beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24570 Bekeken


Toon eerste bericht

85 reacties

Op het moment zijn het OV in het algemeen en de NS in het bijzonder totaal onbetrouwbaar.

Minder treinen wegens personeelstekort, treinverkeer groot deel van de dag stilleggen wegens kompjoeterstoring, geen bussen regelen bij werkzaamheden en de reiziger in de stront laten zakken, etc. etc. 

Ik denk dat het moment gaat komen waarop blijkt dat het beste OV geen OV is. 

Dan maar gewoon iedereen rijles geven als onderdeel van het lespakket op de middelbare school. 

Ook een mooie oplossing voor het personeelstekort. 

 

 

Tot slot zijn er nog andere dure eisen, o.a. met betrekking tot vervroegde pensionering. Alles bij elkaar loopt de teller op tot 20% loonkostenstijging. 

Misschien dan toch maar 100 euro netto per maand erbij?

Het is bij de vakbond niet of-of maar en-en. 

Op het moment zijn het OV in het algemeen en de NS in het bijzonder totaal onbetrouwbaar.

Minder treinen wegens personeelstekort, treinverkeer groot deel van de dag stilleggen wegens kompjoeterstoring, geen bussen regelen bij werkzaamheden en de reiziger in de stront laten zakken, etc. etc. 

Ik denk dat het moment gaat komen waarop blijkt dat het beste OV geen OV is. 

Dan maar gewoon iedereen rijles geven als onderdeel van het lespakket op de middelbare school. 

Ook een mooie oplossing voor het personeelstekort.

Top! Dus jij wordt mijn privé-chauffeur? 

 

 

 

Badge +3

Juist nu er een groot tekort is aan personeel, is personeelsbesparing nodig.

Een HC die niet eens bereid is om te controleren op geldige vervoerbewijzen (al was het maar de 1e klas scheefrijders wegsturen in plaats van beboeten)… 🤔

En dat zou dan (arbeidsvoorwaarden?) elke 45 minuten even moeten gebeuren?

Dan houdt het inderdaad ergens op! En nee., als reiziger ga ik niemand zelf de 1e klas uit jagen (hooguit luide ‘reizigers’ in een stiltecoupé erop wijzen dat zoiets echt niet de bedoeling is) 

Gewoon beboeten dus (zoek de HC of schakel V&S in) en dat is dan 190+ euro graag per persoon (bij ook nog herrie maken in een stiltecoupé zonder geldig vervoerbewijs) …

Tegen mij (reiziger) “hou je bek, waar bemoei jij je mee?”…

Nou ja, “als jijzelf nou eens nagedacht zou hebben als men je zometeen met YouTube gefilmd geweld de trein uit tieft” (met nog de vrijwillge keuze om je te gedragen zoals wij -je medereizigers- of de NS willen, of anders een vette boete)?

En ja, dan staat de trein maar even wat langer stil, want aan een zakkenroller (trein ook 20 minuten vertraging) met een geldig vervoerbewijs verdien je minder!😅

Degenen die zich daarover rot lachen hebben de overmacht tegenover @Loes en komen er (bijna altijd) met een simpele waarschuwing vanaf.

Dat dus graag anders (kortere lijntjes met V&S/politie?) 😴

Iemand die het echt niet weet pik je er feilloos uit, dus ja als toezichthouder/handhaver mag je ‘discrimineren’ bij controle (dus selectieve steekproef) 

Reputatie 6

Wat nou als de NS met de eisen van de vakbond accoord gaat en na 2 maanden de overige rekeningen niet kan betalen? Net als een normaal bedrijf failliet laten gaan? Dan doorstarten met de helft van het personeel? Dan heeft de dan ex-NS directie zijn zin….

 

@Tamzin  Voor de onregelmatigheid en de schalen waar de meeste medewerkers in zitten bij de NS durf ik het inderdaad karig te noemen, er is een enorme vraag naar personeel en de lonen zijn secundaire arbeidsvoorwaarden zijn elders echt beter dan bij de NS op dit moment.  Maar het is duidelijk dat jij daar totaal geen zich op hebt, het is voor NS personeel bijvoorbeeld bijna onmogelijk om verlof te krijgen op dagen dat jij het wil en dat is elk jaar in grote delen van het land DRAMA met hoofdletters. Die vrije dagen zijn een opgebouwd recht in een CAO.

