer dat ik het zie werken is als er hele V&S teams bij staan (zoals op Rotterdam en Arnhem CS). Maar dat is meer uitzondering dan regel...

Reputatie 6

2 incidenten per dag is verwaarloosbaar.

Namens het voltallige personeel onze hartelijke dank.

Je hoeft mij niet namens het voltallige personeel te bedanken Laat het voltallige personeel die overige ruim 900.000 reizigers die geen incidenten veroorzaken maar op tijd op hun bestemming brengen. Dat is dank genoeg.

Reputatie 6

Alleen op de grotere stations werden je kaartjes door een persoon gecontroleerd, die mensen zijn vervangen door poortjes.

Kan me niet herinneren dat ik (55) overdag ooit gecontroleerd ben of ik wel een vervoerbewijs had op het perron, al werd je wel geacht dat te hebben. Een kaartje kopen in de trein kon ook (nog steeds, maar dat kost je dan 50 euro i.p.v. ƒ 2,50 extra).

‘s Avonds laat wel, dan staan ze in Eindhoven bij de (rol)trappen naar de perrons en worden soms ook de ‘uitstappers’ gecontroleerd, zelfs al zijn er poortjes.

Ik, (71) weet wel zeker dat die controle er was, tussen de “stationshal” en de toegang tot de perrons. die mensen kenden het spoorboekje uit het hoofd, op Amsterdam CS, als een trein van een ander spoor vertrok dan gebruikelijk kreeg je dat meteen te horen. Zelfs op de toen kleine stations zoals Hoorn en Alkmaar was die toegangscontrole er. Toen die controle er niet meer was en je ook zonder kaartje de trein in kon stappen kon je inderdaad kaartjes in de trein kopen + 2,50…. dat dan wel...

Badge +3

Alleen op de grotere stations werden je kaartjes door een persoon gecontroleerd, die mensen zijn vervangen door poortjes.

Kan me niet herinneren dat ik (55) overdag ooit gecontroleerd ben of ik wel een vervoerbewijs had op het perron, al werd je wel geacht dat te hebben. Een kaartje kopen in de trein kon ook (nog steeds, maar dat kost je dan 50 euro i.p.v. ƒ 2,50 extra).

‘s Avonds laat wel, dan staan ze in Eindhoven bij de (rol)trappen naar de perrons en worden soms ook de ‘uitstappers’ gecontroleerd, zelfs al zijn er poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

Poortjes werken niet. Vrijwel ieder ander land in Europa toont dit aan door ze niet te gebruiken, en het doet niks af aan de veiligheid in het OV. Het is en blijft zinloos, maar speelt NS in de hand omdat arbeid ( = veiligheid, service) natuurlijk veel te duur is. Daarom noemen ze het ook V&S - een slappe poging om het gebrek aan conducteurs een beetje te maskeren met BOA's.

Poortjes helpen wel degelijk. Maar dan in combinatie met toezicht bij de poortjes. In Engeland is dat heel gebruikelijk. 
Alleen maar poortjes neerzetten zonder toezicht is Nederlandse naïviteit. 

De NS wil toch van zijn hc’s af, langzaam wordt het functie pakket uitgekleed. Nu de BOA er af, binnenkort gaat de machinist de deuren sluiten vanuit de cabine en dan is de hc overbodig.

 

Gevolg, minder reizigers in de treinen omdat het onveilig is om met de trein te reizen.

En de oorzaak hiervan ligt bij de hc’s die hun werk niet deden en doen maar netflix filmpjes kijken of een boek lezen in de achterste cabine. Triest voor de paar hc’s die wel hun werk doen zoals van ze verwacht mag worden, die zijn de dupe van hun luie collega's.

Reputatie 3

Poortjes werken niet. Vrijwel ieder ander land in Europa toont dit aan door ze niet te gebruiken, en het doet niks af aan de veiligheid in het OV. Het is en blijft zinloos, maar speelt NS in de hand omdat arbeid ( = veiligheid, service) natuurlijk veel te duur is. Daarom noemen ze het ook V&S - een slappe poging om het gebrek aan conducteurs een beetje te maskeren met BOA's.

Reputatie 7
Badge

2 incidenten per dag is verwaarloosbaar.

Namens het voltallige personeel onze hartelijke dank.

Reputatie 7

Openbaar vervoer dient in gebruik simpel en duidelijk te zijn. Dat is het kennelijk vaak niet - dat is te zien aan de enorme hoeveelheid vragen die klanten hebben over bijv. abonnementen, het gebruik en de procedures (ook steeds dezelfde vragen die terugkeren). Zelfs klantenservicemedewerkers geven regelmatig verkeerde antwoorden, in de veronderstelling verkerend het wel juist te hebben. Zie twitter.

Wat vroeger makkelijk was te regelen aan een loket op papier, is in deze eeuw geprobeerd te vatten in digitale oplossingen. Maar sommige reissituaties en wensen lenen zich er niet 100% voor om eenvoudig gedigitaliseerd te worden. Dan krijg je trucs en kunstgrepen met vooral onduidelijkheid, soms veel uitleg, en extra handelingen (en kosten) voor de klant. En discussie!

