beantwoord

declaratie taxikosten



Toon eerste bericht

159 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind nog steeds de eerste brief van NS schandalig. Er wordt klip en klaar gezegd dat EneruNL liegt. In de tweede brief worden dan wel de taxikosten vergoed maar totaal; geen excuses over het gestelde in de eerste brief aangeboden. Waarom niet?

Toch jammer dat @Laura NS gisteren niet heeft toegelicht waarom het beleid nu toch opeens is veranderd en ook het uitblijven van excuses vind ik toch wel een zwak punt. Lijkt er toch sterk op dat NS wel heel veel moeite heeft om met kritiek om te gaan Is de eerste brief/mail naar meerdere personen verstuurd?

Reputatie 2

 

Reputatie 7
Badge +1

Op twitter nu dus ook één met een taxibonnetje van € 450,00 voor een ritje Rotterdam-Venlo. Wat ik niet snap is dat NS zondagavond niet naarstig op zoek is gegaan naar bussen. Met de ervaring van 3 april in het achterhoofd had men toch wel kunnen bedenken dat deze storing niet snel opgelost zou worden en waarschijnlijk die dag helemaal niet meer.

 

De kosten van deze taxi's zijn natuurlijk zeer pittig en ik kan mij al niet voorstellen dat NS nog zwarte cijfers gaat schrijven dit jaar. Lijkt mij toch dat zondag weer een vrij apathische houding is aangehouden en dat de paniek pas echt uitbrak toen bleek dat er die avond geen treinen meer zouden rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Ja klopt het verschil was € 350,00, ik wilde de tweet knippen maar het knipprogramma wat ik gebruik wilde niet wat ik wilde. Las overigens ook op twitter dat er veel reizigers zondagavond op Geldermalsen gestrand waren.  

Reputatie 2

Dat word dus 2 weken wachten😅 tegen die tijd kunnen ze er vast niks meer over terug vinden 

Reputatie 7
Badge +3

Op twitter nu dus ook één met een taxibonnetje van € 450,00 voor een ritje Rotterdam-Venlo. Wat ik niet snap is dat NS zondagavond niet naarstig op zoek is gegaan naar bussen. Met de ervaring van 3 april in het achterhoofd had men toch wel kunnen bedenken dat deze storing niet snel opgelost zou worden en waarschijnlijk die dag helemaal niet meer.

 

De kosten van deze taxi's zijn natuurlijk zeer pittig en ik kan mij al niet voorstellen dat NS nog zwarte cijfers gaat schrijven dit jaar. Lijkt mij toch dat zondag weer een vrij apathische houding is aangehouden en dat de paniek pas echt uitbrak toen bleek dat er die avond geen treinen meer zouden rijden.

Bussen vinden is niet zo'n probleem, buschauffeurs wel. Weet van chauffeurs dat er een tekort is aan chauffeurs.

De afgelopen paar jaar is veel servicepersoneel op stations wegbezuinigd en diverse balies gesloten, want mensen kopen geen kaartjes meer bij een loket en het servicepersoneel zou vaak niets te doen hebben. 

Dat servicepersoneel waar je aan refereert was vroeger ook alleen overdag aanwezig. Niet om middernacht.

Het verschil is meer dat er vroeger niet steeds van die megastoringen waren door geblunder van NS/ProRail met de IT.

Dat van het maximum van €125 is nieuw voor mij. Misschien wel een intern iets, maar die had ik nog niet eerder gehoord.

Dat is logisch want als het meer wordt kun je beter een hotel nemen.

Mensen kunnen we in het wilde weg maar raak gaan claimen maar die vlieger gaat niet op.

Reputatie 7
Badge +3

Dat word dus 2 weken wachten😅 tegen die tijd kunnen ze er vast niks meer over terug vinden 

 

recruitment.retail@ns.nl? Dat lijkt me een e-mailadres om te solliciteren bij de Kiosk e.d.?

Reputatie 7
Badge +3

Dat van het maximum van €125 is nieuw voor mij. Misschien wel een intern iets, maar die had ik nog niet eerder gehoord.

Dat is logisch want als het meer wordt kun je beter een hotel nemen.

Mensen kunnen we in het wilde weg maar raak gaan claimen maar die vlieger gaat niet op.

Dat had ik ook al bedacht, dat je bij hoge taxikosten beter een overnachting kunt zoeken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat van het maximum van €125 is nieuw voor mij. Misschien wel een intern iets, maar die had ik nog niet eerder gehoord.

Dat is logisch want als het meer wordt kun je beter een hotel nemen.

Mensen kunnen we in het wilde weg maar raak gaan claimen maar die vlieger gaat niet op.

