beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24570 Bekeken


Toon eerste bericht

85 reacties

Wordt de dienstregeling nog aangepast? 

Reputatie 7

Even een vraag omdat mijn school begint en in delft zit op welke dag word de staking in die regio verwacht en rijd er dan helemaal geen trein of minder treinen.

Vrijdag 26 augustus is de staking in regio West - waar Delft onder valt. Gaat de staking door, dan kan je er vanuit gaan dat er niks rijdt. 

Reputatie 6
Badge +2

Zodra er meer bekend is, wordt dit gedeeld op de website en in de reisplanner. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Reputatie 7

Er zal een programmaatje overheen gaan genaamd Solver. Ik vermoed dat de bijsturing de diensten van de stakende standplaatsen leeg haalt en vervolgens zal Solver proberen zoveel mogelijk te herverdelen. Ik vermoed dat dit proces in de komende uren gereed zal zijn en dan worden de nieuwe, herverdeelde diensten gepusht en de reisplanners daarop aangepast. 

Bedenk je wel dat ondanks dat dit proces wat langer duurt, het dus waarschijnlijk zoveel mogelijk in belang is van de reiziger omdat er uiteindelijk toch nog wat meer treinen zullen rijden, ook naar de stakende standplaatsen. 

Badge +3

Gouda is niet echt een standplaats van de NS maar van R-net treinen die daar rijden die uiteindelijk weer onder de NS vallen. In hoeverre er treinen gaan rijden op deze trajecten is even afwachten tot de NS de reisplanner geactualiseerd heeft.

Uit een ander topic en https://nieuws.ns.nl/staking-heeft-vrijdag-grote-gevolgen-op-het-spoor/ begrijp ik dat er gereden wordt van/naar Gouda en ook Alphen a/d Rijn. De intercity’s van/naar Gouda (die normaal naar Rotterdam/Den Haag rijden) stoppen daarbij extra in Woerden.

Reputatie 7

Als de estafettestakingen niet helpen, volgt in de 1e week van september een landelijke staking, lees ik. Ik begrijp veel van de eisen en die vind ik ook niet meer dan normaal, maar bij wat de bonden financieel allemaal willen, zet ik vraagtekens. Dat kan toch reëel gezien helemaal niet. O.a. automatische looncompensatie bij inflatie.... Als NS overstag gaat, is het personeel de koning te rijk, de reiziger niet want dat gaan ze in de tarieven voelen. Resultaat: nog meer ov-weglopers. Uiteindelijk wordt reizen zo te duur voor veel mensen, zeker als je beseft wat energie en wonen kost. 

Badge +3

Op de radio hoorde ik dat men een loonsverhoging ‘eiste’ van 100 euro per maand. Als dat een verhoging van 20% is… 🤣 En als het per week is dan verdien je ook erg weinig (bij fulltime).

Reputatie 7
Badge +1

Op nu.nl zoeven het nieuws dat NS niet naar de rechter stapt om de stakingen te voorkomen. Ik denk dat wel naar de rechter stappen overigens geen slim idee was geweest.

https://www.nu.nl/economie/6219326/ns-stapt-niet-naar-de-rechter-om-stakingen-te-voorkomen.html

Hou er maar rekening mee dat het een grote puinhoop wordt aangezien zowel personeel als treinen landelijk rijden zal er aan beide gebrek zijn door het land heen. Of Solver gaat draaien om het probleem op te lossen vraag ik me af omdat er wel veel beperkingen zijn die in Solver verwerkt moet gaan worden om een dienstregeling op poten te krijgen.

Dan zit je ook nog met de vraag of personeel uit andere regio's andere diensten accepteren en/of ze bereid zijn naar de stakende regio te gaan reizen. Ik verwacht veel telefoontjes naar de bonden toe tenzij die nog met een statement gaan komen richting het personeel over wat ze wel en niet mogen/moeten accepteren vanuit de NS.

Grote kans dat de bijsturing het de stakingsdagen erg druk krijgt om toch treinen te laten rijden in de andere regio's want ik denk dat er in de stakende regio zo en zo geen trein zal rijden van de NS.

En de NS zal niet te vroeg haar plan ontvouwen om de stakingen te omzeilen, dit zodat de bonden er niet al vroeg op in kunnen spelen.

