beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Het grotere probleem is dat er kennelijk fascistisch (….) in dit land rondloopt wat dit oprecht verdedigt. Na al die jaren, fascisme in Nederland…..

 

Fascistisch (….), nou nou, kan het een graadje lager? Een dergelijke typering is buiten iedere orde, en getuigt niet van historisch besef. Er zijn wel ergere uitingen van Fascisme dan ‘het moeten dragen van een mondkapje’.

 

Als er één begrip is, dat niet aan woordinflatie onderhevig behoort te zijn, dan is dat Fascisme.

 

Zie mijn opmerkingen verderop.

 

Ik vind toch dat het beleid toch wel steeds meer dictatoriale trekjes gaat vertonen: maatregelen doorvoeren die geen enkele besmetting tegenhouden (bv mondkapjes buiten op straat) alleen maar om ‘gedragsverandering’ te veroorzaken, mensen van het ene op het andere moment huisarrest willen geven omdat ze toevallig in een 'risicogebied’ geweest zijn, rechten ontnemen van mensen die zich niet verplicht willen laten testen. Dan heb ik het nog niet eens over de 1,5m-gestapo die op elke straathoek op kan doemen. Wat mij betreft rechtvaardigt het doel hier absoluut niet de middelen.

Volledig mee eens. Natuurlijk zullen de mensen die dit willen er alles aan doen om het te laten lijken alsof het niet zo is. Niet meer geloven dus.

@Deventer het lijkt erop dat MJL (inclusief dat bericht) van de community verwijderd is

Reputatie 5

Er is een hoofdconducteur heb je dan ook een gewone conducteur?

Ja, want verplichten werkt duidelijk wel altijd....

Bericht verwijderd door Moderator; in strijd met de Huisregels.

Badge +3

Zojuist wat aparte reacties van webcare op het volgende:

Nu leg je het probleem bij de reiziger. Jullie zijn verantwoordelijk @NS_online . Gister trein oss - nijmegen ook. Groepje jongeren zonder , conducteur deed net of zijn neus bloedde.

Dus NS zegt: 

Het dragen van een mondkapje is en blijft de verantwoordelijkheid van de reiziger. Je kunt jouw medereizigers er zelf op aanspreken. Ook kun je je melden bij mijn collega's in de trein. Houd er rekening mee dat onze collega's gewend zijn om eerst te informeren. Dat zal nu niet anders zijn. Het is overigens ook mogelijk dat de boete van € 95 wordt uitgeschreven. Op bit.ly/3dUIEPO lees je daar mee over. Probeer in een dergelijke situatie eventueel ergens anders te gaan zitten zodat je voldoende afstand kunt bewaren. ^AR

Paar minuten later vraagt iemand:

@NS_online moet ik mijn mondkapje op als ik de enige passagier in de coupé ben?

Met als antwoord van dezelfde webcare medewerker:

Ja, ook dan moet je het mondkapje op. In de trein is het mondkapje verplicht. ^AR

Dat is toch meten met twee maten? Eerst zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de reiziger is, en dat het allemaal best is als je voldoende afstand kunt houden (als er dus verder niet gehandhaafd wordt zoals in het eerste geval).

En 4 minuten later zeggen “ook als je alleen zit moet je een mondkapje op hebben, want je zit in een trein en daar is het verplicht!”? :thinking:

Badge +3

Bericht verwijderd door Moderator; in strijd met de Huisregels.

Webcare heeft n.a.v. de foto (niet door mij gemaakt) al een melding gedaan. Eigenlijk wel benieuwd wat de HC zou zeggen als je hem erop aan zou spreken.

Niks. Laat die man met rust, je ziet toch dat hij alleen zit.

Vrijheid is meer waard dan alleen geld.

Reputatie 7
Badge +1

Er is een hoofdconducteur heb je dan ook een gewone conducteur?

Nee, een aantal jaar gelden hebben alle conducteurs de benaming hoofdconducteur (HC) gekregen. Wel is het zo dat 1 van de HC's (bij meerdere HC's op 1 trein) de chef van de trein is en de rest 'gewone' HC's zijn. 

