beantwoord

declaratie taxikosten



Toon eerste bericht

159 reacties

Badge +3

Ik vind het heel erg om de slechtnieuwsbrenger te zijn in dit geval en weet dat ik het moeilijk vind dit te schrijven.

Dat ben je juist niet (mijn mening)!

Het ‘feit’ dat NS personeel soms maar wat zegt (van “het is goed zo” bij een Flex afwijking registreren tot “ja hoor, stuur het bonnetje maar op”) is ernstiger.

Voor de rest, de vraag van @Momo over het verschil in communicatie via een zuil of telefoon… 🤔

Dankjewel Robert. En wat die AVG-vraag betreft, ik ga ervan uit dat we daar heel snel meer informatie over krijgen. Het is nog net iets te nieuw om meer over te zeggen momenteel. Ik houd dit topic wel even op naam en update hem wanneer ik er meer over weet.

Badge +3

Hoe staat het nu met het aanvragen van vervangend vervoer via de informatiepaal? Op deze pagina staat nog altijd dat die paal daarvoor gebruikt kan worden.

Reputatie 7
Badge +1

Hoe staat het nu met het aanvragen van vervangend vervoer via de informatiepaal? Op deze pagina staat nog altijd dat die paal daarvoor gebruikt kan worden.

Dit direct aangekaart! Is inderdaad tegenstrijdige informatie. Ik laat het even weten.

Weer een maand zonder nieuws. Hoe staat het er nu mee?

Eén nieuwe PD maakt natuurlijk nog niet dat het bedrijf nu opeens op rolletjes gaat lopen. Aan veel dingen merk je dat de interne communicatie slecht is en dat straalt ook naar buiten uit. 

Reputatie 2

Geen vervangend vervoer meer regelen via een zuil is inderdaad heel recent. Dit moest inderdaad aangepast worden vanwege de AVG-wetgeving.

Ik heb even goed nagedacht over wat ik hier moest schrijven, want ik snap jullie emotie heel goed. Ik vond in ieder geval dat dit topic zeker een reactie van een moderator moet hebben. Wat betreft EneruNL's reactie met dat het dom voelde het niet te filmen, dat moet absoluut niet. Je zou het niet hebben moeten filmen om jezelf maar te bewijzen, en ik geloof je absoluut wanneer je vertelt wat ons personeel op het station heeft verkondigd. In de e-mail zie ik tekst die duidt op een 'standaard’ antwoord waarin de normale procedure wordt uitgelegd. Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn collega op het moment van schrijven ook nog niet op de hoogte was van deze situatie, en misschien daarom heeft gekozen voor deze uitleg. Maar dat is even mijn aanname. Mijn collega bedoelt zeker niet dat je liegt.

Wat er in de mail staat over de procedure klopt echter wel. Wij hebben daar afspraken over staan en we dienen ons daaraan te houden. Niks verplicht NS tot meer actie dan de afspraken die staan. En helaas dus ook niet iemand die verkondigt dat het een ander verhaal is en we alles volledig vergoeden. En natuurlijk spijt dat me oprecht, dat er verkeerd is geïnformeerd en dat jullie daar waarschijnlijk geen boodschap aan hebben, maar meer kunnen we echt niet doen. Dus wat de taxivergoeding betreft, dat is inderdaad een max. van € 125,00 voor deze situatie, normaliter worden taxikosten ook helemaal niet vergoed. Ik weet niet hoe mijn collega precies aan de € 150,00 p.p. kwam voor een hotelovernachting, maar hier geldt ook een max. van € 125,00 voor.

Ik vind het heel erg om de slechtnieuwsbrenger te zijn in dit geval en weet dat ik het moeilijk vind dit te schrijven. Ik weet wel dat er intern wat procedures aan het herzien worden, omdat het, zoals jullie ook al aangaven, in de praktijk helaas niet zo goed gaat als op papier. Hier worden gesprekken over gevoerd momenteel en jullie verhalen zijn bekend. Voor de situatie van zondag/maandag verandert dit helaas niets.

