beantwoord

declaratie taxikosten



Toon eerste bericht

159 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor het eerst hoorde ik dat het ivm privacy niet mogelijk is om vervoer te regelen via de SOSzuil. Dat is mij nooit verteld in de keren dat ik contact had via de zuil vanwege stranden. Laatste keer was dat mei 2022. Kreeg alleen te horen dat ik maar moest wachten… 

Die is ook nieuw voor me. Ben benieuwd welk artikel NS nu weer in de AVG heeft gevonden … Ik ben een paar jaar geleden een keer of vijf binnen een paar maanden gestrand. Er werden toen gewoon taxi's geregeld na contact via de zuil. Dat was overigens wel de informatiezuil, niet de SOS-zuil.

De blauwe knop van de SOS-zuil is informatieknop. De rode SOS. Ik gebruik altijd de blauwe, ik heb nog nooit een taxi aangeboden gekregen. 1x bijna 5 uur staan wachten op bussen nadat laatste trein uitviel. Andere keren werd of het contact verbroken, of moest ik het zelf uitzoeken of wachten tot er echt niets meer reed terwijl alles tot met laatste rit al geannuleerd was of werd er niets gedaan omdat ik op cs was gestrand en ik in dezelfde stad woonde (maar eindbestemming was niet cs maar ander station in dezelfde stad). Nu zet ik fiets op CS als ik verwacht laat terug te moeten reizen. Soms mis ik daardoor GTbV omdat ik onder minimum kom.

Reputatie 2

Dan moet je die reactie van mij ook even weghalen want die krijg ik zelf niet weg. De lange tekst onder de foto op pagina 2

Voor een ieder; ik heb alle foto's van bonnen in dit topic even verwijderd.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat je het bedrag zelf in zijn geheel hebt betaald voor 2 personen is niet erg. Laat die 2e persoon contact opnemen en deel de bon (alleen met de persoon waarmee de taxi is gedeeld). Deze zal aan het klantenbestand worden toegevoegd. Diegene die de taxi met je deelde dient hier wel zelf contact over op te nemen want het bedrag moet naar diegene worden overgemaakt. Daarna kan/mag diegene het natuurlijk naar jou overmaken, maar dat dienen jullie onderling te regelen. Het komt erop neer dat je het totaalbedrag deelt, d.m.v. de bon en aangeeft met hoeveel personen je hebt gereisd. Is de bon € 400,00 en was je met 2 personen, dan wordt er € 250,00 vergoed totaal/€ 125,00 p.p. Was de bon € 110,00 en was je met 2 personen, zal de vergoeding € 55,00 p.p. zijn.

En eens, eens, eens. Het had absoluut niet zo moeten gaan en móet beter in het vervolg.

De oplossing van Laura is geen oplossing. 

Ik bood ook geen oplossing. Ik informeer.

En ik stel dat niemand dit moet accepteren omdat jullie je niet aan de spelregels houden. Bij de geschillencommissie zullen alle claims gewoon worden toegewezen.

Reputatie 2

Dat je het bedrag zelf in zijn geheel hebt betaald voor 2 personen is niet erg. Laat die 2e persoon contact opnemen en deel de bon (alleen met de persoon waarmee de taxi is gedeeld). Deze zal aan het klantenbestand worden toegevoegd. Diegene die de taxi met je deelde dient hier wel zelf contact over op te nemen want het bedrag moet naar diegene worden overgemaakt. Daarna kan/mag diegene het natuurlijk naar jou overmaken, maar dat dienen jullie onderling te regelen. Het komt erop neer dat je het totaalbedrag deelt, d.m.v. de bon en aangeeft met hoeveel personen je hebt gereisd. Is de bon € 400,00 en was je met 2 personen, dan wordt er € 250,00 vergoed totaal/€ 125,00 p.p. Was de bon € 110,00 en was je met 2 personen, zal de vergoeding € 55,00 p.p. zijn.

En eens, eens, eens. Het had absoluut niet zo moeten gaan en móet beter in het vervolg.

De oplossing van Laura is geen oplossing. 

Ik bood ook geen oplossing. Ik informeer.

Maar heel eerlijk dit is toch mega krom want mocht ik het nou naar een 3de persoon sturen wie zou dat kunnen controleren of het er 2,3 of 4 waren? Dan zou ik wel al heel m'n bedrag terugkrijgen als ik met 3 zou hebben gereisd. Is er dan ook een makkelijkere weg of email adres om dat te doen ipv de klantenservice een wat directe manier/persoon die dat bij elkaar zou kunnen linken 

Er wordt rekening gehouden met vervoerbewijzen die eraan te linken zijn. Er is helaas niet 1 aangewezen persoon voor, maar ik adviseer de claim in te dienen per chat of social media. Dat is momenteel wel het snelste.