Het is niet voor niets dat de uitstroom momenteel groter is dan de instroom, de laatste jaren is het flink verslechterd bij de NS. En ik ken genoeg oud collega’s die er nu nog werken maar ook bezig zijn om weg te gaan als er niets veranderd bij de NS komende tijd. De tijd dat de NS een goede werkgever was is echt geweest.

 

En het personeel is er echt klaar mee hoe het management met ze omgaat dat blijkt wel uit de stakingsbereidheid want bij de laatste staking lag die stukken lager dan nu.

Aangezien ik het ook van de media heb vernomen, is er dus gelekt en ook ik wacht af hoe nu verder. 

@dorae_mon Denk je werkelijk dat mensen zouden staken als er betere alternatieven waren? Staken kost vooral geld voor de stakers. Ze krijgen weliswaar een uitkering uit de stakingskas van de vakbond maar dat is minder dan het loon dat ze zouden ontvangen bij normale dienstuitvoering. Dit aspect van staken worden zelden onder de aandacht gebracht.

Een staking heeft bijna altijd effect en levert veel publiciteit op waar de top van NS bepaald niet op zit te wachten.

Zolang er niet meer context gegeven wordt over die 20% looneis …

De vakbonden ontkennen niet dat hun eisen neerkomen op 20% maar vinden dat dan maar moet. Naast 8% prijscompensatie worden er nog aanvullende extra looneisen gesteld, wordt er een veel luxere vroegpensioen regeling geëist en ook zijn er nog zeer dure eisen met betrekking tot de roosters en weekendwerk.

De reizigersaantallen zijn ook veel te groot om bussen te kunnen organiseren, laat staan met de tekorten die nu al spelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook al mag het wel, die bussen (of beter gezegd chauffeurs) zijn er niet. Zie bv de diverse werkzaamheden waarbij gezegd wordt dat er niet voldoende bussen zijn en het advies het traject of de spit te mijden of de ingelaste werkzaamheden bij Amersfoort afgelopen dinsdagavond waarbij er helemaal geen bussen reden. 

Reputatie 7
Badge

Er zullen af en toe vast wel gesprekken zijn maar zolang niemand toegeeft gebeurt er ook niks.

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”

Hoe hypocriet kun je zijn.

Volgens mij viel het vandaag nog wel mee, zijn er dit weekend nog gesprekken of gaan we eerst deze vijf dagen afwachten en dan misschien nog eens praten? 

Zolang er een eis van 20% op tafel ligt heeft praten vrees ik weinig zin. Dat geld is er gewoon niet.

Op het moment zijn het OV in het algemeen en de NS in het bijzonder totaal onbetrouwbaar.

Minder treinen wegens personeelstekort, treinverkeer groot deel van de dag stilleggen wegens kompjoeterstoring, geen bussen regelen bij werkzaamheden en de reiziger in de stront laten zakken, etc. etc. 

Ik denk dat het moment gaat komen waarop blijkt dat het beste OV geen OV is. 

Dan maar gewoon iedereen rijles geven als onderdeel van het lespakket op de middelbare school. 

Ook een mooie oplossing voor het personeelstekort. 

 

 

Lekker handig voor mensen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer en door bepaalde fysieke problemen niet KUNNEN autorijden… 

Reputatie 7
Badge

Het gaat er niet beter op worden helaas.

Geen tijdsdruk voor ambtenaren? Dat is een grapje zeker… Ik ben zelf geen ambtenaar, maar de ambtenaren en niet-ambtenaren om mij heen hebben toch echt heel vergelijkbare arbeidssituaties met heel vergelijkbare deadlines en heel vergelijkbare hoeveelheden overwerk als de nood aan de man is.

 

Maar redelijk off-topic hier.

Reputatie 6

Ik was heel blij met onze verhoging dit jaar in de CAO maar dat was nog voor de inflatie (1,5% en dan daarna nog eens 2%). Als ik dan nu getallen lees van 8% tot 20%, dan denk ik, gelukkig is onze CAO eind dit jaar weer afgelopen ;) maar ja elke loonsverhoging zal weer elders vandaan moeten worden gehaald.

