Skip to main content

Beste

meneer/mevrouw, 

zoals gister besproken met de collega van NS het volgende:

i.v.m. het uitvallen van de laatste trein van Tilburg naar Nijmegen Dukenburg hebben we op aanraden van die collega een taxi gepakt, omdat er geen mogelijkheid meer was om thuis te komen zo laat.

In eerste instantie had de collega een taxi geprobeerd te regelen voor ons, maar die waren allemaal niet beschikbaar i.v.m meerdere gestranden reizigers. Hij gaf ons dan ook aan zelf een taxi te regelen en de bon te declareren, omdat wij hier verder niks aan konden doen en de kosten dus op NS verhaald kunnen worden.

In de bijlage heb ik een screenshot van de uitgevallen trein gedaan en ook uiteraard de bon van de taxi.

Ik hoop dat de gemaakte kosten snel verrekend zullen worden, dit is voor mij een hoop geld.

Met vriendelijke groet,

Jay Bruinewoud

 

 

 

 

Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet. Als je uit jezelf eigen vervoer zoals een taxi regelt dan kan je geen claim daarvoor indienen. Alleen in speciale gevallen geldt deze regel niet. Vaak wordt dan landelijk gecommuniceerd of door middel van een flyer ter plaatse. 


Nee, daar is men dus op terug gekomen (sinds 7 juli)?

Als NS niets kan/wil regelen binnen 100 minuten mag je zelf ander vervoer regelen en daar een redelijke vergoeding voor claimen (met een maximum).

Je mag in deze situatie zelf vervoer regelen "met andere aanbieders van openbare vervoersdiensten per spoor, touringcar of autobus". Da's niet met een taxi.


Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet.

Off-topic gratis tip, de juiste spelling van de versteende uitdrukking die je hier probeert te gebruiken is "te allen tijde". Meer mensen en ook ik maken hier natuurlijk regelmatig type- en taalfouten maar met drie fouten in slechts drie woorden en 13 letters wordt het wel erg bont.


Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet. Als je uit jezelf eigen vervoer zoals een taxi regelt dan kan je geen claim daarvoor indienen. Alleen in speciale gevallen geldt deze regel niet. Vaak wordt dan landelijk gecommuniceerd of door middel van een flyer ter plaatse. 

Als er NS-personeel ter plaatse is, dan heb je ook contact opgenomen. Als dat dan zegt "regel zelf een taxi”, dan heb je toestemming en is NS verantwoordelijk voor een goede verdere afhandeling. Aangezien er over dat soort gevallen wel vaker klachten zijn, lijkt me daar nog verbeterpotentieel te zijn.


Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet. Als je uit jezelf eigen vervoer zoals een taxi regelt dan kan je geen claim daarvoor indienen. Alleen in speciale gevallen geldt deze regel niet. Vaak wordt dan landelijk gecommuniceerd of door middel van een flyer ter plaatse. 

Als er NS-personeel ter plaatse is, dan heb je ook contact opgenomen. Als dat dan zegt "regel zelf een taxi”, dan heb je toestemming en is NS verantwoordelijk voor een goede verdere afhandeling. Aangezien er over dat soort gevallen wel vaker klachten zijn, lijkt me daar nog verbeterpotentieel te zijn.

Er moet telefonisch of via infopaal contact opgenomen worden met de klantenservice. Als NS medewerkers ter plaatse zeggen dat je maar een taxi moet nemen dan mag je hopen dat zij contact hebben gehad met de klantenservice anders zijn echt die kosten voor jou.


In een grijs verleden was er personeel dat in verstoorde situaties taxibonnen kon afgeven. Er is nauwelijks of geen personeel meer op stations, zeker niet aan het einde van de dienst.

Er moet echt iets beters verzonnen worden door NS om reizigers in een verstoorde situatie te helpen. Het zou al helpen wanneer bijvoorbeeld Hc's in zo'n geval een kaartje kunnen meegeven aan een reiziger. Dan is er in geval vastlegging van het contactmoment met NS. Natuurlijk wel in een vorm die niet makkelijk na te maken is. 


Er moet inderdaad een betere oplossing komen voor situaties waarbij voortzetting van de reis op dezelfde dag niet meer mogelijk is. In deze discussie genoeg gevallen waarbij geen hulp werd aangeboden.

 

Vergeleken met de Nederlandse regionale vervoerders of de hoofdvervoerders in België of Duitsland is de regeling van NS beschamend.

 

Een handig lijstje:

 

In het geval dat je ’s nachts niet meer verder kunt reizen en geen behulpzaam personeel kunt bereiken:

 

NS

Geen eigen taxi bestellen, geen hotel zelf regelen.

Mensen met internationaal ticket mogen wel zelf een overnachting boeken en bij NS declareren (GCCCIV/PRR art. 10.4b)

 

Regionale vervoerders Nederland

Geen eigen taxi bestellen, wel zelf een hotel regelen tegen redelijke overnachtingskosten (art. 7.4 Algemene voorwaarden stads- en streekvervoer 2015)

Vervoerder Arriva heeft mij per e-mail bevestigd dat 100% van de taxikosten worden vergoed bij uitval van de laatste Arriva-treinverbinding. In de voorwaarden is dit niet opgenomen.

 

NMBS

Taxikosten tot 65 euro per persoon, hotelkosten tot 85 euro per persoon per nacht (art. 13 Algemene vervoersvoorwaarden van NMBS binnenlands vervoer)

 

Deutsche Bahn

Taxikosten tot 120 euro per persoon of redelijke overnachtingskosten (Eisenbahn-Verkehrsordnung EVO)

 

Bij alle vervoerders mag je een bus of andere trein zelf regelen na 100 minuten zonder informatie (artikel 18, EU Verordening 2021/782) maar daar heb je over het algemeen  ’s nachts niet veel aan.


9 October mijn zaak dus ingediend bij de Geschillencommissie (zie voorgaande pagina's). Na wat verzoeken om aanvullende informatie uiteindelijk 23 november te horen gekregen dat de zaak in behandeling is en dat NS vanaf dat moment 14 dagen had om te reageren. 

Gisteren (na precies 14 dagen) een email ontvangen van een juridisch medewerker van NS met het voorstel dat ze alsnog de volledige taxikosten vergoeden plus de gemaakte kosten voor de Geschillencommissie (€27,50). Daarin maakt NS ook excuses voor het lange wachten op reactie van de klantenservice. 

Vandaag heb ik aan zowel NS als de Geschillencommissie laten weten dat ik akkoord ga met het voorstel van de NS. 

Uiteindelijk zal ik dus de volledige kosten á €244,50 vergoed krijgen, maar ik denk dat er een hoop tijd en geld bespaart had kunnen worden in dit verhaal. 

Bedankt voor het advies hier en fijn dat er überhaupt zo'n community bestaat. 


Naar de Geschillencommissie gaan is blijkbaar de enige weg om NS tot betaling van werkelijk gemaakte kosten te bewegen. Jammer dat het zo gaat.


Reageer