beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Bericht verwijderd door Moderator; in strijd met de Huisregels.


Regels gelden altijd. Er zijn geen uitzonderingen.

Dat gedachtegoed hebben we in Nederland 75 jaar geleden definitief afgeschaft. Nul begrip, of respect, voor de mensen die dit goedkeuren. Maar nou ben ik natuurlijk weer onbeschoft om dat ik niet in angst leef en gewoon normaal denk over de situatie.

 

Amen… Niet om die HC aan de schandpaal te nagelen of zo

Nee natuurlijk niet @Robert B of wel soms ? Daarom herplaats je deze foto hier toch ook weer, ondanks dat NS er (terecht overigens) al een melding van gemaakt heeft. Dan kunnen @wsm en @MJL daar ook hun zegje nog even over doen.

Ik vind het opvallend dat er bij de mexicaanse griep van 10 jaar geleden amper maatregelen waren en nu met corona wel.

Nog al een verschil, bij de Mexicaanse griep "slechts" 28 doden in Nederland, bij Corona nu al 6000 in Nederland  @Melvinhage 

Reputatie 5

Volgens mij is het zelfs verboden om zo maar foto's te maken van iemand zonder toestemming.

Reputatie 7

 

Als uit het bron en contactonderzoek zou blijken dat verpreiding op grote schaal in het OV plaatsvind was dat wel bekend gemaakt. 

 

Weet weinig van het bron en contactonderzoek. Vraag mij wel af of het op dit moment uberhaupt mogelijk is om een besmetting te herleiden tot het OV. Zou denken van niet.

Badge +3

Nog een andere insteek van NS webcare:

In onze treinen gaat de aangezogen buitenlucht door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken.

Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het als een tornado door het hele rijtuig geblazen wordt. Daarnaast blijven mondkapjes nog wel verplicht, ook in een lege coupe inderdaad. ^SU

Mijn verwondering blijft waarom iemand in een verder lege coupé een kapje op zou moeten terwijl (groepjes) mensen in een andere coupé er niet eens op aangesproken worden?

Of waren die aan het picknicken met gevulde koeken en af en toe een slokje water?

Een foto maken van iemand mag, maar publiceren zoals @Robert B dit doet alhier is in verband met het portretrecht niet toegestaan. De persoon op de foto kan dus juridische stappen tegen de plaatser nemen, en als je je even inleest in de materie, kan dat nog duur uitpakken.

Overigens geldt dit niet alleen voor foto's maar ook voor teksten welke je herplaatst.

Wat ik vreemd vind is dat ns personeel wel een spatscherm voor hun gezicht mogen en de passagiers niet. Werk zelf in het ov spatscherm mag bij ons wel

Reputatie 6

De regels zijn dat iederen in de trein te allen tijde een mondkapje draagt. Lege coupé of niet. Enige tijd geleden zag ik zelfs dat iemand in een lege zeszits coupé zonder mondkapje hierop werd aangesproken door de hc. 

Dat de coronaregels niet voor de staat en haar marionetten (zoals de staatsspoorwegen) gelden is wel langer duidelijk. De hypocrisie ten top. 

Prima dat deze foto gemaakt is, de betreffende conducteur houdt zich niet aan de coronaregels en begaat dus een overtreding.


Het is dan ook een idiote regel. Je mag wel op het perron met een paar honderd mensen op elkaar gepakt staan zonder mondkapje, soms 10 minuten of langer, voordat de trein arriveert, maar 10 minuten in de trein zitten zonder mondkapje zou dan opeens “het virus” verspreiden?

Reputatie 6

Er is een hoofdconducteur heb je dan ook een gewone conducteur?

Nee, een aantal jaar gelden hebben alle conducteurs de benaming hoofdconducteur (HC) gekregen. Wel is het zo dat 1 van de HC's (bij meerdere HC's op 1 trein) de chef van de trein is en de rest 'gewone' HC's zijn. 