Bij 1 van de laatste CAO stakingen is het tussen management en stakers flink uit de hand gelopen door politie acties vanuit het management in Amsterdam, dit heeft een enorme vertrouwensbreuk opgeleverd. Laten we hopen dat het deze keer van beide kanten fatsoenlijk blijft verlopen, niemand is er bij gebaat als dit volledig uit de hand loopt.

Badge +3

Beetje flauw. Wettelijk heet het "het onderkruipersverbod" wat is opgenomen in de Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs (Waadi),

Zie mijn eerdere reactie.

Badge +3

Tot slot zijn er nog andere dure eisen, o.a. met betrekking tot vervroegde pensionering. Alles bij elkaar loopt de teller op tot 20% loonkostenstijging. 

Daarmee wel eens, want van 20% loonkostenverhoging (voor werkgevers) gaat een werknemer natuurlijk maar een fractie zien op het loonstrookje.

Reputatie 6
Badge +1

Gouda is niet echt een standplaats van de NS maar van R-net treinen die daar rijden die uiteindelijk weer onder de NS vallen. In hoeverre er treinen gaan rijden op deze trajecten is even afwachten tot de NS de reisplanner geactualiseerd heeft.

Uit een ander topic en https://nieuws.ns.nl/staking-heeft-vrijdag-grote-gevolgen-op-het-spoor/ begrijp ik dat er gereden wordt van/naar Gouda en ook Alphen a/d Rijn. De intercity’s van/naar Gouda (die normaal naar Rotterdam/Den Haag rijden) stoppen daarbij extra in Woerden.

Daar zou ik niet te erg op rekenen. De Intercity's keren allemaal in Utrecht. Tussen Gouda en Utrecht rijden twee Sprinters per uur. Ook kun je nog vanaf Breukelen naar Gouda.

Badge +3

100 euro netto per maand erbij? Welja, maar dat dekt hooguit (of niet eens) de torenhoge energie/brandstofkosten voor een zuinig gezinnetje met jou als kostwinner?

Ik lees van alles over compensatieregelingen (extra toeslagen voor minima) vanuit de overheid, maar die zeggen min of meer terecht dat werk wel moet lonen (tering naar de nering) en de werkgevers (de NS is géén staatsbedrijf en krijgt geen overheidssubsidie) het maar met de werknemers (en vakbonden) moeten oplossen.

En ik vermoed niet dat veel NS werknemers te maken hebben of krijgen (hooguit bij part time) met toeslagen. Dat is een vak apart eigenlijk (waar is het omslagpunt om meer uren te gaan/willen werken voor minder geld?)

Dus ik vermoed niet dat als bijv. @Loes toezegt om nog een jaar te blijven in plaats van Kleuterjuf worden (dat betaalt misschien wel veel meer!) er ineens fors op vooruit zal gaan…

‘An offer you cannot refuse’ 🤣 maar ja zij werkt (zoals iedereen bij de NS behalve de bobo's aan de top?) dus via een cao contract en dus bijbehorende salaristabel?

Reputatie 4

waarom staken ze niet in het weekend?  Ze willen toch zo min mogelijk reizigers treffen.

Laten we dan vooral het volk wat wel wil werken gewoon naar hun werk gaan.  (of doe het tussen 20.00 en 6.00).

 

Ik ga ervanuit dat de rechter de staking verbied. Staken is een recht, maar het moet wel een terechte staking zijn. Ik blijf erbij dat conducteurs meer bankhangen dan echt werken, of koffie drinken en swipen moet tot hun taken behoren.

 

Iedereen heeft last vd stijgende prijzen, we zullen het er,mee moeten doen…. allemaal… dus ook het conducteurtje….

Dat extra loon kan ik nog wel begrijpen. Met 20% loonstijging zit je rond de verwachte inflatie voor de komende 2,5 jaar. En natuurlijk is die 20% onderhandelingstactiek. Goede kans dat je uiteindelijk op 12% uitkomt. Maar als de vakbonden 12% hadden geroepen, wordt het er uiteindelijk misschien 10%.

Tegenover de tegemoetkoming aan de looneis zou ik dan graag zien dat de vakbonden hun verzet tegen de eenmansbediening laten varen. Uiteindelijk is dat een tussenoplossing, tot de trein straks automatisch rijdt en de machinist de conducteur kan worden. Helemaal geen personeel aan boord is natuurlijk levensgevaarlijk in geval van een incident, dus dan komt de conducteur weer terug.

