beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B de opmerking van mij dat gezichtsbedekking verboden is slaat op het gebruiken van dit woord door @MJL in plaats van mondkapjes. Mondkapjes zijn uitgezonderd van dit verbod. Sommigen gebruiken het verbod op gezichtsbedekking om onder mondkapjesplicht uit te komen.

1,5 m afstand of niemand anders in de coupé ontslaat je niet van de mondkapjesplicht. Het is verplicht in OV geen advies.

Reputatie 7

@Rene74 

Je kunt de effectiviteit van elke maatregel in twijfel trekken. Voor geen enkele maatregel bestaat er een hard bewijs, waterdicht zijn ze zeker niet.

Maar waarom staat het nut van kapjes bij de ervaringsdeskundigen in de wereld en de ervaringsdeskundigen bij ons in de zorg niet ter discussie ?

Reputatie 7
Badge +3

@ervegterOm jouw lange verhaal kort te maken. In het OV en inmiddels op drukkere plaatsen in Nederland is het mondkapje verplicht. Als je bezwaren hebt tegen het dragen van een mondkapje dan ga je niet naar de plaatsen waar het verplicht is. 

 

Reputatie 5

Ik was een keer de enige op de boot. Ik doe het allen op uit angst voor een boete. In Belgie moest die ook op het station maar ik dacht bekijk het maar ik moet ook wat drinken en eten. Het is ook onmenselijk om eten en drinken te verbieden op treinen. In theorie mag het niet bij de belgen maar ja iedereen drinkt en eet gewoon in de trein.

 

Reputatie 6

Zelfs bij bijna 1000 besmettingen blijf je de ernst schijnbaar niet inzien @mrfreeze Het is toch wel bijzonder te noemen....


Het aantal (zwaar) zieke mensen, het aantal ziekenhuisopnames en zeker het aantal mensen op de IC, daalt met de dag en is vrijwel nihil. Besmet zijn (dus: het virus in je systeem hebben) is iets anders dan ziek zijn. Mensen hebben dagelijks tientallen virussen in hun systeem zonder er ziek van te worden. In feite is dus iedereen “besmet” met tientallen virussen. En nu? Lockdown en wachten tot al die tientallen virussen verdwenen zijn?

Badge +3

Heel Spanje (en grotere delen van Frankrijk) op oranje!

Beter dan dit krijg je het niet… https://www.youtube.com/watch?v=274BQL6KtYg

Er is dus minder dan niets aan de hand eigenlijk? Positieve testen voor PCR (iets anders) die COVID-19 gelabeld worden? En ja, het zijn allemaal ‘jongeren’ en andere verder gezonde mensen, dus die komen niet snel in een ziekenhuis en laat staan op de IC terecht natuurlijk.

Ze zijn er daar klaar voor dus, maar waarom dan die code oranje en 10 dagen zelfquarantaine voor iedereen in NL?

Blijf dan lekker 10 dagen langer in Spanje of Frankrijk (incl. de eilanden) om het positief ‘uit te zieken’… ¡Mucha interessante!

Reputatie 4

 Sinds de invoering van mondkapjes en vanaf 1 juli ook reizen in het OV voor plezier reizigers  laait het corona weer op. Ik kan niet zeggen dat het hierdoor komt, maar doordat we allemaal tegelijk de boel gaan versoepelen is het niet te achterhalen hoe het komt.

Waarom heeft NS de dienstregeling aangepast dat ook dagjesmensen de trein mogen nemen. Houd de NS gewoon dit jaar en volgend jaar een zitplaatscapaciteit van 40% en alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen.

Dan weten we zeker wanneer alsnog de een nieuwe corona golf komt, dat het niet aan NS ligt. Mondkapjes hoeven dan ook niet verplicht in het ov.

 

Badge +3

Supermarkten zijn nog het meest suffe dat ik meegemaakt heb.

Eerst was er de verplichting voor winkelwagentjes, kwam je -mocht eigenlijk niet- samen, dan elk één wagentje voor brood melk en eieren.

En die maken we voor je schoon (alles met zelfde doekje, maar een spray erbij).