De devaluatie van functiebenamingen. Tegenwoordig heet ook iedereen in het bedrijfsleven “manager". Ook al is het enige dat ze managen hun eigen nietmachine.

 

Waarom hebben niet alle conducteurs dan gewoon de benaming conducteur gekregen en is HC afgeschaft, omdat die functie de facto niet meer bestaat tegenwoordig?

Reputatie 7
Badge

@Ed mokum

Okee, u werkt bij een OV-bedrijf? En daar mogen reizigers wel een spatscherm ipv mondkapje op?

Reputatie 5

Zou je besmet kunnen raken als iemand met corona op jouw plek heeft gezeten?

Ik vind het opvallend dat er bij de mexicaanse griep van 10 jaar geleden amper maatregelen waren en nu met corona wel.

Nog al een verschil, bij de Mexicaanse griep "slechts" 28 doden in Nederland, bij Corona nu al 6000 in Nederland  @Melvinhage 

De influenza van 2018-2019 had bijna 12.000 doden. Was er toen ook paniek? zaten de IC’s toen ook overvol?

Heb je trouwens ook even gekeken naar de leeftijds opbouw van de sterfgevallen? Zijn al deze mensen puur en alleen aan covid overleden, of hadden ze ook nog onderliggende aandoeningen?

Is covid-19 de enige oorzaake dat mensen met luchtweg problemen op de IC terecht komen, of kan dat ook b.v. met Influenza gebeuren?

Waarom moeten we alleen voor covid-19 ineens mondkapjes dragen en afstand bewaren, en niet voor andere besmettelijke ziekten (b.v. Influenza)?

Hoeveel mensen gaan er ieder jaar trouwens dood aan hart en vaatziekten, kanker en verkeerd medicijngebruik? worden daar ook maatregelen voor getroffen?

Kijk eens op de weekoverzichten van het RIVM. Komt sars-cov-2 momenteel nog voor in Nederland? Hoe vol zitten de IC’s momenteel? Hoeveel mensen overlijden er momenteel aan covid-19?

Hoelang kennen we corona virussen al? Kan je er een aantal opnoemen? Wanneer tijdens het griep seizoen hebben we te maken met de corona varianten?

Denk je dat een gezonde levensstijl, voldoende beweging en buitenlucht kan bijdragen aan een betere weerstand tegen allerlei ziektes, en dus ook Covid-19?

Reputatie 5

In Belgie moet je ook op het station een mondkapne dragen. In Diksmuide wist ik dat niet en toen werd ik aangesproken in het plat Vlaams dat ik een kapje moest op zetten en toen zei hij dat hij het niet gezien heeft. Wel overdreven op een station waar de enige andere reiziger op het andere perron zat.

Nog een andere insteek van NS webcare:

In onze treinen gaat de aangezogen buitenlucht door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken.

Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het als een tornado door het hele rijtuig geblazen wordt. Daarnaast blijven mondkapjes nog wel verplicht, ook in een lege coupe inderdaad. ^SU

Mijn verwondering blijft waarom iemand in een verder lege coupé een kapje op zou moeten terwijl (groepjes) mensen in een andere coupé er niet eens op aangesproken worden?

Of waren die aan het picknicken met gevulde koeken en af en toe een slokje water?

Wat probeer je te bereiken hiermee @Robert B 

Probeer als "gewaardeerd Community lid" niet continue verwarring te zaaien en het beleid van het bedrijf waar je te gast bent op deze Community op de hak te nemen.

Reputatie 5

Zou je besmet kunnen raken als iemand met corona op jouw plek heeft gezeten?

Als je regelmatig je billen wast met zeep is er niets aan de hand.

Zou je besmet kunnen raken @Melvinhage als je op een forum een bericht aanklikt, geplaatst door iemand welke besmet is ?

Gaan we bijdehand doen?

Wie zegt dat die fotoi in de corona tijd is gemaakt??

