beantwoord

declaratie taxikosten


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Beste

meneer/mevrouw, 

zoals gister besproken met de collega van NS het volgende:

i.v.m. het uitvallen van de laatste trein van Tilburg naar Nijmegen Dukenburg hebben we op aanraden van die collega een taxi gepakt, omdat er geen mogelijkheid meer was om thuis te komen zo laat.

In eerste instantie had de collega een taxi geprobeerd te regelen voor ons, maar die waren allemaal niet beschikbaar i.v.m meerdere gestranden reizigers. Hij gaf ons dan ook aan zelf een taxi te regelen en de bon te declareren, omdat wij hier verder niks aan konden doen en de kosten dus op NS verhaald kunnen worden.

In de bijlage heb ik een screenshot van de uitgevallen trein gedaan en ook uiteraard de bon van de taxi.

Ik hoop dat de gemaakte kosten snel verrekend zullen worden, dit is voor mij een hoop geld.

Met vriendelijke groet,

Jay Bruinewoud

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Laura NS 3 August 2022, 20:50

Bekijk origineel

159 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Naar de Geschillencommissie gaan is blijkbaar de enige weg om NS tot betaling van werkelijk gemaakte kosten te bewegen. Jammer dat het zo gaat.

Reputatie 2

9 October mijn zaak dus ingediend bij de Geschillencommissie (zie voorgaande pagina's). Na wat verzoeken om aanvullende informatie uiteindelijk 23 november te horen gekregen dat de zaak in behandeling is en dat NS vanaf dat moment 14 dagen had om te reageren. 

Gisteren (na precies 14 dagen) een email ontvangen van een juridisch medewerker van NS met het voorstel dat ze alsnog de volledige taxikosten vergoeden plus de gemaakte kosten voor de Geschillencommissie (€27,50). Daarin maakt NS ook excuses voor het lange wachten op reactie van de klantenservice. 

Vandaag heb ik aan zowel NS als de Geschillencommissie laten weten dat ik akkoord ga met het voorstel van de NS. 

Uiteindelijk zal ik dus de volledige kosten á €244,50 vergoed krijgen, maar ik denk dat er een hoop tijd en geld bespaart had kunnen worden in dit verhaal. 

Bedankt voor het advies hier en fijn dat er überhaupt zo'n community bestaat. 

Reputatie 2

Er moet inderdaad een betere oplossing komen voor situaties waarbij voortzetting van de reis op dezelfde dag niet meer mogelijk is. In deze discussie genoeg gevallen waarbij geen hulp werd aangeboden.

 

Vergeleken met de Nederlandse regionale vervoerders of de hoofdvervoerders in België of Duitsland is de regeling van NS beschamend.

 

Een handig lijstje:

 

In het geval dat je ’s nachts niet meer verder kunt reizen en geen behulpzaam personeel kunt bereiken:

 

NS

Geen eigen taxi bestellen, geen hotel zelf regelen.

Mensen met internationaal ticket mogen wel zelf een overnachting boeken en bij NS declareren (GCCCIV/PRR art. 10.4b)

 

Regionale vervoerders Nederland

Geen eigen taxi bestellen, wel zelf een hotel regelen tegen redelijke overnachtingskosten (art. 7.4 Algemene voorwaarden stads- en streekvervoer 2015)

Vervoerder Arriva heeft mij per e-mail bevestigd dat 100% van de taxikosten worden vergoed bij uitval van de laatste Arriva-treinverbinding. In de voorwaarden is dit niet opgenomen.

 

NMBS

Taxikosten tot 65 euro per persoon, hotelkosten tot 85 euro per persoon per nacht (art. 13 Algemene vervoersvoorwaarden van NMBS binnenlands vervoer)

 

Deutsche Bahn

Taxikosten tot 120 euro per persoon of redelijke overnachtingskosten (Eisenbahn-Verkehrsordnung EVO)

 

Bij alle vervoerders mag je een bus of andere trein zelf regelen na 100 minuten zonder informatie (artikel 18, EU Verordening 2021/782) maar daar heb je over het algemeen  ’s nachts niet veel aan.

Reputatie 7
Badge +3

In een grijs verleden was er personeel dat in verstoorde situaties taxibonnen kon afgeven. Er is nauwelijks of geen personeel meer op stations, zeker niet aan het einde van de dienst.