Het ging mij er even om dat dat maximum bedrag zo ver ik weet niet eerder gecommuniceerd was. Eerder werd altijd gezegd dat een zelf geregelde taxi niet vergoed werd, wat ook gisteravond geregeld werd gezegd. Maar na 3 april zie ik ook vaker dat reizigers voor taxikosten de link krijgen van het declaratieformulier. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je hoeft echt de vorige reactie niet volledig te citeren als je slechts met een eenregelig bericht wilt reageren. 

Ik zal er aan denken, beetje last van de zon.

Reputatie 2

TS heeft het over de bonnetjes waar naw-gegevens zijn genoteerd. De vraag is of deze gelden als bindende afspraak en waar deze dan zijn. Als TS een foto heeft gemaakt van dat bonnetje dan staat hij een stuk sterker.

 

In zulke situaties denk je er waarschijnlijk niet aan om zoiets te doen, je ben dan denk ik allang blij met de toezegging die gedaan wordt en zolang je geen eerdere negatieve ervaring hiermee hebt geloof je nog dat het vergoed wordt. Je zou hetgeen de medewerker zegt ook kunnen filmen en bij een reactie vanuit NS dat medewerkers nooit toezeggingen doen over taxivergoedingen dit moet opsturen als bewijs dat het wel gedaan is. 

Voel me ook echt heel dom dat ik het niet heb gefilmd! Maar dat zijn idd dingen die je dan achteraf bedenkt. Had ook gehoopt dat ik misschien nog wat video's zou terugvinden op Twitter of ergens anders, maar kon helaas niks vinden 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal er aan denken, beetje last van de zon.

Het is inderdaad te warm voor de tijd van het jaar.

            

Reputatie 7
Badge +1

Dat van het maximum van €125 is nieuw voor mij. Misschien wel een intern iets, maar die had ik nog niet eerder gehoord.

Dat is logisch want als het meer wordt kun je beter een hotel nemen.

Mensen kunnen we in het wilde weg maar raak gaan claimen maar die vlieger gaat niet op.

Ik denk dat een hotel regelen in Rotterdam ook nog wel eens lastig kan worden in deze periode. En de prijzen voor een hotelovernachting zijn ook behoorlijk fors. En hoe zit het met die snipperdag voor 2 personen de volgende dag dan? Wat mij bij al die taxi topics opvalt is dat er altijd wel een NS medewerker is die blijkbaar zegt: "neem maar een taxi en wij vergoeden het wel”. Tijd om hiervoor een sluitend protocol te ontwikkelen en zeker ook de klanten beter te informeren. (Rechten staan nergens vermeld en worden bij dit soort storingen volgens mij ook niet actief omgeroepen).

Reputatie 7
Badge +1

Eerste reactie op deze community, maar blij dat ik het gevonden heb! Op 30 juli 2022 ongeveer hetzelfde meegemaakt als meneer Trepels en na ruim een jaar wachten en van het kastje naar de muur te zijn gestuurd tussen de NS chat, restitutieformulier, telefoon en sinds vandaag de facebook-chat ben ik het wel beu.

Het is een beetje jammer dat het al meer dan een jaar geleden is maar dit lijkt me een geval voor het klachtenloket OV of de Geschillencommissie OV. Maar je kunt dat alsnog proberen natuurlijk.

De 125 euro staat nergens opgenomen, dat is een intern beleid. Zodra er een situatie is waarbij dit van toepassing is, dan communiceren we dat met de klanten die hier een claim voor indienen. Maar in principe is er nooit echt 'recht’ op taxikosten vergoeding, tenzij dit met NS is afgesproken en genoteerd onder de klant zijn/haar gegevens of wanneer het gaat om de thuisbrengplicht waarbij NS de taxi regelt, en niet de klant. Een uitzonderingssituatie zoals een algehele langdurige storing heeft weer andere regels.

Reputatie 2

In België en Duitsland gelden taxivergoedingen per persoon. De reden is dat dit een vervanging is van een hotelkamer. Ook bij NS is deze coulance als vervanging van een hotelovernachting. Over het algemeen delen mensen een hotelbed niet met hun collega's, kennissen, buren of vreemden. Reisde je met je echtgenoot? Dan is voor twee wel aannemelijk.

Ik zou niet te veel aandacht schenken aan het bedrag van 125 euro. Ik zou in de brief naar de commissie meer richten op “afspraak is afspraak”, het is ter plaatse toegezegd etc. Jij zegt dat je met “het” NS personeel op “het” station gesproken hebt. Dat is vaag. Ik zou in de brief specifiek omschrijven met wie. Bijvoorbeeld op 9 oktober om 23.57 uur aan de voorzijde van station Tilburg naast Döner Company gesproken met een mannelijke V&S medewerker met geel NS hesje, grijze snor en zwarte bril en aangeven wat er precies gezegd was.