Ik kijk nog gauw even naar je foto op pagina 2.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had destijds (denk 2016 ofzo?) altijd de laatste verbinding van Utrecht Zuilen naar Amersfoort. Er was op Utrecht Centraal dan een overstap van 3 minuten. Maar die sprinter uit Breukelen kwam regelmatig (veel) te laat in Zuilen, waardoor de overstap niet meer haalbaar was. Heb toen een aantal keer in Zuilen al contact opgenomen en werd daar opgehaald door een taxi. Ook een paar keer op Centraal een medewerker aangesproken die een taxi regelde, soms ook gedeeld met andere reizigers. Was destijds in elk geval prima geregeld.

We kunnen natuurlijk met z'n allen commentaar leveren op de NS, maar er zit toch echt verbetering in. Onvoldoende, maar wel verbetering. Reizigers krijgen eindelijk zelf geregelde taxi's vergoed. In de meeste gevallen zal € 125 voldoende zijn of kunnen reizigers een taxi delen. Zelf zou ik op de bon laten zetten dat het om x personen ging. Dan heb je duidelijk bewijs.

Badge +3

Gerelateerd… geen treinen dus van Kruiningen-Yerseke neem vooral een bus en metro richting Rotterdam Centraal (zegt de Reisplanner?):

De persoon wilde graag naar Goes 🤣

De priotiteit/wens van de reiziger is wel duidelijk (hoe kom ik zo snel mogelijk naar...), maar wie gaat dat betalen?

Edit: oh, foutje en excuses van NS… 

Ook grappig, een specialistische afdeling van NS die claims behandelt… 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Dat is nog steeds een volkomen arbitrair bedrag. Een interne richtlijn van NS. 

Waar door NS ook nog eens aan voorbijgegaan wordt is dat dit bedrag niet geïndexeerd is. Door de jaren heen krijg je bij NS steeds minder vergoeding. En dat terwijl NS zelf wel de prijzen verhoogt.

Officieel is het dat als je zelf een taxi neemt zonder contact met NS klantenservice de kosten niet door NS vergoed wordt.

Dus waarom zou er gecommuniceerd moeten worden dat je maximaal €125 krijgt als vergoeding? De vergoeding voor zelfgeregelde taxi's = 0.

Soms is er een grijs gebied in het geval dat het de klantenservice niet lukt om iets te regelen en aangeeft dat je zelf iets moet regelen, wat je mag declareren. Maar dan zou er wel een aantekening in jouw account moeten zijn. En in dar soort gevallen heeft NS blijkbaar een richtlijn van max. €125 per taxi.

Reputatie 7
Badge +1

Topstukje @Momo hierboven. Klopt helemaal en eigenlijk niets aan toe te voegen. Als men inderdaad eerder met taxi's of taxibusjes aan de gang was gegaan had dat heel veel kosten bespaard. Met in het achterhoofd de gang van zaken op 3 april jl. vind ik het onbegrijpelijk dat NS zo heeft gehandeld als het nu heeft gehandeld.

 

NS reageert zelf ook helemaal niet.

Badge +3

Officieel is het dat als je zelf een taxi neemt zonder contact met NS klantenservice de kosten niet door NS vergoed wordt.

Dus waarom zou er gecommuniceerd moeten worden dat je maximaal €125 krijgt als vergoeding? De vergoeding voor zelfgeregelde taxi's = 0.

Nee, daar is men dus op terug gekomen (sinds 7 juli)?

Als NS niets kan/wil regelen binnen 100 minuten mag je zelf ander vervoer regelen en daar een redelijke vergoeding voor claimen (met een maximum). Hotelovernachting is een optie, plus eventuele reiskosten voor de volgende dag.

Als je bewijs hebt dat een NS medewerker (audio- of video-opname) dat al eerder zei sta je natuurlijk ook sterk.

Uiteraard wordt je (in dit geval) geacht dat als er een lijnbus rijdt tussen Goes en Kruiningen-Yerseke deze te nemen (vanuit daar rijden treinen) en niet een bus/metro (laat staan een taxi) naar Rotterdam natuurlijk.

