Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Of gewoon achteraf de werkelijke vertrektijd vermelden in de planner. Treinen vertrekken statistisch gezien nooit te vroeg. 🤗
Of u het nou wil of niet, u krijgt nog meer van mij te zien. Had ik u beloofd!

Velp en Rheden maar even wegdenken, ik kan het gedrag niet verklaren. Het is sowieso een testversie natuurlijk verder, maar volgens mij begrijpt u dat wel.

https://hastebin.com/waciwupixu.cs
Reputatie 7
Badge +3
Toevallig meldde ProRail vandaag dat het eerste half jaar een record aantal treinen op tijd reed. Maar daarbij is denk ik alleen gekeken naar vertraagde treinen, geen woord over te vroege treinen.

Het eerste half jaar van 2018 reed 92,1 procent van de treinen op tijd. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland met zo'n hoge punctualiteit. Als je kijkt naar een maximale vertraging van 5 minuten komt zelfs 96% van de treinen op tijd aan op de plaats van bestemming.

https://www.prorail.nl/nieuws/record-aantal-treinen-rijdt-op-tijd
De marge in die status 5 melding is al groot genoeg om geen 'false positives' te krijgen als het om enkele seconden gaat...
Dan is dit natuurlijk gewoon onderdeel van je business intelligence en gebruik je andere, directere bronnen die hier meer voor geschikt zijn. Maar op deze manier kan ik me dom houden en verdedigen dat het om openbare data gaat.
Badge +3
Dan is dit natuurlijk gewoon onderdeel van je business intelligence en gebruik je andere, directere bronnen die hier meer voor geschikt zijn. Maar op deze manier kan ik me dom houden en verdedigen dat het om openbare data gaat.
Doe je goed. Je bevindingen kunnen immers nooit tegengesproken worden omdat de meldingen sowieso al vertraagd binnenkomen...

Volgens de GPS op mijn telefoon reed ik een paar weken geleden wél ineens helemaal aan de andere kant van Eindhoven. Waze snapte er niets meer van in ieder geval, maar ik weet de weg dat scheelt ;)

Ik zou bij Airport zitten ongeveer, terwijl ik langs de IKEA reed...
Toevallig meldde ProRail vandaag dat het eerste half jaar een record aantal treinen op tijd reed. Maar daarbij is denk ik alleen gekeken naar vertraagde treinen, geen woord over te vroege treinen.


Het eerste half jaar van 2018 reed 92,1 procent van de treinen op tijd. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland met zo'n hoge punctualiteit. Als je kijkt naar een maximale vertraging van 5 minuten komt zelfs 96% van de treinen op tijd aan op de plaats van bestemming.
https://www.prorail.nl/nieuws/record-aantal-treinen-rijdt-op-tijd

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/werkelijke-vertrektijden-weergeven-37021
Wat betreft al die vergelijkingen met de luchtvaart, daar staat het tegenwoordig vaak overduidelijk op je ticket aangegeven. Dit keer toevallig een andere maatschappij dan normaal dus moest ineens weer tickets printen, mooi voorbeeldje.

Fijne reis toegewenst, Henk
Goed punt

Reageer