Er moet echt iets beters verzonnen worden door NS om reizigers in een verstoorde situatie te helpen. Het zou al helpen wanneer bijvoorbeeld Hc's in zo'n geval een kaartje kunnen meegeven aan een reiziger. Dan is er in geval vastlegging van het contactmoment met NS. Natuurlijk wel in een vorm die niet makkelijk na te maken is. 

Reputatie 7
Badge +3

Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet. Als je uit jezelf eigen vervoer zoals een taxi regelt dan kan je geen claim daarvoor indienen. Alleen in speciale gevallen geldt deze regel niet. Vaak wordt dan landelijk gecommuniceerd of door middel van een flyer ter plaatse. 

Als er NS-personeel ter plaatse is, dan heb je ook contact opgenomen. Als dat dan zegt "regel zelf een taxi”, dan heb je toestemming en is NS verantwoordelijk voor een goede verdere afhandeling. Aangezien er over dat soort gevallen wel vaker klachten zijn, lijkt me daar nog verbeterpotentieel te zijn.

Er moet telefonisch of via infopaal contact opgenomen worden met de klantenservice. Als NS medewerkers ter plaatse zeggen dat je maar een taxi moet nemen dan mag je hopen dat zij contact hebben gehad met de klantenservice anders zijn echt die kosten voor jou.

Reputatie 7
Badge +1

Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet. Als je uit jezelf eigen vervoer zoals een taxi regelt dan kan je geen claim daarvoor indienen. Alleen in speciale gevallen geldt deze regel niet. Vaak wordt dan landelijk gecommuniceerd of door middel van een flyer ter plaatse. 

Als er NS-personeel ter plaatse is, dan heb je ook contact opgenomen. Als dat dan zegt "regel zelf een taxi”, dan heb je toestemming en is NS verantwoordelijk voor een goede verdere afhandeling. Aangezien er over dat soort gevallen wel vaker klachten zijn, lijkt me daar nog verbeterpotentieel te zijn.

Reputatie 7
Badge

Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet.

Off-topic gratis tip, de juiste spelling van de versteende uitdrukking die je hier probeert te gebruiken is "te allen tijde". Meer mensen en ook ik maken hier natuurlijk regelmatig type- en taalfouten maar met drie fouten in slechts drie woorden en 13 letters wordt het wel erg bont.

Reputatie 7
Badge

Nee, daar is men dus op terug gekomen (sinds 7 juli)?

Als NS niets kan/wil regelen binnen 100 minuten mag je zelf ander vervoer regelen en daar een redelijke vergoeding voor claimen (met een maximum).

Je mag in deze situatie zelf vervoer regelen "met andere aanbieders van openbare vervoersdiensten per spoor, touringcar of autobus". Da's niet met een taxi.

Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet. Als je uit jezelf eigen vervoer zoals een taxi regelt dan kan je geen claim daarvoor indienen. Alleen in speciale gevallen geldt deze regel niet. Vaak wordt dan landelijk gecommuniceerd of door middel van een flyer ter plaatse. 

Badge +3

Officieel is het dat als je zelf een taxi neemt zonder contact met NS klantenservice de kosten niet door NS vergoed wordt.

Dus waarom zou er gecommuniceerd moeten worden dat je maximaal €125 krijgt als vergoeding? De vergoeding voor zelfgeregelde taxi's = 0.

Nee, daar is men dus op terug gekomen (sinds 7 juli)?

Als NS niets kan/wil regelen binnen 100 minuten mag je zelf ander vervoer regelen en daar een redelijke vergoeding voor claimen (met een maximum). Hotelovernachting is een optie, plus eventuele reiskosten voor de volgende dag.

Als je bewijs hebt dat een NS medewerker (audio- of video-opname) dat al eerder zei sta je natuurlijk ook sterk.

Uiteraard wordt je (in dit geval) geacht dat als er een lijnbus rijdt tussen Goes en Kruiningen-Yerseke deze te nemen (vanuit daar rijden treinen) en niet een bus/metro (laat staan een taxi) naar Rotterdam natuurlijk.

De storing Goes - Kruiningen-Yerseke begon om 18:54 en om 20:00 was er alternatief vervoer (volgens NS):

Er rijden snelbussen tussen Kruiningen-Yerseke en Goes.
Er rijden taxibusjes tussen Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is nog steeds een volkomen arbitrair bedrag. Een interne richtlijn van NS. 

Waar door NS ook nog eens aan voorbijgegaan wordt is dat dit bedrag niet geïndexeerd is. Door de jaren heen krijg je bij NS steeds minder vergoeding. En dat terwijl NS zelf wel de prijzen verhoogt.

