beantwoord

declaratie taxikosten



Toon eerste bericht

159 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En je hebt dan niet even zelf de NS klantenservice gebeld? Of anders contact gezocht via de infozuil?

 

Badge +3

Ben wel benieuwd…

Hoe dien je die declaratie in (en met welke bon)?

Hou ons maar op de hoogte @Stefan69 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Op Rikswijk stond NIEMAND en op het HS gaven ze geen info.

Dus... Ik dien de declaratie morgen in, met de bon.

Op Rikswijk stond NIEMAND en op het HS gaven ze geen info.

Dus... Ik dien de declaratie morgen in, met de bon.

En de klantenservice? Zowel via social media, als telefonisch, als via infopaal op stations 24/7 bereikbaar. Als je geen contact hebt gehad met de klantenservice dan kun je wel gaan declareren, maar je voldoet niet aan de voorwaarden. Jouw taxi valt onder zelf geregeld vervoer en dat wordt in de regel niet vergoed. Klantenservice kan vervoer regelen, maar als je geen contact opneemt met de klantenservice, houdt het op. 

Moet dat duidelijk aangegeven worden.

Maar goed. Ik weet genoeg. Jullie kunnen er ook niets asn doen, dat een hersenlose een trein terug wil koppen, maar jullie service laat fors te wensen over. Net zoals het feit, dat hc's en mcn'n klok kunnen kijken. Erg jammer, want ik reisde graag met NS.

Al zouden jullie me maar een bon voor gratis koffie sturen, ben ik al blij.

Ben wel benieuwd…

Hoe dien je die declaratie in (en met welke bon)?

Hou ons maar op de hoogte @Stefan69 🙄

Dat vroeg ik in het begin, maar echt antwoord geven? Lijkt Rutte wel. Ook eromheen drasien en "Sorry" zeggen.

Nederland? 🤮

Reputatie 7
Badge +3

Misschien zou je eens kunnen doen wat je had moeten doen toen je gestrand was, namelijk contact opnemen met de klantenservice. Dit kan telefonisch, via de chat, Twitter of Facebook en dus niet via deze community. Hier tref je andere klanten die je tips kunnen geven en je hiermee zo goed mogelijk proberen te helpen, en af en toe een NS moderator die je met dit soort vragen ook verwijst naar de klantenservice.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je strandt dien je telefonisch of via de infopaal contact op te nemen met NS klantenservice.

Sinds 7 juni 2023 zijn er nieuwe regels en mag je als NS na 100 minuten nog niets geregeld heeft, zelf vervoer regelen voor een redelijk bedrag.

 

In normale gevallen heeft dat natuurlijk ook mijn voorkeur. Het is voor niemand fijn om dure taxiritjes voor te moeten schieten, declaratieformulieren invullen en wachten op terugbetaling.

De grote tekortkoming in deze regeling is dat er bij een middelgroot / groot volume reizigers telefonisch contact onmogelijk is. Er zou een plan B moeten zijn voor situaties waarbij je niemand aan de lijn krijgt en er 's nachts geen ander openbaar vervoer meer voorhanden is. Dit moet moet dan ook duidelijk te vinden zijn op de website of in de voorwaarden.

Als ik 's nachts niet meer kan reizen zou ik in ieder geval voor een hotelovernachting i.p.v. een taxirit gaan. Volgens de Europese verordening (art. 32)  is de schadevergoeding redelijke kosten voor overnachting en voor het waarschuwen van personen die de reiziger verwachten. Taxi niet.

Dit kan leiden tot vervelende situaties. Wie 20 kilometer voor zijn eindbestemming zou stranden en NS niet kan bereiken zou wel een overnachting van 110 euro kunnen declareren maar geen taxirit van 45 euro.

Die hotelovernachting kun je wel declareren maar of je die ook vergoed krijgt zonder contact met NS klantenservice lis de vraag. En ook dan zul je 100 minuten moeten wachten of er vervangend vervoer komt. Maar hoe kan NS weten voor hoeveel mensen er is geregeld moet worden als er geen contact wordt opgenomen? NS heeft afspraken met taxivervoerders waardoor een door hen geregelde taxi goedkoper zal zijn dan jouw eigen geregelde taxi. Punt is dat men niet wilt wachten op telefonisch contact en/of ander vervoer, maar wel verwacht dat hun dure met niemand gedeelde taxi betaald wordt.

Bij mijn laatste NS verstoring had ik zowel via X, telefoon als infopaal contact. Storing op druk traject in de late avond. Hemelsbreed 5 km van mijn huis, lopend meer km (in de donker). Dienstregeling zou voor einde dienst opgestart worden, geen alternatief vervoer en zelf geregeld vervoer zou niet vergoed worden.

 

Meneer of mevrouw, deze manier van communiceren, via de infopaal betekend dat de AVG geschonden wordt, omdat de lijn op luidspreker staat. Wilt u toch via dit kanaal persoonsgegevens doorgeven, gaat u dan akkoord dat de AVG nu niet van toepassing is, omdat u er nu vanaf ziet?

Zoiets? Als men toestemming geeft is het toch in orde? 