Reputatie 7
Badge +3

Hoezo vreemd? Door een stationshal lopen waar gerookt wordt, is slecht voor je gezondheid. In een verder lege coupé zitten zonder mondkapje is nergens slecht voor. Regels zijn er met een doel, als dat doel ook behaald wordt zonder de regel te handhaven is dat toch prima?


Dat is de vraag of zonder mondkapje in een verder lege coupé nergens slecht voor is. De onderzoekers zeggen in er nog niet uit hoelang het virus in de lucht blijft hangen. Daar zit jij zonder Coronaklachten maar wel besmet zonder mondkapje alleen in een coupé en komt er iemand de coupé in. Wel met mondkapje, maar toch….

Neem je verantwoordelijkheid, draag gewoon het mondkapje, het is nu eenmaal verplicht. Als iedereen het draagt, kunnen ook de mensen uit de risicogroepen weer reizen.

 

Reputatie 5

Denk dat ik de tijd en zin heb om al die vragen te  onderzoeken en te beantwoorden?

Wie zegt dat die fotoi in de corona tijd is gemaakt??

Ja, want die groene sticker op het raam zat er al voor corona? Je ogen kunnen wel een check gebruiken. :nerd:

Reputatie 5

Het RIVM zegt dat het niet bewezen is dat mondkapjes werken tegen corona. Waarom zou je dan die verplichten in de trein?

Reputatie 7
Badge +3

Op zich een nobel streven, maar je ontkomt gewoon niet aan de “willekeur", die je ook zou kunnen omschrijven als “professioneel inzicht” van de betreffende handhaver. Dat is bij alles zo, van te drukke winkelstraten/terrassen, via mensen die hun hand niet uitsteken bij het afslaan tot knuffelende mensen bij een demo. Op papier moeten de regels gewoon kloppen. Daarom kan webcare ook nooit zeggen dat het in een lege coupé niet hoeft, dat schept een precedent. Het is aan de handhaver te bepalen of de situatie ernstig genoeg is voor een waarschuwing, boete, uitzetting of lekker-laten-zitten. Daar zijn ze (als het goed is) voor opgeleid :slight_smile:
De vergelijking met stoplichten vind ik altijd wel mooi, het is niet voor niks dat veel stoplichten 's nachts uitgeschakeld zijn, omdat het zo rustig is en handhaving niet nodig is.

 

Het is dan ook een idiote regel. Je mag wel op het perron met een paar honderd mensen op elkaar gepakt staan zonder mondkapje

Nee @PeterJKH dat mag ook niet. De regel is 1,5 meter afstand houden. Wie dat na maanden nog niet weet.....! Het dringende advies is drukke plekken te vermijden. Kom je toch in een drukke situatie, draag een mondneuskapje.

Denk dat ik de tijd en zin heb om al die vragen te  onderzoeken en te beantwoorden?

Snap ik, maar kijk jij toevallig iedere avond het journaal?

Stel dat je die 20 minuten gebruikt om zelf wat dingen op te zoeken i.p.v. het voorgeschreven verhaal aan te horen.

Een RIVM weekoverzicht bekijken kan prima in die tijd, en beantwoord al een stuk of 3 vragen in een keer.

Geen tijd verspilt, en het levert ongetwijveld weer nieuwe inzichten op…

Het gaat uiteindelijk om onze vrijheid. Ik vermoed namelijk dat je nog veel minder zin hebt in het alternatief, mocht je erachter komen wat dat voor jou en mij gaat inhouden...

Reputatie 6

Vrijheid is iets heel anders dan wel of niet een mondkapje dragen vanwege een snel overdraagbaar virus welke al vele mensenlevens heeft gekost en veel bedrijven in de problemen brengt als er nog een keer een lockdown moet komen omdat mensen niet kunnen leven met een paar simpele basisregels.

Er zijn al zoveel basisregels waarmee we hebben leren leven, zoals gekleed over straat, handen wassen na WC bezoek en voor het eten, tandenpoetsen, ….  Althans ik ga er vanuit dat je dat soort regels ook in acht neemt.

