Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap


Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.

Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.

Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.

Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum

Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.

Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.

Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

429 reacties

Leuk dat op die pagina de eerste link naar het contactformulier gaat, terwijl dat formulier normaal juist vermeden wordt vanwege de enorme achterstanden.


Hopelijk wordt dat veranderd of kan een moderator toezeggen dat de achterstand niet meer bestaat ?
Anders zegt het weer heel veel over de houding van NS ben ik bang.

Je kan ook even een nieuwe manier verzinnen waardoor mensen sneller het onterechte geld kunnen terugkrijgen, Nu wek je weer de indruk dat NS maanden extra rente wil vangen.
Reputatie 7
Badge
Tegenwoordig staat de reis van Hoorn Kersenboogerd naar Rotterdam centraal in de reisplanner ook via Amsterdam centraal met intercity direct.
Aangezien je dan-terecht- de toeslag op je kaart moet laden bij de rode paal weet NS dat je meer kilometers reist.
Hoe zit dat met de ritprijs zonder toeslag,want ik vrees dat die ook hoger zal zijn dan in de reisplanner staat.


Een toeslag paal heeft geen gevolgen voor de tariefsafstand. Je kunt gewoon via Amsterdam Centraal reizen, zolang je maar niet (on) vrijwillig uitcheckt en weer incheckt. Toeslag laden kan gewoon.
Badge +3
Hey, ik zag deze voorbij komen op Twitter. Is dat nieuw of kan die overstap niet gemaakt worden door trappen (via spoor 11/12) te lopen?

Ik heb eerder deze week op andere kanalen ook meldingen voorbij zien komen dat mensen niet via de stationshal konden lopen. Ik vermoed dat er op het station werkzaamheden worden uitgevoerd waardoor je vanaf een aantal perrons niet via de stationshal kunt lopen.
Badge +3
Ehh, het probleem op Sloterdijk is juist bij het lopen door de stationshal (i.p.v. poortvrije route via trappen)... dus daar kan die melding niet door komen.
Ik heb eerder deze week op andere kanalen ook meldingen voorbij zien komen dat mensen niet via de stationshal konden lopen. Ik vermoed dat er op het station werkzaamheden worden uitgevoerd waardoor je vanaf een aantal perrons niet via de stationshal kunt lopen.


Ik ben bijna dagelijks op sloterdijk en ook vandaag. Er zijn volgens mij geen werkzaamheden. Is dit een poging van NS om extra geld binnen te harken?? 😀
Misschien vergis ik me dan en heb ik de meldingen op een ander station voorbij zien komen. Ik weet even niet hoe ik dit het beste kan uitzoeken, ik kom erop terug!
Reputatie 6
Badge +2
201808 16 22:41 uimelding
Perron 9/10 heeft eigen poortjes. Prima dat de melding ''tussentijds uit- en inchecken noodzakelijk'' getoond wordt.
Badge +3
201808 16 22:41 uimelding
Perron 9/10 heeft eigen poortjes. Prima dat de melding ''tussentijds uit- en inchecken noodzakelijk'' getoond wordt.

Keurig, want dan was mijn vermoeden correct (geen omlooproute mogelijk) en de melding in de reisplanner/app dus ook. Dank voor de info!

Het ging overigens om een 'werkzaamheden' advies (Den Haag/Leiden/Haarlem/Lelystad etc.) dus dan helemaal netjes om het te melden!

De 'getroffen' reiziger was overigens student dus dan maakt het al helemaal niet uit (want die reizen weer gratis sinds vandaag) 😃
Reputatie 4
De app toont nu dus drie verschillende meldingen afhankelijk van de situatie:

  • Tussentijds uit- en inchecken noodzakelijk
  • Overstappen via perron 11/12
  • Overstappen via stationshal
De reisplanner website daarentegen toont nog helemaal niets. Graag ook daar de melding toevoegen.
Reputatie 6
Badge +2
De app toont nu dus drie verschillende meldingen afhankelijk van de situatie:

  • Tussentijds uit- en inchecken noodzakelijk
  • Overstappen via perron 11/12
  • Overstappen via stationshal

En de melding wordt zo te zien alleen gegeven als de reis via Ass een omweg is, prima.

Ik heb eerder deze week op andere kanalen ook meldingen voorbij zien komen dat mensen niet via de stationshal konden lopen. Ik vermoed dat er op het station werkzaamheden worden uitgevoerd waardoor je vanaf een aantal perrons niet via de stationshal kunt lopen.
Ik ben bijna dagelijks op sloterdijk en ook vandaag. Er zijn volgens mij geen werkzaamheden. Is dit een poging van NS om extra geld binnen te harken?? 😀


Deze reactie trek ik bij deze in. Ik werd getriggerd door het woord werkzaamheden op Sloterdijk en die zijn er niet.
Als ik de bovenstaande reacties van Dennis en Robert B goed begrijp, is de onduidelijkheid inmiddels opgelost. Mochten er nieuwe vragen zijn dan mogen die altijd gesteld worden in een nieuw topic.
Badge +3
Ter info, vandaag geeft de app dit voor Ledn - Shl:


@NS_online ik ontdek een wat vreemde rode melding in de ns app. (Zie screenshot) Ik reis van Leiden naar Schiphol, via Sloterdijk, want geen treinverkeer tussen Leiden en Schiphol. Natuurlijk stap ik over via de stationshal (kan niet anders) maar extra kosten? #hoedan ?

Bron: https://twitter.com/yvertier/status/1042840717599690754
Badge +3
Blijft het hierbij?

Zijn er richtingaanwijzers (duidelijke omloopadviezen 2 trappen omhoog en omlaag of de lift?)