Reputatie 7
Badge


Gewoon even uit belangstelling: zit je dan héél de dag thuis? Want zodra je buiten je voordeur komt, word je geconfronteerd met mensen. Mensen zonder mondkapjes. In de winkel, in de apotheek, op straat, en op alle andere plaatsen waar je eventueel komt.

Ik ben ook iemand die het OV vermijdt zolang er een mondkapjesplicht bestaat. En ik ga eigenlijk alleen de deur uit voor noodzakelijke dingen. En groepen mensen vermijd ik ook. 

Reputatie 7
Badge +3

Het handhaven van de regels lijkt me juist in deze tijden van het grootste belang. Maar het valt voor NS niet mee om van de nadruk op het gastheerschap/gastvrouwschap opeens de koers te verleggen naar handhaving.

Toch is strikte handhaving van het mondkapJesgebod de enige manier om twijfelaars weer terug de trein in te krijgen. Ik zie ook wel dat het vooral een symbolische exercitie is. Maar symboliek kan van grote waarde zijn in tijden van een pandemie.

Reputatie 5

Het is gewoon ontmoedigings beleid van de overheid. Zo lang de mondkapjes plicht er is zullen er juist minder mensen met het OV reizen. 

.

Reputatie 7

In combinatie met handhaven en fors beboeten zeker. 

Dat zal vast. Dan moet men dat eindelijk eens gaan doen zou ik zeggen. Het gebeurt nu niet (genoeg). Je kan er eindeloos over discussiëren maar ik heb al een flinke tijd geen conducteur langs zien komen. Maar wel dagelijks medepassagiers zonder kapje of mét kapje dat onder de neus hangt, op de kin zit zonder dat men iets eet. Het is een illusie om er vanuit te gaan dat iedereen zich aan de door de overheid opgelegde regel houdt.

Kom net uit de Sprinter van Dordrecht naar Breda. Zat een jongeman in de 1e klas zonder kapje. Ik heb hem erop gewezen. Hij had er geen zei hij, maar moest toch maar naar Breda (kort stukje) en was 1e klas gaan zitten omdat daar niemand zat. Hoe zorgzaam! Ik ben 2e klas gaan zitten hoewel ik 1e klas abonnement heb.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af of je de handhaving nog wel uitsluitend bij conducteur en V en S moet laten. Het toezicht op het naleven van de wetten is ook een staatszaak, en de overheid mag wat mij betreft zijn verantwoordelijkheid ook in de trein nemen, net als elders.

 

Conducteurs staan niet voor een moeilijke maar vaak zelfs onmogelijke taak. Een zekere mate van vermijdend gedrag is niet juist, maar goed verklaarbaar.

 

De conducteur houdt de trein prettig met controle en service. Het toezien op het dragen van mondkapjes is vooral een politietaak, dan wel V en S. 

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt 

 

 

 

Dat is een illusie, er is eigenlijk geen bewijs dat er mensen reëel gevaar lopen. Dat is juist het hele probleem hier, er zijn valse aannames gedaan die nu als absolute waarheid worden gezien. De kans op besmetting is geen hele procent, van wat ik begrepen heb zelfs geen promille. Oftewel, meer dan logisch dat men daar niet te veel in mee wil gaan.

Ik heb wel medelijden met mensen zoals @Deventer die zich blijkbaar volledig laten leiden door angst en paniek. Punt is alleen wel dat die mensen gevoelig zijn voor misbruik. Die zullen alles accepteren om zich maar veilig te voelen. Doodeng!

Reputatie 5

Die kapjes zullen misschien nooit meer weggaan.

Ik vrees er voor als je ziet hoe veel mensen als makke schapen de maatregelen kritiekloos accepteren en zelfs toejuichen. En denk maar niet dat als er eens een vaccin is het ineens niet meer hoeft. Dan zal wel weer blijken dat het vaccin toch niet helemaal 100% beschermt en verzoekt de regering ons ‘voor alle zekerheid’ toch nog maar aan alle regels te blijven houden.

Reputatie 7
Badge +4

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt 

 

 

 

Dat is een illusie, er is eigenlijk geen bewijs dat er mensen reëel gevaar lopen. Dat is juist het hele probleem hier, er zijn valse aannames gedaan die nu als absolute waarheid worden gezien. De kans op besmetting is geen hele procent, van wat ik begrepen heb zelfs geen promille. Oftewel, meer dan logisch dat men daar niet te veel in mee wil gaan.