Officieel is het dat als je zelf een taxi neemt zonder contact met NS klantenservice de kosten niet door NS vergoed wordt.

Dus waarom zou er gecommuniceerd moeten worden dat je maximaal €125 krijgt als vergoeding? De vergoeding voor zelfgeregelde taxi's = 0.

Soms is er een grijs gebied in het geval dat het de klantenservice niet lukt om iets te regelen en aangeeft dat je zelf iets moet regelen, wat je mag declareren. Maar dan zou er wel een aantekening in jouw account moeten zijn. En in dar soort gevallen heeft NS blijkbaar een richtlijn van max. €125 per taxi.

Badge +3

Gerelateerd… geen treinen dus van Kruiningen-Yerseke neem vooral een bus en metro richting Rotterdam Centraal (zegt de Reisplanner?):

De persoon wilde graag naar Goes 🤣

De priotiteit/wens van de reiziger is wel duidelijk (hoe kom ik zo snel mogelijk naar...), maar wie gaat dat betalen?

Edit: oh, foutje en excuses van NS… 

Ook grappig, een specialistische afdeling van NS die claims behandelt… 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Dat is nog steeds een volkomen arbitrair bedrag. Een interne richtlijn van NS. 

Waar door NS ook nog eens aan voorbijgegaan wordt is dat dit bedrag niet geïndexeerd is. Door de jaren heen krijg je bij NS steeds minder vergoeding. En dat terwijl NS zelf wel de prijzen verhoogt.

Reputatie 7
Badge +3

@Geduldige_reiziger_1990 het is €125 per taxi. Zie gemarkeerd antwoord.

Reputatie 2

Bedankt voor je advies @john852. Na ruim een jaar kan ik hier helaas niet specifiek meer over het uiterlijk van het betreffende NS personeel. Maar ik heb er best wel vertrouwen in dat ik het gelijk zal worden gesteld aangezien ik al een jaar lang hetzelfde verhaal schets en dat grotendeels kan ondersteunen met 'bewijs'. Indien gevraagd zal ik echter proberen de situatie met wat meer details in te kleuren. 

In de taxi reisde ik overigens met andere gestrande reizigers die geen bekenden van mij waren. Ik heb wel nog een aantal telefoonnummers. Ik zal mijn verweer overigens niet op de €125 richten. Maar ik heb de NS wel eerder voorgesteld dat ik een van mijn medereizigers de resterende €119,50 kon laten claimen als daar voor hun de blokkade zit. Mijn vraag was echter om duidelijk te krijgen hoe die nu wordt gehanteerd wordt zonder dat ik dit heel relevant vind voor mijn 'zaak'. 

Reputatie 2

In België en Duitsland gelden taxivergoedingen per persoon. De reden is dat dit een vervanging is van een hotelkamer. Ook bij NS is deze coulance als vervanging van een hotelovernachting. Over het algemeen delen mensen een hotelbed niet met hun collega's, kennissen, buren of vreemden. Reisde je met je echtgenoot? Dan is voor twee wel aannemelijk.

Ik zou niet te veel aandacht schenken aan het bedrag van 125 euro. Ik zou in de brief naar de commissie meer richten op “afspraak is afspraak”, het is ter plaatse toegezegd etc. Jij zegt dat je met “het” NS personeel op “het” station gesproken hebt. Dat is vaag. Ik zou in de brief specifiek omschrijven met wie. Bijvoorbeeld op 9 oktober om 23.57 uur aan de voorzijde van station Tilburg naast Döner Company gesproken met een mannelijke V&S medewerker met geel NS hesje, grijze snor en zwarte bril en aangeven wat er precies gezegd was.

 

 

 

Reputatie 2

Update van mijn kant:

  • Mijn klacht zojuist ingediend bij de Geschillencommissie 
  • N.a.v. het indienen van mijn klacht bij Klachtenloket OV blijft NS bij hun standpunt en heb ik inmiddels €125 ontvangen. 
  • Dit heeft er in ieder geval toe geleid dat NS na ruim een jaar met een inhoudelijk reactie om mijn claim is gekomen. Deze reactie sluiten ze af met: "Ik laat u weten dat uw verzoek bij klantenservice én de communicatie over dit onderwerp is afgerond. Ik vertrouw erop dat ik u hiermee naar behoren heb geïnformeerd.” Vond ik een opvallende afsluiter na je eerste inhoudelijke reactie nadat je ruim een jaar lang niet inhoudelijk hebt gereageerd. 