Of moet het dan maar voor iedereen duidelijk zijn en anders claimen bij de klantenservice achteraf?

Ik las al verhalen dat mensen door de klantenservice afgesnauwd werden "dan had je maar via Beverwijk en Haarlem moeten reizen, je betaalt voor je (via) reis en had de keuze" dus dat mag maar je reist dus wel een stuk om als je via Sloterdijk gaat.

De horror. Ja maar, de reisplanner zei.... Ik was er niet bij natuurlijk, en de NS staan in hun recht om de prijs te berekenen voor die (om)reis was de conclusie tot dusver.

Probeer alle poortjes te ontwijken vooral dus! Daar waren ze immers niet voor bedoeld... om jou op kosten te jagen (en moeite moeten doen om die kosten terug te krijgen).

Door wat sporten op Sloterdijk kán dat gewoon immers, dus wat is het probleem? Nou ja, slecht ter been of een kinderwagen of zo dus kortste weg graag, zonder posters, en misschien ergens NS mensen die helpen met poortjes en die kinderwagen of zo?

Voor wie wel dan? Zwartrijders hebben er maling aan, dat is al lang bekend! En reguliere reizigers kunnen 'gewoon' in de NS Reisplanner Xtra app (die heet al lang anders) ook gewoon extra overstaptijd inplannen voor een lift of zo, toch?

En mensen die van niets weten (uit de tijd van de strippenkaart en zo) moeten ineens een ov-chipkaart hebben mét €20 saldo om even iemand uit te zwaaien?

Ik kan daar best boos over worden.. soms..
Reputatie 6
Zelfs als doorgewinterde treinreiziger snap ik Sloterdijk niet altijd. Ik kreeg zaterdag twee opties vanwege werkzaamheden Haarlem - Leiden: Sloterdijk of Zaandam. Ik heb Zaandam gekozen. Ik kom tegenwoordig ook minder in Sloterdijk dus daardoor maak ik het station mij ook niet eigen

Amsterdam Zuid is de mededeling dat je beter voor het overstappen naar de andere perron de andere trap kan nemen ivm de poorjes pas te zien als je al op de trap bent... Eerder geen enkele aanwijzing. Ik loop naar de trap die het meest dichtbij is dus ik trap hier heel vaak in. Kost weer tijd weer terug te lopen en de overstappen zijn niet altijd zo ruim dat dat kan.
Wat spijtig om te lezen dat er reizigers op een negatieve manier benaderd worden door mijn collega's. Het kan nooit de bedoeling zijn om reizigers af te snauwen, Robert B. Aan het begin van dit topic is duidelijk aangegeven wat er wel en niet vergoed mag worden. Mochten reizigers een negatieve reactie krijgen dan mag je, wat mij betreft, verwijzen naar de toezegging in dit topic.
Wat spijtig om te lezen dat er reizigers op een negatieve manier benaderd worden door mijn collega's. Het kan nooit de bedoeling zijn om reizigers af te snauwen, Robert B. Aan het begin van dit topic is duidelijk aangegeven wat er wel en niet vergoed mag worden. Mochten reizigers een negatieve reactie krijgen dan mag je, wat mij betreft, verwijzen naar de toezegging in dit topic.

NS vindt een poster een oplossing. Mensen verwijzen naar dit topic is een onzinnige oplossing. 80% van de reizigers weet nog geeneens van het bestaan van dit forum. Op Den Haag CS is er geen oplossing en volgens mij is dat dan ook de reden dat de poortjes nog geopend staan.

Voor wat betreft Sloterdijk zijn de posters in ieder geval voorzien van een link naar ns.nl/sloterdijk waar alles duidelijk uitgelegd wordt, met een plaatje erbij voor welk traject het geldt.

Voor iemand die Leiden - Heerhugoiwaard reist kost dit per overstap: 5 euro, Kassa!


Afgelopen donderdag zag ik tot mijn verbazing dat de posters weggehaald zijn. Is het probleem dan nu opgelost binnen het OV chipsysteem???

Waarom zijn die posters weggehaald???
Reputatie 5
Ik kan helaas niet precies aangeven waarom deze posters zijn weggehaald, en of dit überhaupt door ons zelf is gebeurd.
Ik kan helaas niet precies aangeven waarom deze posters zijn weggehaald, en of dit überhaupt door ons zelf is gebeurd.

Ja en nu dus? Ik neem aan dat het nog niet is opgelost binnen het ov chipsysteem, dus het weghalen van deze posters lijkt mij wat vreemd.

Wanneer komen er nieuwe posters? of komt er nu een echte oplossing?
Reputatie 5
Zoals ik net zeg, weet ik niet door wie deze posters zijn weggehaald. Ik kan derhalve ook niet aangeven wat hier de reden van is.

En ja, er wordt wel degelijk gewerkt aan een oplossing. Tot die tijd kun je er vanuit gaan dat er nieuwe posters zullen komen.
Reputatie 4
Een collega van mij reist op dit traject en heeft door de gedwongen overstap en het feit dat er geen oplossing door NS wordt geboden nu een restitutie van honderden euro's op zijn business card.

Hoe gaan blinde reizigers de posters lezen, worden er ook braille versies aangeboden?

Ja echt, met de poortjes dicht wordt het echt veiliger en simpeler...
De melding dat je via een bepaalde route dient te lopen om extra kosten te voorkomen wordt ook aangegeven in de reisplanner, HenkK. Daar komt nog bij dat NS de extra kosten in de meeste gevallen gewoon terugstort naar de reiziger, zoals Sivan NS al aan heeft gegeven.
Fijn dat NS dat eindelijk pro-actief gaat doen zonder dat de reiziger dat zelf hoeft te vragen.

Reageer