Juist nu er een groot tekort is aan personeel, is personeelsbesparing nodig.

100 euro netto per maand erbij? Welja, maar dat dekt hooguit (of niet eens) de torenhoge energie/brandstofkosten voor een zuinig gezinnetje met jou als kostwinner?

Nogmaals dit zijn allemaal extra eisen die nog bovenop de prijscompensatie komen.

In principe (en dat is ervanuitgaande dat we het hier over de NS regio-indeling hebben:

 

  • 24 augustus: regio Noord NL (Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Lelystad)
  • 26 augustus: regio West NL (Rotterdam, Den Haag, Dordrecht)
  • 29 augustus: regio Noord West NL (Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Den Helder)
  • 30 augustus: regio Midden NL (Utrecht, Amersfoort, Hoofddorp/Schiphol, Gouda)
  • 31 augustus: regio Oost (Arnhem, Nijmegen, Zutphen, Hengelo, Enschede)
  • 31 augustus regio Zuid NL (Den Bosch, Eindhoven, Breda, Roosendaal, Vlissingen, Venlo, Maastricht, Heerlen)

En, uiteraard onder voorbehoud, mag je er m.i. dus vanuitgaan dat er van/naar/via deze plaatsen geen treinverkeer zal zijn op de genoemde data. Een trein die op 24 augustus van Rotterdam naar Groningen rijdt zal dus rijden tot de laatste personeels-overstandplaats voor de eindbestemming waar niet gestaakt wordt (dus in dit geval Amersfoort). 

Mocht het zo zijn dat betreffende trein van Rotterdam naar Groningen normaal door personeelsleden met standplaats Groningen wordt gereden, dan wordt er mogelijk vervanging gezocht en indien die er niet is, wordt de trein alsnog de gehele route opgeheven.

26 augustus reis ik vanuit Steenwijk naar Rotterdam, meestal pak ik de trein naar Den Haag, met een overstap op Zwolle voor de Intercity Rotterdam Centraal. Als ik het goed begrijp, houdt het dan in dat deze intercity tot Gouda zou rijden, of zou de hele trein niet rijden, gezien de trein tot in regio West rijdt? 

Bij voorbaat dank

 

En je moet het over een bredere periode eens bekijken, de afgelopen jaren is het NS personeel er karig afgekomen t.o.v. de gemiddelde CAO's, is er ingeleverd op de opbouw van het pensioen in de corona jaren en dat willen de medewerkers nu weer op het standaard landelijk geldende niveau hebben wat logisch is.

Karig? Kom op zeg, de CAO is nu al zeer luxe vergeleken met het bedrijfsleven. Wat verwacht je, twee keer modaal voor functies op MBO-niveau en dan ook nog bij een bedrijf dat zware verliezen maakt?

 

En WSM, misschien even alles goed verwoorden, computerstoringen zijn er bij Prorail en dat is de rijkswaterstaat van het spoor, valt niet onder de NS maar gewoon onder het ministerie.  

De megastoring van 3 april was toch echt bij NS.

 

En als de NS, wat ook verwacht wordt, een andere dienstregeling maakt om de gevolgen voor reizigers te verzachten zal er harder gestaakt gaan worden. 

Hoe harder er gestaakt wordt hoe groter de druk in de media op vakbond en personeel wordt om hun absurde eisen maar snel te vergeten. Als je 20% eist terwijl de gemiddelde bejaarde dit jaar 1-2% krijgt maak je je niet populair maar word je zakkenvuller genoemd.

Misschien moet NS gezien de absurde eisen maar eens gebruik gaan maken van het uitsluitingsartikel in de stakingswet: het voltallige personeel onbetaald naar huis sturen voor de duur dat er gestaakt wordt. Kijken hoe lang personeel en vakbonden dat vol houden.

Badge +3

26 augustus reis ik vanuit Steenwijk naar Rotterdam, meestal pak ik de trein naar Den Haag, met een overstap op Zwolle voor de Intercity Rotterdam Centraal. Als ik het goed begrijp, houdt het dan in dat deze intercity tot Gouda zou rijden, of zou de hele trein niet rijden, gezien de trein tot in regio West rijdt?