Ondanks het laatste statement van de NS toch als volgt gereageerd.

_____________________________________________________

Beste mevrouw [weggehaald],

Inmiddels heb ik ook via het klachtenloket openbaarvervoer te horen gekregen dat NS bij onderstaand standpunt blijft. Ik ben het er niet mee eens en zal mijn klacht indien we er niet uitkomen dan ook voorleggen aan De Geschillencommissie. Ik zal hieronder puntsgewijs mijn standpunt toelichten: 

  1. U stelt dat het "niet aannemelijk" is dat er toezeggingen zijn gedaan dat de taxikosten vergoed zouden worden. Daarmee stelt u impliciet dat ik niet de waarheid spreek. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd jammer. Zeker aangezien eerder bij de heer [EnuruNL] hetzelfde werd gedaan en zijn verhaal bij navraag toch bleek te kloppen. Ik herhaal nog maar eens dat mijn voorval in hetzelfde weekend plaatsvond. Waarom is het "niet aannemelijk" dat mij/ons datzelfde zou zijn toegezegd?  

  2. U stelt dat uit navraag blijkt dat "de aanvragen voor taxivervoer door het personeel voor de reizigers die zich gemeld hebben, vanaf dit station zijn afgehandeld". Ik kan beamen dat dit geprobeerd is. Ik was namelijk de contactpersoon voor onze taxi (zie SMS bericht in bijlage). Toen omstreeks 2:00 nog altijd geen taxi was gekomen en bij navraag bij Hendriks Taxidiensten bleek dat er ook geen taxi beschikbaar/gereserveerd was zijn we opnieuw in overleg met het NS personeel op het station gegaan. Vervolgens is na overleg tussen NS personeel op het station en kantoorpersoneel aangegeven dat we zelf een taxi moesten proberen te regelen en dat de kosten vergoed zouden worden. 
  3. U verwijst naar de algemene voorwaarden en de website. Daar heb ik de volgende opmerkingen over: 
    1. [a] Op de website wordt gesteld "Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen vergoeden we het door jouzelf geregelde vervangend vervoer." In de zaak 171823/194889 bij de geschillencommissie stelt NS dat "uitgangspunt dat [de ondernemer] geen gevolgschade vergoedt, leidt uitzondering op het moment dat [de ondernemer] uitdrukkelijk heeft toegezegd de schade te zullen vergoeden." Tenzij u van mening bent dat ik NS personeel niet op hun woord kan vertrouwen is hier in mijn geval sprake van. 
    2. [b] In de algemene voorwaarden staat ook dat NS mij kosteloos een hotel of ander verblijf zal aanbieden indien men niet in staat is voor alternatief vervoer te zorgen. Dit is niet gebeurd.  
    3. Als laatste vraag ik mij af of de informatie in de AVR en op de website in juli 2022 hetzelfde was als nu ruim een jaar na dato, maar met het oog op punt a. en b. vind ik deze vraag eigenlijk niet eens zo heel relevant. 

Ik vertrouw erop dat ik hiermee mijn standpunt voldoende duidelijk heb gemaakt en dat ik een volledige vergoeding tegemoet kan zien. 

Mocht dat niet het geval zijn zal ik mijn klacht zoals gezegd aan De Geschillencommissie voorleggen. Bovendien zou ik het waarderen als NS toelicht waarom ze in mijn geval anders oordelen dan in het geval van de heer [EnuruNL]. Na ruim een jaar wachten op reactie mag dat wat mij betreft ook best telefonisch om te voorkomen dat er wederom foutieve aannames worden gedaan en/of dat er wordt gesteld dat ik niet de waarheid spreek. Ik ben bereikbaar op [weggehaald]. 

 

Ik zie uw reactie graag tegemoet. 


Op bovenstaande mail heb ik geen reactie meer ontvangen, ook niet na een tweede verzoek. Daarom zoals gezegd vandaag mijn klacht bij De Geschillencommissie ingediend. 

Laatste puntje wat ik nog graag zou weten t.a.v. die €125 (aangezien het nergens na te lezen is). Geldt deze nu per persoon of per taxi? 

De uitspraak van De Geschillencommissie zal nog een tijdje op zich laten wachten, maar die zal ik hier zeker nog even laten weten.  

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je strandt dien je telefonisch of via de infopaal contact op te nemen met NS klantenservice.

