Ik snap niet hoe het in 2021 nog mogelijk is dat de treinen nog niet opgewassen zijn tegen sneeuw. Dit is al zolang een probleem op de Nederlandse spoorwegen. Hoeveel jaar hebben we nog nodig om dit op te lossen? Als we naar het buitenland kijken zien we dat het daar wel gewoon mogelijk is om met sneeuw te rijden. Kunnen jullie niet alle werknemers die door de Corona crisis thuis moesten zitten en doorbetaald kregen inzetten om die wissels van sneeuw te bevrijden? Het zou fijn zijn als er meer in oplossingen gedacht wordt ipv problemen. Je hoeft niet om 14:00 uur de hele dag al te cancellen lijkt me. Zeker niet als de voorspelling is dat het stopt met sneeuwen.
Sneeuw en (geen) trein
Beste antwoord door Anonymous
Nou het probleem is ook niet dat de treinen niet tegen sneeuw kunnen, maar het probleem wat o.a. vandaag speelt is dat de wissels zijn vast gevroren en dat de treinen van de late nacht en vroege opstart dus niet verder konden doordat wissels niet bediend konden worden. Zo kwamen er steeds meer treinen stil te staan met reizigers en om deze reden is vanmorgen het treinverkeer gestaakt om te voorkomen dat reizigers overal en nergens zouden stranden met treinen.
Zelfs wissels waarvan de wisselverwarming goed werkte bleken vast te vriezen door de koude en gure wind op het spoor.
En ook met branders kregen de monteurs niet alle wissels weer los en er waren zelfs wissels die vervolgens weer vastvroren door de koude wind.
Daarnaast was de hele fijne sneeuw een probleem, die blies overal doorheen waardoor ook veel gasgestookte wisselverwarmingen uitgeblazen werden en niet meer wilde ontsteken.
De infra is niet in beheer van de NS maar in beheer van Prorail, de NS en andere maatschappijen rijden over het spoor van Prorail en als daar problemen mee zijn dan kan er niet gereden worden.
In het buitenland waar ze vaak te maken hebben met sneeuw hebben ze veel minder wissels op de trajecten waardoor dit soort dingen daat niet zo snel voorkomt. Daarnaast wordt er meer geld geïnvesteerd om het spoor winterbestendig te maken.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.