Het doet niet terzake of u dat vindt. Bij een boete zoals in Duitsland denken de mensen wel wat sneller. Ik ben het er ook wel eens niet mee eens dat bepaalde mensen een sociale uitkering krijgen, en neem die vrijheid dat te vinden, maar als ze er recht op hebben is dat einde oefening en leg ik me daar bij neer. Die vrijheid heb ik, maar de  wet beschermt de uitkeringsgerechtigde en dat is maar goed ook.

 

Recht waar zwakke mensen de dupe van zijn is onrecht, imho.

Reputatie 7
Badge +3

Bericht verwijderd door Moderator; in strijd met de Huisregels.


Regels gelden altijd. Er zijn geen uitzonderingen.

En ja, stiekem foto's maken is niet netjes.

Wie zegt dat die fotoi in de corona tijd is gemaakt??

Ja, want die groene sticker op het raam zat er al voor corona? Je ogen kunnen wel een check gebruiken. :nerd:

@masd   Mondkapjes waren in het begin dat de stickers geplakt zijn niet verplicht

Reputatie 7

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt 

 

 

 

Dat is een illusie, er is eigenlijk geen bewijs dat er mensen reëel gevaar lopen. Dat is juist het hele probleem hier, er zijn valse aannames gedaan die nu als absolute waarheid worden gezien. De kans op besmetting is geen hele procent, van wat ik begrepen heb zelfs geen promille. Oftewel, meer dan logisch dat men daar niet te veel in mee wil gaan.

 

Mogelijk op dit moment, maar de besmettingskans is geen vast gegeven. Deze kans wordt doorlopend door gedrag beinvloed.

Ben jij eigenlijk van mening dat de huidige vrijheidsbeperkende maatregelen moeten worden losgelaten ?

Reputatie 5

Waarom zou ik op een perron waar je makkelijk afstand kan houden een mondkapje dragen? Het is niet eens verplicht op perrons.

Reputatie 7

Heeft met discipline te maken. In Nederland hebben we die maatregelen niet nodig omdat we over het algemeen meer onze eigen verantwoordelijkheid nemen en gewoon meer afstand van elkaar houden. 

 

ON-ZIN !

Belgen hebben de reputatie om er een sport van te maken regels te ontduiken, maar ze volgen de regels met betrekking tot Corona en mondmaskers tot op de letter.

Sterker nog: veel Belgen gaan nog verder. De ongein ‘mondmasker overal’ is sinds afgelopen woensdag middernacht opgeheven, maar nog steeds zie ik fietsers met mondmaskers.

Ik ben er zelf stomverbaasd over.

Helaas lijkt Melvin wel gelijk te hebben: de cijfers in België lijken inderdaad slechter te zijn. Maar België is natuurlijk wel een internationaal knooppunt. Hoofdzetel van de EU. Hoofdzetel van de NAVO. Grootste petrochemische complex van Europa… 

De Belgen draven misschien soms wat door met de maatregelen. Maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen, dat het een goed idee is om allemaal een lapje voor te doen als je met zijn allen opgehokt zit in een krappe stalen cylinder (ook gekend als ‘trein’) ?

Ik ben overigens ook stomverbaasd over Loes’ verhalen en over de items op het journaal. De Nederlander veegt zijn kl?ten af met de absoluut minimale maatregels die gelden voor de mondmaskers. Zelfs in de trein krijgen ze het niet voor elkaar om even correct hun lapje voor te doen. Rutte vertrouwde op de eigen verantwoordelijkheid van de Nederlander. Stom, stom, stom, stom...

Reputatie 2

Het mondkapje is met name belangrijk tijdens het in en uitstappen. Daarom moet je het ook al opzetten voordat het voertuig betreden wordt en afzetten als je het verlaten hebt. Zit je eenmaal dan kun je het best afzetten om wat te eten en te drinken, maar alleen als je op 1,5 meter zit van andere reizigers. Ook als je naar het toilet gaat draag je een mondkapje.

- aangepast door Moderator. Advies tegen de vooropgestelde richtlijnen in

Reageer