De AVG is dwingend recht en afspraken maken die in strijd zijn met de AVG zijn nietig (ongeldig).

Je kunt dus geen toestemming geven voor schending van de AVG. Dat komt in dit geval misschien ongelukkig uit, maar als dat wel zou kunnen dan geef je bedrijven/instanties de mogelijkheid om mensen (contractueel) afstand te laten doen van rechten die je met deze wet juist wilt beschermen 

NS = No Service.

Saludos. Ik koop wel een auto!

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn inmiddels ook kamervragen over dit topic gesteld, enigszins verrassend door iemand van de coalitie. Het antwoorden zal nog wel enige tijd in beslag nemen ondermeer omdat de 2e kamer met reces is natuurlijk.

 

https://twitter.com/minhas_fahid/status/1554530212720906242/photo/1  

Reputatie 2

Ondertussen is wel weer een veelzeggende radiostilte bij NS inzake de vergoeding van de werkelijke taxikosten.

Gisteren kreeg ik nog binnen 3 uur reactie nu al meer dan 24 uur niet meer van mevrouw Bouma 

Reputatie 7

@mrfreeze

Ja dat is prima maar dan ook duidelijk gecommuniceerd naar personeel en via de website aan de reizigers.

Dan wordt tevens de klantenservice ontlast.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft helemaal geen capaciteit/personeel op stations om dit soort zaken te regelen. En al helemaal niet aan het eind van de dienst.

Wat er in de concessietekst staat is in feite een dode letter.

 

Reputatie 7
Badge +3

NS = No Service.

Saludos. Ik koop wel een auto!

Beste Stefan, dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, wij zijn reizigers net als jij. Wij kunnen hier advies geven, maar wij kunnen niet bij klantgegevens. Wij hebben ook geen mandaat om declaraties goed te keuren. Zoals al eerder gemeld, het nemen van een taxi, omdat je gestrand bent met NS is aan regels gebonden. Wil je toch een vrijwel kansloze declaratie indienen, dan zul je rechtstreeks contact moeten opnemen met NS klantenservice.

Ik ben ook niet op de hoogte dat de infopaal ivm avg geen taxi meer mag aanvragen. Ik denk dat dit zo op te lossen is met de volgende vraag:

Meneer of mevrouw, deze manier van communiceren, via de infopaal betekend dat de AVG geschonden wordt, omdat de lijn op luidspreker staat. Wilt u toch via dit kanaal persoonsgegevens doorgeven, gaat u dan akkoord dat de AVG nu niet van toepassing is, omdat u er nu vanaf ziet?

 

Zoiets? Als men toestemming geeft is het toch in orde? 

Ik zal dit inderdaad even doorgeven. Ik krijg namelijk zojuist door dat dit inderdaad een manier is die niet privé genoeg is, maar dat dit (nog) nergens specifiek opgeschreven staat. Ik kan me jullie bezwaren best goed voorstellen, maar dat moet dan wel net kunnen binnen die wet. Ik ga het aankaarten.

Badge +3

We zijn vier weken verder en de informatie op de pagina is onveranderd. Is er al nieuws?

Reputatie 2

 

Dit direct aangekaart! Is inderdaad tegenstrijdige informatie. Ik laat het even weten.

Weer een maand zonder nieuws. Hoe staat het er nu mee?

Nou, ik heb wel iets meer informatie, maar nog niks dat echt iets uitsluit. Er zijn volgens mij meer vragen dan antwoorden ontstaan. Dus ik ben nog volop in uitzoekmodus! 

Het komt er voor nu even op neer of het wel echt AVG-technisch niet kan allemaal, via de informatiezuil.

Reputatie 2

🥳

 

Eerste reactie op deze community, maar blij dat ik het gevonden heb! Op 30 juli 2022 ongeveer hetzelfde meegemaakt als meneer Trepels en na ruim een jaar wachten en van het kastje naar de muur te zijn gestuurd tussen de NS chat, restitutieformulier, telefoon en sinds vandaag de facebook-chat ben ik het wel beu. 

 

Dit was mijn originele bericht op het restitutieformulier: Beste heer/mevrouw, Ik ben zaterdagnacht op mijn reis naar Sittard gestrand met een groepje reizigers op station Eindhoven centraal omdat de laatste trein vanuit Geldermalsen niet reed (mijn reis was begonnen in Utrecht met een NS-bus). In eerste instantie zou NS een taxi voor ons regelen, maar rond 2u 's nachts kwam de mededeling dat dit toch niet gelukt was en dat we op eigen initiatief moesten proberen een taxi te krijgen. De kosten die we maakten konden we declareren bij NS. Ik heb voor een groep van 6 personen uiteindelijk de taxirit tussen Eindhoven en Sittard betaald. Ik zou het bedrag €244,50 graag op mijn bankrekening NL53 INGB [weggehaald] ontvangen. Welke informatie hebben jullie nodig van mij? Mijn persoonlijke OV-chipkaart nummer is [weggehaald]. Ik heb via de NS chat gisteren al een aantal 'bewijsjes' bijgevoegd, maar weet niet of die terug te halen zijn voor jullie. In dit formulier heb geen mogelijkheid om bijlages toe te voegen. Met vriendelijke groet

 

Ter info. Vanuit Geldermalsen zijn we wel nog met de trein tot Eindhoven kunnen gaan, in de tussentijd in contact met de klantenservice via de telefoon. 