De storing Goes - Kruiningen-Yerseke begon om 18:54 en om 20:00 was er alternatief vervoer (volgens NS):

Er rijden snelbussen tussen Kruiningen-Yerseke en Goes.
Er rijden taxibusjes tussen Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge.

Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet. Als je uit jezelf eigen vervoer zoals een taxi regelt dan kan je geen claim daarvoor indienen. Alleen in speciale gevallen geldt deze regel niet. Vaak wordt dan landelijk gecommuniceerd of door middel van een flyer ter plaatse. 

Nóu! Hier ga ik ook maar weer achteraan. Het duurt inderdaad. Excuus hiervoor!

Gisteravond, of beter, vannacht was ik gestrand op Den Haag HS. Ik wilde met de intercity van 0:29 uur naar Delft, om daar mijn laatste tram nog te kunnen halen.

Helaas was er een aanrijding (met een persoon), zodat de treinen niet (meer) reden. Gelukkig kwam er nog een HTM-lijnbus naar Rijswijk, alwaar ik gelukkig nog een taxi vond.

Nu wilde ik vragen, hoe ik de gemaakte kosten kan declareren, omdat het een heel verschil is. Ook was niet bekend, òf en wanneer er bussen zouden komen.

Bij voorbaat dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,

Stefan

Reputatie 7
Badge

Nee, daar is men dus op terug gekomen (sinds 7 juli)?

Als NS niets kan/wil regelen binnen 100 minuten mag je zelf ander vervoer regelen en daar een redelijke vergoeding voor claimen (met een maximum).

Je mag in deze situatie zelf vervoer regelen "met andere aanbieders van openbare vervoersdiensten per spoor, touringcar of autobus". Da's niet met een taxi.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteravond, of beter, vannacht was ik gestrand op Den Haag HS. Ik wilde met de intercity van 0:29 uur naar Delft, om daar mijn laatste tram nog te kunnen halen.

Helaas was er een aanrijding (met een persoon), zodat de treinen niet (meer) reden. Gelukkig kwam er nog een HTM-lijnbus naar Rijswijk, alwaar ik gelukkig nog een taxi vond.

Nu wilde ik vragen, hoe ik de gemaakte kosten kan declareren, omdat het een heel verschil is. Ook was niet bekend, òf en wanneer er bussen zouden komen.

Bij voorbaat dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,

Stefan

Vervelend dat je strandde.

Wanneer je strandt met NS en de laatste reismogelijkheid niet meer mogelijk is, heeft NS thuisbrengplicht. Om daar gebruik van te maken, moet je contact opnemen met NS klantenservice. NS regelt dan vervoer. Neem je geen contact op met NS, wacht je niet op het door NS geregelde vervoer, maar regel je zelf hoe je thuis komt, dan zijn de kosten voor jouw eigen rekening. Je kunt dan niets declareren. 

Reputatie 7
Badge +3

Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet. Als je uit jezelf eigen vervoer zoals een taxi regelt dan kan je geen claim daarvoor indienen. Alleen in speciale gevallen geldt deze regel niet. Vaak wordt dan landelijk gecommuniceerd of door middel van een flyer ter plaatse. 

Als er NS-personeel ter plaatse is, dan heb je ook contact opgenomen. Als dat dan zegt "regel zelf een taxi”, dan heb je toestemming en is NS verantwoordelijk voor een goede verdere afhandeling. Aangezien er over dat soort gevallen wel vaker klachten zijn, lijkt me daar nog verbeterpotentieel te zijn.

Er moet telefonisch of via infopaal contact opgenomen worden met de klantenservice. Als NS medewerkers ter plaatse zeggen dat je maar een taxi moet nemen dan mag je hopen dat zij contact hebben gehad met de klantenservice anders zijn echt die kosten voor jou.

Reputatie 4

Dankjewel Robert. En wat die AVG-vraag betreft, ik ga ervan uit dat we daar heel snel meer informatie over krijgen. Het is nog net iets te nieuw om meer over te zeggen momenteel. Ik houd dit topic wel even op naam en update hem wanneer ik er meer over weet.

AVG. Ik geloof er geen snars van. Alleen maar gedaan om het voor reizigers nog moeilijker te maken en ze nog verder het bos in te sturen.

Het staat hip om AVG als reden aan te geven.

Dan had het personeel op Den Haag HS wel wat informatie mogen verstrekken.

Dit bevestigt maar weer mijn opinie over de afkorting N.S.