Reputatie 6

@Rene74 Leuk bedacht, eenvoud en voorspelbaarheid. Maar dan wel op alle terreinen, dus ook op tijd rijdende treinen, minimale uitval en een snel werkend systeem van geld terug. Dat er wel eens wat gebeurt is niet vreemd, dat gebeurt ook bij concerten en andere evenementen (daar gaat het maar om 50.000 mensen. 2 incidenten per dag is verwaarloosbaar. Op een weekend avond zijn er per stad of dorp al meer en vaak zwaardere incidenten…

Het hebben van vele soorten abonnementen hoeft echt geen probleem te zijn, die had je vroeger ook. (week, maand, jaar, avond, weekend, scholieren en daarnaast nog allerlei andere kortingskaarten). Alleen op de grotere stations werden je kaartjes door een persoon gecontroleerd, die mensen zijn vervangen door poortjes. Kennelijk zijn die poortjes en het computersysteem minder intelligent dan de menselijke controleurs en lokettisten. 

Er zijn wel oplossingen die voor de reiziger minder ingewikkeld zijn en toch de voordelen blijven bieden. (ik kan hiervandaan het saldo van een buitenlandse gsm opwaarderen maar een kaartje kopen dat op de ov chipkaart komt te staan kan niet) Een nieuwe ov chipkaart kan wel bij de eerste keer gebruik opgewaardeerd en geactiveerd worden. Allemaal een beetje… halfbakken...


Overal poortjes is een illusie, op veel plaatsen zijn de tunnels naar de perrons ook de enige doorsteek naar de andere kant van het spoor/station. (moet openbaar toegankelijk blijven) Dat zou voor een heel aantal stations een woud aan poortjes betekenen (2x door een poortje om van perron te wisselen) Poortjes bij elke lift?
V&S personeel dat BOA is de kaartcontrole laten uitvoeren, kan je, zonder de wet of de huisregels van de NS te overtreden het leven aardig zuur maken. De reizigers waar men klachten over heeft of die incidenten veroorzaken weten precies hoe ver ze kunnen gaan. 

Heeft Koolmees soms gemist dat de NS de BOA voor Hc's heeft gecanceld?

 

Dit is een ander voor je karretje spannen en alsof de Politie niets anders te doen heeft.

 

En dan nu zielig lopen doen …..

Reputatie 7

Wat nodig is: geen vaste conducteurs meer op sprinters maar controle door vliegende V&S ploegen met boa-bevoegheid, poortjes op alle stations, geen coulance meer voor mensen zonder kaartje, een drastische versimpeling van het tariefsysteem, etc.

Spijker op de kop.

Eenvoud en voorspelbaarheid! En één lijn die gehandhaafd wordt.

In schrille tegenstelling tot het dichtbegroeide woud rond allerlei soorten abonnementen, regels en procedures rondom overstappen die voor verschillende abonnementen/tickets weer anders zijn, spits/dal en geldigheid vervoerbewijs, chips en QRcodes, soorten en kleuren paaltjes en poortjes en zuilen, voorwaarden, ov-chipkaarten, e-tickets, op saldo of achteraf betalen icm Flex en bus/tram/metro, facturatie, keuzedagen. Er zijn grote groepen mensen die geen idee hebben en dit allemaal niet kunnen volgen. Gewoon te complex. 

https://www.nu.nl/binnenland/6270243/ns-topman-roept-ministeries-op-geweld-tegen-personeel-tegen-te-gaan.html

Het is natuurlijk nooit goed te praten, en terecht dat er geklaagd wordt. Maar het komt wel een beetje hypocriet over in het licht van het onderwerp van dit topic.

Het hele controlesysteem bij NS is nog steeds georganiseerd alsof het 1950 is. In iedere trein een of twee conducteurs die bakken met geld kosten maar vrijwel niet controleren, nog steeds geen poortjes op 75% van de stations, een veel te complex tariefsysteem dat veel mensen niet snappen, frauduleuze etickets, oeverloze coulance voor wie geen kaartje heeft, etc.

Wat nodig is: geen vaste conducteurs meer op sprinters maar controle door vliegende V&S ploegen met boa-bevoegheid, poortjes op alle stations, geen coulance meer voor mensen zonder kaartje, een drastische versimpeling van het tariefsysteem, etc.

Oproepen van polderkampioen Koolmees om weer extra subsidie voor nog meer nauwelijks werkend personeel (wat er sowieso niet is) is geen oplossing zolang het bedrijf zelf weigert intern ook maar iets te veranderen.

Overigens praten we volgens bovenstaand bericht over 2-3 incidenten per dag op 1 miljoen reizigers. Ieder incident is er een teveel maar dit is natuurlijk ook weer geen noodsituatie. Zeker niet in het licht van de desastreuze dienstverlening door de overvolle treinen en de stortvloed aan storingen die de reizigers dagelijks voor hun kiezen krijgen.

Reageer