estafettestaking, waar en wanneer? | NS Community
beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24567 Bekeken

Reputatie 6

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

icon

Beste antwoord door West 17 August 2022, 15:04

Bekijk origineel

85 reacties

Volgens mij viel het vandaag nog wel mee, zijn er dit weekend nog gesprekken of gaan we eerst deze vijf dagen afwachten en dan misschien nog eens praten? 

Zolang er een eis van 20% op tafel ligt heeft praten vrees ik weinig zin. Dat geld is er gewoon niet.

Reputatie 7
Badge +3

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”

Hoe hypocriet kun je zijn.

Dat is inderdaad een minder gelukkige uitspraak. 

Waar NS-ers veel duidelijker over moeten zijn is dat de werkdruk de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Er werken nu 13% minder mensen voor NS dan 5 jaar geleden terwijl er evenveel treinkilometers geproduceerd worden. 
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/aantal-ns-medewerkers-krimpt-al-vijf-jaar-maar-het-aantal-kilometers-niet~b07ff01f/
Dan zijn er ook nog een keer 1100 openstaande vacatures. 

Geen wonder dat het personeel wel een beetje klaar is met NS.

@iMark

Productiviteitsverhoging heb je bij alle bedrijven en is hard nodig om de in Nederland nog steeds flink sneller dan de inflatie stijgende loonkosten te kunnen blijven betalen. Denk bijv. aan steeds luxere verlofregelingen, een vervroegde uittredings regeling en de explosief gestegen pensioenpremies. Dat moet allemaal wel betaald worden ook al ziet de werknemer dat niet iedere maand op zijn bankrekening 

Die 1100 vacatures zitten trouwens voor een flink deel ook bij ondersteunende diensten zoals bij technici in werkplaatsen en bij de IT. En die staken nooit, het is altijd en eeuwig hommeles bij het rijdend personeel.

Verder ontbreekt het aan creativiteit. Iedereen weet dat de huidige manier van inzet van conducteurs totaal inefficiënt is. Heel veel mensen met minimale toegevoegde waarde om het maar netjes te zeggen. Maar iets willen veranderen ho maar.

Reputatie 7
Badge +3

Ook de ondersteunende diensten vallen onder de CAO. Werknemers van NS geven terecht aan dat NS een aantrekkelijke CAO moet hebben om nieuwe medewerkers te werven. 

Er wordt al veel geklaagd over defecte treinen en haperende ICT. Dat gaat echt niet opgelost worden als NS geen aantrekkelijke werkgever is.

Hoort Gouda bij regio West? Met andere woorden vertrekken er vrijdag treinen vanuit Gouda naar Utrecht?

Reputatie 6

Wanneer is de planner bijgewerkt voor morgen? 

Volgens mij viel het vandaag nog wel mee, zijn er dit weekend nog gesprekken of gaan we eerst deze vijf dagen afwachten en dan misschien nog eens praten? 

Zolang er een eis van 20% op tafel ligt heeft praten vrees ik weinig zin. Dat geld is er gewoon niet.

Dat is wat de NS roept, niet wat de bonden eisen dat is een ander percentage met een eenmalige uitkering. De NS houdt er net als zovaak een eigen rekensommetje op na.

Ga nu eerst eens kijken wat de verschillende bonden eisen en maak je eigen rekensommetje. En dan meot je de eerdere toezegging van de NS om de pensioenpremies te herstellen even buiten beschouwing laten want dat is een toezegging die bij de vorige CAO is gemaakt omdat daar toen een stap in terug is gezet vanwege corona.

 

En nu begin je in een andere post weer over de conducteurs maar dat is gewoon een verplichting uit de concessie dat die op de trein aanwezig zijn. Dus opgelegd door het ministerie.

Rijdend staakt inderdaad eerder dan de rest omdat daar de meeste druk vanuit gaat, mochten de monteurs gaan staken dan merk je dat direct terug in het aantal inzetbare treinen want als een trein zijn keuring niet tijdig heeft gehad kan deze niet rijden. 

Overigens vind ik de opmerking over rijdend maakt altijd hommeles en de andere afdelingen niet wel een erg trieste opmerking, andere afdelingen staakten namelijk ook mee toen het over het pensioen ging 3 jaar geleden alleen heb je dat niet gemerkt en merk je stakingen bij rijdend meteen.

Er wordt gewoon opgekomen voor hun salaris en omstandigheden waaronder gewerkt moet worden maar ik begrijp dat jij liever minder rijdend personeel ziet en een flink uitgedunde dienstregeling met volle treinen doordat er weinig personeel overblijft als het zo doorgaat bij de NS.

 

Hoort Gouda bij regio West? Met andere woorden vertrekken er vrijdag treinen vanuit Gouda naar Utrecht?

Gouda is niet echt een standplaats van de NS maar van R-net treinen die daar rijden die uiteindelijk weer onder de NS vallen. In hoeverre er treinen gaan rijden op deze trajecten is even afwachten tot de NS de reisplanner geactualiseerd heeft.

Badge +3

Gouda is niet echt een standplaats van de NS maar van R-net treinen die daar rijden die uiteindelijk weer onder de NS vallen. In hoeverre er treinen gaan rijden op deze trajecten is even afwachten tot de NS de reisplanner geactualiseerd heeft.

Uit een ander topic en https://nieuws.ns.nl/staking-heeft-vrijdag-grote-gevolgen-op-het-spoor/ begrijp ik dat er gereden wordt van/naar Gouda en ook Alphen a/d Rijn. De intercity’s van/naar Gouda (die normaal naar Rotterdam/Den Haag rijden) stoppen daarbij extra in Woerden.

Reputatie 6
Badge +1

Gouda is niet echt een standplaats van de NS maar van R-net treinen die daar rijden die uiteindelijk weer onder de NS vallen. In hoeverre er treinen gaan rijden op deze trajecten is even afwachten tot de NS de reisplanner geactualiseerd heeft.

Uit een ander topic en https://nieuws.ns.nl/staking-heeft-vrijdag-grote-gevolgen-op-het-spoor/ begrijp ik dat er gereden wordt van/naar Gouda en ook Alphen a/d Rijn. De intercity’s van/naar Gouda (die normaal naar Rotterdam/Den Haag rijden) stoppen daarbij extra in Woerden.

Daar zou ik niet te erg op rekenen. De Intercity's keren allemaal in Utrecht. Tussen Gouda en Utrecht rijden twee Sprinters per uur. Ook kun je nog vanaf Breukelen naar Gouda.

Reageer