Dat zal de tijd moeten uitwijzen, maar ik begreep dat treinen rijden tot aan een (over)standplaats met werkend personeel. Dan zou je tot Utrecht kunnen?

Zie ook https://www.nederlandsenieuws.com/personeel-ns-gaat-staken-mogelijk-zelfs-twee-dagen-helemaal-geen-treinen-in-groene-hart/

De regio West (onder andere de gebieden rond Gouda en Alphen/Leiden) zijn volgende week vrijdag 26 augustus aan de beurt.

Mocht een trein Groningen - Rotterdam met personeel uit Rotterdam gepland zijn, dan zal er vervanging gezocht moeten worden (personeel uit Groningen of Utrecht) en anders valt hij in zijn geheel uit.

Hou dus vooral rekening met minder treinen vanuit het noorden naar Den Haag/Rotterdam.

@dorae_mon Denk je werkelijk dat mensen zouden staken als er betere alternatieven waren? Staken kost vooral geld voor de stakers. Ze krijgen weliswaar een uitkering uit de stakingskas van de vakbond maar dat is minder dan het loon dat ze zouden ontvangen bij normale dienstuitvoering. Dit aspect van staken worden zelden onder de aandacht gebracht.

Een staking heeft bijna altijd effect en levert veel publiciteit op waar de top van NS bepaald niet op zit te wachten.

Zolang er niet meer context gegeven wordt over die 20% looneis …
In mijn optiek is dit juist publiciteit waar je als NS-medewerker niet op zit te wachten.

Zonder context klinkt dit als graaien in een tijd waarin juist ervoor gewaarschuwd door de DNB om niet te ver te gaan met koopkrachtreparaties.

Extra medewerkers aan willen trekken door een hoger loon gaat ook lastig worden. Die medewerkers moeten ergens vandaan komen en geeft een hoog risico op waterbedeffect waarbij een andere branche problemen krijgt.

Situatie is ruk. Ben daarom wel benieuwd hoe de vakbonden een dergelijke hoge looneis ethisch gezien willen verkopen.

Reputatie 2

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Los van die stakingen is het OV een onbetrouwbaar transportmiddel.
Bruikbaar voor scholieren , ambtenaren en gepensioneerden .
Niet voor mensen die op tijd ergens moeten zijn voor hun ,werk en andere verplichtingen.
En dan hebben we het nog niet over comfortabel , relaxed reizen 
In noord nederland heb je op het ogenblik tussen Zwolle en Groningen te maken met overvolle treinen .
Omdat er heel veel met drie en vier bakken gereden wordt
das niet plezierig .
De huidige onbetrouwbaarheid van het OV dwingt degene die wil weten waar ie aan toe is en comfortabel wil reizen naar het gebruik van de auto

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat we gewoon even rustig moeten afwachten. Speculeren over de eventuele acties heeft weinig zin. Misschien wordt er dit weekend nog wel onderhandeld.

Reputatie 7
Badge +1

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Los van die stakingen is het OV een onbetrouwbaar transportmiddel.
Bruikbaar voor scholieren , ambtenaren en gepensioneerden .
Niet voor mensen die op tijd ergens moeten zijn voor hun ,werk en andere verplichtingen.
En dan hebben we het nog niet over comfortabel , relaxed reizen 
In noord nederland heb je op het ogenblik tussen Zwolle en Groningen te maken met overvolle treinen .
Omdat er heel veel met drie en vier bakken gereden wordt
das niet plezierig .
De huidige onbetrouwbaarheid van het OV dwingt degene die wil weten waar ie aan toe is en comfortabel wil reizen naar het gebruik van de auto

Die ambtenaren grap heeft inmiddels wel een erg lange baard en is gewoon niet waar en nee ik ben zelf geen ambtenaar. Daarnaast worden de gepensioneerden de laatste tijd ook niet echt ontzien door allerlei werkzaamheden waarbij lange trajecten gelopen moet worden en trappen geklommen moeten worden. Nu weet ik best dat niet alle gepensioneerden slecht ter been zijn, maar een gedeelte wel. 

VVMC heeft inderdaad reeds een mail uitgestuurd naar haar leden dat de FNV gelekt zou hebben.

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

En weet iemand of Ns dan bussen inzet....

Reageer