 

 

 

Reputatie 2

Bedankt voor je advies @john852. Na ruim een jaar kan ik hier helaas niet specifiek meer over het uiterlijk van het betreffende NS personeel. Maar ik heb er best wel vertrouwen in dat ik het gelijk zal worden gesteld aangezien ik al een jaar lang hetzelfde verhaal schets en dat grotendeels kan ondersteunen met 'bewijs'. Indien gevraagd zal ik echter proberen de situatie met wat meer details in te kleuren. 

In de taxi reisde ik overigens met andere gestrande reizigers die geen bekenden van mij waren. Ik heb wel nog een aantal telefoonnummers. Ik zal mijn verweer overigens niet op de €125 richten. Maar ik heb de NS wel eerder voorgesteld dat ik een van mijn medereizigers de resterende €119,50 kon laten claimen als daar voor hun de blokkade zit. Mijn vraag was echter om duidelijk te krijgen hoe die nu wordt gehanteerd wordt zonder dat ik dit heel relevant vind voor mijn 'zaak'. 

Reputatie 7
Badge +3

TS heeft het over de bonnetjes waar naw-gegevens zijn genoteerd. De vraag is of deze gelden als bindende afspraak en waar deze dan zijn. Als TS een foto heeft gemaakt van dat bonnetje dan staat hij een stuk sterker.

 

In zulke situaties denk je er waarschijnlijk niet aan om zoiets te doen, je ben dan denk ik allang blij met de toezegging die gedaan wordt en zolang je geen eerdere negatieve ervaring hiermee hebt geloof je nog dat het vergoed wordt. Je zou hetgeen de medewerker zegt ook kunnen filmen en bij een reactie vanuit NS dat medewerkers nooit toezeggingen doen over taxivergoedingen dit moet opsturen als bewijs dat het wel gedaan is. 

Achteraf weet je altijd wat je had moeten doen.

Bij filmen kun je met privacywet te maken krijgen. Foto van bonnetje of geluid opnemen van toezegging zonder beelden.

Reputatie 7
Badge +3

Je moet die filmbeelden dan ook niet publiceren, alleen voor eigen gebruik opnemen en indien nodig met NS delen. 

Badge +3

Als TS met een ‘goed verhaal’ en slechts een foto van het getoonde ‘taxibonnetje’ €125 terugkrijgt dan is dat bizar, want zijn medereiziger(s) of wie dan ook zouden datzelfde bedrag (andere foto van hetzelfde bonnetje) dan ook kunnen claimen… 😓

Er staat namelijk helemaal niets unieks op zoals een kwitantienummer, ritnummer, van/naar, voertuignummer/kenteken… etc, dus hoe gaat NS dat inboeken?

Dit soort bonnetjes (bijv. taxirit Tilburg - Eindhoven van pakweg 100 euro) en dan de chauffeur er 200 euro op laten zetten kon vroeger wel, maar zou nu nooit meer geaccepteerd moeten worden. Het btw-tarief voor personenvervoer (dus ook taxi) is overigens 9%, al lang geen 6% meer.

Het getoonde bonnetje op Twitter is ongeveer hoe het er uit zou moeten zien om voor vergoeding in aanmerking te komen, liefst nog met een naam reiziger of een deel van het pinpas/creditcard nummer erbij.

Reputatie 7
Badge +3

Geen vervangend vervoer meer regelen via een zuil is inderdaad heel recent. Dit moest inderdaad aangepast worden vanwege de AVG-wetgeving.

Hoe kun je dan nog vervangend vervoer regelen als er geen personeel op een station aanwezig is en je telefoon leeg is of je geen beltegoed meer hebt? En wat is er bovendien anders aan qua AVG om via een informatiezuil te communiceren dan via een telefoon? 

Ik moet nog 1 ding toevoegen, misschien wel heel belangrijk. De vergoeding van € 125,00 is per persoon.

Geen vervangend vervoer meer regelen via een zuil is inderdaad heel recent. Dit moest inderdaad aangepast worden vanwege de AVG-wetgeving.

Hoe kun je dan nog vervangend vervoer regelen als er geen personeel op een station aanwezig is en je telefoon leeg is of je geen beltegoed meer hebt? En wat is er bovendien anders aan qua AVG om via een informatiezuil te communiceren dan via een telefoon? 

Zo uit mijn hoofd weet ik zelf niet hoe ze dat precies willen zien, maar het lijkt mij dat de persoon aan de andere kant van de zuil zijn/haar best doet mee te denken.

En bij een zuil heb je verplicht de communicatie op 'speaker’ staan en iedereen alles kan horen en volgen, lijkt mij. Ik kan de precieze regel even niet zo gauw terugvinden, ik heb het dusver alleen bevestigd gekregen.

Reageer