Daarna kwam er een tellertje/scherm voor mensen die de winkel in mochten, bij groen (max. 80 in grote supermarkt) mocht je binnen en anders wachten op de parkeerplaats buiten.

Die 80 verplichte winkelwagentjes/botswagentjes was veel eenvoudiger dan die hippe beeldschermen, maar goed.

Kort daarna was het ‘Pak gerust’ (AH) om zelf maar iets te ontsmetten, ook prima!

Vakkenvullers een hesje aan ‘1,5 meter graag’ dat natuurlijk niet werkte, en dus nog altijd soms een ‘muurtje’ van pallets of kratten met spullen om zich heen bouwen.

Leuk voor hen, maar iedereen die door dat gangpad wil moet dan omkeren/omlopen en komt vervolgens op 1 meter van diezelfde vakkenvuller uit!

Gevangen in de supermarkt regels dus bijna… :laughing:

Badge +3

Er zijn natuurlijk ook veel meer bevestigde besmettingen, omdat er veel meer getest wordt. Het aandeel positieve testen is de laatste weken gedaald van 2% naar 0,6%.

Oei, dat van pagina 4 (25 juli) in dit draadje… Ik dacht er hetzelfde over eigenlijk, toen. En dan moest 5G nog op volle kracht aangezet worden… 

Badge +3

Oh, off topic bijna maar het stond echt in dit topic ergens… 

Mensen die tegen de grondwet in, tegen de wil des volks, tegen de wetenschap en tegen al het andere in een eigen realiteit doordrammen zijn niets anders dan dat. Een half jaar geleden beweerde Nederland nog fel tegen dat soort ideologie te zijn.

Dan heb je (inmiddels Anonymous) drie groepen bij elkaar. Grondwet (hoe verhoudt die zich over mondkapjes als kleding)? Een mond - en neus!- kapje is géén kleding maar een beschermingsmiddel dus!

De wil des volks vs. rijksoverheid verlies je ook (Politie geeft de voorkeur aan om helemaal geen alcoholverkoop, desnoods 4 weken droog staan als dat nodig is…) Nou ja dat wordt nog wel een dingetje, maar geen grondwettelijke rechten. Hoe ga je dat handhaven?

Bij die ‘al het andere’ denk ik niet aan ideologieën. Als het aan mij zou liggen gaan alle kerkdiensten door met 30 personen en de rest mag thuis zingen of daarvoor zelfs de kerk uit...:kissing_smiling_eyes:

In hoverre heeft het ‘grondrecht’ religieus bijeenkomen’ voorrang op het recht op onderwijs, zoals men per 13 maart deed? Volg je lessen maar online, omdat het kan! (Nou ja, we gaan ervoor zorgen dat dat kan als het nu niet lukt)...

Maar goed, ik dwaal af en voorzie qua NS nog wel de nodige chaos. Of juist niet, want controle is er niet op de noodzaak van een reis. Wel je mondkapje op and that’s it.

Het is volstrekt onrealistisch, al heb ik dat al eerder gezegd en ongelijk gekregen, om te verwachten dat er in Nederland een algemene mondmaskerplicht zou komen zoals in de landen om ons heen. Er is geen enkele aanleiding voor. Zoiets zou een afgang worden van het kaliber waar men het nog lang over heeft. Het land dat een eigen minister heeft vermoord en opgegeten, en het land waar brave burgers toekeken terwijl onze landgenoten door de Duitsers zijn afgevoerd, en het land waar we zo ver af zijn gedwaald van ons pragmatisch denken dat we toen mensen verplicht hebben om zichzelf buiten uit puur symbolische redenen te bedekken. 

Enfin, jammer voor de Amsterdammers en de Rotterdammers maar eigenlijk is het meer medelijden hebben met de Groningers die vrijwel helemaal geen corona-uitbraak hebben gehad en alsnog met alle maatregelen opgezadeld zijn geweest. Alleen al voor hen moet je niet zo gek zijn om het te gaan hebben over een algemene mondmaskerplicht. Dan ben je absoluut niet geschikt om in welke capaciteit dan ook beslissingen over een ander te nemen.