Sinds 7 juni 2023 zijn er nieuwe regels en mag je als NS na 100 minuten nog niets geregeld heeft, zelf vervoer regelen voor een redelijk bedrag.

 

In normale gevallen heeft dat natuurlijk ook mijn voorkeur. Het is voor niemand fijn om dure taxiritjes voor te moeten schieten, declaratieformulieren invullen en wachten op terugbetaling.

De grote tekortkoming in deze regeling is dat er bij een middelgroot / groot volume reizigers telefonisch contact onmogelijk is. Er zou een plan B moeten zijn voor situaties waarbij je niemand aan de lijn krijgt en er 's nachts geen ander openbaar vervoer meer voorhanden is. Dit moet moet dan ook duidelijk te vinden zijn op de website of in de voorwaarden.

Als ik 's nachts niet meer kan reizen zou ik in ieder geval voor een hotelovernachting i.p.v. een taxirit gaan. Volgens de Europese verordening (art. 32)  is de schadevergoeding redelijke kosten voor overnachting en voor het waarschuwen van personen die de reiziger verwachten. Taxi niet.

Dit kan leiden tot vervelende situaties. Wie 20 kilometer voor zijn eindbestemming zou stranden en NS niet kan bereiken zou wel een overnachting van 110 euro kunnen declareren maar geen taxirit van 45 euro.

Die hotelovernachting kun je wel declareren maar of je die ook vergoed krijgt zonder contact met NS klantenservice lis de vraag. En ook dan zul je 100 minuten moeten wachten of er vervangend vervoer komt. Maar hoe kan NS weten voor hoeveel mensen er is geregeld moet worden als er geen contact wordt opgenomen? NS heeft afspraken met taxivervoerders waardoor een door hen geregelde taxi goedkoper zal zijn dan jouw eigen geregelde taxi. Punt is dat men niet wilt wachten op telefonisch contact en/of ander vervoer, maar wel verwacht dat hun dure met niemand gedeelde taxi betaald wordt.

Bij mijn laatste NS verstoring had ik zowel via X, telefoon als infopaal contact. Storing op druk traject in de late avond. Hemelsbreed 5 km van mijn huis, lopend meer km (in de donker). Dienstregeling zou voor einde dienst opgestart worden, geen alternatief vervoer en zelf geregeld vervoer zou niet vergoed worden.

 

Reputatie 2

Wanneer je strandt dien je telefonisch of via de infopaal contact op te nemen met NS klantenservice.

Sinds 7 juni 2023 zijn er nieuwe regels en mag je als NS na 100 minuten nog niets geregeld heeft, zelf vervoer regelen voor een redelijk bedrag.

 

In normale gevallen heeft dat natuurlijk ook mijn voorkeur. Het is voor niemand fijn om dure taxiritjes voor te moeten schieten, declaratieformulieren invullen en wachten op terugbetaling.

De grote tekortkoming in deze regeling is dat er bij een middelgroot / groot volume reizigers telefonisch contact onmogelijk is. Er zou een plan B moeten zijn voor situaties waarbij je niemand aan de lijn krijgt en er 's nachts geen ander openbaar vervoer meer voorhanden is. Dit moet moet dan ook duidelijk te vinden zijn op de website of in de voorwaarden.

Als ik 's nachts niet meer kan reizen zou ik in ieder geval voor een hotelovernachting i.p.v. een taxirit gaan. Volgens de Europese verordening (art. 32)  is de schadevergoeding redelijke kosten voor overnachting en voor het waarschuwen van personen die de reiziger verwachten. Taxi niet.

Dit kan leiden tot vervelende situaties. Wie 20 kilometer voor zijn eindbestemming zou stranden en NS niet kan bereiken zou wel een overnachting van 110 euro kunnen declareren maar geen taxirit van 45 euro.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds 7 juni 2023 zijn er nieuwe regels en mag je als NS na 100 minuten nog niets geregeld heeft, zelf vervoer regelen voor een redelijk bedrag.

Daarover zegt NS op hun site dit:

We doen er alles aan om zo snel mogelijk informatie te geven over alternatieve reismogelijkheden die je hebt als je geplande trein ernstig vertraagd of uitgevallen is. Als het ons niet lukt om jou, via de gebruikelijke NS-informatiemiddelen, binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van je vertraagde/uitgevallen trein informatie te verstrekken over hoe je kan reizen, dan mag je zelf ander openbaar vervoer nemen (alleen trein en bus, geen taxi, huurauto of eigen auto). Als dit leidt tot meer reiskosten dan je had gehad als je volgens je geplande route bij NS had gereisd, dan krijg je deze meerkosten van NS terug, als dit noodzakelijke, passende en redelijke kosten zijn voor de alternatieve reisroute. 