Ik reis de laatste tijd weer wat meer met de trein, omdat ik er weer wat meer zin in heb en ook omdat ik dan wat makkelijker naar grotere steden kan zonder na te moeten denken over parkeren. Maar de komende tijd reken ik maar even niet op de trein....

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  Bij een vorige staking heeft de NS al laten zien zich te verlagen tot zulke stappen door andere treinnummers toe te kennen aan reguliere treinen maar pas op want stakende collega’s nemen het je niet in dank af als je zo’n trein gaat rijden. Zorg dat je het telefoonnummer van je vakbond bij de hand hebt op de stakingsdagen zodat je kunt overleggen als het je wordt opgedrongen.

 

Hoort Gouda bij regio West? Met andere woorden vertrekken er vrijdag treinen vanuit Gouda naar Utrecht?

Reputatie 6

Wanneer is de planner bijgewerkt voor morgen? 

Volgens mij viel het vandaag nog wel mee, zijn er dit weekend nog gesprekken of gaan we eerst deze vijf dagen afwachten en dan misschien nog eens praten? 

Zolang er een eis van 20% op tafel ligt heeft praten vrees ik weinig zin. Dat geld is er gewoon niet.

Dat is wat de NS roept, niet wat de bonden eisen dat is een ander percentage met een eenmalige uitkering. De NS houdt er net als zovaak een eigen rekensommetje op na.

Ga nu eerst eens kijken wat de verschillende bonden eisen en maak je eigen rekensommetje. En dan meot je de eerdere toezegging van de NS om de pensioenpremies te herstellen even buiten beschouwing laten want dat is een toezegging die bij de vorige CAO is gemaakt omdat daar toen een stap in terug is gezet vanwege corona.

 

En nu begin je in een andere post weer over de conducteurs maar dat is gewoon een verplichting uit de concessie dat die op de trein aanwezig zijn. Dus opgelegd door het ministerie.

Rijdend staakt inderdaad eerder dan de rest omdat daar de meeste druk vanuit gaat, mochten de monteurs gaan staken dan merk je dat direct terug in het aantal inzetbare treinen want als een trein zijn keuring niet tijdig heeft gehad kan deze niet rijden. 

Overigens vind ik de opmerking over rijdend maakt altijd hommeles en de andere afdelingen niet wel een erg trieste opmerking, andere afdelingen staakten namelijk ook mee toen het over het pensioen ging 3 jaar geleden alleen heb je dat niet gemerkt en merk je stakingen bij rijdend meteen.

Er wordt gewoon opgekomen voor hun salaris en omstandigheden waaronder gewerkt moet worden maar ik begrijp dat jij liever minder rijdend personeel ziet en een flink uitgedunde dienstregeling met volle treinen doordat er weinig personeel overblijft als het zo doorgaat bij de NS.

 

Reputatie 6

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  Bij een vorige staking heeft de NS al laten zien zich te verlagen tot zulke stappen door andere treinnummers toe te kennen aan reguliere treinen maar pas op want stakende collega’s nemen het je niet in dank af als je zo’n trein gaat rijden. Zorg dat je het telefoonnummer van je vakbond bij de hand hebt op de stakingsdagen zodat je kunt overleggen als het je wordt opgedrongen.

 

Maar als je vanaf of tot een standplaats rijdt waar niet gestaakt wordt, is dat dan ook besmet werk? Soms gaat daar regulier ook personeel van de trein op of af

Weet iemand of te verwachten is dat op 31 augustus de internationale treinen tussen Limburg/Noord-Brabant en België geraakt worden? Ik heb het dan specifiek over de Intercity Brussel, Thalys en de verbinding Maastricht-Luik.

Reputatie 7
Badge

Laat de trein dan rijden maar controleer niet!Hebben ze niet de reizigers maar de NS..

Zolang reizigers moeten blijven inchecken maakt het de NS weinig uit.
En nee, zo mogen niet zomaar de poortjes openen voor iedereen, want dan zijn ze schuldig aan het opzettelijk toebrengen van fraude wat strafbaar is.

Even een vraag omdat mijn school begint en in delft zit op welke dag word de staking in die regio verwacht en rijd er dan helemaal geen trein of minder treinen

 

Vriendelijke Groeten,

Een wanhopige student 😩 

Reageer