 

Dus al met al ben ik iedere dag dankbaar dat we in Nederland de vrijheid hebben om naar de supermarkt te gaan. Over de grens heeft men dat niet, daar leven ze zoals ze verplicht worden om te leven. We hebben het in vergelijking hier dan misschien wel fantastisch. Wij en Zweden, dat paradijs waar ze nu nog leven zoals dat een jaar geleden normaal was, en volgend jaar weer normaal gaat zijn.

Reputatie 6

 Sinds de invoering van mondkapjes en vanaf 1 juli ook reizen in het OV voor plezier reizigers  laait het corona weer op. Ik kan niet zeggen dat het hierdoor komt, maar doordat we allemaal tegelijk de boel gaan versoepelen is het niet te achterhalen hoe het komt.

Waarom heeft NS de dienstregeling aangepast dat ook dagjesmensen de trein mogen nemen. Houd de NS gewoon dit jaar en volgend jaar een zitplaatscapaciteit van 40% en alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen.

Dan weten we zeker wanneer alsnog de een nieuwe corona golf komt, dat het niet aan NS ligt. Mondkapjes hoeven dan ook niet verplicht in het ov.

 

Je gelooft toch zeker zelf niet dat het coronavirus weer oplaait doordat meer mensen met de trein mogen reizen, zeker niet als je ziet hoe rustig het nog is. 

Als je een aangepaste dienstregeling en beperkte zitcapaciteit wil blijven handhaven haalt NS het jaar 2022 niet eens.

Badge +3

Het land dat een eigen minister heeft vermoord en opgegeten, en het land waar brave burgers toekeken terwijl onze landgenoten door de Duitsers zijn afgevoerd, en het land waar we zo ver af zijn gedwaald van ons pragmatisch denken dat we toen mensen verplicht hebben om zichzelf buiten uit puur symbolische redenen te bedekken.

Die toon mag wel wat minder zeg! De coronacrisis heeft echt heel weinig te maken met de Tweede Wereldoorlog en de NS, toch?

Puur symbolisch een mond/fopkapje of een verbouwde sok dragen is de regel, voor heel het ov. Deal with it!

Het lijkt er op dat men (activisten) nu inzetten op de 1e klas vrijgeven om reizigers te ‘spreiden’ (is toch altijd leeg!).

Wedden dat er dan ineens heel veel mensen 1e klas willen zitten en de 1e klas reizigers (67% duurder betaald, en die zijn er toch niet want die werken lekker thuis of zo, of nemen lekker hun leasebak want toch rustig op de weg) het nakijken hebben?

Hoe rechtvaardig/eerlijk is dat? Nee joh.. in de 1e klas kan een 2e klas reiziger veilig zitten namelijk! :thinking:

 

Herrinert u zich deze nog? https://community.ns.nl/in-de-trein-11/automatisch-openen-van-deuren-op-stations-64136?postid=441769#post441769

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is misschien niet te achterhalen hoe het komt, maar de invoering van de mondkapjes viel ook samen met het openen van de horeca, scholen gingen weer (meer) open, theaters/musea/bioscopen mochten weer beperkt open en vanaf 1 juli mochten er o.a. ook meer mensen per ruimte binnen zijn. 

Daarnaast is in regio Noord de schoolvakantie op 4 juli begonnen, een week later in regio zuid en nog een week later regio midden. Mensen gaan dus weer naar campings, vakantieparken en hotels. Tijdens die vakantie neemt men het misschien minder nauw met de regels, zeker jongeren. Jongeren gaan ook vaker met een groep op vakantie waarbij ze (vaak onder invloed van drank) absoluut geen afstand houden. Als men niet op vakantie gaat dan zal men misschien vaker samen komen met familie en/of vrienden. 

In de wekelijkse rapportage van het RIVM staan de vermelde mogelijke settings van besmetting van bij de GGD’en gemelde COVID-19 patiënten. Absolute koploper is de thuissituatie, gevolgd door overige familie en werksituatie. Nieuw opgenomen in deze lijst is de horeca wat de afgelopen 2 weken ruim 8 keer zoveel “scoorde” als de setting medereiziger. Je kunt dus beter in een trein zitten dan in een café. Dat weten inwoners van Hillegom ook.