 

Dit is mijn laatste contact met NS in de Facebookchat van vandaag, waarin ze ook op dit topic wijs. 

Ik kan aanleveren:

  • bonnetje taxi (nu niet erbij gedaan omdat dit blijkbaar niet de bedoeling is)
  • foto van de taximeter (zie onder)
  • foto van stationsbord met daarop dat de train niet rijdt (zie onder)
  • contactgegevens van aantal medepassagiers taxi (geen bekenden van mij)
  • bewijs van overschrijving
  • mails en screenshots van NS chat waarin wordt aangegeven dat mijn claim nog afgehandeld zal worden, maar waarna ik telkens weer zelf contact op moet nemen 

Ik besef dat dit een reizigerscommunity is en dat de meeste hier in principe niets voor me kunnen oplossen, maar aangezien ook NS personeel hier post kan misschien iemand me verder helpen? 

Ik zal dit bericht voor de volledigheid ook naar recruitment.retail@ns.nl sturen 😅

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Jay_b,

Dit is geen communicatiekanaal van de klanteNService.

U kunt voor declaraties dit declaratieformulier gebruiken.

Als u toch contact wil met de klanteNService, kan dit per telefoon (030-7515155), per chat of via een bericht op Facebook of Twitter.

Reputatie 7
Badge +3

Dit direct aangekaart! Is inderdaad tegenstrijdige informatie. Ik laat het even weten.

Weer een maand zonder nieuws. Hoe staat het er nu mee?

Nou, ik heb wel iets meer informatie, maar nog niks dat echt iets uitsluit. Er zijn volgens mij meer vragen dan antwoorden ontstaan. Dus ik ben nog volop in uitzoekmodus! 

Het komt er voor nu even op neer of het wel echt AVG-technisch niet kan allemaal, via de informatiezuil.

En als blijkt dat het AVG-technisch niet kan, wat zouden reizigers zonder mobiele telefoon (of een telefoon met lege accu of geen/te weinig beltegoed) dan voor optie hebben? Wordt die vraag ook meegenomen? 

Reputatie 7
Badge +3

Welke NS medewerker heeft taxi aangeraden en deze te declareren? Zelfgeregelde taxi's worden niet vergoed door NS. NS klantenservice regelt voor gestrande reizigers vervoer als zij contact opnemen. Soms kan het even duren voor een bus of (deel)taxi beschikbaar. Gezien de tijd op de bon heb je niet lang willen wachten tot NS iets regelde en heb je gezien wat je betaald hebt een vaste prijs afgesproken. Je kunt een poging tot declareren doen met jouw verhaal, maar of deze bon (zonder handtekening, afgeronde prijs, tijd vlak na stranden) terugbetaald wordt is afwachten. Geef op het formulier zoveel.mogelijk details. Tijd stranden, tijd contact klantenservice, naam NS medewerker, vertrektijd met taxi, aantal personen die in de taxi zaten, welke adressen.

Badge +3

Welke NS medewerker heeft taxi aangeraden en deze te declareren? Zelfgeregelde taxi's worden niet vergoed door NS. NS klantenservice regelt voor gestrande reizigers vervoer als zij contact opnemen.

Sinds de situatie op 3 april lijkt men een stuk toeschietelijker te zijn met vergoeding van kosten als NS personeel op dat moment niets voor je kan/wil regelen, terwijl je er (wegens thuisbrengplicht) toch recht op zou hebben.

Met het getoonde bonnetje ga je niet ver komen, want dat zou een BCT (boordcomputer taxi) bon moeten zijn met kwitantienummer, begin- en eindtijd, de afstand (GPS locaties), ritprijs (of eventueel afgesproken prijs), naam chauffeur (of voertuignummer/kenteken), ritpodrachtnummer (of eventueel instap straattaxi), naam passagier(s), betaalwijze (laatste cijfers van je bankrekening of creditcard of contant) etc.

Als jij met dit bonnetje een rit van Tilburg naar Nijmegen weet te declareren (pakweg 65 km, de prijs daarvoor zou hoger zijn, of was het een afgesproken prijs voor die rit?) kan ik er ook een rit van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal mee gaan declareren (als ik aantoonbaar in Rotterdam was).

Spijt me zeer voor je, maar ik zie het niet gebeuren.

Helaas kunnen wij je hier niet helpen. Ook mijn collega's die hier actief zijn zullen geen mogelijkheid hebben om je verzoek in te willigen. Er is een maximum aan wat wij vergoeden. Ik snap dat je dit liever anders had gezien, maar dit is vastgesteld in onze voorwaarden.

Reputatie 2

Wat is er in deze situatie anders dan bij de heer Trepels die wel het volledige bedrag heeft ontvangen? 

 

 

De recruiters kunnen me ook niet helpen 😥

 

Aanvulling… 

 

Reageer