NS heeft het dus over ander openbaar vervoer en niet over een taxi. Alleen is het vaak zo dat wanneer de laatste reismogelijk met de trein uitvalt, dat andere openbaar vervoer niet meer rijdt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Laura NS Het blijft onbegrijpelijk dat dit nergens is vastgelegd. Als een laatste sprinter uitvalt kan dit handjevol reizigers nog wel bellen naar de klantenservice. Maar bij uitval van Intercity's op belangrijke trajecten is het onmogelijk om de klantenservice telefonisch te bereiken. Zelfs al zou NS het grootste callcenter van het land hebben. In deze gevallen moet duidelijk zijn tot welk bedrag een taxi redelijk is en richtlijnen omtrent overnachtingen. Zolang de details niet helder zijn, blijft er chaos ontstaan. 

Iedereen die bedrijfseconomie gestudeerd heeft weet dat de klantenservice nooit het sluitstuk van een organisatie mag zijn.

Er hoeven geen bedragen gecommuniceerd worden in geval van zonder overleg met NS genomen taxi's. Deze worden in de regel niet vergoed. Idem wat betreft hotelovernachtingen.

Wanneer je strandt dien je telefonisch of via de infopaal contact op te nemen met NS klantenservice.

Sinds 7 juni 2023 zijn er nieuwe regels en mag je als NS na 100 minuten nog niets geregeld heeft, zelf vervoer regelen voor een redelijk bedrag.

Reputatie 2

@Laura NS Het blijft onbegrijpelijk dat dit nergens is vastgelegd. Als een laatste sprinter uitvalt kan dit handjevol reizigers nog wel bellen naar de klantenservice. Maar bij uitval van Intercity's op belangrijke trajecten is het onmogelijk om de klantenservice telefonisch te bereiken. Zelfs al zou NS het grootste callcenter van het land hebben. In deze gevallen moet duidelijk zijn tot welk bedrag een taxi redelijk is en richtlijnen omtrent overnachtingen. Zolang de details niet helder zijn, blijft er chaos ontstaan. 

Iedereen die bedrijfseconomie gestudeerd heeft weet dat de klantenservice nooit het sluitstuk van een organisatie mag zijn.

Reputatie 7
Badge +1

De 125 euro staat nergens opgenomen, dat is een intern beleid. Zodra er een situatie is waarbij dit van toepassing is, dan communiceren we dat met de klanten die hier een claim voor indienen. Maar in principe is er nooit echt 'recht’ op taxikosten vergoeding, tenzij dit met NS is afgesproken en genoteerd onder de klant zijn/haar gegevens of wanneer het gaat om de thuisbrengplicht waarbij NS de taxi regelt, en niet de klant. Een uitzonderingssituatie zoals een algehele langdurige storing heeft weer andere regels.

NS is wel verplicht om een alternatief (of een overnachting) te regelen. Als NS dat niet doet (en we weten allemaal dat zulke gevallen helaas ook voorkomen), dan blijft NS in gebreke en is het in principe aan de rechter om te bepalen welke vergoeding voor het specifieke geval redelijk is. Intern NS-beleid lijkt me daarbij niet direct bepalend.

De 125 euro staat nergens opgenomen, dat is een intern beleid. Zodra er een situatie is waarbij dit van toepassing is, dan communiceren we dat met de klanten die hier een claim voor indienen. Maar in principe is er nooit echt 'recht’ op taxikosten vergoeding, tenzij dit met NS is afgesproken en genoteerd onder de klant zijn/haar gegevens of wanneer het gaat om de thuisbrengplicht waarbij NS de taxi regelt, en niet de klant. Een uitzonderingssituatie zoals een algehele langdurige storing heeft weer andere regels.

Reputatie 2

Hier op het forum zie ik vaker het bedrag van 125 euro voor vervangend vervoer voorbijkomen. Waar komt dit vandaag of in welke voorwaarden is dit gepubliceerd?

Bij de NMBS en DB is het maximale bedrag opgenomen in de vervoersvoorwaarden. Bij NS kan ik dit nergens terugvinden.

Reageer