En virussen zijn van alle tijd echter proberen we nu dat er teveel mensen tegelijk ziek worden en de economie nog verder in de problemen komt.  Vergelijkingen maken met landen war de bevolkingsdichtheid compleet anders is dan in NL heeft geen enkele zin. Hoe kleiner de bevolkingsdichtheid hoe minder risico op besmetting, dat zie je zelfs al op de kaart van de besmettingen in Nederland.

Snel overdraagbaar klopt.

Vele mensenlevens klopt ook, elk mensenleven is er 1 te veel, maar zie het wel in het juiste perpectief. Aan de normale griep gaan ook heel veel mensen dood.

Denk dat ik de tijd en zin heb om al die vragen te  onderzoeken en te beantwoorden?

Snap ik, maar kijk jij toevallig iedere avond het journaal?

Stel dat je die 20 minuten gebruikt om zelf wat dingen op te zoeken i.p.v. het voorgeschreven verhaal aan te horen.

Een RIVM weekoverzicht bekijken kan prima in die tijd, en beantwoord al een stuk of 3 vragen in een keer.

Geen tijd verspilt, en het levert ongetwijveld weer nieuwe inzichten op…

De “Wekelijkse update epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland” geeft inderdaad goed inzicht in hoeveel mensen positief getest zijn op het SARS-CoV-2 virus, net als de dagelijke open data COVID-19 aantallen per gemeente waaruit duidelijk blijkt dat op een enkele dag na er al weken meer dan 500 a 600 nieuwe besemttingen per dag worden geconstateerd, wat een groot verschil met de eerste helft van juli is toen er bijna iedere dag minder dan 100 bij kwamen. Maar blijkbaar vind u dat niet verontrustend.

Of kijkt u soms alleen naar de virologische dagstaten of gegevens van de Nivel peilstations waar inderdaad geen Corona virus is aangetroffen? De eerder genoemde wekelijkse update COVID-19 betreft gegevens van de GGD die niet wordt weergegeven in de RIVM virologische dagstaten of Nivel peilstatons data waardoor deze 2 bronnen dus duidelijk niet gebruikt kunnen worden om de situatie rond COVID-19 te beoordelen. Dat kan alleen op basis van de GGD aantallen.

 

Hoi Momo,

Ik vraag mij af wat 500-600 “besmettingen” per dag eigenlijk betekent.

Is iemand dan:

  1. Positief getest d.m.v. een PCR test, en merkt daar verder niets van.
  2. Ziek, zodat die thuis in bed ligt en dus 2 weken in zelf quarantaine moet
  3. Patient, zodat deze persoon moet worden opgenomen in een ziekenhuis
  4. Kritiek, zodat deze persoon op de IC ligt
  5. Overleden

Ik krijg de indruk dat er al heel snel over gevallen, of zelfs patienten worden gesproken, terwijl mij helemaal niet duidelijk is hoeveel mensen er als patient zijn opgenomen, en hoe vol de IC’s liggen. Hoeveel mensen zijn er de afgelopen 2 maanden eigenlijk overleden aan Covid?

Het lijkt er mij op dat men iedere positieve PCR uitslag telt als iemand die ernstig ziek is. Dat lijkt mij niet correct.

Ik heb dezelfde vraag. Er wordt steeds met zeer ernstige gezichten over “besmettingen” gesproken, alsof al die mensen zwaar ziek thuis liggen of in het ziekenhuis. Maar dat is onzin. Mensen die positief bevonden worden, zijn veelal hooguit drager van het virus, maar niet ziek. Net zo goed als dat ik een jaar geleden drager kon zijn van een influenzavirus, maar zelf niet ziek.

 

Beter is dus te spreken over daadwerkelijke aantallen mensen die acute zorg nodig hebben ten gevolge van Covid.

Reageer