Dank voor de info. Dus volgende keer maar wortelschieten. Ach ja, hopelijk moeten klantenservice medewerkers met mijn bus mee, kunnen zij ook wortelschieten, want ik staak.

Vandaag koop ik wel een railrunner. 🤪

Reputatie 7
Badge +3

Ik had destijds (denk 2016 ofzo?) altijd de laatste verbinding van Utrecht Zuilen naar Amersfoort. Er was op Utrecht Centraal dan een overstap van 3 minuten. Maar die sprinter uit Breukelen kwam regelmatig (veel) te laat in Zuilen, waardoor de overstap niet meer haalbaar was. Heb toen een aantal keer in Zuilen al contact opgenomen en werd daar opgehaald door een taxi. Ook een paar keer op Centraal een medewerker aangesproken die een taxi regelde, soms ook gedeeld met andere reizigers. Was destijds in elk geval prima geregeld.

In 2018 werkte ik 2 maanden meestal 's middags en 's avonds in de buurt van Amsterdam Zuid. Treinen reden regelmatig niet of hadden vertraging. Ik kreeg geen taxi als ik aansluiting op Utrecht centraal naar Lunetten miste. Dus na 2x het zelf moeten uit zoeken fiets op Utrecht centraal. Met fiets op centraal kwam ik onder minimum van €3,40 met half uur vertraging. Vaker had ik nog net geen half uur vertraging. Denk dat zij er van uitgingen dat je met laatste bus wel naar huis kon. Die laatste bus was dan net weg...

Reputatie 7
Badge +3

Dan had het personeel op Den Haag HS wel wat informatie mogen verstrekken.

Dit bevestigt maar weer mijn opinie over de afkorting N.S.

Dank voor de info. Dus volgende keer maar wortelschieten. Ach ja, hopelijk moeten klantenservice medewerkers met mijn bus mee, kunnen zij ook wortelschieten, want ik staak.

Vandaag koop ik wel een railrunner. 🤪

Er was personeel en je hebt gesproken met het personeel?

Dien in ieder geval een klacht in over het gebrek aan communicatie. 

Reizen met een railrunner om de kosten van de taxi te compenseren zou ik afraden. Bij controle kun je een boete krijgen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind nog steeds de eerste brief van NS schandalig. Er wordt klip en klaar gezegd dat EneruNL liegt. In de tweede brief worden dan wel de taxikosten vergoed maar totaal; geen excuses over het gestelde in de eerste brief aangeboden. Waarom niet?

Reputatie 2

Wanneer je strandt dien je telefonisch of via de infopaal contact op te nemen met NS klantenservice.

Sinds 7 juni 2023 zijn er nieuwe regels en mag je als NS na 100 minuten nog niets geregeld heeft, zelf vervoer regelen voor een redelijk bedrag.

 

In normale gevallen heeft dat natuurlijk ook mijn voorkeur. Het is voor niemand fijn om dure taxiritjes voor te moeten schieten, declaratieformulieren invullen en wachten op terugbetaling.

De grote tekortkoming in deze regeling is dat er bij een middelgroot / groot volume reizigers telefonisch contact onmogelijk is. Er zou een plan B moeten zijn voor situaties waarbij je niemand aan de lijn krijgt en er 's nachts geen ander openbaar vervoer meer voorhanden is. Dit moet moet dan ook duidelijk te vinden zijn op de website of in de voorwaarden.

Als ik 's nachts niet meer kan reizen zou ik in ieder geval voor een hotelovernachting i.p.v. een taxirit gaan. Volgens de Europese verordening (art. 32)  is de schadevergoeding redelijke kosten voor overnachting en voor het waarschuwen van personen die de reiziger verwachten. Taxi niet.

Dit kan leiden tot vervelende situaties. Wie 20 kilometer voor zijn eindbestemming zou stranden en NS niet kan bereiken zou wel een overnachting van 110 euro kunnen declareren maar geen taxirit van 45 euro.

Reputatie 7
Badge +1

Dan had het personeel op Den Haag HS wel wat informatie mogen verstrekken.

Dit bevestigt maar weer mijn opinie over de afkorting N.S.

Er was personeel en je hebt gesproken met het personeel?

Dien in ieder geval een klacht in over het gebrek aan communicatie.

In zo'n geval zou ik ook de taxikosten terugvragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Het personeel was verplicht om je verder te helpen.

Op Rikswijk stond NIEMAND en op het HS gaven ze geen info.

Dus... Ik dien de declaratie morgen in, met de bon.

Reageer