Maar waar ik dan mee zit is dat het personeel daar niet uit zichzelf is gaan roepen de taxi kosten worden vergoed, maar ze hebben op een gegeven moment iets van iemand over de porto verteld gekregen waarop de collega is gaan vertellen dat je een hotel, taxi of daarbij de trein kon blijven zitten plus wat ervan vergoed zou worden. Daarom ga ik ervan dat ze dat van hogerop heeft doorgekregen. Wij zijn eerst naar een taxi gegaan en die vroeg €350 dat vonden wij al redelijk pittig, dus toen zijn we nog terug gegaan naar het station en hebben wij nogmaals aan de medewerkers gevraagd aan 3stuks of dat dit dan volledig vergoed zou worden ook als het om deze prijzen ging daarop antwoorden ze ook ja dat word helemaal vergoed. Alleen niet met een oplossing van hoe en dat dan uiteindelijk zou moeten doen. Er waren meerde collega's en mensen aanwezig en die kunnen dat echt wel bevestigen dat dit het geval is geweest. Zeker de collega ns medewerkers die die avond daar ook waren dat zullen ze nu nog niet zijn vergeten lijkt me. De briefjes die iedereen moest invullen van waar ze heen moesten reizen zullen ook nog wel op Rotterdam centraal op een kantoortje liggen lijkt me om te bevestigen dat ik er was bijvoorbeeld samen met vele anderen.

Maar het gaat dus om €125 per persoon... Maar dan kom je dus bij het volgende probleem hoe moet je dat bewijzen met hoeveel je hebt gereisd? En ik heb zelf het volledige bedrag betaald we hebben niet gesplit ofzo aangezien we dachten het toch terug te krijgen! Hoe zou ik nu iemand moeten vertellen met hoeveel we waren dan en kan ik dan niet meer dan €125 krijgen aangezien ik het bonnetje heb en ik zelf heb afgerekend losstaand van het aantal mensen dat er mee waren

Reputatie 7
Badge +3

@Laura NS Het blijft onbegrijpelijk dat dit nergens is vastgelegd. Als een laatste sprinter uitvalt kan dit handjevol reizigers nog wel bellen naar de klantenservice. Maar bij uitval van Intercity's op belangrijke trajecten is het onmogelijk om de klantenservice telefonisch te bereiken. Zelfs al zou NS het grootste callcenter van het land hebben. In deze gevallen moet duidelijk zijn tot welk bedrag een taxi redelijk is en richtlijnen omtrent overnachtingen. Zolang de details niet helder zijn, blijft er chaos ontstaan. 

Iedereen die bedrijfseconomie gestudeerd heeft weet dat de klantenservice nooit het sluitstuk van een organisatie mag zijn.

Er hoeven geen bedragen gecommuniceerd worden in geval van zonder overleg met NS genomen taxi's. Deze worden in de regel niet vergoed. Idem wat betreft hotelovernachtingen.

Wanneer je strandt dien je telefonisch of via de infopaal contact op te nemen met NS klantenservice.

Sinds 7 juni 2023 zijn er nieuwe regels en mag je als NS na 100 minuten nog niets geregeld heeft, zelf vervoer regelen voor een redelijk bedrag.

Hoe staat het nu met het aanvragen van vervangend vervoer via de informatiepaal? Op deze pagina staat nog altijd dat die paal daarvoor gebruikt kan worden.

Dit direct aangekaart! Is inderdaad tegenstrijdige informatie. Ik laat het even weten.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds 7 juni 2023 zijn er nieuwe regels en mag je als NS na 100 minuten nog niets geregeld heeft, zelf vervoer regelen voor een redelijk bedrag.

Daarover zegt NS op hun site dit:

We doen er alles aan om zo snel mogelijk informatie te geven over alternatieve reismogelijkheden die je hebt als je geplande trein ernstig vertraagd of uitgevallen is. Als het ons niet lukt om jou, via de gebruikelijke NS-informatiemiddelen, binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van je vertraagde/uitgevallen trein informatie te verstrekken over hoe je kan reizen, dan mag je zelf ander openbaar vervoer nemen (alleen trein en bus, geen taxi, huurauto of eigen auto). Als dit leidt tot meer reiskosten dan je had gehad als je volgens je geplande route bij NS had gereisd, dan krijg je deze meerkosten van NS terug, als dit noodzakelijke, passende en redelijke kosten zijn voor de alternatieve reisroute. 

NS heeft het dus over ander openbaar vervoer en niet over een taxi. Alleen is het vaak zo dat wanneer de laatste reismogelijk met de trein uitvalt, dat andere openbaar vervoer niet meer rijdt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er lijken wat wijzigingen te zijn in het taxibeleid. NS personeel kan als het regelen van een taxi via NS niet lukt als men gestrand is ook mensen vragen om zelf een taxi te zoeken en dit te declareren. Als de medewerker dit vraagt, dan zou er een aantekening hiervan gemaakt worden. Wat men terug krijgt van die declaratie is aan een maximum gebonden: €125. 

Voor het eerst hoorde ik dat het ivm privacy niet mogelijk is om vervoer te regelen via de SOSzuil. Dat is mij nooit verteld in de keren dat ik contact had via de zuil vanwege stranden. Laatste keer was dat mei 2022. Kreeg alleen te horen dat ik maar moest wachten… 

Reageer