Als uit het bron en contactonderzoek zou blijken dat verpreiding op grote schaal in het OV plaatsvind was dat wel bekend gemaakt. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal inderdaad ook meespelen, al verklaart dat denk ik maar een deel van de gemelde besmettingen. De (nog niet complete) cijfers van week 29 geven overigens weer aan dat 1% van de geteste mensen positief is, dat lijkt dus weer iets te stijgen. En vandaag las ik een bericht dat ook het aantal virusdeeltjes gevonden in rioolwater weer is gestegen. Er de afgelopen drie weken sprake van een stijging van de curves in een aantal steden; Amsterdam , Utrecht , Tilburg, Rotterdam maar ook Schiphol wordt gemeld. 

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is het natuurlijk logisch en ook niet zo erg dat er meer besmettingen zijn sinds de versoepelingen. Dat hadden ze ook voorzien. Het belangrijkste is te zorgen dat de druk op de zorg niet meer zo erg wordt als in de eerste maanden. En ondanks de stijging van het aantal besmettingen, neemt het aantal ziekenhuisopnames (tot nu toe) nog af.

Minder zuurstof ??  Waar heb je daar bewijs van gevonden?  Onderzoeken wijzen juist uit dat je helemaal niet minder zuurstof binnen krijgt door de niet medische mondkapjes.

Zie ook:

https://twitter.com/i/status/1281310674833063939

 

En verder valt Covid-19 onder de (griep)virussen en is dus de griep van dit jaar.

Ik weet het niet Jeroen. Als het door deze arts geteste mondkapje geen belemmering vormt voor het doorlaten van zuurstof, dan zou ik zeggen dat het dus ook alle virussen doorlaat. Dan is mijn vraag dus, waarom die je het ding dan op? Of denk jij dat de druppel therorie nog klopt?

Dat covid-19 onder de griep virussen valt ben ik met je eens. Influenza en Rheno virussen doen dat ook. Hoe komt het dan dat als ik naar de cijfers kijk dat er voor influenza ineens een zeer scherpe daling is te zien dit jaar? Ik zou verwachten dat naast de normale influenza getallen er een toename van de totalte griep cijfers is te zien doordat we covid-19 erbij hebben gekregen. Dat is dus nu niet het geval. 

Reputatie 5

Ik vind de Belgische corona maatregelen wel apart. In het centrum van Brugge is een mondkapje verplicht, op de drukke markt niet. Blijkbaar mag je niet eten en drinken in de treinen van NMBS. Toch zag je veel mensen dat wel doen. Ik deed het ook omdat het nergens stond. Pas later zag ik een video van de Belgische spoorwegen waarin hun zeiden dat het niet mocht.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het was ook wel te verwachten dat er meer besmettingen zouden komen en als het bij de huidige aantallen blijft zal het wel meevallen. Maar als zoals uit een onderzoek blijkt niet iedereen zich laat testen bij klachten en mensen in situaties waar het wel gewoon kan toch geen afstand houden is de kans groot dat het aantal besmettingen nog meer toenemen. 

Het voordeel nu is dat er nu meer dan voorheen besmettingen worden geconstateerd bij jongeren en die hebben nu eenmaal minder enstige klachten. Wel kunnen zij anderen die wel meer risico lopen besmetten. 

Een 2e voordeel is dat er nu toch al iets meer kennis is over dit virus en er langzamerhand ook meer medicijnen komen die in bepaalde mate helpen. Als men daarmee de duur van de IC opname kan verkorten en misschien zelfs kan voorkomen dan scheelt dat al heel veel.

@ervegterOm jouw lange verhaal kort te maken. In het OV en inmiddels op drukkere plaatsen in Nederland is het mondkapje verplicht. Als je bezwaren hebt tegen het dragen van een mondkapje dan ga je niet naar de plaatsen waar het verplicht is. 

??

 

Ja, zo geindoctrineerd zijn een hoop mensen inmiddels… Dat die z.g. “plicht” is ingesteld als proef voor gedrags beinvloeding, maakt deze mensen klaarblijkelijk niet zoveel uit. Die laten zich uit angst van al hun rechten ontdoen, totdat ze erachter komen dat dit voor altijd zo blijft. Er zijn immers altijd (griep) virussen die rondwanen, welig tieren en brandhaarden veroorzaken. Er zijn altijd mensen die overlijden aan ziektes.

......Blijkbaar mag je niet eten en drinken in de treinen van NMBS. Ik deed het ook.....

 

Het blijft triest te lezen @Melvinhage dat je je niet gewoon aan de regels houd, geen mondneuskapje in de trein, geen mondneuskapje op de veerboot, niet betalen voor de bus, en nu eten in de Belgische trein terwijl dat niet mag. Wat voor afwijkend gedrag ga je nog meer plaatsen en wat wil je ermee bereiken ?

Reputatie 5

......Blijkbaar mag je niet eten en drinken in de treinen van NMBS. Ik deed het ook.....

 

Het blijft triest te lezen @Melvinhage dat je je niet gewoon aan de regels houd, geen mondneuskapje in de trein, geen mondneuskapje op de veerboot, niet betalen voor de bus, en nu eten in de Belgische trein terwijl dat niet mag. Wat voor afwijkend gedrag ga je nog meer plaatsen en wat wil je ermee bereiken ?


In de trein heb ik gewoon een mondkapje op in de trein hoor. Ik kon niet betalen voor de bus omdat ik via de app van de lijn geen kaartje kon kopen met een Nederlandse telefoonnummer voor een sms ticket en ook geen 10 ritten kaart van de lijn met een Nederlandse bankrekening.  De bus gaat van Breskens naar Brugge. Tot Sluis reis je met een OV chipkaart daarna met een Belgisch vervoerbewijs van de lijn.

 

Hoe kan je een kaartje als het niet bij de chauffeur mag, online niet werkt met een Nederlandse mobiel telefoonnummer of een Nederlands rekening nummer? In Sluis en Breskens heb je natuurlijk ook geen lijnwinkels die die vervoersbewijzen verkopen.

 

Hoe kan ik me aan de regels houden over het niet eten als dat op een station nergens staat aangegeven? Hoe moet ik dat dan toevallig wel weten?

 

Natuurlijk, en daar gaat ook niks aan veranderen. Daarom moet men op kantoor niet met maatregelen komen die niet te handhaven zijn. Je weet van tevoren dat het personeel in het OV in het nauw gedreven gaat worden als er opeens van ze verwacht wordt dat ze dat wel doen.

Los van het feit dat er weinig tot geen animo is voor dit soort onzin, niet alleen bij reizigers maar eigenlijk ook bij personeel, zitten we al maanden met een lichtelijk optimistisch geluid in de media waardoor het continu lijkt alsof we binnen een paar maanden van corona af zijn. Dan is het niet gek dat mensen zich ernaar gedragen.

als de conducteur zich weer ergens heeft verstopt achter een deur dan gaat dat mondkapje ook gewoon af. 

Als er ergens gerookt wordt @Alwin1975bijvoorbeeld te Assen vindt je dat absoluut niet kunnen, en dien je de ene na de andere klacht in, en terecht. Maar zonder het verplichte mondneuskapje in de trein zitten kan dan weer wel. Vreemd !

Reputatie 1

als de conducteur zich weer ergens heeft verstopt achter een deur dan gaat dat mondkapje ook gewoon af. 

Als er ergens gerookt wordt @Alwin1975bijvoorbeeld te Assen vindt je dat absoluut niet kunnen, en dien je de ene na de andere klacht in, en terecht. Maar zonder het verplichte mondneuskapje in de trein zitten kan dan weer wel. Vreemd !

Ik vind dat iedereen ze moet dragen. Ik behoor in de trein tot de minderheid op het moment dat ik hem draag. Maar zet wel een vraagteken bij het hoe en waarom. De mondkapjesplicht kwam immers door de afstand niet kunnen waarborgen. Vergelijkbaar met die straten in Amsterdam en Rotterdam waar ook nuet dag en nacht de verplichting geldt, maar juist op de momenten dat het nodig wordt geacht. 

Reageer